آشالازی چیست و چه علائمی دارد؟ شیوه تشخیص و درمان آن چیست؟

0

بررسی اجمالی

آشالازی یک اختلال نادر است که عبور غذا و مایعات از لوله بلع متصل‌کننده دهان و معده (مری) به معده را دشوار می‌کند.

آشالازی زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب مری آسیب ببینند. در نتیجه، مری به مرور فلج و گشاد می‌شود و در نهایت توانایی فشار دادن غذا به داخل معده را از دست می‌دهد. غذا سپس در مری جمع می‌شود، گاهی تخمیر می‌شود و دوباره به دهان می‌رود، که می‌تواند طعم تلخی داشته باشد. برخی افراد این را با بیماری ریفلاکس معده (مری) معده (GERD) اشتباه می‌گیرند. با این حال، در آشالازی غذا از مری تهیه می‌شود، در حالی که در GERD مواد از معده است.

هیچ درمانی برای آشالازی وجود ندارد. هنگامی که مری فلج شد، عضله نمی‌تواند دوباره به درستی کار کند. اما علائم را معمولاً می‌توان با آندوسکوپی، درمان کم تهاجمی یا جراحی کنترل کرد.

علائم

علائم آشالازی به طور کلی به تدریج ظاهر می‌شود و با گذشت زمان شدت می‌یابد. علائم و نشانه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ناتوانی در بلع (دیسفاژی)، که ممکن است احساس کند غذا یا نوشیدنی در گلو شما گیر کرده است
  • برگرداندن غذا یا بزاق
  • سوزش سردل
  • آروغ زدن
  • درد قفسه سینه که می‌آید و می‌رود
  • سرفه در شب
  • ذات الریه (از جذب غذا به داخل ریه‌ها)
  • کاهش وزن
  • استفراغ

علل

علت دقیق آشالازی به خوبی شناخته نشده است. محققان گمان می‌کنند که علت آن از بین رفتن سلول‌های عصبی مری باشد. در مورد علت ایجاد این نظریه‌ها وجود دارد، اما احتمال وجود عفونت ویروسی یا پاسخ‌های خودایمنی وجود دارد. به ندرت، آشالازی ممکن است ناشی از یک اختلال ژنتیکی ارثی یا عفونت باشد.

تشخیص

آشالازی را می‌توان نادیده گرفت یا به درستی تشخیص داد زیرا علائمی شبیه سایر اختلالات گوارشی دارد. برای آزمایش آشالازی، پزشک احتمالاً موارد زیر را توصیه می‌کند:

  • مانومتری مری. این آزمایش انقباضات عضلانی ریتمیک در مری هنگام بلع، هماهنگی و نیرویی که توسط عضلات مری اعمال می‌شود و همچنین چگونگی شل شدن یا باز شدن اسفنکتر تحتانی مری را در هنگام بلع اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش برای تعیین نوع مشکل حرکتی شما بسیار مفید است.
  • اشعه ایکس دستگاه گوارش فوقانی شما (مری). اشعه ایکس بعد از نوشیدن مایع گچی پوشیده شده و لایه داخلی دستگاه گوارش شما را پر می‌کند. این پوشش به پزشک شما اجازه می‌دهد تا شمایل مری، معده و روده فوقانی شما را ببیند. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که یک قرص باریم را ببلعد که می‌تواند به انسداد مری کمک کند.
  • آندوسکوپی فوقانی. پزشک شما یک لوله باریک و انعطاف‌پذیر مجهز به نور و دوربین (آندوسکوپ) را به پایین گلو وارد می‌کند تا داخل مری و معده شما را بررسی کند. اگر علائم یا نتایج یک مطالعه باریم این احتمال را نشان دهد، می‌توان از آندوسکوپی برای تعیین انسداد جزئی مری استفاده کرد. همچنین می‌توان از آندوسکوپی برای جمع‌آوری نمونه‌ای از بافت (نمونه‌برداری) برای آزمایش عوارض ریفلاکس مانند مری بارت استفاده کرد.

