فیلم سینما پارادیزو – خلاصه داستان، نقد و بررسی – Cinema Paradiso 1988

0

کارگردان و نویسنده فیلمنامه: جوزپه تورناتوره

موسیقی متن: انیو موریکونه، آندریا موریکونه.

بازیگران: فیلیپ نواره (آلفردو)، سالواتوره کاسیو (سالواتوره دی ویتا، کودکی)، مارکو لئوناردی (سالواتوره دی ویتا، جوان)، ژاک پرین (سالواتوره دی ویتا، بزرگسال)، اگنس نانو (النا مندولا، جوان)، بریژیت فاسی (النا مندولا، بزرگسال)، لئوپولدو‌تریسته (پدر آدلفیو)،

محصول ایتالیا، ۱۵۵ دقیقه، ۱۷۶ دقیقه (نسخه‌ی کارگردان)، ۱۲۴ دقیقه (نسخه‌ی بین‌المللی).

ژانر: درام.

سفارش طراحی سایت در کارلنسر با قیمت توافقی
لیزر هموروئید درمان بواسیر در کلینیک تخصصی هموروئید تهران

سالواتوره دی‌ویتا، فیلمساز مشهور ایتالیایی شبی دیروقت به خانه می‌آید و خبردار می‌شود که مادرش تماس گرفته و گفته مردی به نام آلفردو از دنیا رفته است. نام آلفردو برای سالواتوره یادآور دوران کودکی و نوجوانی‌اش در دهکده‌ی زادگاه‌اش جیانکالدو واقع در سیسیل است. سینما پارادیزو یادآوری خاطرات سالواتوره است؛ اینکه چطور از همان کودکی با گذران اوقات فراغت‌اش کنار دست آلفردو، آپاراتچی سینما پارادیزو با جادوی سینما آشنا شده، چطور حین آتش‌سوزی سینما جان آلفردو را نجات داده هر چند آپاراتچی پیر بینایی‌اش را از دست می‌دهد، چطور عاشق می‌شود و ورود به ارتش او را از عشق‌اش دور می‌کند و اینکه چطور آلفردو مسیر زندگی حرفه‌ای او را ترسیم می‌کند.

سالواتوره به زادگاه‌اش برمی‌گردد و بعد از وداع با یار دوران کودکی و نوجوانی‌اش آلفردو، نظاره‌گر تخریب ساختمان سینما پارادیزو می‌شود. دست آخر هم هدیه‌ای که آلفردو برای او کنار گذاشته را می‌گیرد و به رم باز می‌گردد. آنجاست که می‌فهمد آلفردو تمام صحنه‌های بوسه حذف‌شده از فیلم‌های سینما در طول سال‌ها را برای او کنار گذاشته و با سر هم کردن آن‌ها سکانسی طولانی ساخته است. بخش عمده‌ای از سینما پارادیزو در شهر باگریا واقع در سیسیل ایتالیا، زادگاه کارگردان فیلمبرداری شده است. تورناتوره در سینما پارادیزو، که آن را نمونه‌ای از «پست مدرنیسم نوستالژیک» می‌دانند، احساس‌گرایی را با کمدی و نوستالژی را با عمل‌گرایی ترکیب می‌کند و به مسائلی مثل جوانی، بلوغ و انعکاس گذشته در دوران بزرگسالی می‌پردازد،

سینما پارادیزو همان‌طور که از اسم‌اش پیداست فیلمی در ستایش سینما هم هست، فیلمی که قهرمان آن سالواتوره از طریق آلفردوی آپاراتچی شیفته‌ی سینما می‌شود و حرفه‌ی آینده‌اش را پیدا می‌کند. از سینما پارادیزو به عنوان احیاکننده‌ی صنعت سینمای ایتالیا هم یاد می‌شود (فیلم با بودجه‌ای معادل ۵ میلیون دلار ساخته شد و حدود ۱۲ میلیون دلار فروش کرد) و نشریه‌ی امپایر در سال ۲۰۱۰ آن را در رده‌ی ۲۷ فهرست صد فیلم برتر سینمای جهان قرار داد.

