واریس بارداری چیست؟ با علت واریس بارداری، خطرات و درمان آن آشنا شویم

0

رپورتاژ

یکی از مشکلاتی که کمابیش خانمهای باردار دچار آن می‌شوند واریس است. روی پوست پاها، مویرگهای عنکبوتی و واریسهای برجسته ای ظاهر می‌شود و ذهن مادر باردار را درگیر می‌کنند. این واریسها ممکن است روی پاها، مقعد و حتی دستگاه تناسلی ایجاد شود.

در ادامه مقاله با واریس بارداری بیشتر آشنا شده و از نظرات دکتر مهرداد اقدسی فوق تخصص قلب و عروق و استاد بیماریهای وریدی واریس مطلع خواهیم شد.

انواع واریس بارداری، درمان و خطرات آنها را بشناسیم

  • واریس طنابی

واریس های طنابی معمولا با برجسته شدن رگ های روی پا مشخص می‌شوند، در ماههای آخر بارداری تعداد رگها بیشتر شده و بزرگتر می‌شوند . یکی از عوارض واریس طنابی خطر ایجاد لخته خونی است به همین دلیل در صورت برجسته شدن عروق در پاها با پزشک خود مشورت کنید .

در دوران بارداری اقدامی برای درمان قطعی واریس صورت نمی‌گیرد اما شما برای کنترل و جلوگیری از پیشرفت این واریس به توصیه های پزشک متخصص نیاز دارید.

  • واریس مویرگی یا عنکبوتی

واریس های عنکبوتی معمولا در بارداری دوم ظاهر و یا بیشتر می‌شوند، پس اگر در بارداری اول تجربه ایجاد چند رگ عنکبوتی داشته‌اید، باید بیشتر مراقب باشید.

این نوع واریس خطرناک نیست و عوارض خاصی ندارد، و بعد از زایمان و شیردهی با روش های اسکلروتراپی یا لیزر تا حد زیادی میتوان به بهتر شدن آنها کمک کرد.

  • واریس لگن و واژن

افزایش خون رسانی به لگن و فشار روی وریدها از علل ایجاد واریس در لگن و واژن هستند. واریس واژن بصورت رگهای برجسته در اطراف لبه خارجی دستگاه تناسلی بوجود می آید.

واریس لگنی نیز از مشکلات مهم دیگر است که با درد لگنی شناخته می‌شود. در طول بارداری واریس های لگن و واژن بیشتر میشوند، اما نگران نباشید این واریس ها معمولا در چند هفته بعد از زایمان بمرور از بین می روند و در مواردی که به طور طبیعی برطرف نشوند با درمانهای سرپایی مانند اسکلروتراپی و آمبولیزاسیون  قابل درمان است.

  • واریس مقعد یا هموروئید

یبوست و فشار شکم روی وریدها از علل ایجاد واریس مقعدی هستند. درد، خونریزی و خارش اطراف مقعد از علائم هموروئید هستند. هموروئید با مصرف فیبر و مایعات بیشتر، استفاده از پماد ضد هموروئید و در صورت نیاز درمان قطعی لیزری یا جراحی بعد از زایمان درمان می‌شود.

علت واریس بارداری چیست ؟

  • بالا رفتن سطح هورمون پروژسترون
  • افزایش میزان خون در گردش
  • بزرگ شدن رحم

موارد ذکر شده سه عامل مهم در تجمع خون و شل شدن دیواره رگها و در نتیجه ایجاد واریس محسوب می‌شوند.

چگونه از پیشرفت واریس بارداری جلوگیری کنیم؟

  • ورزش و تحرک مناسب داشته باشید

پیاده روی و ورزش متناسب با شرایط مادر در دوران بارداری نه تنها برای جلوگیری از واریس موثر است بلکه طبق نظر متخصصین زنان و زایمان مزایای فراوانی هم برای مادر و هم جنین دارد. مثل کاهش علائم بارداری، خستگی، یبوست، بی خوابی، کمردرد …

  • پاهای خود را بالا نگه دارید.

تا جایی که ممکن است هنگام نشستن پاهای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید، به صورتی که بالاتر از سطح قلب قرار گیرند این عمل را چند بار در طول روز به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه انجام دهید.

توصیه می‌شود شب ها یک بالش زیر پاهای خود قرار دهید، با این کار، گردش خون بهتری در خواب ایجاد می‌شود .

  • به پهلوی چپ بخوابید.

