کشف رمز و راز پشت URL مخفی یوتیوب

1

بروید و «watch» را در هر آدرس اینترنتی یا URL ویدیوی یوتیوب با «wtch» جایگزین کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. چیز عجیبی رخ می‌دهد! به زبان ساده‌تر شما فقط یک حرف a را بردارید.

جوزف کاکس مقاله‌ جالبی منتشر کرده و نوشته که روزی پیام عجیب ناشناسی دریافت کرده. برای او در توییتر این پیام فرستاده شده بود که «watch» را در هر URL ویدیوی دلخواه یوتیوب با «wtch» جایگزین کند. او هم به صورت تصادفی یک ویدئو را انتخاب کرد و همین کار را انجام داد، اما در کمال شگفتی صفحه‌ای ظاهر شد که مربوط به یک گیم ویدئویی بود.

در این صفحه یک شکل بلوکی و ساخته شده توسط کامپیوتر در سمت چپ دیده می‌شد و مجموعه‌ای از اعداد و حروف تصادفی  در سمت راست صفحه بود.

این صفحه هیچ ربطی به یوتیوب نداشت. در واقع نمایه برای یک بازیکن در بازی بسیار محبوب Minecraft در یک وب سایت کاملاً متفاوت بود.

اما چگونه یک URL قانونی یوتیوب ما را از خود یوتیوببه صفحه بی ربط برده؟ این یک صفحه جعلی یوتیوب نیست.

پاسخ بعداً چیزهای بیشتری از دسیسه های پشت این یک ترفند کوچک را آشکار می کند.

در ابتدا راهنمایی‌کننده مرموز،  با نام مستعار KT، اطلاعات بیشتری ارائه نکرد.

وقتی جوزف کاکس از او پرسید این کار چطور ممکن شده، چندین ساعت پاسخی دریافت نکرد و بعد پیام که دریافت کرد، این بود: “تو هنوز متوجه نشدی؟!”

چند هفته بعد، URL ‘wtch’ به صفحه دیگری می‌رفت. هنگام جایگزینی «watch» با «wtch» در URL یک ویدیوی یوتیوب، مرورگر دیگر به نمایه Minecraft هدایت نمی‌شود. بلکه به یک کانال یوتیوب خاص با نام کاربری “HiddenName” می‌رفت و کادری که از شما می‌پرسید آیا می‌خواهید در کانال مشترک شوید؟

پس یکی  در حال تغییر صفحه‌ای بود که نشانی اینترنتی تغییر یافته یوتیوب به آن اشاره می‌کرد.

KT بعدا گفت که ترفند wtch مربوط به یک “پنل MCN” است. آژانس‌های برند گاهی اوقات با شبکه‌هایMCN به یک پنل یا داشبورد دسترسی پیدا می‌کنند که از آن برای مدیریت کانال‌ها متعدد به طور همزمان استفاده کنند.

MCN ها اکنون کمی قدیمی شده‌اند. محتواسازان یوتیوب در حدود یک دهه گذشته احتمالا دوست داشتند به یک MCN بپیوندند تا بتوانند به پنل یوتیوب دسترسی داشته باشند و به گزارش درآمد، هزینه‌ها و سایر اطلاعات دسترسی داشته باشند.

امروزه یوتیوب بیشتر این اطلاعات را مستقیماً در اختیار سازندگان قرار می‌دهد. اما همچنان شرکت‌ها همان پنل‌ها و خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند.

بنابراین،جوزف کاکس شرکتی را پیدا کرد که به نظر می‌رسید یکی از این پنل‌های MCN را ارائه می‌دهد. پس از تماس و برقراری تماس تلفنی با شخصی که در یکی از این شرکت‌ها کار می‌کند، موافقت کرد که نام او و نام شرکتش را منتشر نکند تا بتواند صادقانه‌تر در مورد آنچه که در MCN می‌گذرد صحبت کند و متوجه رمز و راز در مورد URL “wtch” شود.

منبع این شرکت گفت: «همه چیز در مورد آن بسیار محرمانه هستند. معمولاً URL یک کانال یوتیوب ممکن است چیزی شبیه youtube.com/channel/ و سپس رشته‌ای از نویسه‌های به ظاهر تصادفی باشد.  اما افراد می‌توانند برای URL سفارشی خود نیز درخواست دهند.

اما اگر یک URL بخواهید که واقعاً نام برند، رسانه یا هر چیز دیگری نباشد، چه؟ این منبع گفت که افرادی که خواهان یک URL سفارشی YouTube هستند، اغلب به او پیام می‌دهند، گاهی اوقات حدود ده نفر در ماه. به صورت قانونی کسی که پنل MCN دارد باید این درخواست را رد کند.

