پاسخ به سوالات رایج درباره کامپوزیت و لمینت دندان

0
رپورتاژ

کامپوزیت و لمینت دو روش بسیار پرطرفدار برای اصلاح طرح لبخند هستند بنابراین امروزه به ندرت فردی پیدا می‌شود که نام این دو روش را نشنیده باشد. البته با وجود طرفداران بسیاری که این دو روش زیبایی دارند باز هم سوالات بسیاری در رابطه با آن‎ها پرسیده می‌شود.

بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله به سوالات رایج درباره لمینت و کامپوزیت دندان مانند:

تفاوت کامپوزیت و لمینت، لمینت زیباتر است یا کامپوزیت، چگونگی انتخاب درجه رنگ و شکل کامپوزیت با توجه به رنگ و فرم صورت، طول عمر کامپوزیت و لمینت، آیا لمینت و کامپوزیت سبب پوسیدگی دندان می‌شود، در دوران بارداری می‌توان برای کامپوزیت یا لمینت کردن دندان اقدام کرد و… پاسخ دهیم.

درواقع با پاسخ به چنین سوالاتی قصد داریم به شما کمک کنیم تا با مطالعه این مقاله اطلاعات جامعی درباره لمینت و کامپوزیت به دست آورید و علامت سوال بسیار بزرگی که در ذهن بسیاری از افراد نسبت به دو روش کامپوزیت و لمینت وجود دارد را از بین ببریم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کامپوزیت و لمینت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همه افرادی که قصد ترمیم و زیباسازی دندان‌هایشان را دارند، حتی برای یک‌بار هم که شده این سوال را پرسیده اند که کامپوزیت و لمینت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

درواقع زمانی که فرد پاسخ این سوال را بداند به راحتی می‌تواند با توجه به وضعیت دندان‌هایش مناسب‌ترین روش را انتخاب کند.

کامپوزیت که از ترکیب مواد پلاستیکی، شیشه ای و رزین ساخته می‌شود برای نصب نیازی به تراشیدن دندان ندارد بلکه دندانپزشک ماده خمیری را روی دندان قرار داده و پس از فرم‌دهی با استفاده از نور آبی آن را سخت می‌کند. به عبارتی دیگر دندانپزشک با استفاده از کامپوزیت، دندان جدیدی را می‌سازد و به این صورت به اصلاح و ترمیم نواقص و عیوب دندان‌ها می‌پردازد. با توجه به تمامی توضیحات بالا باید تا به حال متوجه شده باشید که کامپوزیت یک روش غیرتهاجمی و سریع است که در یک جلسه، ظاهری زیبا و بی‌نقص به دندان‌ها می‌بخشد.

حال در مقابل کامپوزیت دندان، روش پرطرفدار دیگری به نام لمینت دندان وجود دارد که از جنس سرامیک یا چینی است، بنابراین لمینت دندان نسبت به کامپوزیت مقاومت بسیار بالایی دارد.

در این روش دندان‌ها تراشیده می‌شود بنابراین می‌توان گفت لمینت دندان یک روش تهاجمی است. درواقع تراشیدن دندان‌ها، لمینت را به روشی غیرقابل بازگشت تبدیل کرده است به همین دلیل نیز پس از تراشیدن دندان باید لمینت ها به صورت دائمی روی دندان‌ها قرار بگیرند. پروسه ساخت لمینت بیشتر از کامپوزیت است چرا‌که لمینت ها در لابراتوار ساخته می‌شوند.

چگونه کامپوزیت و لمینت دندان مناسب صورت خود را انتخاب کنید؟

معمولا افراد با پرسیدن چنین سوالی بیشتر رنگ کامپوزیت یا ونیر پرسلن مد‌نظرشان است اما بهتر است بدانید که انتخاب مناسب‌ترین کامپوزیت و لمینت برای دندان فقط به رنگ آن محدود نمی‌شود بلکه متغیر‌های بسیاری وجود دارد که باید در حین انتخاب در نظر داشته باشید. در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • رنگ دندان در حین انتخاب کامپوزیت یا لمینت: نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که سلیقه فرد در انتخاب رنگ کامپوزیت و پرسلن ونیر نقش چندانی ندارد چرا‌که رنگ آن‌ها با استفاده از نمودار استاندارد رنگ دندان مشخص می‌شود. این نمودار دارای 4 بخش است که هر بخش خود دارای 11 زیرمجموعه است.

