چرا باید در خرید مکمل ورزشی دقت کرد و راهکار داروهلپ

0

رپورتاژ

مکمل ورزشی یکی از مواردی است که اغلب ورزشکاران حرفه ای از آن استفاده می نمایند. در ورزش بدنسازی برای افزایش عضله و کاهش درصد چربی بدن از انواع مکمل ها استفاده می شود. این مکمل ها دارای کاربرد متفاوت می باشند و هر کدام برای هدف خاصی مصرف می شوند. قطعا چیزهایی درباره ی ضرر مکمل های ورزشی شنیده اید. در این مطلب قصد داریم توضیح کاملی را درباره ی مزایا و عوارض مکمل  بدنسازی ارائه دهیم و بدانیم که چرا باید در هنگام خرید مکمل دقت زیادی داشته باشیم.

شکل 1مکمل

انواع مکمل ورزشی و دلیل لزوم دقت در استفاده و خرید آن ها

مکمل های پروتئینی:

پروتئین یکی از مواد اصلی برای ساخت عضله در بدن می باشد. این مکمل ها دارای انواع آمینواسید ها می باشند که در ساخت عضلات بدن نقش بسیار موثری را ایفا می کنند. دریافت پروتئین از رژیم غذایی روزانه انجام می شود اما ورزشکارانی که نیاز به عضله سازی بیشتری دارند باید در دوران ریکاوری و تمرین از انواع پروتئین ها استفاده نمایند. توجه داشته باشید که انواع پروتئین مختلفی وجود دارد و فرد باید متناسب با نیاز خود آن را انتخاب کرده و مصرف نماید.

حال شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که مصرف پروتئین چه عوارضی می تواند در پی داشته باشد. قبل از هر چیز باید بدانید که مصرف خودسرانه پروتئین کار بسیار اشتباهی می باشد. در صورتی که تمرین های عضلانی را در برنامه خود نداشته باشید، نباید از مکمل ورزشی پروتئین استفاده کنید. در این صورت ممکن است انواع مشکلات کبدی و کلیوی برایتان پیش آید. همچنین در صورت وجود مشکل در کبد یا کلیه نباید از این نوع مکمل ها استفاده نمایید. افرادی که به قند لاکتوز حساسیت دارند نیز با مصرف پروتئین دچار مشکل خواهند شد. بنابراین قبل از مصرف حتما باید با فرد متخصص مشورت نمایید.

مکمل ورزشی پمپ:

این نوع مکمل ورزشی برای ایجاد انرژی بیشتر در بدن قبل از تمرین استفاده می شود. در واقع همان طور که از نامش پیداست این مکمل سبب افزایش پمپاژ خون بیشتر در قلب و بدن می گردد. این مکمل دارای مقادیری ویتامین و کافئین است. کافئین موجود در مکمل پمپ سبب می شود تا فرد انرژی بیشتری داشته و کمتر احساس خستگی نماید. در واقع می توان گفت با مصرف این مکمل فرد انرژی مضاعفی را در بدن خود احساس خواهد نمود. این نوع مکمل ورزشی از جمله مکمل های پر خطر می باشد.

عوارض ایجاد شده در بدن توسط مکمل پمپ عبارت است، افزایش یا کاهش فشار خون، کافئین ماده ای است که می تواند اثر مخربی بر روی فشار خون طبیعی بدن داشته باشد. بعد از استفاده مکمل پمپ افراد زیادی دچار این عارضه می گردند. افت قند خون از دیگر عوارض این مکمل می باشد. لرزش بدن و دست و پاها در برخی موارد دیده می شود. در صورتی که این مکمل به صورت صحیح استفاده نشود ممکن است فرد دچار بی خوابی شدید شود. این مورد نیز مربوط به کافئین موجود در مکمل می باشد.

شکل 2مکمل

مکمل ورزشی کراتین:

مکمل کراتین یکی از پرحاشیه ترین نوع مکمل های ورزشی می باشد. این ماده برای تسریع عضله سازی و ریکاوری بدن مورد استفاده قرار می گیرد. کراتین دارای نیتروژن می باشد. همین نیتروژن موجود در مکمل سبب می شود تا ریکاوری و عضله سازی سریع تر انجام شود. معمولا افرادی که در ساخت عضلات قوی عجله دارند بیشتر از این مکمل استفاده می نمایند. ورزشکاران حرفه ای بعد از انجام تمرین های سخت دوز مشخصی از کراتین را مصرف می نمایند. توجه داشته باشید که میزان دوز و نحوه ی استفاده از کراتین موضوع بسیار مهمی می باشد.

