سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از ژن‌درمانی برای درمان بتا تالاسمی داد

0

روز چهارشنبه هفته پیش سازمان غذا و داروی آمریکا FDA مجوز استفاده از شیوه جدیدی از ژن درمانی بیماری بتا تالاسمی در بیماران بزرگسال و کودک را صادر کرد. این شیوه درمانی برای آن دسته از بیماران تالاسمی انجام خواهد شد که شکل شدید نیازمند دریافت خون مکرر را نیاز دارند.

در ماه ژوئن، کمیته مشاوره سلولی، بافتی و ژن درمانی FDA، این شیوه درمانی موسوم به بت سل beti-cel  را به اتفاق آرا تایید کرد.

بر این اساس دو کارآزمایی بالینی فاز سوم انجام شده بود که نشان می‌داد که در آن 89 درصد از بیمارانی که این درمان را دریافت کرده بودند، دیگر نیازی به خون گرفتن نداتند و این یعنی یک نتیجه شگرف و بسیار هیجان‌انگیز.

این نتایج مثبت در تمام سنین و ژنوتیپ‌ها، از جمله بیماران اطفال با سن 4 سال و آنهایی که ژنوتیپ های شدیدتری داشتند، مشاهده شد.

ژن درمانی فقط در یک مرحله صورت می‌گیرد و با تزریق یک دوز واحد انجام می‌شود. در این شیوه سلول‌های بنیادی مغز استخوان خود بیمار استخراج می‌شود و   از نظر ژنتیکی برای تولید بتا گلوبین عملکردی اصلاح و سفارشی می‌شود.

پیتر مارکس، مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک FDA در بیانیه ای گفت: «تایید امروز یک پیشرفت مهم در درمان بتا تالاسمی است، به ویژه در افرادی که نیاز به انتقال مداوم گلبول های قرمز خون دارند. با توجه به عوارض بالقوه سلامتی مرتبط با این بیماری جدی، این اقدام تعهد مستمر FDA را برای حمایت از توسعه درمان‌های نوآورانه برای بیمارانی که گزینه‌های درمانی محدودی دارند، برجسته می‌کند.»

متاسفانه درمان Beti-cel بسیار گران است،  توسعه دهنده این شیوه Bluebird Bio هزینه این درمان، آن هم در فاز درمان انبوه بیماران در آمریکا را 2.8 میلیون دلار تعیین کرده است!

اما باید در نظر گرفت که وقتی هزینه انتقال‌خون‌ها و مدیریت اضافه‌بار آهن ناشی از انتقال خون پ نیز عوارض تالاسمی در طول عمر هر بیمار را در نظر بگیریم، این شیوه در آمریکا می‌تواند مقرون به صرفه تلقی شود. چون مجموع این هزینه‌ها در آمریکا به ۶.۴ میلیون دلار برای هر بیمار هم می‌تواند برسد.

البته در ایران مسلما هزینه‌های درمانی به این سطح نمی‌رسد و باید دید آیا واقعا در آینده این فناوری با قیمت معقول می‌تواند در دسترس ما هم قرار بگیرد یا خیر.

به گفته Bluebird Bio، بتی سل تنها در مراکز درمانی «واجد شرایط» به دلیل «ماهیت پیچیده» ژن درمانی می‌تواند صورت بگیرد. این مراکز آموزش‌های تخصصی در زمینه اجرای درمان خواهند دید و بر اساس تخصص آنها در زمینه‌های مرتبط مانند پیوند سلول های بنیادی، سلول درمانی و ژن درمانی و بتا تالاسمی با دقت انتخاب خواهند شد.

شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با بتی سل کاهش سطح پلاکت‌ها و سایر سلول های خونی و همچنین التهاب و عفونت مخاط ها (موکوزیت)، نوتروپنی تب دار، استفراغ، تب، ریزش مو (آلوپسی)، خونریزی از بینی، درد شکم، درد اسکلتی – عضلانی، سرفه، سردرد، اسهال، بثورات پوستی، یبوست است. تهوع، کاهش اشتها، اختلال رنگدانه و خارش است.

بیمارانی که این درمان را دریافت می کنند باید حداقل به مدت 15 سال از نظر هرگونه شواهد سرطان تحت نظر باشند و نیز از نظر کاهش پلاکت (ترومبوسیتوپنی) و خونریزی پایش شوند.

الکسیس تامپسون – رئیس بخش هماتولوژی در بیمارستان کودکان فیلادلفیا- می‌گوید: “بتا تالاسمی وابسته به انتقال خون یاترانسفوزیون با بار درمانی شدید و خطرات بهداشتی قابل توجهی مرتبط با عوارض دریافت خون  و مدیریت اضافه‌بار آهن همراه است.”

در یک بیانیه مطبوعاتی از Bluebird Bio، از پتانسیل درمانی این درمان برای بیماران و پیامدهای آن در زمینه ژن درمانی تجلیل شده، همه اینها از طریق شجاعت باورنکردنی بیماران و خانواده‌هایی که در آزمایش بالینی شرکت کردند امکان پذیر شده است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.