6 عامل مهم و تاثیر گذار بر مدت زمان ارتودنسی دندان

0

رپورتاژ

شاید بعد از بحث های تمام نشدنی که درباره هزینه ارتودنسی می شود، مدت زمان انجام و یا تکمیل شدن فرآیند مرتب شدن دندان ها مهمترین بحث و دغدغه افرادی باشد که نیازمند این درمان هستند. در این مقاله درباره مدت زمان ارتودنسی نامریی، متحرک و ثابت توضیحاتی ارائه شده و به عواملی که بر آن تاثیر می گذارند نیز اشاره ای شده است.

طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

به طور میانگین درمان های ارتودنسی 1.5 سال طول می کشند. در برخی افراد ممکن است روند درمان کمتر از 1 سال طول بکشد و در برخی دیگر نیز به بیش از 2 سال زمان جهت منظم شدن دندان ها نیاز است.

مدت زمان ارتودنسی دندان به جه عواملی بستگی دارد؟

مهمترین عواملی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر مدت زمان درمان های ارتودنسی تاثیرگذارند این 5 مورد هستند:

  1. میزان سلامتی دهان و دندان پیش از شروع درمان ارتودنسی

واقعیت این است که وضعیت سلامت کلی هر کسی منحصر به فرد است! دندان‌ها و لثه‌های افراد مختلف به روش‌های متفاوتی نسبت به فرآیند ارتودنسی واکنش نشان می‌دهند، در نتیجه در دو نفر با یک مشکل و میزان پیچیدگی، ممکن است یک نفرشان سلامت دهان و دندان بهتری داشته باشد و در زمان کمتری دندان هایش منظم شود. اما در نفر دیگر مدت زمان درمان بسیار طولانی تر شود.

در کل لثه‌های سالم، دندان‌های قوی و ساختار آرواره‌ای ایده‌آل، حرکت دندان را بسیار سریع‌تر، قابل پیش‌بینی‌تر و کمتر ناراحت‌کننده‌ برای بیمار می‌کند.

  1. سن بیمار

سن نیز عامل مهم و تاثیرگذاری در طول مدت زمان ارتودنسی است. هر چه سن شما بالاتر باشد، استخوان فک شما سخت تر می شود و عضلات فک شما قوی تر خواهند بود. این یعنی در بزرگسالان مراقبت بیشتر (و احتمالاً زمان بیشتری) برای حرکت دادن دندان ها به موقعیت صحیح مورد نیاز است. در کل هرچند که بسیاری از متخصصان ارتودنسی درمان بیماران کودک، نوجوان و جوان را به دلیل مدت زمان کمتر ترجیح می دهند، اما روش های ارتودنسی راه حل موثری برای افراد در هر سنی هستند.

  1. نوع مشکل و شدت آن

اصولاً هرچه نامنظمی دندان ها و میزان ناهنجاری های فکی خفیف و جزئی باشد مدت زمان ارتودنسی برای درمان ها نیز کمتر است. هرچه شدت مشکل بیشتر شود زمان بیشتری برای ترمیم دندان مورد نیاز است.

با این حساب مدت زمان ارتودنسی متحرک و نامرئی کمتر از مدت زمان ارتودنسی ثابت است. زیرا ارتودنسی متحرک تنها برای درمان مشکلات جزئی تا متوسط کاربرد دارد. در حالی که ارتودنسی ثابت تمام مشکلات نامنظمی دندانی از جزئی تا شدید را برطرف می کند.

  1. نوع درمان

تقریباً برای هر میزان بودجه ای که برای درمان ارتودنسی در نظر دارید و برای هر ترجیحی که دارید روش ها و راه حل های درمانی زیادی وجود دارد. با این حال، هر راه حل و روش درمانی برای شما مناسب نیست! اولویت باید استفاده از درمان های ساده و موثری باشد که:

  • به خوبی و بدون ایجاد مشکل برای شما قابل استفاده باشد
  • به راحتی قابل تحمل بوده و بتوان دستگاه ها را تمیز کرد
  • به شما کمک کند تا به نتایج عالی دست پیدا کنید

بنابراین در حالی که ممکن است متخصص شما برخی راه‌حل‌های درمانی که ادعا می کند نتایج سریع‌تر و بهتری دارد باشید. زیرا ممکن است دستگاه های درمانی در این روش درمانی حجیم باشند، استفاده از آن ها دشوار است، بر گفتار تاثیر منفی می گذارند و یا مانع غذا خوردن شما شود.

  1. میزان مشارکت و همکاری بیمار در طول درمان

اگر بخواهید از اصول اولیه مراقبت از دندان صرف نظر کنید در این صورت صرف زمان، انرژی و پولی که برای ارتودنسی اختصاص داده اید و به سختی به دست آورده اید، فایده ای ندارد. داشتن روتین مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و بهداشت عمومی برای به ثمر نشستن درمان های ارتودنسی بسیار بسیار حیاتی است.

اگر بهداشت رعایت نشود قطعا مشکلاتی پیش خواهد آمد که مدت زمان ارتودنسی را افزایش می دهد. این باعث افزایش هزینه های شما می شود.

به جز رعایت بهداشت دهان و دندان، لازم است رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشیم. در این رژیم نباید از مواد خوراکی سفت و سخت، اسیدی یا خیلی سرد و گرم مصرف کنیم. زیرا این خوراکی ها احتمال شکستن براکت و یا سیم ارتودنسی را افزایش می دهند.

  1. تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی

به همان اندازه که انتخاب درمان مناسب بر روی مدت زمان ارتودنسی دندان تاثیر می گذارد و می تواند طول آن را کاهش دهد، انتخاب یک متخصص ارتودنسی با تجربه و با مهارت بالا نیز می تواند تا حد زیادی به کاهش مدت زمان درمان کمک کند.

در واقع انتخاب چنین متخصصی به معنای این است که شما دقیقا متناسب با مشکل و شدت آن با بهترین درمان تحت درمان قرار خواهید گرفت و توصیه های خوبی جهت پیشرفت درمان دریافت خواهید کرد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.