راهنما خرید تجهیزات و مواد دندانپزشکی برای دندانپزشکان تازه کار

0

رپورتاژ

دندانپزشکان تازه کار معمولا بودجه‌ی زیادی برای تهیه تجهیزات دندان پزشکی ندارند؛ به همین دلیل دندانپزشکان به سایت‌های فروش تجهیزات دندانپزشکی می‌روند تا بتوانند در کنار مقایسه ی قیمت ها، بهترین کیفیت را با مناسب ترین قیمت تهیه کنند. خرید از فروشگاه‌های اینترنتی این امکان را به وجود می‌آورد که دندانپزشکان با برندهای مختلف و جدید آشنا شوند و مقایسه‌ی قیمت بین محصولات را مد نظر خود را داشته باشند.

در ادامه قصد داریم به بررسی دو مورد از پر استفاده‌ترین تجهیزات و مواد دندانپزشکی بپردازیم. برای هر دندانپزشکی با هر تخصصی، استفاده از توربین دندانپزشکی امری اجتناب ناپذیر است. فیلم رادیوگرافی نیز از جمله مهترین مواد مورد نیاز برای عکسبرداری از دندان است. در ادامه به بررسی این دو مورد می پردازیم.

توربین دندانپزشکی وسیله‌ای پرکارد در دندانپزشکی

اگر تا به حال برای پرکردن یا ترمیم دندان به دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، حتما نمونه‌ای از توربین‌های دندانپزشکی را مشاهده کرده‌اید. توربین دندانپزشکی وسیله‌ای است که دندانپزشک برای برداشتن ناحیه‌ی پوسیده دندان از آن استفاده می‌کند. هدف از این کار جلوگیری از گسترش پوسیدگی دندان است. سپس با ماده‌ای مخصوص ناحیه‌ی برداشته شده را پر می‌کند تا دندان به شکل طبیعی خود باز گردد.

توربین ها بخش اصلی یونیت یا صندلی دندانپزشکی هستند. این ابزار جزو ابزار چرخنده ی تجهیزات دندانپزشکی به حساب می آید و با سرعت بالا، فرز قرار گرفته در قسمت سرتوربین (یا Head) را به چرخش در می‌آورند. این عمل بسیار شبیه عملکرد مته‌های صنعتی می‌باشد ولی برای کار پزشکی بهینه شده است.

بررسی بخش‌های مختلف توربین دندانپزشکی

توربین‌های دندانپزشکی از بخش‌های مختلفی مانند: پروانه، محور و سه نظام تشکیل می‌شوند. در حقیقت پروانه و محور در تمامی انواع توربین دندانپزشکی یکسان می‌باشد اما بخش سه نظام بسته به نوع توربین ها متفاوت خواهد بود. قیمت توربین دندانپزشکی به موارد زیادی وابسته است.

توربین ها فاقد موتور هستند اما برای کنترل آن ها، توربین به دو عدد کابل آب و هوا متصل شده تا بتواند نیروی لازم را با استفاده از آن ها برای راه اندازی توربین تامین کرد. البته ناگفته نماند توربین ها دارای دو عدد فشار شکن نیز می‌باشند که دندان پزشک به راحتی بتواند فشار هوای مورد نیاز را کنترل کند.

توربین‌های دندانپزشکی چه کاربردهایی دارند؟

توربین‌های دندانپزشکی در مواردی که مقاومت بالایی در برابر درمان وجود دارد، برای مثال در خارج کردن بافت سخت مینا یا ماده مصنوعی از دندان کاربرد دارند. در چنین مواردی می‌توان از هندپیس‌های کنترا انگل نیز استفاده نمود. با این حال توربین‌ها در مقایسه با این تجهیزات اثربخشی بسیار بیشتری را نشان می‌دهند.

قبل از استفاده از توربین چه مراحلی باید انجام شود؟

توربین دندانپزشکی معمولا برای برداشتن پوسیدگی‌های دندان استفاده می‌شود. قبل از شروع درمان لازم است تا از دندان عکسبرداری شود. با این کار محدوده پوسیدگی دندان مشخص می‌شود و دندانپزشک می‌تواند به آسانی قسمت‌های آسیب دیده را ترمیم کند.

رادیوگرافی دیجیتال از دندان به چه منظوری انجام می‌شود؟

رادیوگرافی دندان معمولا اشعه ایکس نامیده می‌شود. دندانپزشکان استفاده از رادیوگرافی را به دلایل بسیاری مانند پیداکردن ساختارهای مخفی دندان، توده های بدخیم یا خوش خیم، از دست دادن استخوان و حفره توصیه می کنند.

