چرا روسیه هرگز به یک ابرقدرت دارنده ناو هواپیمابر تبدیل نشد؟

0

اتحاد جماهیر شوروی یکی از بزرگترین و صنعتی‌ترین کشور‌هایی بود که جهان تا به حال دیده . البته ناکارآمدی‌های سیاسی منجر به این می‌شد که در زمینه کالاهای مصرفی هیچ توفیقی کسب نکند و عایدی اقتصادش در باتلاق‌هایی مثل افغانستان و کشورهای اروپای شرفی به خاطر اهداف ایدئولوژیک هرز برود.

شوروی با وجود همه استعداد‌های مهندسی و ظرفیت تولید، در طول 74 سال هرگز یک ناو هواپیمابر واقعی نساخت. با این حال این کشور برنامه‌های متعددی برای ساخت آن‌ها داشت و در پایان جنگ سرد بر روی یک ناو واقعی به نام اولیانوفسک Ulyanovsk کار می‌کرد.

پس از پیروزی کمونیست‌ها در سال 1917، علم و مهندسی در تلاش برای مدرن‌سازی روسیه و دیگر جمهوری‌های شوروی درمرکز توجه قرار گرفت. ارتش نیز از این قاعده مستثنی نبود و منابع خود را در فناوری‌های پیشرفته آن زمان مانند تانک‌ها، نیرو‌های هوابرد و موشک‌های زمینی و هوایی مصرف کرد.

رهبر اتحاد جماهیر شوروی، ژرف استالین، با چندین پروژه ساخت ناوهای هواپیمابر از جمله ازمیل Izmail مرتبط بود.

در سال 1927، رهبری اتحاد جماهیر شوروی طرح‌ ساخت ناو هواپیمابری ازمیل را تصویب کرد. این ناو قرار بود ناو ناتمامی از دوره آخرین تزار روسیه را تبدیل به یک ناو هواپیمابر کند.

ازمیل یک رزمناو بود که می‌توانست 35000 تن را جابجا کند و از تیم نظر مشابه ناو‌های نیروی دریایی ایالات متحده در کلاس جنگی لکسینگتون بود که می‌توانستند تا 78 هواپیما را حمل کنند.

ناو هواپیمابر USS Lexington نیروی دریایی ایالات متحده در 14 اکتبر 1941 سن دیگو را ترک می‌کند.

اما این پروژه هرگز تکمیل نشد و کشتی متروک ماند.

در حالی که ایده ناو هواپیمابر شوروی طرفدارانی داشت، افرادی مانند مارشال توخاچفسکی جوان معتقد بودند که شوروی توانایی مالی تحمل چنین هزینه‌هایی را ندارد. مشکل بودجه برای توسعه نظامی را شوروی از دوره تزار به ارث برده بود و همین مشکل الان گریبان روسیه را هم گرفته است.

اتحاد جماهیر شوروی در زمان استالین برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله داشت و در سومین برنامه توسعه در سال 1938 دوباره تصویب شد که  زمینه ساخت یک حفت ناو هواپیمابر فراهم شود.

برای این کار “پروژه 71” تصویب شد، یعنی ناوهاپی هواپیمابری بر اساس رزمناو‌های کلاس چاپایف با 13000 تن توان جابجایی و با سکوی پروازی 630 فوتی.

هر کدام از ناوهای هواپیمابر بایستی می‌توانستند 15 جنگنده و 30 بمب افکن اژدر انداز را حمل کنند. قرار بود که یکی به ناوگان بالتیک و دیگری به ناوگان اقیانوس آرام اختصاص داده شود.

ساخت این ناو‌ها در سال 1939 تایید شد اما هرگز تکمیل نشدند، ساخت آن‌ها در جنگ جهانی دوم متوقف شد. پروژه دومی برای یک ناو 22000 تنی سنگین‌تر پیشنهاد شد اما ساخت آن هرگز شروع نشد.