از نگاه منتقدان

راجر ایبرت (شیکاگو سان-تایمز): «این سئوال ذهن‌ام را به خود مشغول کرده که آیا سالن سینمایی تا به حال وجود داشته که مثل سینما پارادیزوی فیلم تورناتوره انواع و اقسام فیلم‌ها را به نمایش بگذارد. تورناتوره در روایت اتوبیوگرافی‌وارش به این نکته اشاره می‌کند که در سینمای زادگاه‌اش همه چیز نشان داده می‌شده، از فیلم‌های کوروساوا گرفته تا فیلم‌های هرکول و در سینما پارادیزو لحظه‌هایی از چارلی چاپلین، جان وین و البته تعداد بی‌شماری از ملودرام‌های هالیوودی هم می‌بینیم. داستان فیلم به صورت بازگشت به گذشته تعریف می‌شود و بخش‌های اولیه‌ی فیلم جادویی‌ترین قسمت‌های فیلم هستند. به مرور وقایع قابل پیش‌بینی می‌شوند و حتی روش‌های اریژینالی هم برای مرگ یک سالن سینما مورد استفاده قرار نگرفته است.

با وجود این، هر کسی که عاشق فیلم و سینماست، به احتمال قوی عاشق سینما پارادیزو خواهد شد. صحنه‌ای در فیلم هست که در آن آپاراتچی متوجه می‌شود می‌تواند تصویر را از بالکن روی دیوار آن طرف میدان شهر بیندازد تا مردم در دل شب فیلم را تماشا کنند. من در سال ۱۹۷۲ شبی در ونیز چنین تجربه‌ای داشته‌ام آن هم وقتی که فیلم روشنایی‌های شهر چاپلین را در میدان سان مارکو برای بیش از ده هزار نفر نمایش دادند و آن وقت بود که به نکته‌ای پی بردم که سینما پارادیزو هم می‌خواهد به آن بپردازد: این درست که جایگزین شدن پرده‌ی بزرگ با پرده‌های کوچک تراژیک است اما حسرت واقعی این است که پرده‌های بزرگ، بزرگ‌تر نشدند تا دست آخر بتوانند به بزرگی فیلم‌هایی شوند که به نمایش می‌گذارند. »

جیمز براردینلی (ریلویوز): «سینما پارادیزو از چند لحاظ ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما مستحکم‌ترین پیوندی که ایجاد می‌کند با خاطرات ماست. ما با داستان سالواتوره ارتباط عاطفی برقرار می‌کنیم، نه به این خاطر که او شخصیتی دوست‌داشتنی است بلکه چون ما از طریق او تجربه‌های فیلم دیدن دوران کودکی‌مان را دوباره ورق می‌زنیم. کیست که اولین بار نشستن در سالن سینما و بی‌صبرانه چشم انتظار خاموش شدن چراغ‌ها را یادش نیاید؟ همیشه عمل ساده‌ی انداختن فیلم روی پرده با نوعی از حس جادو همراه بوده است. تورناتوره رمز و راز این عمل را به نمایش می‌گذارد و بیشتر از هر دلیل دیگری به این خاطر است که سینما پارادیزو فیلمی بزرگ است. »