بعد جوزف کاکس به سایت هایی مانند OGUSER مشکوک شد که کارشان این است که یک سری نام‌های کاربری که ثبت آن‌ها سخت‌تر و در نتیجه ارزشمندتر است را هک می‌کنند  و سپس آن‌ها را به هزاران یا ده‌ها هزار دلار می‌فروشند.

او در انجمن OGUSERs جستجو کرد و مطمئن بود که شخصی چیزی تحت عنوان «سرویس ادعای URL یوتیوب »YouTube URL claim service می‌فروشد. شخصی که این سرویس را ارائه می‌کرد، با نام کاربری F، در یک چت در برنامه پیام‌رسانی تلگرام به کاکس گفت که «من خودم با یوتیوب تماس نمی‌گیرم یا راهنمایی نمی‌کنم که مغایر با شرایط آنها باشد.  هدف من این است که مشتری خود را در موقعیتی قرار دهم که آدرس اینترنتی مورد نظر خود را با خیال راحت دریافت کند.»

منبع این شرکت گفت، علاوه بر فروش سرویسی برای بدست آوردن URL های خاص یوتیوب، برخی از افراد URL هایی را که موفق به دریافت آن شده‌اند می‌فروشند.

بنابراین ‘wtch’ یکی از مواردی بود که به سختی به دست آمده بود. آنها افزودند که کلاهبرداران سال‌هاست که این نوع کارها را با YouTube انجام می‌دهند، اما اخیراً این روش‌های آنها در حال برافتادن است.

منبع شرکت نخواست بگوید  کسی که «wtch» را کنترل می‌کند، درخواست خود را مستقیم به YouTube ارسال کرده  یا مالکیت URL را از شخص دیگری خریداری کرده است.

KT، مشاور اصلی من، نشان داد که چگونه توانسته‌اند اطلاعاتی در مورد نحوه اجرای این ترفند Wtch پیدا کنند. آنها با فردی که پشت آن بود در تماس بودند. KT نام کاربری Discord این شخص را داد و تماس گرفته شد.

SeedTech صاحب اصلی ترفندWtch  بسیاری از چیزهای قبلی را تایید کرد و توضیح داد که برای دریافت یک URL سفارشی یوتیوب، کانال ها باید حداقل 100 مشترک، یک بنر و یک عکس نمایه و یک پسوند URL دلخواه داشته باشند که طول آن کمتر از 5 کاراکتر نباشد.

اما “Wtch” فقط چهار کاراکتر داشت. چطور ممکن بود؟ SeedTech گفت که URL سفارشی در واقع شامل یک ـ است و ‘_wtch_’ است. به گفته SeedTech، یوتیوب فقط حروف و خط تیره را برای تعداد کاراکترها می شمارد، بنابراین به نظر می‌رسید URL فقط چهار کاراکتر باشد.

SeedTech برای کاکس اسکرین شات هایی از آنچه که به نظر می رسید گزینه‌ای در پنلش است، ارسال کرد که به آنها اجازه می داد انتخاب کنند بازدیدکنندگان را به کدام آدرس اینترنتی سفارشی هدایت کنند.

بعد صاحب پنل یک لحظه آدرس سایت هدف نهایی را تغییر داد و کاکس با همان کار حذف کاراکتر a  از آدرس ، این بار به سایت  vice.com هدایت شد.

پس Wtch بازیچه SeedTech بود. او می تواند آن را به هر صفحه‌ای که می خواهد تغییر مسیر دهد.

SeedTech گفت که انواع مختلفی از تغییر مسیرها نیز وجود دارد. در حالی که برخی ممکن است فقط به یک صفحه خاص بروند، برخی دیگر مشروط هستند . به این صورت که اگر، مثلاً، YouTube معتقد باشد که بازدیدکننده بیش از 50 سال سن دارد و در آمریکا است، به یک صفحه فرستاده می‌شود. اگر آنها در بریتانیا، زن و زیر 50 سال باشند، به جای دیگری فرستاده خواهند شد.

یوتیوب به درخواست‌های متعدد کاکس برای این مطلب هنوز پاسخ نداده است.

در مورد اینکه چرا SeedTech URL سفارشی ‘wtch’ را می‌خواست، آنها گفتند: «من URL wtch را می‌خواستم، زیرا این یک غلط املایی رایج است، و به نظر می‌رسید که کمی ترافیک در بر داشته باشد.»

در گذشته هم سابقه داشته افرادی با آگاهی از اشتباه‌های تایپی رایج، یک سری سایت ایجاد کرده باشند که ترافیک را به سایت مورد نظرشان هدایت کند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. نارنجی می گوید

    چه ایده جالبی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.