توجه داشته باشید که در حین انتخاب رنگ کامپوزیت و لمینت معمولا باید دو لایه روشن‌تر از رنگ طبیعی دندان را انتخاب کنید.

  • شکل دندان: در اصلاح طرح لبخند بسیار مهم است که شکل کامپوزیت و پرسلن ونیر به گونه‎‌ای انتخاب شود که مناسب‌ترین لبخند را در صورت فرد ایجاد کند. به دلیل تفاوت دندان‌ها با یکدیگر ترکیبات بسیار برای دندان وجود دارد اما برای سادگی کار کاتالوگ‌های لبخند ایجاد شده‌اند که به 4 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

 

  • مهاجم
  • بالغ
  • نیرومند
  • نافذ
  • فریم و شکل صورت در انتخاب کامپوزیت و پرسلن ونیر: هیچگاه بدون در نظر گرفتن فرم صورت خود ونیر یا کامپوزیت دندان را انتخاب نکنید چرا‌که فرم و شکل صورت در ایجاد تعادل در ویژگی‌ها نقش بسزایی دارد. پس حتما بررسی کنید که صورت شما جزو کدام دسته زیر است:
  • گرد
  • بیضی
  • قلب
  • مربع

طول عمر کامپوزیت و لمینت دندان چقدر است؟

این سوال نیز یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که هر فردی قبل از هر اقدامی برای ترمیم و زیباسازی دندان‌هایش می‌پرسد، چرا‌که هر چه طول عمر روشی که انتخاب می‌شود بیشتر باشد هم در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود و هم فرد می‌تواند سالیان سال نگرانی در رابطه با دندان‌هایش نداشته باشد.

در مقایسه طول عمر کامپوزیت با لمینت بهتر است در همین ابتدا بگوییم که لمینت طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.  درواقع طول عمر لمینت حدودا دو برابر کامپوزیت است که علت این تفاوت نیز جنس مواد لمینت و کامپوزیت است. به عنوان مثال اگر طول عمر کامپوزیت بین 5 تا 7 سال باشد، طول عمر لمینت چیزی حدود 15 سال است و البته متناسب با همین موضوع قیمت کامپوزیت دندان حدودا 2 برابر قیمت لمینت دندان است.

نکته دیگری که در طول عمر کامپوزیت و لمینت موثر است برند و میزان مرغوبیت آن‌ها است بنابراین حتما از مرغوبیت کامپوزیت و لمینت اطمینان حاصل کنید.

اما نکته اصلی که باید به آن توجه شود این است که لمینت و کامپوزیت نیز مانند دندان‌های طبیعی هر دو نیاز به رسیدگی و مراقبت بهداشتی دارند. بنابراین هر چه فرد بیشتر پایبند رعایت اصول بهداشتی و مراقبتی باشد به همان اندازه نیز می‌توان به افزایش طول عمر کامپوزیت و لمینت امیدوار بود.

آیا لمینت و کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می شوند؟

بسیاری از مردم دو باور بسیار غلط درباره لمینت و کامپوزیت دارند که در این مقاله یک‌بار برای همیشه به آن‌ها پاسخ خواهیم داد:

باور اول: کامپوزیت و لمینت به طور کامل از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنند.

باور دوم: دندان‌ها پس از مدتی در زیر کامپوزیت و لمینت دچار پوسیدگی می‌شوند.

پاسخ صحیح: درست است که کامپوزیت و لمینت بخش بسیار زیادی از دندان‌ها را می‌پوشانند اما نباید به طور صفر و صد به ماجرا نگاه کرد، چرا‌که کامپوزیت و لمینت همانطور که سبب آسیب و پوسیدگی دندان نمی‌شوند، هیچ ضمانتی برای حفظ دندان در مقابل پوسیدگی ندارند.

