چرا نباید برای رژیم گرفتن، وعده صبحانه را حذف کرد؟

0

کسانی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم و چاقی ناشی از مقاومت به انسولین و تنظیم هورمون هستند. ضمناً نخوردن صبحانه، ریسک حملات قلبی و فشارخون بالا را نیز افزایش می‌دهد.

بدنتان را از مواد مغذی مورد نیازش محروم می‌کنید

وقت صبحانه زمان بسیار خوبی است تا مواد مغذی ضروری بدنتان را که طی روز به آن‌ها نیاز دارید به آن برسانید، مانند فیبر و انواع ویتامین‌ها. بنابراین نخوردن صبحانه ممکن است باعث شود دچار کمبود مواد مغذی شده و عوارضی برای سلامتی‌تان ایجاد شود. اگر اشتهایی برای صبحانه ندارید، کمی صبر کنید و بعد صبحانه بخورید. فیبر کمک می‌کند در طول روز سیر بمانید و ضمناً دچار یبوست نشوید.

سطح قند خونتان دچار نوسان می‌شود

نخوردن صبحانه می‌تواند بر سطح قند خونتان اثر بگذارد و باعث شود دچار گرسنگی شده و عصبی شوید که اتفاق خوبی برای خودتان و اطرافیانتان نیست. وقتی قند خون افت می‌کند، بر خلق‌وخویتان اثر می‌گذارد، سطح انرژی‌تان افت کرده و عملکرد ادراکی‌تان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سوخت‌وساز بدنتان را استارت نمی‌زنید

گفته می‌شود که با خوردن صبحانه، بیشتر کالری خواهید سوزاند و این حرف تا حدی هم درست است. صبحانه، اولین چیزی است که بعد از چند ساعت خواب می‌خورید، بنابراین متابولیسم‌شان شروع می‌شود. در واقع با حذف صبحانه سوخت و ساز بدنتان کُند می‌شود.

دچار اشتهای ناسالم خواهید شد

صبحانه نخوردن یعنی اینکه بعد از شام دیشب دیگر چیزی نخورده‌اید و مغز و بدنتان انرژی و مواد مغذی کافی ندارد، یعنی چیزی حدود ۱۲ تا ۱۴ ساعت چیزی نخورده‌اید. بدتر اینکه نخوردن صبحانه می‌تواند باعث شود مثلاً ساعت ده و نیم صبح سراغ غذاهای ناسالم مثل دونات بروید، چون یک دفعه احساس می‌کنید خیلی گرسنه‌اید و انرژی ندارید. حتی اگر خودتان صبحانه دوست ندارید باید بدانید که اندام‌هایتان صبحانه دوست دارند و شما موظفید آن‌ها را تغذیه کنید تا عملکرد خوبی داشته باشند. یک تخم‌مرغ آب‌پز، یک کاسه اوتمیل (جو دوسر پخته) یا یک اسموتی هم می‌تواند کمک کند مواد مغذی به بدنتان برسانید و سطح قند خونتان را تثبیت کنید.

تأثیر منفی بر ذهنتان می‌گذارد

جنبه‌ ذهنی و هیجانی انجام کاری مثبت و سالم برای خودتان، وقتی که از خواب بیدار می‌شوید، تأثیر زیادی بر ثبات رفتاری و عملکردهای طی روزتان دارد. اگر عادت‌های غذا خوردنتان نامنظم و شانسی باشد، روز آشفته‌ای خواهید داشت و احتمالاً سراغ غذاهایی خواهید رفت که قند خونتان را فوراً بالا ببرند و این اتفاق به نفع اهداف بلندمدت سلامتی‌تان نیست و ضمناً روی رفتارهایی که در جهت هدفتان دارید نیز اثر خواهد گذاشت.

کورتیزول‌تان بالا می‌رود

مغز طی شب به گلوکز نیاز دارد تا فعالیت‌هایش را انجام دهد و گاهی ذخایر گلیکوژن در کبد کافی نیست تا سطح گلوکز خون به خوبی حفظ شود. این مسئله با افزایش سطح کورتیزول حل می‌شود.

با خوردن صبحانه، شما ذخایر گلیکوژن خود را بارگیری می‌کنید و درنتیجه سطح کورتیزول می‌تواند کاهش پیدا کند. اگر صبحانه نخورید، کورتیزول به افزایش خود ادامه خواهد داد تا سطح گلوکز خونتان حفظ شود و همین باعث می‌شود در نهایت مقاومت به انسولین ایجاد شده و شما طی روز گرسنه‌تر شوید. حتی اگر صبحانه هم بخورید باز هم به تقریباً ۲۵ گرم پروتئین نیاز دارید تا احساس سیری‌تان حفظ شود. بنابراین یک صبحانه متعادل، راهی ایده‌آل برای شروع روز و ادامه‌ی آن بدون احساس خستگی و گرسنگی است. فراموش نکنید که کورتیزول چربی بدن را نیز افزایش می‌دهد.

عملکرد سیستم ایمنی‌تان ضعیف می‌شود

وقتی صبحانه نمی‌خورید، سیستم ایمنی‌تان ضعیف می‌شود. از نظر علمی نشان داده شده ساعت‌ها چیزی نخوردن می‌تواند به سلول‌ها آسیب بزند. بدن نیاز دارد تا مرتباً تغذیه شود که بتواند عملکرد سلول‌های ایمنی و جنگنده‌ی خود را برای مبارزه با عفونت‌ها در سطح مطلوبی حفظ نماید.

