بهترین راه کم کردن وابستگی کودک به مادر

0

رپورتاژ

حس وابستگی کودک به والدین از بدو تولد و به صورت طبیعی وجود دارد. وابستگی کودک به مادر تا سن 3-2 سالگی طبیعی است و باید از سن 2 سالگی وابستگی فرزندان را کنترل کرد. از شایع‌ترین اختلالات دوران کودکی، وابستگی شدید فرزند به والدین خصوصا مادر است. اختلال وابستگی زمان رخ می‌هد که این موضوع غیرقابل کنترل و غیرطبیعی باشد.

اختلال وابستگی عواقب نامطلوبی برای کودک و زندگی آینده او دارد. در این مقاله روش‌هایی کاربردی برای درمان وابستگی کودک به مادر در موقعیت‌های مختلف را به شما معرفی کرده‌ایم.

وابستگی کودک به مادر شاغل را با تغییر سبک فرزندپروری برطرف کنید

این موضوع طبیعی است که کودکانی که مادر شاغل دارند، به علت دور بودن از مادر وابستگی بیشتری به مادر خود داشته باشند اما این موضوع بیشتر از این‌که به شاغل یا خانه دار بودن مادر بستگی داشته باشد به سبک‌های فرزندپروری مرتبط است.

اضطراب جدایی در کودکان مستقیما با سبک‌های تربیتی ارتباط دارد و روش برخورد والدین به خصوص مادر با کودک سبب ایجاد سبک‌های دلبستگی متفاوت در کودک می‌شود. این 3 سبک “دلبستگی ایمن”، “دلبستگی اجتنابی” و “دلبستگی آشفته” هستند که به خصوص در زمان شیردهی نوزاد ایجاد می‌شود.

علاوه‌براین نحوه رفتار والدین با یکدیگر و میزان محبت و صمیمت بین آن‌ها در ایجاد وابستگی کودک تاثیرگذار است. بنابراین آگاهی­های والدین پیش از تولد در زمینه تربیت کودک بسیار ضروری است تا بتوان از ایجاد این مسائل به راحتی جلوگیری کرد. کتاب‌های متعددی در زمینه تربیت فرزند و روان‌شناسی کودک وجود دارد که تهیه و مطالعه آن قبل از اقدام به بارداریو پس از آن ضروری است؛ پس خرید کتاب کودک با اهداف تربیتی را در اولویت خود قرار دهید.

خواندن کتاب قصه، راهی برای کاهش‌ وابستگی کودک به مادر هنگام خواب

یکی از بهترین روش‌ها تربیتی کودکان، انتقال دانش و تجربه به صورت غیرمستقیم است. از همین‌رو کتاب داستان می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ارتباط با کودک باشد. قصه‌ها کودکانه اکثرا از شخصیت‌های حیوانی برای بیان موضوع‌های مختلف به کودکان استفاده می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قبل از خواب تاثیر بسزایی در آگاهی و شناخت کودک دارد.

خوشبختانه ناشران زیادی اهمیت موضوع وابستگی کودک به مادر به خصوص در سنین 3 تا 6 سال را درک کرده‌اند و انواع مختلف کتاب داستان کودک با مفهوم شناخت احساسات به خصوص ترس از جدایی منتشر کرده‌اند. این کتاب‌ها با کودکان درباره تنهایی صحبت می‌کند و این اطمینان را به کودک می‌دهد که همیشه به والدین دسترسی دارد. بنابراین به شما پیشنهاد‌ می‌دهیم قصه‌های مختلف با موضوع ترس از جدایی را برای فرزندانتان بخوانید تا فرآیند پذیرش این موضوع برای آن‌ها راحت‌تر شود.

استفاده از سرگرمی‌های جذاب،‌ باعث کاهش وابستگی کودک به مادر در مهدکودک می‌شود

در مهدهای‌کودک فرآیند جدایی کودکانی که وابستگی شدید به مادر دارند باید آهسته و در طول زمان اتفاق بیفتد. اصولا یک تا دو هفته زمان برای برطرف شدن این مشکل کافی است. برای این‌که این فرآیند کمترین آسیب را به کودک بزند والدین باید مهدهایی را انتخاب کنند که دارای کادری مجرب، صبور و مهربان هستند و فضای مهد آن‌ها آرامش‌بخش، جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

در روزهای ابتدایی مادر می‌تواند در محیط مهد بماند و این اطمینان را به کودکان بدهد که هر زمان خواست می‌تواند به مادر مراجعه کند. در مرحله بعد نیاز است که در ساعاتی از زمان مهد حضور داشته باشد و در فرآیندی تدریجی این زمان کاهش یابد.

