دانشمندان دریافتند که درمان افسردگی ساختار مغز را تغییر می‌دهد

0

اگر ساختار مغز ما را در چرخه‌های خلق‌وخو و افکار تاریک گرفتار شود، درمان اختلالاتی مانند افسردگی مزمن می‌تواند بسیار سخت باشد. دهه‌ها تقویت اتصالات عصبی می‌تواند مغز بزرگسالان را سرسختانه در برابر تغییرات سریع مقاوم کند.

بر اساس تحقیقات جدید، در برخی از بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی (MDD)، در عرض چند هفته مغزشان دوباره سیم‌کشی می‌شود.

دارو‌های ضد افسردگی، رفتار درمانی و الکتروشوک درمانی در همه افراد مبتلا به افسردگی کار نمی‌کند، اما دانشمندان آلمانی ادعا می‌کنند که این درمان‌ها قدرت تغییر ساختار‌های مغز را دارند.

افرادی که افسردگی را تجربه می‌کنند اغلب در تنظیم احساسات منفی و پاسخ‌های فیزیولوژیکی خود به استرس مشکل دارند. تحت چنین شرایط سنگینی، لذت بردن از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های زندگی نیز برایشان ناممکن می‌شود.

در گذشته، مطالعات تصویربرداری مغز نشان داده است که افسردگی  با تغییرات در حجم ماده خاکستری (متشکل از اجسام عصبی) و ماده سفید (ساخته شده از رشته‌های عصبی) مرتبط است.  همچنین با افزایش فعالیت آمیگدال ( بر تجربیات عاطفی تأثیر می‌گذارد) و نیز تحلیل  هیپوکامپ، که نقش مهمی در یادگیری و حافظه طولانی مدت دارد و کاهش عملکرد در عقده‌های پایه‌ای که به پردازش احساسات، همراه است.

از سوی دیگر، افسردگی مقاوم به درمان با تغییراتی در عقده‌های پایه‌ای و لوبی که اطلاعات حسی را پردازش می‌کند همراهی دارد.

با این وجود، امروزه محققان در مورد اینکه آیا این می‌توان روی این تغییرات فیزیکی مغز زیاد تاکید کرد، اختلاف نظر وجود دارد. اما محققان آلمانی فکر می‌کنند که اینطور است.

مطالعه جدید آن‌ها در سی و پنجمین کالج سالانه اروپای نوروسیکوفارماکولوژی در وین ارائه شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که برخی از ویژگی‌های ساختاری مغز که در بیماران افسردگی یافت می‌شود، زمانی که درمان ضد افسردگی موفقیت‌آمیز بود، بهبود یافته است.

این محققان قبل از دریافت درمان ضد افسردگی، ۱۰۹ بیمار مبتلا به افسردگی را MRI کردند. سپس، بیماران تحت درمان با الکتروشوک، روان‌شناختی یا دارو‌های ضد افسردگی یا ترکیبی از تمام درمان‌ها قرار گرفتند.

شش هفته پس از اولین اسکن MRI، مغز بیماران دوباره اسکن شد. سپس نتایج «قبل و بعد» با مغز ۵۵ شرکت‌کننده سالم مقایسه شد.

در نهایت، نویسندگان دریافتند بیمارانی که بیشترین بهبود علائم را داشتند، بیشترین تغییرات ساختاری مغز را نیز نشان دادند. پس از شش هفته، اتصال بین نورون‌ها در بخش‌های خاصی از مغز آن‌ها افزایش یافته بود و این اثرات مستقل از انتخاب درمان بود.

به نظر می‌رسد ECT مؤثرترین و سریع‌ترین درمان این دسته از نر تغییر ساختار مغز باشد، اگرچه عوارض جانبی بیشتری دارد و دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا موفق‌ترین رژیم را کشف کنند.

ECT با عبور جریان الکتریکی از مغز بیمار در حالی که تحت بیهوشی عمومی است، عمل می‌کند و در مطالعات موشی، به نظر می‌رسد این درمان ارتباط بین نورون‌ها را در قسمت‌های خاصی از مغز بهبود می‌بخشد. محققان دانشگاه جان هاپکینز اخیراً سلول‌های مغزی جدیدی را در هیپوکامپ موش‌های تحت درمان با ECT کشف کردند.

مطالعات انجام شده در بین انسان‌ها نتایج مشابهی را نشان داده است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۵، مشخص شد که ECT اتصالات عصبی را در آمیگدال و هیپوکامپ آن‌ها تغییر می‌دهد.

دارو‌های ضد افسردگی هم با انعطاف‌پذیری عصبی در هیپوکامپ و قشر جلوی مغز مرتبط هستند، و CBT با تغییر فعال شدن مغز در قشر پیش پیشانی و پراکونئوس مرتبط است که با تصویرسازی ذهنی و حافظه مرتبط است.

علیرغم اینکه این درمان‌های افسردگی مبتنی بر شواهد هستند، همیشه به یک اندازه مؤثر نیستند، و همچنین منجر به سطوح ثابت تغییرات ساختاری مغز نمی‌شوند.

مغز یک ساختار فوق‌العاده پیچیده است و احساسات انسان به خودی خود بسیار پیچیده هستند. قرار دادن این دو در کنار هم کار بسیار چالش برانگیزی است.

این تحقیق هنوز باید در نمونه‌های مستقل تکرار شود، اما نشان دادن انعطاف‌پذیری بیشتری مغز برای سازگاری در زمان (حتی کوتاه) در این تحقیق جالب بود.

«این بدان معناست که ساختار مغز بیماران مبتلا به افسردگی بالینی جدی آن‌طور که فکر می‌کردیم ثابت نیست و می‌توانیم ساختار مغز را در یک بازه زمانی کوتاه، حدود ۶ هفته بهبود دهیم. »

این به بیمارانی‌ امیدوار می‌کند که معتقدند هیچ چیز نمی‌تواند تغییر کند و باید برای همیشه با یک بیماری زندگی کنند، زیرا افسردگی در مغزشان حک شده است و معزشان به اصطلاح سنگی شده است.

این کار در سی و پنجمین کالج سالانه اروپای نوروسیکوفارماکولوژی در وین ارائه شد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

تصور کنید که در یک دنیای تخیلی، هری پاتر را استودیو جیبلی می‌ساخت

استودیو جیبلی یک استودیوی مشهور انیمیشن‌سازی ژاپنی است که به دلیل سبک هنری متمایز، داستان‌سرایی پر از تخیل و انیمیشن‌های هیجان‌انگیزش مشهور است. استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا تأسیس شد، تعدادی از محبوب‌ترین فیلم‌های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5