10 نکته مهم در انتخاب رشته

0
رپورتاژ

انتخاب رشته یکی از چالش‌هایی است که محصلین ایرانی در یکی از پرچالش‌ترین دوران زندگی خود با آن روبرو هستند. بعد از پایان آزمون کنکور سراسری و مشاهده نتایج اولیه کنکور، نوبت به انتخاب رشته می‌رسد. خیلی‌ها از انتخاب های خود در این دوران پشیمان شده‌اند، اما کار از کار گذشته و چاره‌ای برای بازگشت هم ندارند. خیلی‌ها از کرده خود پشیمان شده و یک بار دیگر مسیر کنکور را وارد زندگی خود نموده‌اند. برخی نیز با وجود پشیمانی همان راه را بدون هیچ علاقه‌ای ادامه دادند. اما چه کنیم که در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری سربلند باشیم و در نهایت به انتخاب خود ببالیم؟ با توجه به اهمیتی که انتخاب رشته برای داوطلبین کنکور داشته و چالش‌هایی که می‌تواند در زندگی محصلین ایرانی ایجاد نماید، لازم دانستیم تا درباره این موضوع نکات طلایی و مهمی را با شما در میان بگذاریم. همچنین منابع و روش‌هایی را نیز برای رسیدن به بهترین نتیجه در انتخاب رشته را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

1- علاقه خود را در نظر بگیرید

شاید اولین و مهم‌ترین نکته در انتخاب رشته تحصیلی بعد از کنکور سراسری در نظر گرفتن علاقه است. فراموش نکنید که شما قرار است 4 سال در دوره کارشناسی و احتمالاً در مقاطع تحصیلی بالاتر این رشته و مفاهیم آن را هر روز در ذهن خود مرور کنید. از این رو انتخاب رشته ای که هیچ علاقه‌ای به آن ندارید، نمی‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. به عنوان مثال کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که بدون علاقه بتواند رشته ریاضی محض و کاربردی را در دانشگاه به اتمام رسانده و در همین رشته وارد بازار کار شود. محیط کاری آینده نیز می‌تواند تحت تاثیر همین انتخاب قرار بگیرد. بنابراین قبل از هر چیزی باید لیستی از علایق خود برای انتخاب رشته و محیط کار تهیه کنید.

 

2- درباره دانشگاه ها و رشته مورد نظر خود تحقیق کنید

نکات و اطلاعات زیادی وجود دارد که باید درباره رشته مورد نظر خود بدانید. به عنوان مثال درباره شرایط بازار کار رشته مورد نظر، دانشگاه هایی که امکان تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آن را فراهم می آورند، میزان حقوق و دستمزد دانش آموختگان، امکان ادامه تحصیل در خارج، بهترین دانشگاه های داخلی و خارجی و اطلاعات این چنینی باید حتماً قبل از انتخاب رشته بررسی شوند. برای رسیدن به این اطلاعات نیز در حال حاضر چالش خیلی زیادی ندارید. منابع قدرتمندی در این باره تهیه و در دسترس هستند. به عنوان مثال شما می‌توانید از نرم افزار رایگان انتخاب رشته گزینه دو کمک بگیرید که تمام این اطلاعات را به صورت کامل و جامع برای شما گردآوری کرده و در یک پکیج و به صورت رایگان می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

 

3- زیر مجموعه گروه آزمون خود در کنکور را بشناسید

برخی از داوطلبین از زیرگروه‌های تعریف شده در کنکور سراسری بی‌خبر بوده و در زمان انتخاب رشته نیز به آن دقت نمی‌کنند. لازم است تا زیرگروه‌های رشته امتحانی خود در کنکور سراسری را بشناسید و در زمان انتخاب رشته نیز ملزومات در نظر گرفته برای آن را لحاظ کنید.

 

4- تست های شخصیتی می‌توانند شما را در انتخاب رشته بهتر یاری سازند

برای رسیدن به یک انتخاب رشته ایده‌آل، پیدا کردن شناخت کافی نسبت به روحیات درونی می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. تست های شخصیتی مختلفی در این باره از سوی دانشمندان و محققین فراهم آمده که شما می‌توانید با استفاده از آنها نزدیک‌ترین رشته ها به روحیات خود را بشناسید. در منابع انتخاب رشته مانند نرم افزار انتخاب رشته رایگان گزینه دو به این تست ها نیز دسترسی خواهید داشت.

 

5- دقت به استعداد و توانایی ها لازم است

استعدادهایی که در خود دارید را لیست کنید. یکی از نکات بسیار مهم دیگری که در انتخاب رشته باید به آن دقت کنید، استعدادها و توانایی‌های شخصی است. استعدادها می‌توانند برگ برنده شما برای رسیدن به موفقیت در هر رشته ای باشند. چه در مراحل تحصیلی و چه در بازار کار در نظر گرفتن استعدادهای فردی می‌تواند شما را به درجات بهتری برساند.

 

6- کد رشته ها اشتباه نشود!

وای از دست داوطلبین حواس پرتی که کد رشته مورد نظر خود را به اشتباه در فرم انتخاب رشته وارد می‌کنند. باور می‌کنید هنوز هم افرادی هستند که با این چالش روبرو شده و آینده خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند!! شما از این دسته از افراد نباشید و حتماً به دقت این موارد را بررسی کنید.

 

7- دوری و نزدیکی به محل سکونت فراموش نشود

بسیار مهم است که در زمان انتخاب رشته شما میزان دوری و نزدیکی دانشگاه مورد نظر به محل سکونت خود را نیز در نظر بگیرید. اگر تحمل دوری از خانواده برای مدت طولانی را ندارید و یا در محل سکونت خود کارهایی برای انجام دادن بر روی دوش شما است، بهتر است به دنبال ورود به دانشگاه های نزدیک محل سکونت خود بروید.

 

8- رشته هایی که سهمیه بومی و قطبی دارند را بشناسید

احتمال پذیرش در رشته های دارای سهمیه بومی و قطبی برای شما بیشتر خواهد بود. از این رو در زمان انتخاب رشته باید به این موضوع نیز دقت کنید. معمولاً در دانشگاه های نزدیک به محل سکونت خود می‌توانید با این مزیت روبرو شوید.

 

9- ظرفیت و جنسیت رشته ها و دانشگاه ها را نیز بشناسید

همچنین در زمان انتخاب رشته باید به ظرفیت دانشگاه ها نیز دقت کنید. این اطلاعات در دفترچه انتخاب رشته کنکور در اختیار شما قرار می‌دهد. در رشته هایی با ظرفیت کم رقابت به مراتب بیشتر است. از این رو ممکن است شانس کمتری برای ورود به آنها پیدا کنید. همچنین باید یادآوری کنیم که برخی از رشته ها شرایط جنسیتی نیز دارند. به این معنی که ممکن است فقط برای داوطلبین مرد یا زن تعریف شده باشند. از این رو در زمان انتخاب رشته باید این موضوع را نیز مد نظر بگیرید.

 

10- از منابع اطلاعاتی مرجع و مطمئن کمک بگیرید

همچنین به عنوان آخرین نکته باید یادآوری کنیم که برای رسیدن به هر اطلاعاتی درباره انتخاب رشته باید از منابع معتبر و شناخته شده استفاده کنید. به عنوان مثال دفترچه انتخاب رشته برخی از این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد که برای رسیدن به آن‌ها نیاز به استفاده از سایر منابع نیست. یا از منابع اطلاعاتی مراکز تخصصی مانند گزینه دو می‌توانید استفاده کنید که اطلاعات مفید را همراه با نکات کلیدی در اختیار شما قرار می دهند.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.