کتاب طلسم ۳۵۰۰ ساله راهنمایی مردگان در کنار مومیایی‌های مصری کشف شد!

0
باستان‌شناسان در حفاری یک گورستان ۳۵۰۰ ساله موفق به کشف یک “کتاب مردگان” مصر باستان شدند که مملو از طلسم‌هایی برای هدایت فرد درگذشته در زندگی پس از مرگ بود.

این طومار که به عنوان بخشی از ارائه آخرین یافته‌های باستان‌شناسی از گورستان تونا الجبل در مرکز مصر آشکار شد، حدود ۱۵ متر طول دارد.

به گفته سارا کول، دستیار بخش آثار باستانی در موزه جی پل گتی، چنین طومار‌هایی جزء رایج تدفین‌ها در مصر باستان بودند و طلسم‌های آن‌ها نوعی «بیمه مسافرتی» فراطبیعی بود!

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر در بیانیه‌ای در تاریخ ۱۵ اکتبر که از عربی ترجمه شده، گفت: بررسی اولیه طومار یافت شده در تونا الجبل، ذکری از “کتاب مردگان” را آشکار کرد.

طومار تنها گنجی نبود که در این مکان یافت شد، که در زمان پادشاهی جدید تأسیس شده بود و قدمت آن به حدود ۱۵۵۰ تا ۱۰۷۰ قبل از میلاد باز می‌گردد.

باستان‌شناسان مومیایی‌هایی را پیدا کردند که گمان می‌رود متعلق به مقامات بلندپایه باشد، برخی از آن‌ها هنوز در تابوت از جنس سنگی تزئینی خود در وضعیت خوبی بودند. یکی از آنها مومیایی Ta-de-Isa، دختر یک کشیش اعظم بود.

بر اساس این بیانیه، این کشف همچنین شامل کوزه‌هایی  نادر ساخته شده از آلاباستر بود که برای نگهداری اندام‌های مهم در طول مومیایی کردن استفاده می‌شد و «هزاران» ذکر و ادعیه بود.

البته یافتن نسخه‌ای از “کتاب مردگان” چندان غیر معمول نیست. فوی اسکالف، مصرشناس دانشگاه شیکاگو، می‌گوید، اما یافتن کسی که هنوز در قبری که در آن دفن شده، باقی مانده باشد، نادر است.

اگر طومار تازه اگر این قدر طولانی باشد و به خوبی حفظ شده باشد، مطمئناً یک یافته عالی و جالب است.

در آن زمان تصور می‌شد سفر به دنیای پس از مرگ بسیار دشوار است، و این مجموعه دستورالعمل‌ها، که با متوفی در قبر گذاشته می‌شد، برای کمک به روح برای یافتن راه خود در کنارش گذاشته می‌شد.

این‌ها طومارها بسیار گران بودند زیرا باید نام درگذشته در طومار نوشته می‌شود تا کار کند! برخی از الگو‌ها نوشته شده بود تا نام متوفی در یک فضای خالی اضافه شود. اما ثروتمندترین افراد می‌توانستند طلسم‌هایی را که می‌خواهند  انتخاب کنند و این طومار‌ها را منحصربه‌فرد کند. نوعی رمزنگاری مخصوص برای آن زمان!

منبع: Business Insider


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.