این آزمایش خون منفرد می‌تواند انواع مختلف سرطان را زودهنگام تشخیص دهد: تشخیص سرطان با DNA رها شده در خون

1

تشخیص زودهنگام سرطان قبل از انتشار در سراسر بدن می‌تواند نجات دهنده باشد. به همین دلیل است که پزشکان غربالگری منظم برای چندین نوع سرطان رایج را با استفاده از روش‌های مختلف توصیه می‌کنند.

به عنوان مثال، کولونوسکوپی، سرطان روده بزرگ را غربال می‌کند، در حالی که ماموگرافی ابزار غربال‌کننده سرطان سینه است.

انجام تمام این آزمایش‌ها اگرچه مهم است، اما می‌تواند از نظر  چالش برانگیز، پرهزینه و گاهی اوقات برای بیماران ناراحت‌کننده باشد.

چه می‌شد اگر یک آزمایش خون می‌توانست اکثر انواع سرطان‌های رایج را به یکباره بررسی کند؟

این نوید آزمایش‌های تشخیص زودهنگام چند سرطانی یا MCED است. در سال جاری، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، توسعه آزمایش‌های MCED را به عنوان یک اولویت برای Cancer Moonshot را داد. که یک برنامه 1.8 میلیارد دلاری فدرال برای کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بازماندگان سرطان و کسانی که مبتلایان به سرطان، است.

آزمایش‌های MCED احتمالاً غربالگری سرطان را در آینده نزدیک متحول خواهند کرد، به ویژه اگر از حمایت قوی فدرال برای ایجاد نوآوری سریع برخوردار شوند.

 اما آزمایش‌های MCED چگونه کار می‌کنند؟

تمام سلول‌های بدن، از جمله سلول‌های تومور، پس از مرگ ، DNA را وارد جریان خون می‌کنند. آزمایش‌های MCED مقادیر کمی از DNA تومور را در جریان خون جستجو می‌کنند. این DNA “بدون سلول” در حال گردش حاوی اطلاعاتی در مورد نوع بافتی است که از آن به وجود آمده و اینکه آیا طبیعی است یا سرطانی است.

آزمایش برای جستجوی DNA تومور در گردش خون جدید نیست. این نمونه‌برداری‌های مایع – روشی  است که در حال حاضر به طور گسترده برای بیماران مبتلا به سرطان در مراحل پیشرفته استفاده می‌شود.

پزشکان از این آزمایش‌های خون برای یافتن جهش‌هایی در DNA تومور استفاده می‌کنند که به طرح‌ریزی درمان کمک می‌کند. از آنجایی که بیماران مبتلا به سرطان در مراحل پایانی، مقدار زیادی DNA تومور در گردش خون دارند، تشخیص وجود این تغییرات ژنتیکی نسبتاً آسان است.

تست‌های MCED در حالی که هنوز سلول‌های تومور زیادی وجود ندارد، می‌خواهند بیماری را تشخیص بدهند. تشخیص این سلول های سرطانی در مراحل اولیه می تواند چالش برانگیز باشد زیرا سلول های غیر سرطانی نیز DNA را به جریان خون می ریزند.

از آنجایی که بیشتر DNA در گردش در جریان خون از سلول های غیر سرطانی م‌ آید، تشخیص وجود چند مولکول DNA سرطان مانند یافتن یک سوزن در انبار کاه است.

در ضمن سلول‌های خونی DNA غیرطبیعی را با افزایش سن می‌ریزند و این رشته‌ها را می‌توان برای گردش DNA سرطانی اشتباه گرفت. این پدیده که به خون‌سازی کلونال معروف است، بنابراین تلاش‌های اولیه برای ایجاد تست‌های MCED را با نتایج مثبت کاذب بسیار مخدوش شده بود.

خوشبختانه، آزمایش‌های جدیدتر می‌توانند متوجه این تداخل با تمرکز بر نوعی «بارکد مولکولی» در DNA شوند. این بارکدها نتیجه متیلاسیون DNA هستند، تغییرات طبیعی در سطح DNA که برای هر نوع بافت بدن متفاوت است.

به عنوان مثال، بافت ریه دارای الگوی متیلاسیون DNA متفاوت از بافت پستان است. علاوه بر این، سلول های سرطانی دارای الگوهای متیلاسیون DNA غیرطبیعی هستند که با نوع سرطان مرتبط است. با فهرست‌بندی الگوهای مختلف متیلاسیون DNA، آزمایش‌های MCED می‌توانند بر بخش‌هایی از DNA متمرکز شوند که بین بافت سرطانی و طبیعی تمایز قائل می‌شوند و محل منشأ سرطان را مشخص می‌کنند.

