معرفی آسان‌ترین و سخت‌ترین رشته‌های علوم پزشکی در دنیا

0
رپورتاژ

علم پزشکی به انواع مختلفی از تخصص‌ها و فوق تخصص‌ها تقسیم می‌شود. برخی از این تخصص‌ها در دسته سخت‌ترین رشته های پزشکی قرار داشته و مجموعه مهارت‌های منحصر به فردی برای استخدام پزشک متخصص در این رشته‌ها نیاز است. برای اغلب دانشجویان پزشکی، سال اول تحصیل در دانشگاه یکی از سخت ‌ترین، هیجان انگیزترین و البته لذت‌بخش‌ترین سال‌های تحصیل به شمار می‌آید.

در واقع، اغلب دانشجویان پس از سال اول تحصیل تصمیم می‌گیرند که به ادامه رشته پزشکی و گذراندن دوره تخصصی علاقمند هستند یا نه. بسیاری از رشته‌های پزشکی هستند که تحصیل در آن‌ها و ورود به بازار کارشان در مقایسه با سایر تخصص‌های پزشکی ساده‌تر است. در این مقاله تعدادی از سخت‌ترین و آسان‌ترین رشته‌های علوم پزشکی در دنیا را به شما معرفی می‌کنیم.

سخت‌ترین تخصص‌های پزشکی در جهان

پیدا کردن کار برای پزشک در حوزه‌های مختلف می‌تواند بسیار سخت یا بسیار آسان باشد. به طور کلی، در همه جوامع، تقاضای بالایی برای استخدام پزشک عمومی و پزشکان متخصص وجود دارد، اما ورود به برخی از حوزه‌ها می‌تواند برای فارغ التحصیلان رشته پزشکی سخت‌تر باشد.

در ادامه تعدادی از سخت‌ترین تخصص‌های علوم پزشکی در دنیا را از نظر سال‌های تحصیل، پیچیدگی مهارت‌ها و تخصص مورد نیاز بررسی می‌کنیم.

جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک یکی از سخت ترین رشته های دانشگاهی پزشکی است. جراحان پلاستیک در ترمیم بافت‌های نرم مانند پوست، عضله و چربی تخصص داشته و می‌توانند تقریباً بر روی هر بخش قابل مشاهده از بدن، از پوست صورت گرفته تا شکل قفسه سینه، سینه‌ها و اندام‌ها و همچنین سیستم‌های تولید مثل خارجی کار کنند.

باوجود اینکه هدف اصلی از جراحی پلاستیک بهبود جذابیت و افزایش زیبایی ظاهری است، برخی از جراحی‌های پلاستیک در واقع بازسازی‌کننده هستند و آسیب‌های ناشی از حوادث، نقص‌های مادرزادی یا بیماری را که بر عملکرد و ظاهر فرد تأثیر می‌گذارد، ترمیم می‌کنند.

جراحی پلاستیک مانند سایر تخصص‌های پزشکی دارای تخصص‌های فرعی مانند جراحی سر و صورت (جراحی جمجمه صورت)، جراحی دست و سوختگی‌های شدید است.

متخصص پوست

متخصصان پوست طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی، از آکنه گرفته تا سرطان پوستی را درمان می‌کنند. استخدام پزشک متخصص پوست با هدف انجام معاینات معمول پوستی برای جستجوی علائم ملانوم یا سایر انواع سرطان پوست و همچنین ردیابی هرگونه تغییر در ظاهر یا محل خال در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

متخصصان پوست به افراد مبتلا به آلرژی‌های پوستی، عفونت، اگزما و سایر مشکلات پوستی کمک می‌کنند. بسیاری از متخصصان پوست عمل‌های زیبایی مانند لیپوساکشن، لایه برداری و تزریق بوتاکس را نیز انجام می‌دهند. درآمد متخصصان پوست در دنیا معمولا بالا بوده و این رشته در میان پنج رشته برتر پزشکی قرار دارد.

