یک مطالعه جدید دردهای عضلانی (به تنهایی) جزو عوارض جانبی داروهای استاتین نیست!

0

نتایج یک متاآنالیز شامل بررسی داده‌های 23 کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده و بیش از 150 هزار شرکت‌کننده نشان داده که درد یا ضعف عضلانی یک عارضه جانبی رایج از درمان دارویی با استاتین نیست. یافته‌های مهم حاکی از آن است که اغلب تجربه‌های مشکلات عضلانی در حین مصرف استاتین‌ها ناشی از دارو نیست و نباید تأثیری بر قطع درمان توسط فرد داشته باشد. (استاتین‌ها مانند آتورواستاتین- سیمواستاتین – فلوواستاتین – لووستاتین – روزوواستاتین – پیتاواستاتین پراواستاتین)

تخمین‌زده شده است که از هر پنج نفر یک نفر به دلیل عوارض جانبی اغلب درد و درد عضلانی، مصرف استاتین‌ها را متوقف می‌کند. علی‌رغم اینکه آزمایش‌های بالینی کنترل‌شده با دارونما، مشکلات عضلانی را به عنوان یک عارضه جانبی مرتبط با استاتین‌ها تشخیص نمی‌دهند، این ایده در میان بسیاری از بیماران و پزشکان رایج شده است.

این مطالعه جدید با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های 23 کارآزمایی بالینی بزرگ که شامل 155هزار  شرکت‌کننده بود، با زمان پیگیری حداقل دو سال، یک بار برای همیشه بحث را حل کرد. نوزده مورد از کارآزمایی‌های مورد تجزیه و تحلیل دوسوکور بودند که یک دارونما را با درمان با استاتین مقایسه کردند و چهار کارآزمایی  دوز بالا و پایین درمان استاتین رل بررسی کردند

با نگاهی به همه کارآزمایی‌های کنترل‌شده با دارونما، مطالعه جدید نشان داد که 27.1 درصد از بیماران استاتین درد یا ضعف عضلانی را گزارش کردند در حالی که 26.6 درصد در گروه‌های دارونما که اثرات مشابهی را گزارش می‌کردند، گزارش کردند.

تنها علامت عارضه جانبی که تحقیقات جدید می‌تواند تشخیص دهد، افزایش خفیف 7 درصدی در گزارش مشکلات عضلانی در سال اول درمان با استاتین در مقایسه با دارونما بود. پس از سال اول درمان، همه گزارش‌های مربوط به مشکلات عضلانی بین گروه دارونما و استاتین مشابه بود.

کالین بایجنت، محقق اصلی این مطالعه، گفت که این بدان معناست که اکثریت قریب به اتفاق مشکلات عضلانی در افرادی که استاتین مصرف می‌کنند به این دارو مربوط نمی‌شود. تنها یک مورد از هر 15 گزارش درد عضلانی در حین مصرف استاتین‌ها را می‌توان به درمان نسبت داد و این تنها در سال اول درمان است.

بایجنت توضیح داد: “اثرات محافظتی شناخته شده استاتین‌ها در برابر بیماری‌های قلبی عروقی بسیار بیشتر از افزایش کمی خطر علائم عضلانی است.

«به عنوان مثال، به ازای هر 1000 نفری که استاتین با دوز متوسط ​​مصرف می‌کنند، این درمان باعث 11 دوره به طور کلی درد یا ضعف عضلانی در سال اول می‌شود که در سال‌های بعدی افزایش پیدا نمی‌کند. در طی یک دوره پنج ساله، استاتین‌ها معمولاً از 50 رویداد عروقی بزرگ در افرادی که بیماری عروقی از قبل موجود دارند، و 25 رویداد بزرگ عروقی را در افرادی که بیماری عروقی از قبل موجود ندارند، پیشگیری می‌کنند و درمان طولانی‌تر فواید بیشتری را به همراه دارد.»

نیلش سامانی، از بنیاد قلب بریتانیا، گفت: این یافته‌ها باید به بیماران اطمینان دهد که استاتین‌ها بی‌خطر و مؤثر هستند. بنابراین اگر در حین مصرف استاتین‌ها علائمی از مشکلات عضلانی ظاهر شد، بیماران نباید فوراً آن را یک عارضه جانبی دارو فرض کنند و دارو را قطع کنند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که درد و درد عضلانی در افراد مسن تا چه اندازه شایع است. و داده‌های جدید به این معنی نیست که این مشکلات باید توسط پزشکان و بیماران کنار گذاشته شوند.

سامانی گفت: «تقریباً یک چهارم بیمارانی که در کارآزمایی‌ها شرکت کردند، چه از استاتین‌ها یا دارونما استفاده می‌کردند، چنین علائمی را گزارش کردند. این امری حیاتی است که نگرانی‌های واقعی افرادی که علائم عضلانی را تجربه می‌کنند نادیده گرفته نشود و پزشکان به مشاوره با این بیماران ادامه دهند تا اطمینان حاصل کنند که دارو‌های آن‌ها برای آن‌ها مناسب است.

مطالعه جدید در Lancet منتشر شده است.


تذکر مهم:

مطالعه نتایج این مقاله نباید پزشکان و بیماران را از توجه به عارضه تقریبا نادر اما جدی میوپیانی ناشی از استاتین دور کند. بین تقریبا0.5 یا 1.5 نفر در هر 10 هزار مصرف‌کننده استاتین دچار این عارضه جدی‌تر می‌شوند.

علائم این حالت جدی‌تر اینها هستند:

  • گرفتگی عضلات
  • سنگینی
  • سفتی، سختی

و اگر عصله دچار به صاطلاح حل‌شدگی شود:

  • ادرار تیره
  • ضعف عضلانی
  • آسیب کلیه
  • درد شدید عضلانی در سراسر بدن شما

کلا مقاله می‌خواهد بگوید که درد عضلاتی متعاقب مصرف دارو در بیشتر بیماران ارتباطی به با استاتین ندارد و برای این علامت تنها نباید بیمار را از دارو محروم کرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.