به روایت تورناتوره

  • بخشی از موفقیت سینما پارادیزو به ایده‌ی ساده و در عین حال شگفت‌انگیز آن برمی‌گردد. این ایده کجا و کی به ذهن‌ات رسید؟
  • بعد از اینکه اولین فیلم سینمایی‌ام یعنی پروفسور (۱۹۸۶) در ایتالیا با استقبال فراوان روبه‌رو شد، برای کار بعدی‌ام سراغ تهیه‌کننده‌ها که رفتم، این جواب را شنیدم: «مردم دیگه سینما نمی‌رن و به همین خاطر ما پول زیادی گیرمان نمی‌آد. » حرف اصلی‌شان این بود که دل‌شان نمی‌خواهد فیلم بسازند. حدود دو سال چرخیدم و سعی کردم تهیه‌کننده‌ای برای پروژه‌ی بعدی‌ام پیدا کنم اما جوابی که می‌شنیدم این بود که «نه، سینما تمام شده. کار صنعت سینما هم تمامه. » جرقه‌ی ساخت سینما پارادیزو این‌طور‌زده شد چون تصمیم گرفتم نشان بدهم سینما در گذشته چطور بوده. البته سال‌ها این ایده را در ذهن داشتم. دلم می‌خواست داستانی درباره‌ی شهری کوچک در دهه‌های چهل و پنجاه تعریف کنم که سالن سینما، واقع در مرکز شهر، قلب تپنده‌ی آن باشد و عملکردی مشخص داشته باشد. دلم می‌خواست نقش سالن سینما در روزگار گذشته را بازآفرینی کنم، مکانی مقدس که مردمی که یکدیگر را می‌شناختند وارد آن می‌شدند، اوقات فراغت‌شان را کنار هم می‌گذراندند، باهم لبخند می‌زدند و در کنار هم رویاپردازی می‌کردند. می‌خواستم ادای دینی سرشار از احساس نثار سینمادار‌ها و آپاراتچی‌ها کنم، همان‌هایی که فرصت آشنایی با هنر هفتم را برای ما فراهم کردند و کمک بسیاری به آموزش فرهنگی نسل‌های پرتعدادی کرده‌اند.

فیلمسازان ماندگار سینمای ایتالیا، هم با نگاهی ظریف به دنیا از نقطه نظر یک کودک چشم دوختند و هم اینکه حواس‌شان به تصویر کودک روی پرده‌ی سینما بود.

  • در سینما پارادیزو یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های کودک تاریخ سینما را می‌بینیم. در حقیقت سینمای ایتالیا در بازی گرفتن از کودکان همیشه موفق عمل کرده است، به نظرت دلیل این موضوع چیست؟
  • راست‌اش نمی‌دانم بشود با این قاطعیت گفت که سینمای ایتالیا همیشه در بازی گرفتن از کودکان موفق بوده اما جای هیچ شکی نیست که وقتی بحث حضور کودکان در سینما مطرح می‌شود، سینمای ایتالیا همیشه تحت تاثیر اساتیدی مثل ویتوریو دسیکا، روبرتو روسلینی و لوکینو ویسکونتی بوده است. همین پیش‌زمینه‌ی غنی بدون شک برای ما فیلمسازان امروزی الهام‌بخش است. فیلمسازان ماندگار سینمای ایتالیا، هم با نگاهی ظریف به دنیا از نقطه نظر یک کودک چشم دوختند و هم اینکه حواس‌شان به تصویر کودک روی پرده‌ی سینما بود.
  • انتخاب بازیگر برای نقش توتو کودک کار سختی بود؟
  • به هیچ وجه کار ساده‌ای نبود و خیلی هم طول کشید تا بتوانیم هنرپیشه‌ای مناسب برای نقش توتو کوچولو پیدا کنیم. من گروهی از همکارانم را دوربین به دست به شهر‌های اطراف منطقه‌ای از سیسیل که در آن مشغول پیدا کردن لوکیشن بودیم فرستادم و از آن‌ها خواستم از تمامی بچه‌های بین ۸ تا ۱۱ سال عکس و فیلم بگیرند. در نهایت من توتو کاسیو را انتخاب کردم چون صورت‌اش شبیه موش بود و به نظرم قرار دادن او در کنار فیلیپ نواره که شبیه فیل بود، ترکیب جالبی خلق می‌کرد. سوای این نکته، توتو ثابت کرد که می‌تواند رویاپردازی کوچک ولی با استعداد باشد. به همین خاطر قانع شدم او همان هنرپیشه‌ای است که دنبال‌اش می‌گردم. مهم‌ترین عامل موفقیت کار با بازیگر کودک هم این است که از همان ابتدا بین او و کارگردان رابطه‌ای قوی شکل بگیرد و کودک هم بتواند بین بازی و واقعیت تمایز قائل شود. سرزنده بودن کودک و توانایی او در زندگی مستقل و دور از والدین هم بسیار مهم است.

