یبوست چه علت‌هایی دارد و چطور می‌توانیم آن را تشخیص دهیم و درمان کنیم؟

0

–  یبوست شایع‌ترین شکایت از هضم غذاست که سبب 5.2 میلیون ملاقات با پزشک به‌طور سالانه در ایالات متحده می‌شود، حدوداً یک‌سوم افراد با یبوست بدنبال سرویس‌های سلامتی می‌روند.

–  کلمه یبوست معانی مختلفی دارد که عبارتند از: حرکات روده‌ای سخت و یا کم، دفع با دفعات کم، زورآوردن یا احساس دفع ناکامل

– کرایتریای‌ رم III برای تشخیص یبوست عملکردی تعریف شده است.

–  حداقل 2 تا از علائم زیر حین حداقل 25% موارد دفع باید وجود داشته‌باشد (و حداقل 3 ماه طول بکشد): زور زدن، مدفوع سفت یا گلوله‌ای، احساس تخلیه ناکامل، احساس انسداد و بسته‌شدن آنورکتال، مانورهای دستی(مثل تخلیه با انگشت) برای تسهیل دفع، یا کمتر3 بار دفع مدفوع در هفته

سبب‌شناسی، همه‌گیری‌شناسی و عوامل خطر یبوست

–  دفع موفق بستگی به حرکات طبیعی روده، عملکرد رکتوم و هماهنگی عضلات کف لگن دارد.

–  حرکت طبیعی روده بزرگ بستگی به عملکرد کامل سیستم عصبی اتونوم، سیستم اعصاب روده‌ای (شبکه میانتریک) و عضلات صاف کولون دارد.

–  رفلکس پریستالتیک شامل انقباض و شل‌شدن هماهنگ عضلات صاف روده می‌باشد؛ اتساع مجرا آزادشدن5-HT را از سلول‌های انتروکرومافینی تحریک می‌کند و شبکه میانتریک را فعال می‌سازد؛ در نتیجه، نورون-های حرکتی تحریکی در قسمت بالا و نورون‌های حرکتی مهاری در بخش پایین فعال گردیده؛ محتویات مجرا به‌وسیله بخش درحال انقباض کولون به سمت پایین یعنی بخش شل‌شده انتقال می‌یابد.

–  یبوست به صورت عبور طبیعی شایع‌ترین فرم است. مدفوع با یک سرعت طبیعی از روده بزرگ عبور می-کند و توالی دفع مدفوع طبیعی است اما بیماران اعتقاد دارند که یبوست دارند.

–  یبوست با عبور کُند، تأخیر در عبور از روده باریک است که با سرعت عبور نشانگرهای مواد حاجب اندازه‌گیری می‌شود؛ که ممکن است همراه با اختلال در غلظت سروتونین باشد.

–  دفع مختل ناشی از ناتوانی در تخلیه مؤثر رکتوم است که به علت ناتوانی در هماهنگی عضلات شکمی، راست‌روده‌ای‌‌مقعدی و کف لگن می‌باشد.

–  عوامل خطر: دریافت ناکافی مایعات یا کالری، کاهش حرکت یا عدمِ‌فعالیت، بیماری‌های نورولوژیک و داروها (مصرف چنددارو، اپیوئید، ضدهیستامین‌ها، سایر داروها).

علایم و نشانه‌های یبوست

–  بیماران ممکن است از دفع نامنظم، زورزدن، تخلیه ناکامل یا بسته‌شدن مقعد، مدفوع کم/سفت یا نیاز به دستکاری با انگشت شکایت داشته باشند.

–  بیماران با دفع مختل ممکن است انگشت در مقعدکردن، فشار به میاندوراه، ناتوانی در تخلیه تنقیه و استفاده از فشار به جدار خلفی واژن برای بهبود تخلیه راست‌روده را گزارش کنند.

–  بیماران ممکن است از درد شکم، نفخ و تهوع هم شکایت داشته باشند.

–  معاینه بالینی ممکن است نشان‌دهنده پرولاپس رکتوم، شقاق مقعد، کاهش یا افزایش پایین‌آمدن میاندوراه، تنگی مقعد، افزایش تون دریچه مقعدی، دردناک بودن ناحیه‌ی عانه‌ای‌‌راست‌روده‌ای در لمس، سفت‌شدن و تجمع مدفوع، توده‌های راست‌روده یا رکتوسل باشد.

علل متنوع بیماری یبوست

–  اختلالات دفعی (عدم هماهنگی عضلات کف لگن، مگارکتوم، درهم ‌فرورفتن راست‌روده، پایین‌افتادگی بیش‌ازحد میاندوراه، رکتوسل)

–  ناشی از داروها

–  سندرم روده تحریک‌پذیر

–  حاملگی

–  انسداد روده

–  علل متابولیک/غددی (اورمی، هیپوتیروئیدی، کم‌کاری هیپوفیز، بالارفتن کلسیم، کم‌بودن پتاسیم)

–  میوپاتیک (مثل اسکلرودرما)

–  نوروژنیک (مثل نوروپاتی اتونوم، انسدادکاذب، بیماری هیرشپرونگ، اسکلروز‌مولتیپل، بیماری پارکینسون)

روش تشخیص یبوست

–  شرح‌حال و معاینه بالینی مفصل شامل شرح‌حال کامل دارویی (نسخه‌ها و داروهای آزاد)، معاینه نورولوژیک و معاینه راست‌روده است.

