روش های موثر کاهش ورم پا در بارداری

0

رپورتاژ

مقداری ورم در بارداری، به ویژه در پاها، زانوها و انگشتان دست و پا طبیعی است. این ورم، اغلب در شب و در اواخر بارداری شدیدتر می شود. ورمی که به تدریج ایجاد می شود، معمولاً برای زن باردار و جنین خطری ندارد اما می تواند موجب ناراحتی او شود. افزایش ناگهانی در ورم می تواند نشانه ی پره اکلامپسی یا پرفشاری خون مزمن باشد و باید هرچه سریعتر کنترل شود.

علت ورم بارداری طبیعی

ورم بارداری به علت نگهداری آب بیشتر از حد معمول در بدن می باشد. در طول روز، مخصوصاً اگر هوا گرم باشد یا مدت زمان زیادی سر پا ایستاده باشید، آب بیشتری در قسمت های پایین تنه بدن جمع می شود. فشار رحم در حال رشد نیز می تواند روی جریان خون پاها تأثیر بگذارد و موجب تجمع مایعات در پاها و زانوها شود.

کاهش ورم پا در بارداری

ورم پاها ممکن است همراه با درد باشد یا دردی نداشته باشد، اما مطمئناً آزاردهنده است. گاهی نیاز است که برای پیدا کردن روش مناسب درمان ورم پا به پزشک مراجعه کنید. اما قبل از آن می توانید روش های خانگی را امتحان کنید.

خوشبختانه با روش های ساده می توان علائم ورم را در دوران بارداری تسکین بخشید. این روش ها ممکن است شامل خوردن میان وعده های سبک، نوشیدنی خنک، شنا، ماساژ و یا احتمالاً خرید کفش مناسب باشند.

1.کاهش مصرف سدیم

یکی از راههای کاهش ورم در دوران بارداری، محدود کردن مصرف سدیم (یا نمک) است. نمک باعث می شود که آب بیشتری در بدن جمع شود. سعی کنید از مصرف غذاهای کنسروی یا فراوری شده خودداری کنید، زیرا این غذاها حاوی سدیم بالایی هستند.

همچنین سعی کنید از نمک کمتری در غذاها استفاده کنید. برای خوش طعم کردن غذا بدون استفاده از نمک، می توانید از سبزیجات خشک معطر مانند رزماری، آویشن و پونه کوهی استفاده کنید.

2.افزایش مصرف پتاسیم

عدم مصرف پتاسیم می تواند موجب بدتر شدن ورم شود، چرا که پتاسیم به حفظ تعادل مایعات بدن کمک می کند. با مصرف مکمل های دوران بارداری می توان به جذب پتاسیم بیشتر کمک کرد، اما خوردن غذاهایی که منبع پتاسیم هستند نیز بسیار مهم است. برخی از غذاهایی که حاوی پتاسیم طبیعی بالایی هستند، عبارتند از:

  • سیب زمینی با پوست
  • سیب زمینی شیرین با پوست
  • موز
  • اسفناج
  • برخی از آب میوه ها (انار، پرتقال و هویج)
  • ماست
  • چغندر
  • ماهی سالمون
  • عدس

3. کاهش مصرف کافئین

مصرف کافئین به مقدار کم در دوران بارداری ضرری ندارد، اما مصرف بیش از حد کافئین برای جنین خوب نیست و می تواند موجب تشدید ورم شود. کافئین یک ماده ادرار آور است که موجب ادرار بیشتر می شود و باعث می شود که بدن مایعات بیشتری را در خود حفظ کند. برای بالا بردن سطح انرژی خود می توانید قهوه بدون کافئین یا چای گیاهی مانند نعناع را امتحان کنید.

4.آب بیشتری بنوشید.

برای مقابله با ورم بدن، توصیه به نوشیدن آب بیشتر ممکن است عجیب به نظر برسد، اما واقعاً روش مؤثری است.  اگر بدن شما فکر کند که دچار کم آبی شده است، ممکن است برای جبران کمبود آن، مایعات بیشتری را در خود نگه دارد. بنابراین، برای شستشوی مواد زائد توسط کلیه ها و هیدراته نگه داشتن بدن، سعی کنید روزانه حداقل 10 لیوان آب بنوشید.

اگر نوشیدن این مقدار آب، ترسناک به نظر می رسد، سعی کنید یک لیوان بامزه تهیه کنید که به پر کردن آن علاقه داشته باشید یا یک بطری بزرگ فراهم کنید که فقط چند بار در روز نیاز به پر کردن آن باشد. همچنین می توانید آب را با لیمو، نعناع یا توت مزه دار کنید تا آب نوشیدن برای شما لذت بخش تر شود.

5.پای خود را بالا نگه دارید و استراحت کنید.

حتی اگر قبل از به دنیا آمدن نوزاد، کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشید، سعی کنید در صورت امکان بنشینید و پای خود را بالا نگه دارید. با اینکه نشستن تمام مدت برای گردش خون خوب نیست، اما ایستادن زیاد نیز برای فرد باردار سخت است. برای مدت زمان کوتاهی بنشینید و پای خود را بالاتر از سطح بدن نگه دارید. این کار می تواند به تخلیه مایعی که در طول روز در پاها جمع شده، کمک کند.

6.لباسهای آزاد و راحت بپوشید.

پوشیدن لباسهای تنگ، به ویژه در اطراف مچ، کمر و زانوها می تواند ورم را تشدید کند. سعی کنید لباس های راحت و آزاد بپوشید یا حداقل از پوشیدن لباسهای تنگ کشی خودداری کنید.

7. بدن خود را خنک نگه دارید.

مخصوصاً اگر بارداری شما در ماههای گرم تابستان است، سعی کنید در طول گرمای روز در خانه بمانید و ورزش های سخت انجام ندهید تا به خنک نگه داشتن بدن خود و کاهش ورم آن کمک کنید. همچنین می توانید لباسهای خنک بپوشید و روی پاهای خود کیسه آب خنک قرار دهید یا در نزدیکی کولر بنشینید.

8. جوراب شلواری های فشاری بپوشید.

اگر پای شما دایماً ورم می کند یا اکثر اوقات باید سر پا بایستید، می توانید از جوراب شلواری های فشاری استفاده کنید. این جوراب ها پای شما را فشرده می کنند و به گردش خون بهتر کمک می کنند. سعی کنید از پوشیدن جوراب های فشاری بالای زانو خودداری کنید، چرا که این جوراب ها ممکن است به میانه پای شما فشار وارد کنند و در واقع ورم پای شما را بدتر کنند.

9.پیاده روی کنید.

حتی 5  یا 10 دقیقه پیاده روی در روز می تواند به بهبود گردش خون و نیز کاهش ورم کمک کند. این کار می تواند یک استراحت کوتاه در طول روز و یک ورزش ایمن در دوران بارداری باشد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.