چرا صبح‌ها اصلا حال و انرژی بیرون آمدن از رختخواب را ندارم؟ دیسانیا

0

ممکن است فکر کنید صبح‌ها دلایل چندانی برای بیرون آمدن از رختخواب وجود ندارد. پتوی گرم و جهان سرد، پس چه بهتر که بگذارید ساعت برای خودش زنگ بزند. تا موقعی که روزها باز درازتر شوند اصلاً دلتان نمی‌خواهد از پیلهٔ رختخواب بیرون بیایید.

اما باید با حقیقت روبرو شد، زمستان شروع شده و این یعنی برای هفته‌ها، ما ناچاریم وقتی بیرون هنوز هوا تاریک است از خواب بیدار شویم.

اما اگر این موضوع خیلی جدی‌تر از این باشد که فقط نتوانید از رختخواب بیرون بیایید، چطور؟ برای این حالت واژه‌ای هست: ممکن است دچار دیسانیا باشید.
دکتر مارک سالتر، روانپزشک رویال کالج می‌گوید: “دیسانیا واژه‌ای بسیار کم‌کاربرد برای حالت “دلم نمی‌خواهد صبح‌ها از رختخواب بیرون بیایم” است. این رفتار گاهی در افرادی که مبتلا به افسردگی شدید هستند دیده می‌شود”.

دیسانیا، که هنوز از لحاظ پزشکی به رسمیت شناخته نشده است، فقط احساس خواب‌آلودگی بیش از حد معمول نیست، نوعی ناتوانی مداوم در ترک رختخواب است. افراد مبتلا بنا بر ادعای خودشان می‌توانند برای چندین روز در رختخواب بمانند و از تصور بیرون آمدن از رختخواب دچار اضطراب شوند. آنها هم‌چنین وقتی از رختخواب بیرون می‌آیند “میل شدیدی” دارند که دوباره به رختخواب بازگردند.

بسیار مهم است که بدانید شما ممکن نیست فقط دچار دیسانیا باشید. معمولاً این حالت نشانه‌ای از وضعیت نهفته‌تری مثل بیماری‌ افسردگی یا خستگی مزمن است.

برای آنکه بدانیم کسی مبتلا به دیسانیا است یا کلینومانیا، که اصطلاح دیگری در این زمینه است و اشاره به میل شدید تمام روز ماندن در رختخواب دارد، دکتر سالتر ابتدا تلاش می‌کند تا تشخیص دهد آیا مشکل و عارضه‌ای جسمانی در این میان وجود دارد یا نه.

او از بیمار دربارهٔ نشانه‌ها و عوارض دیگر سوآل می‌کند و بنا بر نظر دکتر سالتر، این پرسش‌ها باعث می‌شود که افسردگی تشخیص داده شود که اثرات گسترده و متعددی بر بدن دارد.

دکتر سالتر می‌گوید:” اختلال خواب، بی‌حالی و صبح زود از خواب برخاستن نشانه‌های جسمی افسردگی هستند. بی‌حالی و صبح زود برخاستن وقتی با هم ترکیب شوند، گاهی خودش به تنهایی دلیل کافی برای ناتوانی کامل در از جا بلند شدن است”.

“برای مثال، افراد مبتلا به افسردگی شدید، نمی‌توانند دست خود را بلند کنند و لیوانی آب بنوشند”.

اگر نشانه‌های دیگری وجودنداشته باشد، ممکن است فقط صبح‌ها بلند شدن از رختخواب برای افراد سخت باشد. این حالت نیازی به گفتن نیست که نمی‌تواند دیسانیا تلقی شود.

اگرمطمئن نیستید که بی‌حالی شما ممکن است عارضه‌ای جدی و غیرطبیعی باشد، تلاش کنید با تغییرعادت‌هاتان کمی بیشتر بخوابید.

اول از همه تلاش کنید نظمی به مقدار خواب خود بدهید. بیشتر بزرگسالان به ۶ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند، ببینید چه ساعتی باید از خواب بیدار شوید و تلاش کنید به‌موقع به رختخواب بروید ووقت‌خواب منظمی داشته باشید. استراحت و آرامش کلید کار است، باید قبل از خواب خود را آرام کنید، چه با حمامی آرامش‌بخش چه با نرمش‌های ملایمی مثل حرکات کششی یوگا.

یادتان نرود که همهٔ ابزار‌های حواس‌پرت‌کن مثل تلفن همراه و لپ‌تاپ را کنار بگذارید و به عنوان آخرین راه‌حل، اگر باز هم خوابیدن برایتان سخت است، چرا سکس یا خودارضایی را امتحان نمی‌کنید، برخلاف هر فعالیت بدنی دیگری سکس شما را خواب‌آلود می‌کند.

اگر بعد از همهٔ این کارها، هنوز هم احساس ناتوانی در بیرون آمدن از رختخواب هر روز صبح شما را مضطرب و پر‌تنش می‌کند بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است فکر کنید تنبل هستید اما بدون آزمایش دقیق هیچ‌وقت نمی‌توانید از این موضوع اطمینان حاصل کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.