زندگینامه جی آر آر تالکین (جان رونالد روئل تالکین) نویسنده، شاعر و حالق دنیای هابیت‌ها و ارباب حلقه‌ها

0

جی آر آر تالکین (جان رونالد روئل تالکین) نویسنده، شاعر، فیلولوژیست و استاد دانشگاه انگلیسی بود. او در 3 ژانویه 1892 در بلومفونتین آفریقای جنوبی به دنیا آمد و در 2 سپتامبر 1973 در بورنموث انگلستان درگذشت.

تالکین بیشتر به عنوان نویسنده رمان های فانتزی «هابیت» (1937) و سه گانه «ارباب حلقه ها» (1954-1955) شناخته می شود. آثار او به بیش از 50 زبان ترجمه شده و بیش از 250 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است.

تالکین علاوه بر نویسندگی، استاد آنگلوساکسون در دانشگاه آکسفورد بود و بعداً سمت استاد زبان و ادبیات انگلیسی مرتون را بر عهده گرفت. او یکی از اعضای کالج پمبروک، آکسفورد بود و چندین افتخار از جمله CBE (فرمانده نشان امپراتوری بریتانیا) و DBE (دیم فرمانده نشان امپراتوری بریتانیا) دریافت کرد.

آثار تالکین تأثیر عمیقی بر ژانر فانتزی و فرهنگ عمومی به طور کلی داشته است. جهان سازی پیچیده او، خلق زبان ها، و کاوش در موضوعاتی مانند خیر در مقابل شر، قهرمانی، و شرایط انسانی همچنان خوانندگان را مجذوب خود می کند و الهام بخش نسل های جدید نویسندگان است.

تالکین زبان شناس ماهری بود و چندین زبان از جمله الویس را خلق کرد که در رمان هایش از آنها استفاده کرد. او همچنین به اساطیر نورس و ادبیات انگلیسی قدیمی علاقه مند بود که بر آثار او تأثیر گذاشت.

ایده “هابیت” زمانی به ذهن تالکین رسید که او در حال نمره دادن به امتحانات بود و عبارت “در سوراخی در زمین، هابیتی زندگی می کرد” را در صفحه ای خالی نوشت.

«ارباب حلقه‌ها» در ابتدا قرار بود تک جلدی باشد، اما به دلیل کمبود کاغذ پس از جنگ جهانی دوم، در سه بخش «همراهی حلقه»، «دو برج» و «دو برج» منتشر شد. بازگشت پادشاه.”

از آثار تالکین در چندین فیلم اقتباس شده است، از جمله سه گانه بسیار موفق «ارباب حلقه ها» به کارگردانی پیتر جکسون. این فیلم ها در مجموع 17 جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم برای قسمت آخر، «بازگشت پادشاه» را به دست آوردند.

تالکین یک کاتولیک متعهد بود و ایمان او تأثیر زیادی بر نوشتن او داشت. او زمانی «ارباب حلقه‌ها» را «یک اثر اساساً مذهبی و کاتولیک» توصیف کرد.

تالکین با ادیت برات ازدواج کرده بود که در سن 16 سالگی با او آشنا شده بود. آنها دارای چهار فرزند بودند.

پس از مرگ تالکین، پسرش کریستوفر چندین اثر پدرش از جمله “سیلماریلیون”، “قصه های ناتمام” و “کودکان هورین” را ویرایش و منتشر کرد.

تالکین علاوه بر رمان‌های فانتزی‌اش، چندین اثر آکادمیک درباره ادبیات و زبان قرون وسطی نوشت، از جمله «بیوولف: هیولاها و منتقدان» و «درباره داستان‌های پری».

میراث تالکین همچنان بر فرهنگ عامه تأثیر می گذارد و الهام بخش نسل های جدید نویسندگان است. آثار او در کتاب‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بی‌شماری دیگر مورد اشاره قرار گرفته‌اند و تاثیر او بر ژانر فانتزی بی‌اندازه است.

حقایقی  در مورد J.R.R. تالکین:

تالکین در جنگ جهانی اول به عنوان افسر سیگنال در ارتش بریتانیا خدمت کرد. او بعداً این تجربه را “یک ترسناک زندگی” نامید.

از «ارباب حلقه‌ها» به‌عنوان تأثیر عمده در توسعه بازی نقش‌آفرینی رومیزی Dungeons & Dragons نام برده می‌شود که از آن زمان به خودی خود به یک پدیده فرهنگی تبدیل شده است.

