چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟ ۷ راز شاد زیستن را بدانید

0

رپورتاژ

احساس شادی در جهان پر هیاهوی امروز از زندگی‌ها رخت بسته است و مردم با دلایل واهی به دنبال احساس شادی هستند. یکی برای احساس شادی منتظر دریافت یک کیسه پول از آسمان است و دیگری تا ارتقا شغلی پیدا نکند دلیلی برای شادی ندارد. اگر دقت کرده باشید نسل قدیم، پدران و مادران ما، از روزگار شاد و خرم گذشته بسیار صحبت می‌کنند. اینکه آنها واقعاً شاد بودند یا به دلیل فراموش‌کردن خاطرات بد گذشته فقط خاطرات خوب را به یاد می‌آورند، مشخص نیست. بااین‌حال چیزی که واضح است مردم درگذشته سر یک سفره می‌نشستند و دور هم هرچه داشتند را می‌خوردند و از زندگی رضایت داشتند. رضایت عنصر گم شده جهان امروز است و به همین دلیل ما از داشته‌های خود احساس رضایت نمی‌کنیم. اگر صبح‌ها به‌زور کافئین قهوه سر کار خود حاضر می‌شوید و مدام با احساس کسالت و رخوت درگیر هستید، خواندن ادامه این مقاله را از دست ندهید.

۷ قدم تا رسیدن به احساس شادی بیشتر در زندگی

نکته مهم و اساسی در شروع مسیر، آگاهی از محدود بودن منبع انرژی شما است. اینکه هر روز با احساس هیجان و شادی از خواب بیدار شوید و برای رسیدن به محل کارتان لحظه‌شماری کنید، توقع نا به جایی است و این انتظارات غیرواقعی نتیجه‌ای جز بدتر شدن حال شما ندارد. ظرف انرژی انسان محدود است و پر و خالی می‌شود؛ بنابراین باید با عادت‌های انرژی‌بخش این ظرف را پر کنید. مهمترین انگیزه برای پایبندی به این مسیر دوستداشتن خود است. فردی که به خود عشق می‌ورزد با احتمال بیشتری به انجام درست این ۷ قدم پایبند می‌ماند. کتاب جرئت بسیار راهنمای دوستداشتن خود واقعیتان است. این کتاب فوق‌العاده استراتژی‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهد که با به‌کاربستن آن دیگر از اشتباهات و شکست‌هایتان شرمنده نخواهید بود. این کتاب را بخوانید و این 7 نکته را برای رسیدن به احساس شادی بیشتر در زندگی دنبال کنید.

۱ ـ غذای سالم و انرژی زا بخورید

تکرار ضرب‌المثل «فکر سالم در بدن سالم است» اهمیت تغذیه در سلامت جسمی و روحی افراد را بار دیگر به شما گوشزد می‌کند. همه ما می‌دانیم که غذای سالم نقش مهمی در احساس تندرستی دارد، اما در بیشتر مواقع فقط در رژیم‌های لاغری به آن پایبند هستیم. همین حالا این فکر را دور بریزید، شما همیشه و در هر وزنی به خوردن غذای سالم و انرژی‌زا نیاز دارید. نمی‌گوییم تمام غذا‌های خود را طبق یک برنامه خشک و از پیش تعیین شده بخورید، اما بیشتر مراقب مواد مغذی وعده‌های اصلی و میان وعده‌های خود باشید! یک رژیم غذایی معمولی و مناسب سرشار از میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، لبنیات کم چرب و غلات کامل است. این تمام چیزی است که برای تأمین انرژی مطلوب به آن نیاز دارید.

۲ – ۷ تا ۸ ساعت در شبانه‌روز بخوابید

اگر تجربه خواب ناکافی داشته باشید بیشتر متوجه وخامت اوضاع می‌شوید. کافی است برای دو شب بی‌خوابی شما ادامه‌دار باشد. به شما قول می‌دهیم فردای روز سوم با عصبانیت و بی‌حوصلگی شدید از تخت بلند خواهید شد. افراد در این شرایط حتی حوصله انجام کار‌های معمولی را هم ندارند و احساس شادی در این شرایط واقعاً توقع زیادی است. خواب خوب و کافی را اولویت قرار دهید و چیز‌های که باعث اختلال در خواب می‌شود را شناسایی و حذف کنید. به‌عنوان‌مثال، امروزه با افزایش بی‌رویه استفاده از تلفن‌های همراه و تأثیر مخرب نور گوشی در تنظیم خواب، محققان توصیه اکید دارند نیم تا یک ساعت قبل از خواب به‌هیچ‌عنوان از گوشی استفاده نکنید.