 گزینه‌های تست

در حال حاضر چندین آزمایش MCED در حال توسعه و آزمایشات بالینی وجود دارد. البته فعلا هیچ آزمایش MCED در حال حاضر توسط FDA تایید یا توسط انجمن های پزشکی توصیه نمیشود.

در سال 2021، شرکت بیوتکنولوژی GRAIL اولین آزمایش تجاری MCED را در ایالات متحده راه اندازی کرد. آزمایش Galleri آن ادعا می کند که بیش از 50 نوع مختلف سرطان را تشخیص می دهد. حداقل دو شرکت دیگر مستقر در ایالات متحده، Exact Sciences و Freenome ، و یک شرکت چینی، Singlera Genomics ، در حال توسعه هستند.

برخی از این آزمایش‌ها از روش‌های مختلف تشخیص سرطان علاوه بر چرخش DNA تومور، مانند جستجوی پروتئین‌های مرتبط با سرطان در خون، استفاده می‌کنند.

تست های MCED هنوز معمولاً تحت پوشش بیمه نیستند.

چگونه باید از تست های MCED استفاده کرد؟

پی بردن به اینکه چگونه تست های MCED باید در بالین اجرا شوند، سال ها طول خواهد کشید.

محققان و پزشکان تازه شروع به پاسخگویی به سؤالاتی در مورد اینکه چه کسی باید آزمایش شود،یا  در چه سنی باید آزمایش شود و چگونه باید سابقه پزشکی و خانوادگی گذشته را در نظر گرفت، شده‌اند. تنظیم دستورالعمل‌هایی برای اینکه چگونه پزشکان نتایج مثبت MCED را ارزیابی خواهند کرد هم مهم است.

همچنین نگرانی وجود دارد که آزمایش‌های MCED ممکن است منجر به تشخیص بیش از حد سرطان‌های کم خطر و بدون علامت شود که بهتر است تشخیص داده نشود. مثلا در مورد غربالگری سرطان پروستات.

مثلا پیش از این، دستورالعمل ها توصیه می کردند که همه مردان 55 تا 69 ساله به طور منظم آزمایش خون برای تعیین سطح PSA، پروتئینی که توسط بافت سرطانی و غیر سرطانی پروستات تولید می شود، انجام دهند. اما اکنون این توصیه تغییر کرده است.

نگرانی دیگر این است که نتایج مثبت MCED منجر به آزمایشان پرهزینه شوند و برای سیستم پزشکی سنگین شوند، به‌ویژه اگر نیاز به اسکن کامل بدن باشد. به عنوان مثال، هزینه انجام MRI ممکن است تا هزاران دلار برسد.

بیمارانی که نتیجه MCED مثبت دریافت می‌کنند اما نمی‌توانند وجود سرطان را پس از تصویربرداری گسترده و سایر آزمایش‌های پیگیری تأیید کنند، ممکن است در طول عمر در مورد تشخیص دچار اضطراب شوند و به انجام آزمایش‌های گران قیمت در جستجوی بی‌ثمر برای تومور ادامه دهند.

با وجود این نگرانی‌ها، مطالعات بالینی اولیه امیدوار کننده است. یک مطالعه در سال 2020 روی بیش از 100 هزار زن که قبلاً تشخیص داده نشده بودند، نشان داد که 26 زن از 134 زن با آزمایش MCED مثبت، سرطان دارند.

یک مطالعه در سال 2021 با حمایت GRAIL نشان داد که نیمی از بیش از 2800 بیمار با تشخیص سرطان شناخته شده با تست MCED مثبت سرطان داشتند و تنها 0.5 درصد از افرادی سرطان ندارند، آزمایش مثبت کاذب داشتند.

نکته مهم اینکه : این آزمایش برای بیماران مبتلا به سرطان‌های پیشرفته‌تر بهترین عملکرد را داشت، اما حدود 17 درصد از بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری بودند را شناسایی کرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. دایامب می گوید

    سلام بسیار مفید بود در حال حاضر کیتهای تشخیص سریع تومور مارکرها نیز توسط برخی شرکت های دانش بنیان در ایران در حال توسعه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.