جوایز

  • برنده‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی (۱۹۹۰).
  • برنده‌ی گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی (۱۹۹۰).
  • برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ هیئت داوران جشنواره‌ی کن (۱۹۸۹).
  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد (فیلیپ نواره) و جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران از جوایز فیلم اروپا (۱۹۸۹).
  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد (فیلیپ نواره)، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (سالواتوره کاسیو)، بهترین فیلم خارجی، بهترین موسیقی متن (انیو و آندریا موریکونه) و بهترین فیلمنامه‌ی اریژینال از جوایز بفتا (۱۹۹۱).
  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین موسیقی متن از جوایز دیوید دی دوناتلو (۱۹۸۹).

منبع: دنیای تصویر

   

پستهای اخیر

نسخه ویژه‌ ۷۰ سالگی تویوتا لندکروز پرادو : زیبا، کارا و با استایل نوستالژیک

غول خودروسازی ژاپن می‌خواهد تولد ۷۰ سالگی لندکروز پرادو خود را جشن بگیرد و غافلگیر یبزرگ این مراسم، رونمایی نسخه ویژه‌ای از این خودروی شاسی‌بلند محبوب و معروف است. هفتاد سال پیش، تویوتا براساس فلسفه ساخت یک شاسی بلند شهری و کوچک‌تر نسبت…

اپلیکیشن Messages اندروید مجهز به رمزنگاری دوسویه شد؛ حتما این ویژگی را فعال کنید

پروژه رمزنگاری انتها به انتهای گوگل برای اپلیکیشن Messages در اندروید از نسخه بتا خارج شده است. به این معنی که سرانجام می‌توانید اطمینان حاصل کنید هیچ‌کسی نمی‌تواند پیام‌های خصوصی شما با افراد دیگر را در بین راه شنود یا رهگیری کند. گوگل…

مخترع اینترنت -تیم برنرز لی- کد منبع اصلی خود را به صورت NFT به حراج گذاشت

با این روندی که فروش چیزهای مختلف به صورت NFT طی می‌کند، شاید ما هم باید بگردیم و ببینیم چیزی را می‌توانیم در زندگی و دوران فعالیت خود پیدا کنیم که بشود به صورت NFT فروخت و باقی عمر را در آسایش گذارند؟! بعد از اخبار عجیب فروش چیزهایی…

ویندوز ۱۱ لو رفت – مرور تصویری برخی ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ و البته صدای استارت‌آپ جدید…

خبر داغ امروز این است که یک نسخه از سیستم عامل بعدی مایکروسافت، یعنی ویندوز 11 به صورت آنلاین درز پیدا کرده است. روز سه‌شنبه -دیروز- یک کاربر چینی در سایت بایدو، اسکرین شات‌هایی که ادعا می‌کند از ویندوز 11 گرفته، منتشر کرده است. این نسخه…

فروش بالای مک با پردازنده M1 حسادت رقبا را برانگیخته است؛ بازار پی‌سی آتش زیر خاکستر است

مک در سالی به سر می‌برد که هر سازنده پی‌سی به آن حسادت می‌کند. به گزارش موسسه International Data Corp، محصول M1 اپل نسبت به مدت مشابه گذشته، با دو برابر ظرفیت فروش خود را آغاز کرده است. تیم کوک، مدیرعامل اپل در ماه آوریل گفت بیش از نیمی…

تصاویر جدیدی از سدان مفهومی جدید جتکو و ایران خودرو که «سمند جدید» نامیده می‌شود

مدت‌ها است شرکت جتکو با همکاری ایران خودرو مشغول طراحی و ساخت یک سدان جدید مفهومی است که «سمند جدید» نامیده می‌شود. ابتدا، یک سال پیش و در بازدید برخی نمایندگان مجلس از گروه صنعتی ایران خودرو، ماکت اولیه خودروی مفهومی جتکو به نمایش در…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.