جراحی مغز و اعصاب

جراحی مغز و اعصاب یکی از سخت‌ترین تخصص‌های پزشکی در دنیا است. جراحان مغز و اعصاب به درمان بیماران مبتلا به بیماری یا آسیب‌های مرتبط با مغز می‌پردازند. جراحان مغز و اعصاب می‌توانند در درمان بزرگسالان، کودکان و نوزادان تخصص داشته باشند.

برداشتن تومور، درمان عفونت‌ها و آسیب‌های مغز و ستون فقرات، درمان سکته مغزی و بیماری‌های دژنراتیو، شناسایی و درمان دردهای مزمن، صرع و تشنج و همچنین مطالعات رادیولوژیک از حوزه‌های کاری جراحان مغز و اعصاب است. از آنجایی که جراحی مغز و اعصاب، سیستم عصبی هر قسمت از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، این تخصص تأثیر قابل توجهی بر زندگی بیمار دارد.

گوش و حلق و بینی

تخصص گوش و حلق و بینی با بیماری‌های بینی، گلو و گوش و همچنین ساختارهای سر و گردن مرتبط است. استخدام پزشک گوش و حلق و بینی با هدف درمان اختلالات مرتبط با بینی، گوش، گلو و قاعده جمجمه و همچنین جراحی تومورهای خوش خیم و بدخیم گردن در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد. تخصص گوش و حلق و بینی یکی از سخت‌ترین و در عین حال پردرآمدترین تخصص‌های پزشکی در داخل و خارج از کشور است.

جراحی ارتوپدی

یکی دیگر از رشته های تحصیلی سخت و پردرآمد پزشکی، جراحی ارتوپدی است. تخصص یک جراح ارتوپد شامل کار بر روی ستون فقرات، اندام‌ها، و ساختارهای مجاور برای درمان سیستم اسکلتی عضلانی می‌شود. در زمینه جراحی ارتوپدی تخصص‌های مختلفی وجود دارد. برخی از پزشکان ارتوپد در جراحی دست و پا و مچ پا تخصص دارند. این دسته از متخصصین همچنین ممکن است در درمان یک بیماری خاص مانند سرطان (انکولوژی) یا آسیب‌های ورزشی (پزشکی ورزشی) تخصص داشته باشند.

رادیوتراپی انکولوژی

رادیوتراپی انکولوژی یا پرتودرمانی یکی از رشته های پیراپزشکی است که نقش مهمی در درمان چندوجهی سرطان دارد. اهداف پرتودرمانی می‌تواند شامل درمان سرطان، محدود کردن پیشرفت سرطان یا کاهش علائم سرطان مانند درد ناشی از بیماری باشد. پرتودرمانی بخشی از فرآیند درمان حدود 40 درصد از بیماران سرطانی است و تقاضای بالایی برای استخدام پزشک انکولوژی در بیمارستان‌ها وجود دارد.

جراحی عمومی

یک جراح عمومی مهارت و دانش گسترده‌ای دارد که به او امکان می‌دهد طیف وسیعی از بیماری‌ها را با استفاده از تجهیزات و تکنیک‌های خاص درمان کند. اکثر جراحان عمومی جراحی‌های مربوط به پوست، گردن، سینه‌ها، شکم و شریان‌ها را انجام داده و بیمارانی که مشکلات ارتوپدی، عصبی و قلبی دارند را به متخصصان ارجاع می‌دهند. بازار کار رشته جراحی عمومی در ایران و جهان بسیار خوب بوده و از رشته های پردرآمد و سخت پزشکی به شمار می‌آید.

متخصص قلب و عروق

متخصصان قلب در درمان بیماری‌های قلبی از جمله نارسایی شدید قلبی، پیوند قلب، ترمیم دریچه‌های آسیب دیده قلب، کاشت ضربان ساز یا دفیبریلاتور، و انجام عمل‌های بای‌پس قلب تخصص دارند. این دسته متخصصان از میانگین حقوق و درآمد بالایی برخوردار بوده و تقاضای بالایی برای استخدام پزشک قلب و عروق در دنیا وجود دارد.

