تفاوت دستگاه اکسیژن ساز با دستگاه سی پپ و بای پپ چیست؟

0

رپورتاژ

اگردر شرایطی قرار دارید که به دلایل بیماری و یا مشکلات تنفسی نیازمند یک دستگاه سی پپ یا بای پپ و یا اجاره اکسیژن سازهستید، قطعا اولین سوال مهم شما این خواهد بود که آیا عملکردشان مشابه یکدیگربوده یا دارای تفاوت هایی در این زمینه هستند؟

برای پاسخ به این سوال مهم شما، باید بگوییم که شاید برای درمان یک بیماری به کار گرفته شوند اما از بعضی جهات دارای تفاوت هایی با یکدیگر می باشند که در ادامه ی این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

عملکرد دستگاه اکسیژن ساز چگونه است؟

به طور خلاصه اگر بخواهیم برای کسانی که خواهان خرید دستگاه اکسیژن سازهستند طرزکار این دستگاه را شرح دهیم، می توانیم بگوییم که با جذب هوایی که در محیط وجود دارد و فیلترکردن نیتروژن آن، اکسیژن خالص را به بیرون انتقال می دهد و درواقع همان طور که از نامش پیداست، تولید اکسیژن بیشتر نسبت به هوای بیرون از کاربردهای مهم این دستگاه می باشد.

در افرادی که بنا به شرایط خاصی مانند مشکلات ریوی، اکسیژن بیشتری از آنچه در هوای محیط وجود دارد نیاز دارند، اجاره دستگاه اکسیژن ساز خانگی و یا خرید آن جزو موارد ضروری و مهم می باشد زیرا این دستگاه درصد اکسیژن محیط را برای تنفس بیمار به 87 و یا گاهی 100درصد نیز می رساند که این میزان اکسیژن از طریق یک ماسک که روی بینی فرد بیمار گذاشته می شود استنشاق می شود.

عملکرد دستگاه سی پپ (CPAP):

این دستگاه برای برای افرادی که با مشکلاتی همچون: آپنه خواب یا وقفه ی تنفسی مواجه هستند طراحی گردیده است گرچه گاهی متخصص بیماری های ریوی بنا به شرایط ضروری در بیمارستان نیزازآن بهره می گیرد.

مکانیزم آن به این صورت است که هوای محیط را فشرده کرده واین فشارایجادشده به وسیله ی لوله به ماسک که روی بینی فرد قرار گرفته به ریه ها انتقال می یابد که مانند یک استنت که در گلوی فرد گذاشته شده مانع انسداد گلوو کاهش اکسیژن رسانی می گردد.

در بیماری آپنه خواب انسدادی، گلوی فرد در هنگام خواب مسدود شده و همین مسئله، خر وپف را ایجاد می کند که این امر در بلند مدت مانع اکسیژن رسانی به ریه ها شده و با کاهش سطح اکسیژن خون، خطرات زیادی را برای فرد به وجود می آورد.

عملکرد دستگاه بای پپ (BiPAP یا BPAP):

عملکرد دستگاه بای پپ نیز مشابه سی پپ است و تنها تفاوت آن این است که برخلاف دستگاه سی پپ که فشار یک طرفه (برای دم) اعمال می کند این دستگاه فشار دو طرفه (برای دم و بازدم) به راه هایی تنفسی بیمار را فراهم می نماید.

بنابراین برای افرادی که به آپنه خواب با شدت بیشتری مبتلاهستند این دستگاه مناسب تر است.

تفاوت دستگاه اکسیژن ساز با دستگاه‌های سی‌پپ و بای‌پپ چیست؟

کسانی که قصد اجاره دستگاه اکسیژن سازرا دارند و از طرفی برای خرید سی پپ و بای پپ مردد هستند بهتر است تفاوت های مهم این دستگاه ها را که در ادامه به آن اشاره می نماییم بدانند:

-غلظت اکسیژن هوای تولید شده

-مقدار فشارهوایی که در لوله دستگاه در حال جریان است

همان طور که گفتیم اجاره دستگاه اکسیژن سازبه کسانی پیشنهاد می گردد که افزایش میزان اکسیژن هوای محیط برایشان ضروری بوده و با مشکل کمبود اکسیژن مواجه هستند اما دستگاه سی پپ یا بای پپ مقدار اکسیژن هوا را افزایش نمی دهد و تنها بسته به نوع دستگاه، فشاری بیشترازفشار هوا به صورت یک طرفه ویا دوطرفه تولید می کند اما میزان اکسیژن موجود درهوا که همان 21 درصد است را ثابت نگه داشته و افزایش نمی دهد.بهتر است مطلب اکسیژن سازرا هم بخوانید.