بلکه مسئله اصلی درباره این موضوع این است که شما چقدر به رعایت بهداشت دهان و دندان پایبند هستید؟

درواقع پس از کامپوزیت و لمینت دندان شما باید همانگونه که در برابر دندان‌های طبیعیتان مسئول هستید، در چنین شرایطی نیز باید نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بسیاری قائل شوید.

 

لمینت و کامپوزیت دندان در دوران بارداری مضر است؟

نظرات متفاوتی درباره این سوال وجود دارد؛ برخی‌ها معتقدند در دوران بارداری دریافت خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی به هیچ عنوان مضر نیست. اما برخی دیگر نیز معتقد هستند که در دوران بارداری انجام روش‌های زیبایی از جمله کامپوزیت و لمینت اصلا جایز نیست و فقط در موارد اورژانسی مانند پوسیدگی شدید دندان، مراجعه به دندانپزشک ضروری است.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که خانم باردار را از دریافت خدمات زیبایی دندان منع می‌کند، در معرض اشعه ایکس قرار گرفتن در دو روش کامپوزیت و لمینت دندان است.

نکته مهم دیگر این است که برای دریافت خدمات زیبایی، خانم باردار باید مدت زمان زیادی را به پشت دراز بکشد تا لمینت و کامپوزیت روی دندان نصب شوند که در چنین حالتی ممکن است به جنین آسیب برسد. البته از آن‌جایی که برای نصب کامپوزیت مدت زمان زیادی صرف نمی‌شود می‌توان گفت که کامپوزیت از این قاعده مستثنی است اما همانطور که در بالا گفته شد برای سخت کردن مواد خمیری کامپوزیت از نور آبی شدید استفاده می‌شود بنابراین باز هم مادر نباید در معرض چنین اشعه هایی قرار بگیرد.

آیا روی دندان ایمپلنت شده می توان از کامپوزیت و پرسلن ونیر استفاده کرد؟

تنها در صورتی این امکان وجود دارد که ایمپلنت دندان در شرایط ایده‌آلی باشد در غیر این صورت تعویض ایمپلنت الزامی است.

بهتر است کامپوزیت دندان را قبل از جراحی بینی انجام دهیم یا بعد از جراحی؟

بهتر است بدانید که کامپوزیت دندان باعث می‌شود لب در موقعیت جدیدی قرار بگیرد به همین دلیل نیز توصیه می‌شود جراحی بینی را به بعد از انجام کامپوزیت موکول کنید.

برای اصلاح نا‌منظم بودن دندان‌ها کامپوزیت و لمینت مناسب است یا ارتودنسی دندان؟

از آنجایی که میزان نا‌منظم بودن دندان در هر شخص متفاوت است بنابراین نمی‌توان پاسخی قطعی به این سوال داد. اما در حالت کلی اگر میزان نا‌منظم بودن دندان ها بسیار جزئی باشد می‌توان آن را با کامپوزیت و یا لمینت رفع کرد.

بنابراین پزشک متخصص باید تصمیم نهایی در رابطه با بهترین روش رفع کجی و نامنظم بودن دندان ها را تشخیص دهد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که برخی از دندانپزشکان حتی برای دندان‌هایی که میزان نا‍‌منظم بودن آن‌ها بسیار زیاد است نیز لمینت و کامپوزیت را مناسب می‌دانند که در چنین شرایطی شما نباید قبول کنید. چرا‌که لمینت و کامپوزیت هیچگاه مشکل کجی دندان را به طور ریشه‌ای درمان نمی‌کنند و در آینده به دلیل انتخاب روش نادرست با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد.

آیا امکان جایگزین کردن کامپوزیت دندان با آمالگام وجود دارد؟

با توجه به شرایطی خاص امکان جایگزین کردن کامپوزیت دندان با آمالگام وجود دارد. درواقع پیش از هر‌گونه اقدامی در راستای جایگزینی کامپوزیت با آمالگام باید عکس رادیوگرافی از دندان‌ها تهیه شود. سپس دندانپزشک با توجه به آن عمق پرکردنی دندان را مشخص کند و بعد از طی تمامی این مراحل دندانپزشک تصمیم نهایی را می‌گیرد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.