یک تغییر ساده رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را در مردان کاهش دهد

0

با خوردن غذا‌های گیاهی برخی از بیماری‌ها در ما کمتر تظاهر پیدا می‌کنند. مثلا کمتر دچار بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 می‌شویم. مصرف منظم میوه‌ها و سبزیجات حتی ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد.

یک مطالعه جدید روی 79952 مرد در آمریکا نشان داده که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌ها در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار را مصرف می‌کنند، با 22 درصد کمتر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.

این تحقیق فقط مشاهده‌ای است، به این معنی که دانشمندان هنوز نمی‌دانند چرا برخی از غذا‌ها با سلامت بهتر روده مرتبط هستند، اگرچه چند ایده احتمالی وجود دارد.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که به طور کلی کاهش مصرف غذا‌های حیوانی، غلات تصفیه شده و قند‌ها می‌تواند مزایای مادام العمر را به همراه داشته باشد.

جالب اینجاست که محققان ارتباطی بین رژیم‌های غذایی گیاهی و سرطان روده بزرگ در بین 93475 زن در ایالات متحده پیدا نکردند!

جیهه کیم، محقق تغذیه و رژیم غذایی در دانشگاه کیونگ هی کره جتوبی، توضیح می‌دهد: «ما حدس می‌زنیم که آنتی اکسیدان‌های موجود در غذا‌هایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل می‌توانند با سرکوب التهاب مزمن که می‌تواند منجر به سرطان شود، به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک کنند.»

از آنجایی که مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند، حدس می‌زنیم که این امر می‌تواند توضیح دهد که چرا خوردن میزان بیشتر غذا‌های گیاهی سالم با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ (کولورکتال) در مردان واست ولی نه در زنان.»

زنان همچنین نسبت به مردان به طور کلی غذا‌های گیاهی بیشتری مصرف می‌کنند، بنابراین خوردن میوه و سبزیجات بیشتر ممکن است لزوماً محافظت در برابر سرطان را به به صورت قابل تشخیصی افزایش ندهد. یعنی این گروه خاص از زنان ممکن است قبلاً از مزایای سلامتی رژیم غذایی گیاهی استفاده کرده باشند.

مطالعات قبلی در کشور‌های دیگر نیز متوجه اختلافات جنسی مشابهی شده است.

به عنوان مثال، در یک مطالعه Biobank انگلستان، مردانی که گوشت نسبتاً کمی می‌خوردند، 9 درصد کمتر از گوشت‌خواران معمولی به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند. ولی چیزمشابهی در بین زنان مشاهده نشد.

برخی از غذا‌های گیاهی نسبت به سایرین دارای تقویت تغذیه‌ای بیشتری هستند. به عنوان مثال، مطالعات قبلی نشان داده است که غلات کامل، سبزیجات و فیبر غلات می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند، در حالی که غلات تصفیه شده دارای جنبه‌های منفی سلامتی هستند.

سرطان روده بزرگ و راست زوده یا کولورکتال سومین سرطان شایع دنیا است و با این حال همه افراد به یک اندازه در معرض خطر نیستند. محققان دریافتند که رعایت رژیم غذایی گیاهی با بیشترین کاهش خطر سرطان روده بزرگ در میان مردان ژاپنی آمریکایی و سفیدپوست در مقایسه با آمریکایی‌های آفریقایی تبار همراه است.

در میان مردان سفیدپوست، کسانی که سالم‌ترین غذا‌های گیاهی را مصرف می‌کردند، 24 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ در سنین بالاتر نسبت به سایرین طیف رژیم غذایی بودند. در میان مردان ژاپنی آمریکایی، خطر 20 درصد کاهش یافت.

“این الگوی ارتباط ممکن است به تفاوت در عوامل خطر سبک زندگی غیر رژیمی در بین گروه‌های نژادی و قومی باشد”

تحقیقات بیشتری برای کشف عوامل ژنتیکی و محیطی مختلف که ممکن است در میزان سرطان کولورکتال نقش داشته باشند، و نقش رژیم غذایی نورد نیاز است.

این مطالعه BMC Medicine منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.