کتاب زندگی ۳.۰؛ انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی، نوشته مکس تگمارک، معرفی و بررسی

0

کتاب زندگی 3.0: انسان بودن در عصر هوش مصنوعی با عنوان اصلی Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence کتابی از کیهان‌شناس سوئدی-آمریکایی مکس تگمارک از MIT است.

کتاب زندگی 3.0 درباره هوش مصنوعی (AI) و تأثیر آن بر آینده زندگی بر روی زمین و فراتر از آن بحث می‌کند. این کتاب انواع مفاهیم اجتماعی را مورد بحث قرار می‌دهد و اینکه برای به حداکثر رساندن احتمال نتیجه مثبت و ارتقای آینده بشریت، چه می‌شود کرد.

زندگی 3.0: انسان بودن در عصر هوش مصنوعی در آگوست 2017 منتشر شد. این کتاب با ارائه سناریویی آغاز می‌شود که در آن هوش مصنوعی از هوش انسانی فراتر رفته و در جامعه فراگیر شده است. تگمارک به مراحل مختلف زندگی بشر از بدو پیدایش اشاره می‌کند:

زندگی 1.0 به منشأ بیولوژیکی، زندگی 2.0 به پیشرفت‌های فرهنگی در بشریت و زندگی 3.0 به عصر فناورانه انسان اشاره دارد. این کتاب بر فناوری‌های نوظهوری مانند هوش عمومی مصنوعی تمرکز دارد که ممکن است روزی علاوه بر توانایی یادگیری، بتوانند سخت‌افزار و ساختار داخلی خود را نیز طراحی مجدد کند.

بخش اول کتاب زندگی 3.0 به منشاء هوشمندی در میلیارد‌ها سال پیش می‌پردازد و در مورد آینده هوش بحث می‌کند. تگمارک اثرات کوتاه مدت توسعه فناوری پیشرفته مانند بیکاری تکنولوژیکی،سلاح‌های مبتنی هوش مصنوعی و جستجوی AGI ( هوش مصنوعی عمومی ) در سطح انسانی را در نظر می‌گیرد.

این کتاب نمونه‌هایی مانند Deepmind و OpenAI،اتومبیل‌های خودران و بازیکنان AI را ذکر می‌کند که می‌توانند انسان‌ها را در شطرنجیا یا بازی Go شکست دهند.

پس از بررسی مسائل جاری در هوش مصنوعی، تگمارک سپس طیف وسیعی از آینده‌های احتمالی را که دارای دستگاه‌های دارای هوش مصنوعی یا انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بررسی می‌کند.

فصل پنجم کتاب زندگی 3.0 تعدادی از پیامد‌های بالقوه که ممکن است رخ دهد را توصیف می‌کند، مانند ساختار‌های اجتماعی تغییر یافته، ادغام انسان و ماشین‌ها و سناریو‌های مثبت و منفی مانند هوش مصنوعی دوستانه یا آخرالزمان هوش مصنوعی.

تگ مارک استدلال می‌کند که خطرات ناشی از هوش مصنوعی نه ناشی از بدخواهی یا رفتار آگاهانه به خودی خود است، بلکه بیشتر ناشی از ناهماهنگی اهداف هوش مصنوعی با اهداف انسانی است. بسیاری از اهداف و نتیجه‌گیری‌های کتاب با اهداف موسسه آینده زندگی Future of Life Institute مطابقت دارد که تگ مارک یکی از بنیانگذاران آن است.

فصل‌های باقی مانده مفاهیم فیزیک، اهداف، آگاهی و معنا را مورد بررسی قرار می‌دهند و بررسی می‌کنند که جامعه برای ایجاد آینده‌ای مطلوب برای بشریت چه کاری می‌تواند انجام دهد.

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، این کتاب را در فهرست “بهترین‌های سال 2018” خود قرار داده بود. ایلان ماسک،  هم که قبلاً این نظریه را تایید کرده بود که در برخی از سناریو‌ها، هوش مصنوعی پیشرفته می‌تواند بقای انسان را به خطر بیندازد، کتاب را توصیه کرده بود.


کتاب زندگی ۳.۰؛ انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی
نویسنده: مکس تگمارک
مترجم: میثم محمدامینی
نشر نو

و

ترجمه جمیل آریایی
انتشارات مازیار


داستان گروه آمگا گروه آمگا چشم و چراغ شرکت بود. بخش‌های دیگر از طریق کاربرد‌های مختلف تجاری از هوش مصنوعی محدود درآمد لازم برای ادامه کار را نصیب شرکت می‌کردند، اما گروه امگا برای دستیابی به چیزی می‌کوشید که رؤیای همیشگی مدیر عامل بود: ساخت هوش مصنوعی عمومی. بیشتر کارکنان شرکت اعضای این گروه، یا به تعبیر خودمانی تیم خودشان «امگایی‌ها» را یک مشت آدم بسیار خیالپرداز می‌دانستند که همیشه چند دهه از هدف خود فاصله دارند. با این حال همه خواسته‌های آن‌ها را با روی گشاده می‌پذیرفتند، چون از حیثیت و اعتباری که کار‌های پیشتازانه امگایی‌ها به شرکتشان می‌داد خوششان می‌آمد، و همین طور بابت الگوریتم‌های پیشرفته‌ای که امگایی‌ها گاه گاه در اختیارشان می‌گذاشتند قدردان آن‌ها بودند.

