چگونه زبان مادری ما، سیم‌کشی مغز ما را تغییر می‌دهد!

0

بر اساس یک مطالعه جدید، زبان مادری ما ممکن است بر نحوه اتصال‌های مغز ما تأثیر بگذارد و به این ترتیب طرز تفکر ما را دستخوش دگرگونی کند. محققان با استفاده از تصویربرداری عصبی برای تجزیه و تحلیل اتصال‌های عصبی در زبان مادری آلمانی و عربی، اتصال قوی‌تری بین نیمکره راست و چپ در عرب‌زبانان و اتصال قوی‌تر در ناحیه زبان در نیمکره چپ در آلمانی‌زبان پیدا کرده‌اند.

دانشمندان مؤسسه ماکس پلانک در بخش علوم شناختی و مغز انسان در لایپزیگ شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد زبانی که ما صحبت می کنیم، سیم‌کشی مغز ما را آنچنان تغییر می‌دهد که ممکن است بر طرز تفکر ما تاثیر بگذارد.

با کمک توموگرافی رزونانس مغناطیسی، آنها به عمق مغز افراد بومی آلمانی و عرب‌زبان نگاه کردند و تفاوت‌هایی را در سیم کشی مناطق زبانی در مغز کشف کردند.

برای این کار اسکن مغز 94 نفر با زبان مادری متفاوت مقایسه شد و مشخص شد که زبانی که ما با آن بزرگ می‌شویم، سیم‌کشی مغز را تعدیل می‌کند. در این تحقیقدو گروه از افراد بومی زبان آلمانی و عربی به ترتیب در دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) اسکن شدند.

تصاویربرداری با وضوح بالا نه تنها آناتومی مغز آنها را نشان می‌دهند، بلکه با استفاده از تکنیکی به نام تصویربرداری با وزن انتشار diffusion-weighted imaging، ارتباط بین نواحی مغز را نیز مشخص می‌شد. داده‌ها نشان داد که اتصالات ماده سفید آکسونی شبکه زبانی با نیازهای پردازشی و مشکلات زبان مادری سازگار می‌شود.

آلفرد انواندر، یکی از نویسنده‌های این تحقیق می‌گوید: «زبان‌های بومی عربی ارتباط قوی‌تری بین نیمکره چپ و راست نسبت به زبان مادری آلمانی ایجاد می‌کنند. این تقویت بین مناطق زبان معنایی نیز مشاهده شد و ممکن است به پردازش معنایی و واج شناختی نسبتاً پیچیده در عربی مربوط باشد.»

از ان سو، زبان مادری آلمانی ارتباط قو‌ تری در شبکه زبانی نیمکره چپ نشان دادند. آنها استدلال می کنند که یافته‌های آنها ممکن است مربوط به پردازش «نحوی» پیچیده آلمانی باشد.

سیم کشی یا ارتباط‌های مغزی توسط یادگیری و محیط در دوران کودکی تعدیل می‌شوند و به نوبه خودِ بر پردازش و استدلال شناختی در مغز بزرگسالان تاثیر می‌گذارد.

انواندر می‌گوید: «مطالعه ما بینش جدیدی ارائه می‌دهد که چگونه مغز با نیازهای شناختی سازگار می‌شود، یعنی اتصال ساختاری زبان توسط زبان مادری شکل می‌گیرد.»

این یکی از اولین مطالعاتی است که تفاوت‌های مغز افرادی را که با زبان‌های مادری مختلف بزرگ شده‌اند را مستند می‌کند و می‌تواند راهی برای درک تفاوت‌های پردازش بین فرهنگی در مغز به محققان بدهد.

در مطالعه بعدی، تیم تحقیقاتی تغییرات ساختاری در مغز بزرگسالان عرب‌زبان را که در طی شش ماه آلمانی یاد می‌گیرند، تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

تحقیق کامل در اینجا


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.