برای اینکه این فرآیند برای کودکان قابل پذیرش باشد می‌توان از فعالیت­های سرگرم‌کننده‌ای استفاده کرد که سبب آرامش در کودکان ‌شود و پذیرش دوری از مادر را آسان‌تر کند. یکی از این فعالیت‌های آرامش‌بخش رنگ‌آمیزی است. کار با رنگ احساس خوشایندی را به کودک ‌می‌دهد و باعث کاهش احساس اضطراب و استرس می‌شود. موقع رنگ‌آمیزی تمام تمرکز و حواس کودک متوجه زمان حال می‌شود و کودک را از همه مزاحمت‌ها فکری رها می‌کند.

علاوه‌بر این کتاب رنگ آمیزی کودکان باعث تقویت خلاقیت می‌شود. بازخورد صحیح والدین نسبت به نقاشی کودک نیز می‌تواند سبب افزایش اعتماد به نفس و ایجاد احساس استقلال در کودک شود.

بازی­های گروهی، یکی از بهترین راه­ها برای کاهش وابستگی شدید کودک به مادر است.

بازی­های گروهی 3 نفره یا با تعداد بیشتر مخصوصا با گروه همسالان تاثیر شایانی در کاهش وابستگی کودک به والدین دارد. بازی راهی برای ارتباط بیشتر فرزندان با سایر افراد است و در اجتماعی شدن کودکان نقش بسزایی دارد. برای مثال بازی قایم­موشک تمرینی برای استقلال و تنها ماندن کودک است. با افزایش دقایقی که می­توانید از کودک فاصله بگیرید یا او برای پنهان شدن از شما دور می‌ماند، کمک زیادی به کاهش وابستگی او کرده‌اید. در ادامه می‌توانید از کودک بخواهید این بازی را با گروه همسالان (در ابتدا با حضور و نظارت مادر) انجام دهد.

کتاب‌های بسیاری با موضوع معرفی بازی‌های کودکانه منتشر شده‌اند. برای مثال کتاب بازی بازوی تربیت راهنمای مناسبی برای آشنایی با بازی‌های گروهی است.

وابستگی کودک به مادر در مدرسه با همراهی والدین قابل درمان است

دلهره و ترس از مدرسه رفتن،‌ در روزهای آغازین کلاس اول به خصوص برای کودکانی که قبلا پیش‌دبستانی یا مهد را تجربه نکرده‌اند طبیعی است و این موضوع نباید باعث سرزنش کودکان شود. وابستگی شدید کودک نیز می‌تواند برگرفته از عوامل مختلفی مثل ترس از ترک منزل یا ترس از وقوع اتفاق ناگواری در خانه (در صورت روابط بد یا دعوای والدین با یکدیگر) باشد. بنابراین باید به دنبال علت موضوع بود تا بتوان مشکل را برطرف کرد.

برای درمان این وابستگی همراهی والدین در روزهای ابتدایی مدرسه و یا پیش‌دبستانی امری ضروری است تا کودک بتواند با فرآیند جدایی از والدین به خصوص مادر کنار بیاید. برای حل این مشکل نیز راه‌های زیادی به توجه به شدت وابستگی کودک وجود دارد. یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها، استفاده از کتاب‌ قصه‌هایی با موضوع مدرسه است. کتاب‌هایی مثل «فرانکلین به مدرسه می‌رود» و «شنگ به مدرسه می‌رود» تعدادی از این عناوین است به راحتی در بابک کتاب بادبادک در دسترس شما عزیزان است و تاثیر شایانی در حل این موضوع برای کودک دارد.

چگونه وابستگی کودک را کم کنیم؟ با مطالعه کتاب‌های روانشناسی،‌ تربیتی و داستانی بادبادک

نگرانی والدین از وابستگی کودکشان کامل طبیعی است ولی با انجام روش‌های متفاوت و گرفتن مشاوره قابل درمان است. همچنین والدینی که با فنون تربیت فرزند آشنا هستند، کمتر با مسئله وابستگی کودکان روبرو می­شوند. در این مقاله سعی کردیم راه‌هایی مطمئن و در دسترس برای کاهش وابستگی کودک به مادر به شما معرفی کنیم.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای درمان وابستگی کودک به مادر تهیه کتاب‌های روانشناسی، تربیت فرزند یا داستان‌های کودکانه است که شما عزیزان می‌توانید به سادگی از سایت تخصصی کتاب کودک و نوجوان بادبادک به آدرس badbaddak.ir تهیه کنید. علاوه‌بر این برای انتخاب کتاب مناسب با نیاز فرزند خود می‌تواند حین خرید با کارشناسان مجرب سایت بادبادک با شماره 09016788666 ارتباط برقرار کنید تا به صورت تخصصی در انتخاب کتاب‌ها به شما مشاوره دهند.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.