پس از سه ماهه اول بارداری پزشکان توصیه می‌کنند که از خوابیدن به پشت خودداری کنید، و به پهلوی چپ خود بخوابید در این حالت جریان خون به سمت قلب راحت تر میشود.

اگر نمیتوانید به پهلو بخوابید، بهتر است  یک بالش بین زانوهای خود و یک بالش دیگر پشت خود قرار دهید، این کار شرایط را برای شما بهتر خواهد کرد.

  • حالت بدنی خود را تغییر دهید

بهتر است حداقل هر ۳۰تا۴۵ دقیقه حالت بدنی خود را تغییر دهید، با این کار به بهبود جریان خون خود کمک خواهید کرد.

توصیه میکنیم پا روی پا نیندازید .

اگر روزانه ناچار هستید ساعت ها پشت میز کار خود باشید، حتما در چندین نوبت ۵ دقیقه ای از پشت میز خود بلند شوید و قدم بزنید، اگر نمیتوانید از نشستن طولانی خودداری کنید برای تقویت گردش خون در پاها، مچ پاهای خود را خم و راست کنید .

  • منابع A,C,E در برنامه غذایی خود قرار دهید

ویتامین c به سلامت عروق کمک می کند و میتواند در کاهش عروق واریسی موثر باشد، غذاهای غنی از ویتامین c که مناسب دوران بارداری هستند شامل پرتقال، کیوی، انبه، توت فرنگی، خربزه، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی است .

گنجاندن منابع  AوE  نیز در رژیم غذایی روزانه میتواند برای حفظ سلامت عروق مفید باشد.

البته در مورد مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

  • از یبوست پیشگیری کنید

با نوشیدن آب کافی و خوردن میوه و سبزیجات در کنار تحرک و پیاده روی می‌توانید با یبوست بارداری مقابله کنید.

  • استفاده از کفش مناسب و پرهیز از برداشتن اجسام سنگین

از کفش هایی با پاشنه کوتاه و راحت (کفش طبی) استفاده کنید، کفش های نا مناسب باعث ورم پاها شده و فشار بیشتر به عروق می‌آورد.

از بلند کردن اجسام سنگین در این دوران خودداری کنید، این موضوع هم از نظر ایمنی دوران حاملگی حائز اهمیت است و هم فشار کمتری به پاها و عروق شما وارد می‌کند.

  • وزن خود را کنترل کنید

با مشورت پزشک، میزان کالری مصرفی خود را تنظیم کنید .

مرتب خود را وزن کنید و در مورد آن با پزشکتان مشورت کنید.

  • استفاده از جوراب واریس

در حین بارداری با پوشیدن جوراب واریس می‌توانید از ورم و درد ساق پاها جلوگیری کنید، جوراب واریس بهتر است توسط پزشک معالج تجویز شود.

بهترین زمان استفاده از جوراب واریس صبح ها قبل از برخاستن از بستر و در طول روز است.

کسب اطلاعات بیشتر در مورد جوراب واریس در وب سایت دکتر مهرداد اقدسی

اسکلروتراپی چیست و چه زمانی میتوان برای درمان واریس بارداری اقدام کرد ؟

واریس دوران بارداری معمولا در مدت ۶ماه، پس از زایمان به میزان قابل توجهی محو خواهند شد و بعد از این زمان اسکلروتراپی می‌تواند روش بسیار مناسبی برای رفع رگهای عنکبوتی باشد .

در اسکلروتراپی، دارو به صورت فوم یا مایع در رگ های واریسی تزریق و به صورت تدریجی باعث محو شدن آنها می‌شود.

بهترین زمان برای درمان واریس بارداری ۶ ماه پس از زایمان است البته باید توجه داشته باشید که در دوران شیردهی نباشید.

توصیه مهم متخصصین واریس به خانم هایی که قصد بارداری دارند:

اگر دچار واریس طنابی هستید برای درمان آن قبل از بارداری اقدام  کنید. خطر لخته شدن خون در طی بارداری در این واریسها بیشتر است و اگر در طی بارداری دچار واریس طنابی بودید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

دکترمهرداد اقدسی با 17 سال تجربه درمان هزاران بیمار معتقد است واریس بارداری، واریس خوش خیمی است و تا چند هفته بعد از زایمان خود به خود رفع می‌شود و در صورت نیاز با روشهای ساده سرپایی مانند لیزردرمانی واریس یا اسکلروتراپی درمان می‌شود . برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت www.iranvein.com مراجعه نمایید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.