کتابی برای همه درباره‌ی یک تجربه‌ی تاریخی: کتاب تورم و اخلاق

0

کتاب تورم و اخلاق داستان تورم پولی فرانسه در دوران انقلاب فرانسه از زبان یکی از مورخان و سیاستمداران برجسته آمریکایی است. کتاب حاضر را با وجود زبان ساده آن از لحاظ تعدد مفاهیم و عمق مطالب مطرح شده یکی از خواندنی‌ترین و آموزنده‌ترین متون اقتصادی است.

مطالعه این متن ساده برای دانشجویان ،اقتصاد امور مالی و علوم سیاسی واجب است و برای سایر دانشجویان پژوهشگران و دست اندرکاران تجارت و سیاست و نیز صاحب‌نظران اخلاق بسیار سودمند است.

اما چرا بازخوانی واقعه‌ای که بیش از دو قرن پیش اتفاق افتاده کماکان مفید است.

انقلاب فرانسه از سال ۱۷۸۹ تا ۱۷۹۹ به درازا کشید این انقلاب را لیبرال‌ها و سکولار‌ها  با شعار حقوق بشر و اصلاحات علیه سنت‌ها سلسله مراتب سلطنتی و اشرافی فئودالی و مذهبی رهبری می‌کردند.

به طور مختصر جنگ و جاه طلبی‌های رژیم سلطنتی، ظلم مالیاتی، امتیازات و انحصارات ویژه اشراف و کلیسا خودکامگی و بی کفایتی حکومت، تجمل گرایی فزون از حد شاه و نجبا از دلایلی است که برای انقلاب فرانسه برشمرده می‌شود. هرچند فرانسه قوی‌ترین کشور اروپا بود و بزرگترین ارتش آن زمان را در اختیار داشت ولی از لحاظ روش حکومت و نظام اداری و نظام مالی و مالیاتی جوابگوی تخیلات و خواسته‌های طبقه متوسط نبود که قدرت خود را با طبقات متوسط انگلیس و هلند مقایسه می‌کردند و دچار سرخوردگی شده بودند.

به قول تو کویل، انقلاب مظهر بیداری طبقه متوسط نسبت به اهمیت اجتماعی خود بود. دنیا طلبی و خودکامگی روحانیون کاتولیک و اصرار آن‌ها بر برخورداری از انحصارات ویژه به نفرت از مذهب انجامیده بود و آن نیز به نوبه خود به ایده‌های روشنگری مبنی بر خردگرایی و آزادی مذهب دامن می‌زد. همه این‌ها به علاوه بی‌کفایتی شاه در فهم عمق نارضایتی مردم و امتناع او از به کارگیری توصیه‌های خردمندانه خزانه‌دارانش (نکر و تورگو) جرقه‌های انقلاب را زد. البته در نظر ادموند برک  متفکر عالی مقام انگلیسی انقلاب هیچ دلیل موجه و واقع گرایان‌های غیرآرمان‌گرایانه نداشت وی چرایی انقلاب را به تلاش‌های توطئه چند قدرت پرست تقلیل می‌دهد.

به هر حال حکومت بی ثبات انقلابی تشکیل شد…

… نهایتا انقلابیون افراطی ژاکوبن‌ها شامل دانتون دمولن مارا و روبیسپیر که طرفدار یک نظام جمهوری تمرکزگرا بودند و در فلسفه عقل گرایی و در نفرت از سنت‌ها و دین کاتولیک بسیار متعصب بودند. گروه اخیر توانست روحانیون را به مزدگیران حکومت تبدیل و آن‌ها را وادار به سوگند وفاداری کند البته بعدا دین و رسوم خود را اختراع کردند

حکومت فرانسه تدریجا به گروه‌های افراطی و افراطی‌تر منتقل شد. انقلابیون به سنت‌ها و روش‌های شناخته شده و خودداری محافظه کارانه عقیده نداشتند و بلکه معتقد به استفاده از هوش و ابتکار انسانی برای طرح‌اندازی و برنامه‌ریزی جامعه از سوی دولت بودند این امر منجر به خونریزی‌های بیشمار ،گشت تا آنجا که ۲۵۰.۰۰۰ تنها در جریان یک شورش داخلی کشته شدند و ۴۰.۰۰۰ نفر در دوران ارعاب ۲۱ توسط دادگاه انقلاب ۲۲ اعدام گشتند. همزمان یک بحران عمیق اقتصادی نیز کشور را فرا گرفت که موضوع این کتاب است.

تاریخ انقلاب فرانسه سرشار است از دروس راجع به پیامد نقض اصول اخلاقی غصب اموال یا نادیده گرفتن اصول اقتصادی، آینه‌ای است که حقیقت ایدئولوژی‌ها اعم از ملی گرایی وطن پرستی و غیره را می‌نمایاند.

این تاریخ روشن می‌کند که تا چه اندازه ،تعصب عوام فریبی، حرص و دیگر انواع جنون در عصر عقلانیت و روشن فکری تشدید می‌شود، مشخص می‌کند که چگونه فاصله بین خردگرایی و انسان مداری تا پوچ گرایی به سرعت طی می‌شود و نمونه خوبی از پوچ گرایی و بی بندوباری دوران نو و فساد ذاتی حکومت مدرن را نمایش می‌دهد.