تقریبا همه افرادی که نزد دندان‌پزشک رفته‌اند، تجربه گرفتن عکس از دندان‌هایشان را دارند. در دندان‌پزشکی نیز مانند سایر رشته‌های پزشکی از پرتونگاری برای کمک به تشخیص بیماری یا آسیب دندان استفاده می‌شود. عکس‌ها در تعیین وجود و وسعت حفره یا کرم‌خوردگی‌های دندان به کار می‌آیند.

بهترین مواد برای انجام رادیوگرافی از دندان

اشعه ایکس به دلیل داشتن اثرات مخرب معمولا کمتر در رادیوگرافی‌ها استفاده می‌شود. به جای آن رادیولوژیست‌ها به سراغ استفاده از فیلم‌های تصویر برداری می‌روند. یک فیلم استاندارد پرتونگاری صنعتی هفت لایه ی متفاوت دارد. لایه اصلی که دارای بیشترین ضخامت نیز می‌باشد، اغلب از سلولز، تری‌استات و پلی‌استر ساخته شده است. این لایه انعطاف‌پذیر است و در مقابل تنش‌های کششی و فشاری دارای استحکام کافی می‌باشد. بدیهی است که استحکام فیلم پرتونگاری توسط این لایه تامین می‌شود. در هر دو طرف لایه اصلی، یک لایه بسیار نازک قرار دارد که چسبنده است و لایه‌های امولسیون را در کنار خود نگه‌ می‌دارد.

 

این لایه‌ها اصطلاحاً تحت عنوان لایه‌های چسبنده نام دارند و از مواد سلولزی شفاف ساخته شده‌اند. علت اصلی استفاده از لایه‌های چسبنده این است که لایه اصلی را به لایه امولسیون متصل سازند. لایه‌های امولسیون که در دو طرف لایه‌های چسبنده قرار دارند، از بلورهای بسیار ریز هالید نقره که درون یک ماده ژل‌مانند معلق و پراکنده شده‌اند، تشکیل می شوند. این نکته حائز اهمیت است که اغلب از بلورهای ریز برمید نقره استفاده می‌شود.

قابل ذکر است که اندازه ذرات یا دانه‌بندی بلورهای برمید نقره و میزان توزیع و پراکندگی آن‌ها، تعیین‌کننده میزان حساسیت و کیفیت فیلم پس از فرآیندهای ظهور و ثبوت می‌باشد. در فیلم‌های عکاسی معمولاً لایه امولسیون در یک طرف فیلم قرار می‌گیرد؛ این در حالی است که اغلب فیلم‌های پرتونگاری دارای لایه‌های امولسیون در دو طرف خود می‌باشند. استفاده از لایه‌های امولسیون در دو طرف فیلم موجب می‌شود که سرعت تاثیرپذیری فیلم افزایش یابد و در نتیجه، زمان مورد نیاز برای پرتودهی کاهش یابد.

بررسی بهترین برندهای تولید کننده فیلم رادیوگرافی

در حال حاضر سیستم فیلم های رادیوگرافی کداک به بخشی از Care Stream Dental مبدل شده است اما هیچ تغییری در محصولات آن ایجاد نشده و عالی ترین کیفیت و نتیجه را برای تمامی طرفداران خود تضمین می کند.

مدل های مختلف فیلم رادیوگرافی Care stream Dental حتی اسم یکسانی با فیلم های رادیوگرافی کداک دارند:

رادیوگرافی دندان

Insight

از نوع F-Speed است و کاهشی ۶۰ درصدی میزان دوز اشعه و مدت زمان تشعشع نسبت به مدل های  D-Speedدارد.

Ultra-Speed

از نوع D-Speed می باشد و به واسطه ی کیفیت عالی و نمایش واضح جزئیات برای تشخیص دقیق استفاده می گردد. استفاده از این مدل به صورت دستی و اتوماتیک امکان پذیر می باشد.

D-Speed

مشابه مدل Ultra-Speed می باشد با این تفاوت که برای روش های سنتی و دستی مناسب هستند.

سخن پایانی

با عکس رادیوگرافی می‌توان فساد و پوسیدگی دندان را حتی زمانی که مینا هنوز سالم به نظر می‌آید، تشخیص داد؛ به ویژه وقتی پوسیدگی بین دندان‌ها مخفی شده یا زیر خط لثه باشد. عکس رادیوگرافی به تشخیص آبسه دندان، آسیب استخوان ناشی از بیماری پیر دندانی، شکستگی‌های فک و دندان سایر ناهنجاری‌های فک و دندان نیز کمک می‌کند. به علاوه، اطلاعاتی در زمینه دندان‌های درنیامده یا گیرکرده، در اختیار دندان‌پزشکان می‌گذارد.

منبع: پیشرودنت

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.