هنگام انتخاب مشاور روانشناس چه مواردی را باید درنظر داشت؟

0

رپورتاژ

انتخاب بهترین مشاور روانشناس از میان گزینه‌های متعدد کار آسانی نیست. برای انتخاب روانشناس خوب باید به مواردی مانند شخصیت خود، هزینه‌ها و تخصص توجه داشت. دنبال کردن این قدم ها به شما در یافتن بهترین روانشناس کمک خواهد کرد:

1- هدف خود از مراجعه به مشاور روانشناس را بدانید

چرا به فکر مراجعه به روانشناس افتاده‌اید؟ درحال حاضر چه مشکلاتی را تجربه می‌کنید؟ این مشکلات چه اثری بر شما می‌گذارند؟ امیدوارید چه نتیجه‌ای از جلسات خود بگیرید؟

بسیاری از اوقات افراد فقط می‌دانند چیزی در زندگی‌شان درست نیست. این طبیعی است و اشکالی ندارد؛ چون یکی از اهداف روان‌درمانی همین است که شما آن چه را تجربه می‌کنید بهتر درک کنید. نیازی نیست به این سوالات پاسخ‌های طولانی و دقیق بدهید. همین که حدودا هدف خود را مشخص کنید کافی است. فرقی هم نمی کند قصد مراجعه به روانشناس کودک دارید یا قصد مراجعه به روانشناس بالینی بزرگسال، تا حدی هدف های خود را قبل از مراجعه بنویسید.

2- دانش و صلاحیت روان‌شناسان را بررسی کنید

ممکن است چندین روانشناس و مشاور به شما معرفی شده باشند. با توجه به شرایط، نیاز خود و هدفی که مشخص کرده‌اید به رزومه و تجربه‌های آنان دقت کنید. روان شناس دوستی نیست که فقط به صحبت‌های شما گوش دهد. او باید بتواند مواردی مانند الگوهای رفتار آسیب‌زا یا تفکر و بینش شما به موضوع را بهبود دهد. روان‌شناسانی که زمینه‌های خیلی متفاوت و متعددی در رزومه خود ارائه می‌دهند ممکن است درباره هر موضوع اطلاعات و توانایی‌های محدودی داشته باشند. ممکن است مشاوری که در زمینه مشکلات ازدواج بسیار حاذق است نتواند برای مشکلات تحصیلی فرزند شما کمک مناسبی باشد. یک روانشناس کودک احتمالا گزینه مناسبی برای درمان افسردگی یا اختلال دو قطبی نیست.

برای اینکه صلاحیت دکتر روانشناس را بررسی کنید، بدون خجالت حتما رزومه علمی و حرفه ای متخصص را بررسی نمایید.

3-سبک درمانی مشاور روانشناس مورد نظر را بررسی کنید

اثر بخشی بسیاری از سبک‌های درمانی برای انواع خاصی از مشکلات، در تحقیقات اثبات نشده است. از طرف دیگر روان‌شناسی یک علم است و تابع روش‌‌های علمی؛ بنابراین روان‌درمانگر و مشاوران نباید از روش های ساختگی و غیر استاندارد استفاده کنند. مهم است که به مناسب بودن یک روش درمانی برای شرایط شما و استاندارد و صحیح بودن رویکرد روانشناسی که درنظر دارید توجه کنید.

4-به هزینه‌ها توجه کنید

درمان نباید با ایجاد مشکلات مالی استرس‌های زندگی شما را بیشتر کند. بهتر است درباره هزینه‌ی هرجلسه، پوشش بیمه و موارد مشابه بپرسید. ممکن است بیمه شما فقط چند جلسه را تقبل کند؛ در این شرایط باید بدانید آیا روانشناس شما می‌تواند در این جلسات محدود به شما کمک کند؟ هنگام سنجش هزینه‌های درمان این هزینه‌ها را به چشم سرمایه گذاری بلند مدت برای ارتقای کیفیت زندگی و سلامت خود نگاه کنید. آیا ارزش دارد برای این هدف هزینه‌های زندگی خود در باقی زمینه‌ها را محدود کنید؟

5- دسترسی به مشاور روانشناس

فاصله شما محل دفتر و زمان‌های آزاد مشاور و درمانگر را درنظر بگیرید. بسیاری از روانشناسان و مشاوران امروزه مشاوره آنلاین و تلفنی ارائه می‌دهند. تحقیقات نشان داده اند  اثر بخشی جلسات آنلاین از طریق تماس تصویری، تفاوتی با جلسات حضوری ندارند. کلینیک ذهن آرا برای سهولت دسترسی به جلسات روانشناسی و مشاوره و صرفه‌جویی در وقت شما، خدمات مشاوره و روان‌درمانی حرفه ای  از طریق اینترنت و تلفن ارائه می‌دهد.

6- به احساستان توجه کنید

اولین جلسه ملاقات فرصت مناسبی است که تعیین کنید آیا یک روان‌شناس برای شما مناسب است یا نه. احساسی که روانشناس یا مشاور در شما ایجاد می‌کند را بررسی کنید. این تنها قدم برای انتخاب مشاور روانشناس نیست، اما مهم است که شما دراولین برخورد به روانشناس و مشاور خود احساس خوبی داشته باشید. داشتن احساس راحتی و آرامش هنگام صحبت کردن با روانشناس، اعتماد کردن به او را ساده‌تر می‌کند. اعتماد اصل اساسی یک جلسه موفق روان‌درمانی یا مشاوره است.

7-آیا متوجه صحبت‌های یکدیگر می‌شوید؟

روانشناس خوب نه تنها درک صحیحی از شرایط شما پیدا کند، بلکه باید مهارت‌های بین فردی موثری داشته باشد تا بتواند نظر تخصصی خود را به زبان ساده و روشن، به دور از اصطلاحات سخت و تخصصی به شما بگوید. هردوی شما باید متوجه حرف دیگری شوید. به بیان دیگر گفت‌وگوهای شما با یکدیگر باید درست و صریح و ساده باشد.

8- قضاوت ممنوع!

مهم نیست مسئله‌ای که درباره آن صحبت می‌کنید چقدر از نظر خودتان یا دیگران بد، زشت  یا پیچیده باشد. مشاور یا روانشناس شما باید در مقابل سوالات و مشکلات شما صبور باشد، شما را قضاوت نکند و رفتار تحقیر آمیزی نداشته باشد. او باید برای شما ارزش قائل بوده و به توان شما در پیشرفت اعتماد داشته باشد.

سعی کنید فردی را پیدا کنید که ترکیب خوبی از ویژگی های بالا را داشته باشد. درمانگری را پیدا کنید که با او احساس راحتی کنید، درمان اصولی و استانداردی ارائه دهد، برای کمک به شما در مقابله با سختی‌های زندگی جدی باشد، درک متقابل از یکدیگر داشته باشید و در مورد نیازهای خاص شما تجربه داشته باشد. کلینیک ذهن آرا آماده کمک به شما در یافتن بهترین مشاور روانشناس است.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.