بدن و معده‌تان اسیدی می‌شود

نخوردن صبحانه می‌تواند اسیدیته‌ی بدن را افزایش دهد. از طرفی یکی از دلایل اصلی بالا آمدن اسید معده یا رفلاکس و درد معده، آروغ زدن و نفخ شکم، حذف وعده‌های غذایی مخصوصا صبحانه است. هنگامی که مدت طولانی با معده خالی هستید، ترشح اسید معده در معده افزایش می‌یابد. بنابراین هر بار که از صبحانه صرف‌نظر می‌کنید، معده‌تان اسیدهایی تولید می‌کند که به مخاط معده حمله می‌کنند و منجر به اسیدیته، زخم و درد شکم می‌شوند.

دچار سردرد و سرگیجه می‌شوید

کمبود سوختی مانند گلوکز برای مغز منجر به کاهش عملکرد سلول‌های مغز می‌شود و به همین دلیل وقتی ساعت‌ها چیزی نمی‌خورید سردرد و سرگیجه می‌گیرید. در واقع این شیوه‌ی بدن برای اعلام نیاز به سوخت به شماست.

پروتئینی را که باید مصرف کنید از دست می‌دهید

خیلی خوب است که روزتان را با صبحانه‌ای پروتئین‌دار شروع کنید. مصرف مقداری پروتئین بدون چربی مانند تخم‌مرغ یا ماست یونانی کم‌چرب، انرژی‌تان را طی روز حفظ می‌کند. به این پروتئین‌ها، چربی سالم و غلات کامل یا میوه‌ای را نیز اضافه کنید. مثلاً تخم‌مرغ نیمرو شده با یک قاشق روغن‌زیتون همراه با نان سنگک یا نان تست چند غله. یک صبحانه متعادل باعث می‌شود تا فرارسیدن زمان وعده‌ی بعدی غذا، سیر و راضی بمانید.

دهانتان بدبو می‌شود

تقریباً همه وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوند دهانشان بدبو است که با نخوردن صبحانه بدتر هم خواهد شد. چرا؟ چون وقتی چیزی نمی‌خورید، یعنی چیزی هم برای خنثی کردن و از بین بردن بوی بد دهان وجود ندارد.

در معرض افت قند خون یا هیپوگلیسمی قرار می‌گیرید

بعضی از افراد بدن خود را عادت داده‌اند که صبحانه درخواست نکند چون برای رفتن به محل کار عجله دارند. این کار باعث می‌شود احتمال هیپوگلیسمی بیشتر شود. امروزه ما زندگی پُر از استرسی داریم و خیلی مهم است که به نیازهای بدنمان بیشتر توجه کنیم. یعنی لازم است دست‌کم سه وعده در روز غذا بخوریم که البته صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی برای شروع روز است.

احتمال چاقی‌تان بیشتر می‌شود

کسانی که از خوردن صبحانه صرف‌نظر می‌کنند بیشتر از چهار برابر نسبت به کسانی که صبحانه می‌خورند در معرض چاقی هستند. نخوردن صبحانه باعث می‌شود چاق شوید زیرا در ساعت‌های بعدی اشتهایتان بیشتر شده و بیشتر هوس شیرینی خواهید کرد.

اندورفین ترشح خواهید کرد

هر بار که از یک وعده غذایی صرف‌نظر می‌کنید، خصوصاً صبحانه، بدنتان پیام‌رسان‌های عصبی ترشح می‌کند تا آزاد شدن انرژی ذخیره شده بیشتر شود؛ این فرایند شامل تخریب بافت عضله جهت تأمین فوری انرژی می‌شود.

بدن، این‌همه ساعت چیزی نخوردن را محرومیت از غذا تلقی کرده و ناچارا شروع می‌کند به خوردن خودش تا شما را نجات بدهد! بنابراین فعالیت‌ها و عملکردهای غیرضروری بدن در این زمان کم اهمیت شده و دچار اختلال می‌شوند مثلاً استخوان‌سازی یا عملکرد حافظه. همچنین این پروسه شامل ترشح مسکن‌های طبیعی به نام اندورفین‌ها می‌شود که احساس ناراحتی شما پوشش داده شود. این اندورفین‌ها به شما احساس نسبتاً خوبی می‌دهند و به همین دلیل خیلی از افراد فکر می‌کنند با اینکه چیزی نخورده‌اند حالشان خوب است. اما واقعیت این است که بدن در حال جدال است تا عملکردهایش را حفظ کند.

پریودتان نامنظم می‌شود

مطالعات نشان می‌دهد خانم‌هایی که عادت به صبحانه نخوردن دارند، پریودهای نامنظم‌تری دارند و ضمناً خونریزی‌هایشان دردناک‌تر است.

التهاب در بدنتان افزایش می‌یابد

تحقیقی که بر روی دو گروه از افراد صورت گرفت نشان داد شاخص التهابی (CRP) در کسانی که صبحانه نمی‌خوردند از گروه دیگر بیشتر بود. همان‌طور که می‌دانید التهاب مزمن در بدن با مشکلات و بیماری‌های مختلفی مانند التهاب مفاصل، التهاب لثه‌ها، خستگی، چاقی شکمی، قرمزی و خارش پوست و … در ارتباط است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5