زیست شناسی سلولی و مولکولی

رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی یکی از رشته‌های جذاب و نسبتا جدید شاخه علوم تجربی است. این رشته به مطالعه انتقال صفات وراثتی از والدین به فرزندان (در انسان‌ها و دیگر موجودات زنده) و ارتباط عوامل ژنتیکی با انتقال بیماری‌هایی همچون ایدز، سرطان، تالاسمی، هموفیلی، عقب ماندگی ذهنی و… می‌پردازد.

رشته زیست شناسی سلولی یکی از سخت‌ترین رشته‌های علم پزشکی است که اهمیت زیادی در کشورهای پیشرفته جهان دارد، اما در ایران تقاضای بالایی برای استخدام پزشک در این حوزه وجود ندارد.

آسان‌ترین تخصص‌های رشته پزشکی

در ادامه تعدادی از آسان‌ترین تخصص‌های علوم پزشکی در دنیا را از نظر مدرک تحصیلی و سابقه کاری مورد نیاز و پیچیدگی مهارت‌های مهم در استخدام پزشک بررسی می‌کنیم.

نسخه نویسی

نسخه نویسی برای افرادی که قصد فعالیت در حوزه پزشکی را داشته، اما نمی‌خواهند با بیماران به طور مستقیم کار کنند، یکی از رشته های پزشکی مناسب به شمار می‌آید. برای افرادی که توجه خوبی به جزئیات داشته و می‌توانند سریع تایپ کنند، نسخه نویسی بازار کار و درآمد مناسبی دارد. برای کار در این حوزه نیازی به مدرک دانشگاهی نداشته و می‌توانید با گذراندن دوره‌های تخصصی مشغول به فعالیت شوید.

دستیار فیزیوتراپی

تبدیل شدن به یک فیزیوتراپیست می‌تواند سال‌ها طول بکشد، اما، به عنوان دستیار فیزیوتراپی، شما فقط به داشتن مدرک کاردانی نیاز دارید که در بیشتر موارد، حدود دو سال طول می‌کشد.

به عنوان دستیار فیزیوتراپی، شما مستقیماً تحت نظارت یک فیزیوتراپیست برای کمک به بازیابی توان فیزیکی و حرکت افراد پس از تصادفات یا بیماری‌هایی که قسمت‌هایی از بدن آن‌ها را دچار مشکل حرکتی کرده است، فعالیت می‌کنید.

تکنسین رادیولوژی

تکنسین‌های رادیولوژی مسئول کار با دستگاه‌های اشعه ایکس بوده و مستقیماً با بیماران در ارتباط هستند. آن‌ها از این دستگاه‌ها برای اسکن استخوان‌ها، بافت‌ها، اندام‌ها و… استفاده می‌کنند. این تصاویر به پزشک در تشخیص مشکل اصلی بیمار کمک می‌کند.

برای فعالیت در این سمت شغلی نیاز به داشتن مدرک کارشناسی مرتبط یا گذراندن دوره‌های تخصصی دارید.

تکنسین داروساز

تکنسین داروخانه زیر نظر داروساز کار می‌کند. وظایف این افراد از کمک به آماده کردن نسخه گرفته تا ارائه مشاوره درباره نسخه‌ها را شامل می‌شود. اگر قصد تحصیل در رشته داروسازی را دارید، فعالیت به عنوان تکنسین داروساز می‌تواند در کسب آمادگی بیشتر و ورود راحت‌تر به این رشته تحصیلی به شما کمک کند.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی تعدادی از سخت‌ترین و آسان‌ترین حوزه‌های استخدام پزشک پرداختیم. برای کسب تخصص در بسیاری از رشته‌های پزشکی، ابتدا باید مدرک پزشکی عمومی را دریافت نموده و سپس برای دریافت تخصص و گذراندن دوره تکمیلی اقدام کنید. همانطور که در این مقاله اشاره شد، برخی از مشاغل حوزه پزشکی نیاز به تحصیل طولانی مدت نداشته و می‌توانید تنها با گذراندن دوره‌های آموزشی وارد بازار کار شوید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.