مباحث پولی کتاب ارزشمند و مباحث اقتصاد سیاسی آن ارزشمندتر است از جمله مسائلی که مطرح کرده است نقش بازدارنده و مخرب دولت در اقتصاد است جابجایی ظاهرا خیرخواهانه منابع به بهانه مصلحت ملت و دولت و فرهنگ و غیره غالبا چیزی نیست به جز ترویج دروغ و پول حرام و رانت‌های ویژه مهمترین این ابزار نیرنگ تورم پولی، نرخ‌های بهره تحمیلی، دستکاری نرخ ارز و سهمیه‌بندی آن، کالا‌های سهمیه‌بندی شده و انواع و اقسام انتقالات اقتصادی مندرج در بودجه دولتی است.

حتی موجه نموده‌ترین دخالت‌های دولت می‌تواند به فساد منجر شود مثلا یارانه‌های فرهنگی دولت معمولا به اشاعه فرهنگ تجارتی صنعتی عوام گرا (پاپ) منجر می‌شود که تولید آن کارخانه‌ای‌تر و ارزان‌تر است و این به ضرر فرهنگ اصیل و ریشه دار محلی و سنتی تمام می‌‌شود.

کمک‌های دولت به فقرا برخلاف کمک‌های شخصی افراد خیر چون حالتی غیر شخصی دارد به راحتی بیشتری می‌تواند به گداپروری و پرورش اعتیاد و وابستگی انجامد.

مسئله فوق‌العاده مهم سودابازی در اقتصاد مدرن و عواقب گسترده و عمیق آن بر روح و طبیعت بشری در این کتاب مطرح شده است.

در شرایط بی ثباتی پولی، انبوه نقدینگی‌های مازاد صرف ،دلالی، قماربازی و ایجاد حباب‌های تجاری به منظور کسب حداکثر سود در حداقل زمان می‌شود. چه بسا که پوچ گرایی معاصر و واپاشی فرهنگی به خصوص در شهر‌های بزرگ رابطه نزدیکی با سیاست‌های پولی و نظام اقتصادی داشته باشد.

تاریخ روشن می‌کند که تورم قاعدتا باید حرامترین حرام اقتصادی تلقی گردد چون مالیاتی است غیر شفاف و غیر صریح از فقرا به نفع فاسدترین طبقه ثروتمندان ضمن آنکه تورم از نظر دستکاری در مهمترین اطلاعات جامعه (قیمت‌ها) سرشتی همچون دروغ گویی دارد. تاریخ مشخص می‌سازد که تورم پولی با فساد به معنای تخطی از قوانین چه قوانین وجدانی و چه اجتماعی و تمرکز بر لذت جویی کوتاه مدت یا فساد اداری ارتباط نزدیکی دارد.

تاریخ مشخص می‌کند که قوانین اقتصادی نظام انگیزه‌ها در همه دنیا و در همه زمان‌ها جاری و حاکمند. مثلا برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال باید امنیت و آزادی سرمایه تضمین شده باشد، در غیر این صورت هزار متخصص» «کارآفرین و طرح‌های مبتکرانه و غیره هیچ کاری نمی‌توانند بکنند. نیز اگر طرح و برنامه و مدیریت در چارچوب عقل سلیم و روش‌های محافظه کارانه نباشد، جز سخنان پوچ و دهان پرکن چیزی نیستو

نویسنده کتاب از پول بی پشتوانه انتقاد و از نظام طلا دفاع می‌کند. در زمان تالیف این کتاب در اوایل قرن بیستم هنوز استاندارد طلا برقرار بود یعنی پول کاغذی دارای پشتوانه طلا بوده. قانونا با مراجعه به بانک مرکزی قابل مبادله مقدار معینی طلا بود به تدریج و از نیمه قرن بیستم به بعد استاندارد طلا حذف شد و کنترل پول کاملا بر عهده بانک‌های مرکزی قرار گرفت. در زمان حاضر پول‌های دنیا خارج از استاندارد طلا (بی پشتوانه و بنابر تصمیم بانک مرکزی تولید می‌شوند اما به رغم موفقیت نسبی آمریکا و اکثر کشور‌های صنعتی در کنترل حجم پول و تورم مسائل اقتصاد سیاسی مطرح شده در این کتاب کماکان معتبر است، یعنی که حذف استاندارد طلا، قدرت بسیار عظیمی را به دولت‌ها تفویض کرده است. استدلالات نویسنده در این زمینه از جمله خلق یک اقتصاد سیاسی از پول کاغذی جالب است.

مقوله نظام طلا در سال‌های اخیر و پس از بحران مالی ۲۰۰۸ در آمریکا نیز دوباره رایج شده است که موجب توجه بیشتر به این مباحث می‌شود اما واقعا آنچه مورد بحث است مسئله پول و اعتبار بی قاعده و تولید دلبخواه آنهاست و بنابراین حتی اگر به پول مدرن کاملا معتقد باشیم باز هم این داستان‌ها جای تعمق و تفکر دارد.

کتاب تورم و اخلاق

نویسنده:اندرودیکسون وایت

مترجم:سیدحسن دیباج

انتشارات:انتشارات دنیای اقتصاد


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.