بنابراین نمی تواند جایگزین خوبی برای کسانی که قصد اجاره دستگاه اکسیژن اکساز دارند باشد و تنها در شرایطی خاص که فرد مبتلا به ورم ریوی و آپنه خواب باشد به طور همزمان اکسیژنی که توسط دستگاه اکسیژن ساز تولید می گردد، به لوله دستگاه سی پپ افزوده شود تا کمک بیشتری به تنفس بیمار نماید

فرایند جداسازی جذبی در دستگاه اکسیژن ساز به چه صورت می باشد؟

یکی از کارهایی که دستگاه اکسیژن ساز برای تولید اکسیژن انجام می دهد، فرایند جدا سازی جذبی می باشد. در این  فرایند گاز اکسیژن از دیگر گاز های موجود در هوا جدا سازی می شود. این فرایند به دستگاه اکسیژن ساز کمک می کند  تا اکسیژن با خلوص بالا تولید کند. در این فرایند ملکول های موجود در هوا فشرده سازی می شوند و با به کار گیری گرانول ها جداسازی انجام می شود. بعد از اشباع شدن گرانول ها، فشار موجود کم می شود و عملیات احیاء دوباره انجام می شود.

این فرایند جداسازی توسط دستگاه اکسیژن ساز از چندین مرحله تشکیل شده است. این مراحل عبارتند از:

 فشرده کردن هوا برای وارد کردن به اکسیژن ساز:

اولین مرحله برای فرایند جداسازی، دمیدن و فشروده کردن هوا می باشدو یعنی در این مرحله هوا به درون کمپرسور مکیده می شود، سپس این هوای مکیده شده بعد از وارد کردن فشار زیارد به داخل خشگ گم های هوا می رود. بعد از گذراندن این مراحل برای فیلتراسیون از فیلتر های مشخص شده عبور داده می شود  تا روغن، مواد جامد و آلودگی های موجود در هوا کاملا جداسازی شوند.

جذب گازهای اضافی هوا:

مرحله ی دوم  فرآیند جداسازی، جذب گاز های اضافی هوا می باشد. پس از اینکه هوا فشرده سازی شد و فیلتراسیون انجام شد، هوا وارد محفظه هایی که پر از دانه های ریز زئولیت می باشد، می شود. در این محیط مولکول های نیتروژن و دیگر مولکول های موجود در هوا جذب دانه های زئولیت می شوند و اکسیژن از آنها عبور داده می شود. تا هنگامی که محفظه هاس دانه های زئولیتت اشباع نشده باشند، تولید اکسیژن توسط دستگاه اکسیژن ساز ادامه خواهد یافت. بعد از اشباع شدن این محفظه برای تولید اکسیژن از یک محفظه ی دیگر استفاده می شود.

زمانی که محفظه ی اول اشباع شد و برای ساخت اکسیژن از محفظه ی دوم استفاده می شود، محفظه اول شروع به احیا شدن می کند تا در صورت اشباع شدن محفظه ی دوم، دوباره از محفظه ی اول برای تولید اکسیژن استفاده شود. این عملیات تا زمانی که دستگاه اکسیژن ساز روشن است ادامه دارد.

دفع گازهای جذب شده به محفظه

مرحله سوم فرایند جدا سازی در دستگاه اکسیژن ساز، دفع گاز های جذب شده به محفظه می باشد. در واقع به این مرحله احیای گرانول زئولیت نیز می گویند. محفظه ی زئولیت که در مرحله ی قبل اشباع شده بود در این مرحله توسط کاهش فشار، گاز هایی را که جذب کرده بود را آزاد می کند تا برای استفاده ی مجدد آماده سازی شوند. سپس گاز های آماده شده به داخب مخزن هوا وارد می شوند. یکی از دلایل دو مخزنه بودن دستگاه اکسیژن ساز همین مسئله است.

یعنی یک مخزن برای ذخیره سازی اکسیژن تولید شده به وسیله دستگاه اکسیژن ساز و مخزن دیگر برای ذخیره کردن گاز های اضافی مورد استفاده قرار میگرد، که از تجهیزات و لوازم پزشکی به حساب می ایند.

 ذخیره اکسیژن در مخزن:

مرحله ی سوم فرایند جداسازی در دستگاه اکسیژن ساز، ذخیره اکسیژن در مخزن است. بعد از گذشت همه ی مراحلی که در بالا ذکر شد، اکسِزن خالص در مخرنی ذخیره می شود تا نیاز بیمار را برطرف کند. درصد خبوص اکسیژن تولید شده توسط دستگاه اکسیژن ساز معمولا 95 الی 97 درصد می باشد.

ویژگی های فرایند جداسازی جذبی:

موجب می شود دستگاه کاملا اتوماتیک شود

داشتن وزن کم و اندازه مناسب

راحتی نصب در دستگاه اکسیژن ساز

موجب می شود ماندگاری دستگاه اکسیژن ساز بیشتر شود.

موجب سهولت در استفاده از دستگاه می شود.

ایمنی و کیفت دستگاه را افزایش می دهد

بهترین قیمت در مقایسه با سایر روش ها

تولید بدون وقفه ی اکسیژن

 

سهند بهامین طب تکیه گاه شماست

تماس با ما

۰۲۱-۸۸۹۸۲۴۵۸-۹

 

۰۹۱۲۳۳۳۳۴۹۱

تهران، خیابان مطهری، خیابان ترکمنستان، نبش کوچه سپیدار، پلاک ۴ طبقه اول

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.