این مکمل ورزشی در صورت استفاده زیاد و نا به جا می تواند اثرات مخرب و جبران ناپذیر زیادی داشته باشد. افت شدید قند خون یکی از عوارض مهم کراتین می باشد. در صورت استفاده زیاد قند خون به سرعت کاهش می یابد. این مکمل برای برخی از افراد آلرژی زا است و باعث ایجاد اگزما، اسهال و استفراغ، درد در ناحیه شکم و تنگی نفس می شود. در صورتی که بعد از استفاده دچار التهاب و اگزما و یا تنگی نفس شدید حتما باید به پزشک مراجعه نمایید. به وجود آمدن نارسایی کلیه نیز یکی از عوارض جدی این محصول می باشد.

مکمل مولتی ویتامین:

مولتی ویتامین یکی از مکمل های رایج و عمومی به حساب می آید. این مکمل برای کودکان و بزرگسالان عادی نیز تجویز می گردد. در واقع مولتی ویتامین نوعی مکمل است که تمام نیازهای روزانه بدن به ویتامین را تامین می نماید. ویتامین های آ، ب، ث، دی و غیره در این نوع مکمل وجود دارد. در اغلب مواقع شما می توانید با مراجعه به داروخانه و درخواست این مکمل آن را خریداری نمایید و اصلا نیازی به نسخه پزشک وجود ندارد. مولتی ویتامین برای کودکان نیز از چند ماهگی تجویز می گردد. در کل این مکمل ورزشی از دسته کم خطر می باشد.

حال این سوال وجود دارد که آیا مصرف مولتی ویتامین هیچ عوارضی ندارد؟ توجه داشته باشید که مصرف بی رویه هر مکمل و دارویی اثرات مخربی بر روی بدن دارد. ویتامین دی یکی از ویتامین های محلول در چربی است. یعنی در صورتی که دوز زیادی از این ویتامین وارد بدن شود توسط ادرار دفع نمی گردد و در کبد ذخیره خواهد شد. بنابراین استفاده از مکمل ورزشی مولتی ویتامین به صورت بی رویه و نامعقول می تواند اثرات مخربی را داشته باشد. بهتر است قبل از مصرف به زمان استفاده و دوز آن توجه داشته باشید تا دچار هیچ مشکلی نشوید.

شکل 3مکمل

مکمل ورزشی کربوهیدرات:

کربوهیدرات ماده ای است که انرژی لازم را در بدن تامین می نماید. در واقع سلول های بدن برای انجام کار و تولید انرژی نیاز به کربوهیدرات دارند. این نوع مکمل برای افزایش انرژی و جبران کمبود کالری در بدن مصرف می گردد. همچنین در مواردی که فرد قصد افزایش وزن را دارد نیز از این مکمل ورزشی استفاده می شود. معمولا از این نوع مکمل قبل از شروع تمرین استفاده می شود تا انرژی لازم برای تمرینات را تامین نماید.

این مکمل در صورتی به طور صحیح مورد استفاده قرار نگیرد ممکن است باعث چاقی و اضافه وزن زیاد در فرد شود. همچنین مشکلات گوارشی بعد از مصرف مکمل کربوهیدرات نیز دیده شده است. کاری که این مکمل ورزشی انجام می دهد رساندن انرژی زیاد به سلول های بدن است و در صورت انجام ندادن تمرینات به صورت صحیح ممکن است این ماده به عنوان چربی در بدن ذخیره گردد. توجه داشته باشید که انتخاب محصول بی کیفیت و غیر استاندارد می تواند سبب ایجاد عوارض جدی در کبد و کلیه گردد. نارسایی در کلیه و کبد از جمله عوارض مهم در این مکمل ها می باشد.

مکمل ورزشی گینر:

این نوع مکمل ورزشی یک مکمل کربوپروتئین به حساب می آید. در واقع گینر دارای مقادیری از کربوهیدرات و پروتئین می باشد. مصرف گینر برای افزایش حجم در عضلات انجام می شود. ورزشکاران بدنسازی که قصد حجیم سازی عضلات خود را دارند از مکمل گینر استفاده می نمایند. معمولا به همراه این مکمل از کراتین نیز استفاده می شود. مصرف همزمان کربوهیدرات و پروتئین می تواند تاثیر بسیار زیادی در حجیم کردن عضلات داشته باشد. قبل از مسابقات بدنسازی حتما از این نوع مکمل ورزشی استفاده می شود. همچنین مصرف نامناسب آن می تواند عوارض جدی را در پی داشته باشد.