اما چیزی که سایر کارکنان شرکت نمی‌دانستند این بود که امگایی‌ها این تصویر ساختگی از خودشان را هوشیارانه شکل داده بودند تا رازی را پنهان سازند:

آن‌ها به تحقق جسورانه‌ترین برنامه در تاریخ بشریت بی‌اندازه نزدیک بودند. مدیرعامل پرجذبه‌شان کسانی را برای عضویت در این گروه دستچین کرده بود که نه فقط بهره هوشی بسیار بالایی داشتند، بلکه بسیار بلند پرواز و آرمان خواه و متعهد به یاری بشریت بودند. مدیرعامل همیشه به آن‌ها تأکید می‌کرد که برنامه‌شان فوق العاده خطرناک است و اگر دولت‌های قدرتمند از آن آگاهی یابند، تقریبا به هر کاری – از جمله آدم ربایی دست می‌زنند تا آن‌ها را متوقف کنند، و حتی ترجیحشان این است که کد برنامه‌هایشان را بدزدند. اما چون هیچ کدام جا نزدند و همه برای فعالیت در این زمینه اعلام آمادگی کردند، دقیقا به همان دلیلی که بسیاری از فیزیکدانان برجسته جهان برای همکاری در ساخت سلاح‌های هسته‌ای به پروژه منهتن پیوستند: چون متقاعد شده بودند که اگر خودشان این کار را اول انجام ندهند، کسان دیگری انجام خواهند داد که شاید چنین اهداف و آرمان‌های والایی نداشته باشند.

برنامه هوش مصنوعی آن‌ها، که نام پرومتئوس بر آن گذاشته بودند، پیوسته پیشرفت می‌کرد و توانایی‌های بیشتری به دست می‌آورد. اگرچه قابلیت‌های شناختی‌اش در بسیاری از حوزه‌ها، مانند مهارت‌های اجتماعی، هنوز خیلی عقب‌تر از انسان‌ها بود، اما امگایی‌ها خیلی زحمت کشیده بودند تا آن را در انجام یک وظیفه خاص فوق العاده توانمند سازند؛ یعنی در برنامه‌ریزی سامانه‌های هوش مصنوعی. آن‌ها آگاهانه چنین راهکاری را انتخاب کرده بودند، زیرا استدلال انفجار هوش را که ریاضیدان بریتانیایی اروینگ گود در ۱۹۶۵ مطرح کرده بود پذیرفته بودند.

استدلال گود از این قرار است: «ماشین فوق هوشمند را ماشینی تعریف می‌کنیم که بتواند در همه فعالیت‌های فکری، از هر انسانی، هر اندازه هم که هوشمند باشد، بسیار فراتر عمل کند. طراحی ماشین‌ها هم یکی از همین فعالیت‌های فکری است، پس یک ماشین فوق هوشمند می‌تواند ماشین‌هایی طراحی کند که حتی از خودش هم بهتر باشند؛ و بنابراین بی‌تردید «انفجار هوش» رخ می‌دهد، و هوش ماشین‌ها از سطح هوش انسان بسیار فراتر خواهد رفت. بنابراین نخستین ماشین فوق هوشمند آخرین اختراعی است که انسان به آن نیاز خواهد داشت، پس از این اختراع، هیچ اختراع دیگری لازم نیست؛ البته با فرض آنکه این ماشین به اندازه‌ای مطیع انسان باشد که به ما بگوید چگونه باید بر آن تسلط داشته باشیم».

اعضای تیم امگا دریافتند که اگر بتوانند این فرایند بازگشتی پیشرفت را به راه اندازند، آنگاه ماشین خیلی زود به اندازه‌ای هوشمند خواهد شد که می‌تواند همه مهارت‌های بشری مفید دیگر را به خودش آموزش دهد.

ساعت نه صبح جمعه بود که آن‌ها تصمیم گرفتند شروع کنند. پرومتئوس در یک محفظه مخصوص در ردیف طولانی قفسه‌ها در اتاقی بزرگ با دسترسی محدود و تهویه مطبوع مشغول کار شد. به دلایل امنیتی، اتصال آن به اینترنت را کاملا قطع کرده بودند، اما درون حافظه برنامه یک کپی از بخش عمده محتوای شبکه جهانی از جمله ویکی پدیا، کتابخانه کنگره، توییتر، گلچینی از یوتیوب، بخش عمده‌ای از فیس بوک، و غیره) وجود داشت تا از این داده‌های آموزشی برای یادگیری برنامه استفاده شود. اعضای گروه این زمان را برای شروع برنامه انتخاب کرده بودند تا بتوانند بدون مزاحم به کارشان ادامه دهند: خانواده‌ها و دوستانشان فکر می‌کردند که آن‌ها آخر هفته به سفری تفریحی که شرکت برای استراحت کارکنان در نظر گرفته رفته‌اند. آشپزخانه کوچکشان را از غذا‌های آماده و نوشیدنی‌های انرژی‌زا انباشته بودند و آماده بودند که شروع کنند.