در اواسط دهه 1940، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی درگیر یک مبارزه مرگبار با آلمان نازی بود، مفهوم دیگری برای ناو هواپیمابر پیشنهاد شد: پروژه 72 که از نظر فنی شبیه پروژه 71 بود. اما این ناو فرضی با 30 هزار تن توان جابجایی دو برابر ناو قبلی بود.

طرح مشابه دیگر پروژه کوسترومیتینوف بود که وزن آن 40000 تن بود و به 66 جنگنده، 40 بمب افکن اژدر انداز  16 اسلحه 152 میلی متری مجهز بود.

عکس وزارت دفاع ایالات متحده از ناو هلیکوپتربر شوروی لنینگراد، به تاریخ 1‌آوریل 1990

این ویژگی سوم این امر را به ذهن متبادر می‌کند که قرار بوده از آن برای پشتیبانی از ماموریت‌های آبی خاکی در اسکاندیناوی یا بالتیک استفاده بشود.

اما اتحاد جماهیر شوروی همیشه یک قدرت زمینی بود که برای آن جنگ زمینی باید مقدم بر جنگ دریایی باشد، وضعیت زمان جنگ در سال 1943 به وضوح نشان می‌داد که نمی‌توان منابعی را از ارتش سرخ برای ساخت یک ناو هواپیمابر گرفت.

پس از جنگ، دوباره ارتش سرخ برای دستیابی به ناو هواپیمابر فشار آورد. کارکنان نیروی دریایی خواهان یک نیروی متشکل از 15 ناو هواپیمابر شامل 9 ناو هواپیمابر بزرگ و 6 ناو هواپیمابر کوچک بودند.

اما استالین ناو‌های هواپیمابر را نمی‌خواست و ترجیح می‌داد به کشتی‌های جنگی و رزمناو‌ها ایمان داشته باشد.  مقامات صنعتی شوروی به استالین خاطرنشان کرده بودند آن‌ها هنوز ظرفیت ساخت انواع جدید کشتی را ندارند.

در سال 1953 نیکیتا خروشچف جانشین استالین شد، اما علیرغم ایده‌های جدید خروشچف در عصر جنگ موشکی، بهترین چیزی که نیروی دریایی شوروی در عصر او از آن خود کرد، یک ناو هواپیمابر سبک بود. ناو هواپیمابری که قرار بود در پروژه 85 ساخته شود و 28000 تن بار شامل 40 جنگنده میگ-19 را جابجا کند. این پروژه هم نهایی نشد.

در سال 1962، اتحاد جماهیر شوروی ساخت دو ناو حمل کننده هلیکوپتر را در کارخانه کشتی‌سازی نیکولایف در اوکراین آغاز کرد. دو ناو، مسکووا و لنینگراد. آنها کشتی‌های پیچیده‌ای بودند. نیمه جلویی‌شان شبیه یک رزمناو معمولی بود و نیمه عقبی‌شان عرشه پرواز، یک آشیانه و آسانسور انتقال هلیکوپتر بین آشیانه و عرشه را داشت.

ناو مینسک از کلاس کی‌یف، 9 فوریه 1983

کلاس مسکووا احتمالاً برای شکار زیردریایی‌های موشکی آمریکایی و بریتانیایی پولاریس Polaris طراحی شده بود که در نزدیکی آب‌های شوروی حرکت می‌کردند. هر کشتی مسکووا  بیش از دوازده بالگرد جنگی ضد زیر دریایی حمل می‌کرد اما  فاقد تسلیحات تهاجمی دیگری بود بود.

به دنبال کلاس مسکووا در دهه‌های 1970 و 1980 ، پروژه ناوهای کلاس کی‌یف شروع شد که مأموریت مشابهی داشت،

در همین زمان ایالات متحده در آستانه میدان دادن به موشک Trident حتی با برد بیشتر بود. این بدان معنا بود که نیروی دریایی شوروی مجبور بود حتی دورتر از آب‌های اصلی خود عمل کند و احتمالاً با ناو‌های هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده روبرو شود.