درمان آشالازی

درمان آشالازی بر شل کردن یا کشش باز شدن اسفنکتر تحتانی مری متمرکز است تا غذا و مایع بتوانند به راحتی از طریق دستگاه گوارش حرکت کنند.

درمان خاص به سن، وضعیت سلامتی و شدت آشالازی بستگی دارد.

درمان غیر جراحی

گزینه‌های غیر جراحی عبارتند از:

  • اتساع پنوماتیک. یک بالون توسط آندوسکوپی به مرکز اسفنکتر مری وارد می‌شود و برای بزرگ شدن دهانه باد می‌شود. اگر اسفنکتر مری باز نماند ممکن است لازم باشد این روش سرپایی تکرار شود. تقریباً یک سوم از افراد تحت درمان با اتساع بالون، طی پنج سال به درمان مجدد نیاز دارند. این روش نیاز به آرام بخشی دارد.
  • بوتاکس (سم بوتولینوم نوع A). این ماده شل‌کننده عضله را می‌توان مستقیماً با یک سوزن آندوسکوپی به داخل اسفنکتر مری تزریق کرد. تزریق ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد و تزریق مکرر انجام عمل جراحی بعداً در صورت نیاز را دشوارتر می‌کند.

بوتاکس معمولاً فقط به افرادی توصیه می‌شود که به دلیل افزایش سن یا سلامتی، کاندیدای مناسبی برای اتساع پنوماتیک یا جراحی نیستند. تزریق بوتاکس به طور معمول بیش از شش ماه طول نمی‌کشد. بهبود قابل توجهی در تزریق بوتاکس ممکن است به تأیید تشخیص آشالازی کمک کند.

  • دارو. پزشک شما ممکن است قبل از غذا خوردن شل‌کننده‌های عضلانی مانند نیتروگلیسیرین (نیتروستات) یا نیفدیپین (پروکاردیا) را پیشنهاد کند. این دارو‌ها اثر درمانی محدود و عوارض جانبی شدیدی دارند. دارو‌ها معمولاً فقط درصورت در نظر گرفته شدن کاندیدای اتساع پنوماتیک یا جراحی هستند و بوتاکس کمکی به شما نکرده است. این نوع درمان به ندرت نشان داده می‌شود.

عمل جراحی

گزینه‌های جراحی برای درمان آشالازی عبارتند از:

  • میوتومی هلر. جراح عضله انتهای تحتانی اسفنکتر مری را برش می‌دهد تا غذا به راحتی به معده منتقل شود. این روش را می‌توان بدون تهاجم انجام داد (میوتومی لاپاراسکوپی هلر). برخی از افرادی که میوتومی هلر دارند ممکن است بعداً به بیماری ریفلاکس معده (مری) (GERD) مبتلا شوند.

برای جلوگیری از مشکلات GERD در آینده، ممکن است روشی که تحت عنوان fundoplication شناخته می‌شود همزمان با میوتومی هلر انجام شود. در عمل فونداسیون، جراح قسمت بالای معده شما را به دور مری می‌پیچد تا یک دریچه ضد رفلاکس ایجاد کند و از برگشت اسید (GERD) به مری جلوگیری کند. فوندوپلیکشن معمولاً با روشی با حداقل تهاجم (لاپاراسکوپی) انجام می‌شود.

  • میوتومی آندوسکوپیک دهان (POEM). در روش POEM، جراح از آندوسکوپی استفاده می‌کند که از طریق دهان و پایین گلو وارد می‌شود و یک برش در لایه داخلی مری شما ایجاد می‌کند. سپس، همانند میوتومی هلر، جراح عضله انتهای تحتانی اسفنکتر مری را برش می‌دهد.

شعر نیز ممکن است با ترکیب شود و یا به دنبال فوندوپلیکاسیون بعد برای کمک به جلوگیری GERD. بعضی از بیمارانی که POEM دارند و بعد از عمل به GERD مبتلا می‌شوند، با دارو‌های خوراکی روزانه درمان می‌شوند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.