۳ – هر روز کاری معنادار انجام دهید

انسان به دنبال معنا بخشیدن به لحظات خود در زندگی است و دلیلی برای بودنش بر این کره خاکی می‌خواهد. شما به چه چیزی علاقه دارید؟ چه کاری بیشتر از همه به شما هیجان می‌دهد؟ هر روز کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید. ژاپنی‌ها معتقدند هر شخص ایکیگای مخصوص به خودش را دارد که انگیزه و دلیل زندگی آن شخص را شکل می‌دهد. کتاب ایکیگای به بررسی ژاپنی‌ها و روش زندگی آن‌ها نظیر تغذیه سالم، میزان تحرک، رضایت و امیدواری‌شان پرداخته است. اگر به دنبال یک الگو و داستان عالی برای زندگی شاد و عمر طولانی می‌گردید، خلاصه کتاب ایکیگای را در سایت بوکاپو بخوانید. گوش‌کردن به نسخه صوتی یا خواندن خلاصه این کتاب می‌تواند اولین کار معنادار فردای شما باشد!

۴ – با انسان‌های خوب وقت بگذرانید

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند: «شما میانگین ۵ نفر نزدیکتان هستید» این جمله خود گویای همه چیز است. کمی به اطراف خود نگاه کنید. آیا آدم‌های دور شما به‌اندازه کافی ارزش وقت‌گذاشتن دارند؟ یا با دیدن آنها به‌اندازه کافی احساس شادی می‌کنید؟ مدت‌زمان خود را با افرادی صرف کنید که از بودن کنار آنها لذت می‌برید. برقراری ارتباط با افرادی که انرژی مثبت دارند و با آنها علایق مشترک دارید، انرژی خوبی به شما می‌دهد. راز شاد زیستن را همیشه نباید در خود جست‌وجو کنیم. گاهی ما در جای اشتباه قرار داریم یا آدم‌های اشتباه را وارد زندگی خود کرده‌ایم. افرادی که انرژی منفی دارند فقط انرژی شما را تخلیه می‌کنند. پس حسابی حواستان باشد با چه کسانی رفت‌وآمد دارید!

۵ – از پیگیری بیش از حد اخبار دست بکشید

صبح چشم خود را هنوز باز نکرده‌اید که مشاهده افزایش نرخ دلار بر صفحه گوشی شما را دچار دلهره می‌کند. در حال خوردن ناهار هستید که خبر می‌رسد روسیه به اکراین حمله کرده است! سراسیمه خبرگزاری‌ها را برای پیداکردن خبر‌های موثق دنبال می‌کنید. آیا شاد زیستن در این شرایط آسان است؟ ما نمی‌گوییم اخبار گوش نکنید و چشمتان را بر حقایق ببندید، اما هرکدام از شما گرفتاری‌های مخصوص خود را دارد. دراین‌بین هر لحظه از گوشه‌وکنار دنیا اخبار دلخراش جدیدی می‌رسد. اگر تمام انرژی خود را صرف پیگیری خبر‌های دنیا کنید، دیگر انرژی برای رسیدگی به مشکلات خودتان باقی نمی‌ماند. نتیجه این رفتار غرق شدن در دنیای خبر‌های بد و گرفتاری‌های بیشتر است.

۶ – منظم ورزش کنید

آیا روز به نیمه نرسیده احساس بی‌حالی می‌کنید؟ یا آیا انجام کار‌های ساده از توان شما خارج است؟ همه این احساسات یک هشدار مهم برای وضعیت جسمی شما است. حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش به همه افراد توصیه شده است. ورزش‌کردن نه‌تنها بر سلامتی شما تأثیر مثبت دارد، بلکه اعتمادبه‌نفس شما را در انجام کار‌ها بالا می‌برد. ورزش‌کردن استرس و تنش‌های روزانه را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند به‌راحتی از پس انجام وظایف خود بربیایید. رضایت از خود قدم مهمی در ایجاد اعتمادبه‌نفس و احساس شادی در انسان است. اگر بدانید اعتماد به نفس چیست؟ بهتر متوجه ارتباط اعتمادبه‌نفس و احساس شادی خواهید شد.

۷ – با اطرافیان خود مهربان و دلسوز باشید

احساس خشم و نفرت اول خود ما را مورد حمله قرار می‌دهد و بعد به دیگران آسیب وارد می‌کند. قضاوت کردن دیگران ما را به قضاوت خود می‌اندازد و این گفت‌وگوی درونی به نشخوار‌های ذهنی تبدیل می‌شود. نتیجه کش مکش‌های درونی چیزی به جز هدررفتن انرژی نیست. سعی کنید انرژی خود را صرف مهربانی با دیگران کنید تا انرژی آنها هم به شما برگردد.

 

قدم‌به‌قدم این ۷ نکته را در زندگی خود رعایت کنید تا به‌زودی شاهد تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای در خلق‌وخوی روزانه خود باشید. فراموش نکنید که انسان مجموعه‌ای از احساسات مختلف است و بعضی روز‌ها به خود حق بدهید که غمگین و ناراضی باشید.

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.