در نتیجه ناوهای کی‌یف‌ دارای تسلیحات تهاجمی بمانند موشک‌های ضد کشتی SS-N-12 Sandbox بودند که هر کدام می‌توانستند کلاهک هسته‌ای 350 کیلوتنی را حمل کنند. چهار کی‌یف ساخته شد، پنجمین ناو این کلاس هم مجوز ساخت گرفت، اما هرگز تکمیل نشد.

اواسط دهه 1980، دوره توسعه بزرگ نیروی دریایی شوروی از جمله ناو‌های هواپیمابر بود. اتحاد جماهیر شوروی ساخت دو ناو در کلاس 50،000 تنی و یک ابر ناوهواپیمابر هسته‌ای به نام اولیانوفسک را آغاز کرد که تقریباً با کشتی‌های آمریکایی کلاس نیمیتز هم تراز بود.

از این سه کشتی فوق العاده، تنها یکی قبل از پایان جنگ سرد تکمیل شد. این ناو تکمیل شده توسط نیروی دریایی روسیه به ارث رسیده است که هنوز هم به عنوان ناو دریاسالار کوزنتسوف عملیاتی است.

ناو هواپیمابر ناقص واریاگ روسیه که توسط چینی‌ها خریداری شد

ناو نیم‌ساز روس‌ها به نام واریاگ توسط چینی‌های خریداری شد و در سال 2012 بازسازی شد و الان به نام لیائونینگ به آنها خدمت می‌کند.

ساخت اولیانوفسک هم بعد از فروپاشی شوروی در سال 1991 متوقف شد.

در نهایت اینکه بودجه نظامی روسیه و شوروی سابق هیچگاه به اندازه آمریکا نبود و این کشور مجبور به رعایت الویت‌هایی بود برای هزینه نیروی نظامی بود و از ته مانده بودجه نیروی زمینی، موشکی، هوایی و تسلیحات هسته‌ای، بودجه کافی برای ساخت ناو هواپیمابر حاصل نمی‌شود.

در حال حاضر، روسیه تنها یک ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف را دارد که در سال 1985 به آب انداخته شده است. مشکلات مکانیکی متعددی از آن زمان تاکنون این کشتی را آزار داده و حتی این ناو بدون یک کشتی یدک‌ کش همراه به جایی نمی‌رود.

اما به نظر می‌رسد روسیه باز هم رؤیای ناو هواپیمابر را دارد. منابع اطلاعاتی غربی گزارش‌های دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد طراحان روسی در حال طراحی ناوی کمی بزرگ‌تر از کلاس نیمیتز آمریکا هستند که قادر به حمل 100 هواپیما باشد.

اما مشکلات اقتصادی – از جمله رکود قابل پیشبینی در آینده – و هزینه‌های نگهداری و نوسازی بقیه ناوگان پیر روسیه، این اجازه را خواهد داد؟

تخمین زده می‌شود که هزینه یک ناو هواپیمابر جدید روسی می‌تواند 8.5 میلیارد دلار باشد و تکمیل آن تا هفت سال طول بکشد. روسیه خود را ملتی بزرگ می‌داند و بنابراین این کشتی نمادی از احیای ملی خواهد بود. به عبارت دیگر، یک ناو هواپیمابر جدید دلیل دیگری برای فراموشی روز‌های بد قدیمی است که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید.

برای نیروی دریایی مسکو، شکست پروژه اولیانوفسک یکی از بزرگترین و بدترین خاطرات همه آنهاست.

تجسمی از ناو تکمیل شده اولیانوفسک :

عکس اول این نوشته: ناو هواپیمابر روسی دریاسالار کوزنتسوف در سواحل شمال نروژ، 17 اکتبر 2016. رویترز

منابع: businessinsider و nationalinterest


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.