–  مطالعات آزمایشگاهی عبارتند از: شمارش کامل سلول‌های خون، تست هورمون محرک تیروئید، کلسیم سرم و گلوکز

–  دیدن کولون برای رد بیماری‌های ساختمانی(مثل سرطان کولون، تنگی کولون) در بیماران با تغییرات اخیر در اجابت مزاج، کم‌خونی فقرآهن، خون در مدفوع (واضح یا مخفی) یا سایر علائم هشداردهنده (مثل کاهش وزن) لازم است.

–  بیماران مسن‌تر از50 سال با یبوست باید یک کولونوسکوپی(یا سیگموئیدوسکوپی قابل‌انعطاف با تنقیه باریوم) برای غربالگری از نظر سرطان کولورکتال انجام دهند.

–  ممکن است از سیگموئیدوسکوپی قابل‌انعطاف در بیماران جوان‌تر بدون علائم هشداردهنده، استفاده شود.

–  تنقیه باریم برای تشخیص مگاکولون، مگارکتوم و بیماری هیرشپرونگ ارجح است.

–  مطالعات عبور از روده توسط نشانگرهای حاجب برای ارزیابی وضعیت عبور از روده بزرگ مفید است.

–  نشانگرهایی که با تأخیر از روده بزرگ می‌گذرند مطرح‌کننده یبوست با عبور کُند هستند.

–  نشانگرهایی که در سیگموئیدورکتوم باقی می‌مانند مطرح‌کننده اختلال دفع هستند.

–  گرافی از نحوه دفع برای ارزیابی اختلالات دفع مفید است، باریم غلیظ به داخل رکتوم وارد می‌شود و بیمار سپس کوشش به تخلیه باریم زیر فلوئوروسکوپی می‌کند.

–  اندازه‌گیری فشار آنورکتال ممکن است اطلاعات سودمندی در بیماران با یبوست شدید به دست بدهد.

–  حس و ظرفیت راست‌روده، شل‌شدن واکنشی دریچه مقعدی داخلی و وضعیت فشاری که طی دفع با زور به دستگاه وارد می‌شود، اندازه‌گیری می‌گردد.

–  شل‌شدن دریچه مقعدی داخلی بعد از اتساع روده بیماری هیرشپرونگ را رد می‌کند.

–  دفع ناهماهنگ سبب افزایش فشار دریچه حین تخلیه مدفوع می‌شود.

یبوست

درمان یبوست

–  هر علت قابل‌شناسایی را برطرف کنید (مثل داروها، اختلالات متابولیک یا غددی)

–  کنترل اولیه باید شامل آموزش بیمار و تغییر رژیم غذایی برای افزایش تدریجی دریافت فیبر (هدف 20-15 گرم در روز) و مایع باشد.

–  مکمل حجم فیبری(مثل پسیلیوم، متیل‌سلولز، پلی‌کربوفیل-کلسیم) را شروع کنید.

–  اگر بیمار با رژیم و مکمل فیبری بهتر نیست، موارد زیر قدم‌به‌قدم استفاده می‌شود:

–  مسهل‌های نمکی(مثل شیرمنیزمی) به عنوان مواد هیپواسمولار عمل می‌کنند.

–  مسهل‌های محرک (مثل بیزاکودیل، سنا) ترشح روده را افزایش می‌دهند و حرکت روده را تحریک می‌کنند، عوارض جانبی (کمبود پتاسیم، انتروپاتی از دست‌دهنده پروتئین) مصرف درازمدت آن‌ها را محدود می‌کنند ولی این داروها برای مدت کوتاه مفید هستند (مثل یبوست ناشی از مخدرها پس از جراحی)

–  مواد هیپراسمولار (مثل لاکتولوز، سوربیتول، پلی اتیلن‌گلیکول) می‌توانند استفاده شوند.

–  نرم‌کننده‌های مدفوع(مثل سدیم‌دکوزات) نسبت به مسهل‌ها کمتر مؤثر هستند.

–  لوبی‌پروستون اخیراً برای درمان بیوست با علت نامشخص مزمن در بزرگسالان تأیید شده است؛ این دارو یک فعال-کننده کانال کلر به صورت منطقه‌ای است که سبب افزایش ترشح مایعان به روده می‌شود.

–  تگاسرود یک آگونیست نسبی گیرنده 5-HT4 است که ممکن است مؤثر باشد؛ اما FDA به‌شدت مصرف آن‌ را به علت درنظرگرفتن عوارض جانبی قلبی‌‌عروقی آن محدود کرده است.

–  بیوفیدبک برای بیماران با اختلال عملکرد کف لگن مفید است.

–  مداخله جراحی (ترمیم رکتوسل یا بیرون‌زدگی رکتوم، جراحی بیمار هیرشپرونگ، کولکتومی تقریباً کامل) معمولاً برای بیماران مقاوم به درمان طبی انجام می‌شود.

پیش‌آگهی و عوارض/سیربالینی یبوست

–  پیش‌آگهی برای بیمارانی که یبوست دارند کلاً خوب است.

–  بیشتر بیماران به برخورد قدم‌به‌قدم که در بالا گفته شد جواب می‌دهند.

–  سرطان کولونی که با یبوست تظاهر کند پبش‌آگهی بدی دارد.

–  جراحی برای یبوست با عبور کُند باید فقط بعد از ارزیابی دقیق برای رد اختلالات روانپزشکی، اختلالات دفع و اختلال حرکتی روده‌ای ژنرالیزه انجام شود.

–  عوارض یبوست شدید عبارتند از: سفت‌شدن و فشرده‌شدن مدفوع و ولولوس سیگموئید

–  یبوست همراه با افزایش ریسک کولیت‌ایسکمیک است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5