این نوع مکمل ورزشی ممکن است سبب کم آبی در بدن شود. همین کم آبی اختلالات بسیاری را به همراه خود دارد. نارسایی های کلیه و گرفتگی عضلات شکم یکی از مشکلات و عوارض مکمل گینر می باشد. در صورتی که فرد بعد از استفاده از این مکمل ورزشی آب و مایعات کافی را مصرف نکند، گرفتگی عضلات شکم و مشکلات کلیه دیده می شود. همچنین عارضه ی کبد چرب نیز بعد از مصرف این نوع مکمل دیده شده است. در برخی موارد ایجاد حساسیت و آلرژی نیز بعد از مصرف گینر دیده شده است.

 

مکمل ورزشی پروهورمون:

پروهورمون نوعی از مکمل ها هستند که باعث افزایش ترشح هورمون تستوسترون مردانه در بدن می شود. این هورمون مردانه باعث افزایش توده عضلات در بدن می شوند. حفظ توده عضلانی و تقویت قوای بدن با مصرف این مکمل ورزشی انجام می گیرد. تستوسترون هورمون مردانه ای است که سلامتی فرد را حفظ می نماید. در مواردی که افراد دچار ریزش موی سر و یا پوکی استخوان می شوند نیز این نوع مکمل تجویز می گردد. البته توجه داشته باشید که بیشتر تجویز این دارو در سنین بالا انجام می شود.

عوارضی که استفاده نامناسب این مکمل در پی دارد عبارتند از عقیمی و کاهش عملکرد اسپرم در مردان، این مکمل حتما باید در دوره ی مشخصی استفاده شود. معمولا در دوره های 8 ماهه از پروهورمون استفاده می نمایند. در صورتی که استفاده طولانی مدت وجود داشته باشد عوارض مشکل در دستگاه تولید مثل دیده خواهد شد. هورمون تستوسترون در بدن باید به اندازه ی طبیعی تولید شود و در صورت مصرف طولانی این دارو تعادل تولید این هورمون به هم می ریزد و بعد از قطع اختلالاتی در تولید آن دیده می شود. بنابراین حتما باید این مکمل ورزشی را تحت نظر پزشک مصرف نمایید.

مکمل چربی سوز:

مکمل چربی سوز به مکمل هایی گفته می شود که سبب افزایش متابولیسم بدن می شوند. افزایش سوخت و ساز در بدن و تولید گرما سبب می شود تا انرژی بیشتری مصرف شود. سوختن انرژی به معنای چربی سوزی و از بین رفتن چربی های اضافی بدن می باشد. معمولا افراد دارای اضافه وزن و چاقی در حین ورزش و تمرین از مکمل چربی سوز استفاده می نمایند. در بسیاری از این مکمل ها ویژگی کاهش اشتها نیز به چشم می خورد. در واقع به این مکمل می توان قرص لاغری گفت.

در بیشتر این مکمل ها کافئین وجود دارد. کافئین ماده ای است که باعث از دست رفتن آب بدن می شود. در صورت استفاده قرص های غیر استاندارد فرد آب بدن خود را از دست می دهد. کمبود آب در بدن به اندام های حیاتی ضرر بسیاری را می رساند. اسهال و استفراغ نیز از عوارض این مکمل ورزشی می باشد. افزایش فشار خون و ضربان قلب از جمله مواردی است که می تواند بعد از مصرف این مکمل اتفاق بیفتد. به طور کلی توصیه می شود از خریداری محصولات و مکمل های نامناسب خودداری نمایید.

 

خرید مکمل از داروخانه آنلاین

داروخانه آنلاین یکی از معتبرترین فروشگاه های اینترنتی است که انواع مکمل های استاندارد و مناسب را به فروش می رساند. توجه داشته باشید که خرید مکمل ورزشی از فروشگاه های نامعتبر می تواند خسارت های غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد. همان طور که در بالا ذکر شد اغلب مکمل ها در صورت استفاده نادرست و داشتن مواد غیر استاندارد می توانند انواع عوارض کلیوی و کبدی غیر قابل جبرانی را ایجاد نمایند. برای جلوگیری از این عوارض حتما باید مکمل ورزشی استاندار و باکیفیتی را تهیه نمایید. متاسفانه فروش مکمل ورزشی تاریخ گذشته و غیر استاندارد تا به امروز موجب مرگ و بیماری بسیاری از افراد شده است.

با خرید مکمل ورزشی از داروخانه آنلاین دیگر هیچ نگرانی درباره ی کیفیت مکمل های خود نخواهید داشت. توجه داشته باشید که در اغلب مواقع توصیه می شود قبل از مصرف مکمل ورزشی با پزشک خود مشورت نمایید. در مواردی که فرد دارای عارضه های کبدی و کلیوی می باشد نباید برخی از مکمل ها را مصرف نماید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.