وقتی که پرومتئوس را راه انداختند، در برنامه‌ریزی سامانه‌های هوش مصنوعی قدری از خودشان ضعیف‌تر بود، اما این ضعف را به کمک سرعت بسیار بسیار بالاترش جبران می‌کرد: در زمانی که آن‌ها مشغول نوشیدن یک بطری نوشیدنی انرژی‌زا بودند، پرومتئوس توانی معادل هزاران نفرسال را به کار می‌گرفت. تا پیش از ساعت ۱۰ صبح، پرومتئوس نخستین بازطراحی خود را به پایان رسانده و به نسخه ۲. ۰ رسیده بود، که اندکی بهتر بود، اما هنوز پایین‌تر از انسان قرار داشت. اما وقتی که ساعت ۲ بعد از ظهر پرومتئوس ۵۰۰ اجرا شد، امگایی‌ها در بهت و حیرت فرو رفتند: پرومتئوس از تمام معیار‌های عملکردی آن‌ها بسیار فراتر رفته بود و به نظر می‌رسید که سرعت پیشرفتش در حال افزایش هم هست. با فرا رسیدن شب، تصمیم گرفتند که با راه‌اندازی پرومتئوس ۱۰۰۰ مرحله دوم برنامه خود را اجرا کنند: کسب درآمد.

هدف نخست آن‌ها‌ ام ترک بود، ترک مکانیکی آمازون. ‌ام ترک پس از راه‌اندازی در سال ۲۰۰۵، به عنوان بازاری که به شیوه جمع سپاری اینترنتی اداره می‌شود، رشد بسیار سریعی داشته است و دههاهزار نفر از سراسر جهان برای انجام کار‌های کاملا مشخصی موسوم به «وظایف هوش انسانی» در آن به صورت ناشناس با هم رقابت می‌کنند. این کار‌ها شامل چیز‌هایی می‌شود از قبیل تهیه متن نوشتاری از فایل‌های صوتی، دسته‌بندی تصاویر، و نوشتن گزارش توصیفی از صفحات وب، و همه در یک چیز مشترکند:

اگر آن‌ها را درست انجام دهید، هیچ کس متوجه نخواهد شد که شما یک برنامه هوش مصنوعی هستید. پرومتئوس ۱۰۰۰ قابلیت آن را داشت که نیمی از این گونه کار‌ها را در سطحی قابل قبول انجام دهد. امگایی‌ها ترتیبی داده بودند که پرومتئوس برای هر گروه از این کار‌ها یک نرم‌افزار هوش مصنوعی محدود طراحی کند که فقط می‌توانست آن کار را به طور دقیق انجام دهد و هیچ قابلیت دیگری نداشت. آن‌ها سپس این واحد نرم‌افزاری را روی خدمات وب آمازون آپلود کردند – خدمات وب آمازون بستری برای انجام محاسبات ابری است که آن‌ها می‌توانستند با پرداخت اجاره بها، هر تعداد ماشین مجازی را که می‌خواستند در آن راه‌اندازی کنند. به ازای هر دلاری که امگایی‌ها به بخش محاسبات ابری آمازون پرداخت می‌کردند، از بخش‌ام ترک آمازون بیش از دو دلار درآمد داشتند. در خود آمازون، هیچ کس اصلا به فکرش نرسیده بود که در این شرکت چنین فرصت حیرت‌انگیزی برای آربیتراژ وجود دارد!

آن‌ها برای اینکه ردی از خود باقی نگذارند در طی چند ماه گذشته مخفیانه هزاران حساب کاربری در‌ام ترک با نام‌های ساختگی ایجاد کرده بودند، و اکنون واحد‌های نرم‌افزاری ساخت پرومتئوس این هویت‌های جعلی را در اختیار گرفته بودند. مشتریان‌ام ترک معمولا پس از حدود هشت ساعت بهای کار انجام شده را می‌پرداختند و امگایی‌ها هم این پول را مجددا برای خرید زمان بیشتری از بخش محاسبات ابری سرمایه‌گذاری می‌کردند، و برای ادامه کار هم از واحد‌های نرم‌افزاری پیشرفته‌تری که آخرین نسخه پرومتئوس پیوسته در حال پیشرفت طراحی کرده بود استفاده می‌کردند. به این ترتیب آن‌ها می‌توانستند هر هشت ساعت پول خود را دو برابر کنند، و از همین رو خیلی زود به سطحی رسیدند که می‌توانستند تمام کار‌های درخواست شده در بازار‌ام ترک را انجام دهند و دریافتند که از این طریق نمی‌شود بدون جلب توجهات ناخواسته به خودشان، بیش از یک میلیون دلار در روز درآمد کسب کنند. اما همین مقدار هم برای تأمین منابع مالی لازم برای برداشتن گام بعدی بسیار بیش از حد کفایت بود، و اصلا نیازی نبود که از مدیر بخش مالی مبالغ عجیب و غریبی تقاضا کنند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.