تالکین علاوه بر آثار داستانی خود، نامه‌نویسی پرکار نیز بود. او با طرفداران، نویسندگان و ناشران همکار مکاتبه داشت و نامه هایش در چندین جلد گردآوری شده است.

تالکین عضوی از Inklings بود، یک گروه بحث ادبی که شامل نویسندگان برجسته دیگری مانند سی. اس. لوئیس و چارلز ویلیامز بود. این گروه به طور منظم در دانشگاه آکسفورد ملاقات می کردند تا در مورد کارهای در دست اجرا خود صحبت کنند و بازخورد خود را به اشتراک بگذارند.

کتاب های تالکین در برخی کشورها و مدارس به دلیل نمایش موجودات جادویی و خارق العاده ممنوع شده است.

تالکین هنرمند با استعدادی بود و بسیاری از کارهای خود را به تصویر کشید، از جمله ژاکت اصلی برای «هابیت».

پس از مرگ تالکین، همسرش ادیت در کنار او در گورستان ولورکوت در آکسفورد به خاک سپرده شد. سنگ قبر آنها دارای کتیبه “لوتین” و “برن” است که نام دو شخصیت از “سیلماریلیون” است.

یک فیلم زندگی‌نامه‌ای درباره زندگی تالکین، با عنوان «تالکین» در سال 2019 منتشر شد. این فیلم با بازی نیکلاس هولت در نقش تالکین و بررسی سال‌های اولیه زندگی او و تجربیاتی که الهام‌بخش نویسندگی او بوده است.

پدر تالکین زمانی که او تنها سه سال داشت درگذشت و مادرش خانواده را به انگلستان نقل مکان کرد تا با اقوام خود زندگی کند. این تجربه بعداً الهام بخش شخصیت فرودو بگینز شد که والدین خود را در سنین جوانی از دست داد.

تالکین در دوران استادی در آکسفورد به خاطر علاقه‌اش به کشیدن پیپ و عادت به درجه‌بندی مقالات در میخانه‌ها شهرت داشت.

شخصیت تام بامبدیل که در “ارباب حلقه ها” ظاهر می شود، بر اساس عروسکی بود که پسر تالکین، مایکل آن را در جعبه اسباب بازی پیدا کرده بود.

یک بار ناشرانش از تالکین خواسته بودند که جنسیت بیشتری را در رمان‌هایش بگنجانند. او در پاسخ گفت: “ارباب حلقه ها به شیوه ای شخصی نوشته شده است و ظاهراً عمدتاً به این دلیل که من آن را به زبان خودم نوشته ام محبوب شده است.”

تالکین علاوه بر «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» چندین اثر دیگر از جمله «سیلماریلیون»، «کودکان هورین» و «سقوط گوندولین» در سرزمین میانه نوشت.

تالکین دوست صمیمی سی اس لوئیس بود و این دو نویسنده اغلب درباره ایده‌ها و آثار در دست اجرا صحبت می‌کردند. با این حال، دوستی آنها در سالهای بعد به دلیل تفاوت در اعتقادات مذهبی آنها تیره شد.

“ارباب حلقه ها” به زبان های متعددی از جمله فنلاندی، سوئدی، روسی و چینی ترجمه شده است. ترجمه فنلاندی به ویژه به دلیل محبوبیت و مراقبت برای حفظ زبان و سبک اصلی تالکین قابل توجه است.

یک بار از تالکین خواسته شد تا مدرکی دال بر تابعیت بریتانیایی خود برای دریافت حقوق بازنشستگی ارائه دهد. در پاسخ، او نسخه‌ای از نقشه سرزمین میانه را که برای «ارباب حلقه‌ها» ترسیم کرده بود، به مقامات فرستاد، که روی آن نوشته شده بود: «نقشه ضمیمه شده کاملاً خوانا است. اگر بتوانم آن را بخوانم، می‌توانم هر چیزی را بخوانم. ”

تالکین در ابتدا به دلیل سنش در جنگ جهانی دوم برای خدمت سربازی رد شد، اما بعداً به عنوان یک رمز شکن برای دولت بریتانیا کار کرد.

کریستوفر پسر تالکین پس از مرگ او مجری ادبی او شد و بر انتشار چندین اثر پس از مرگش نظارت کرد، از جمله «تاریخ سرزمین میانه» و «برن و لوتین».

“هابیت” در تولیدات صحنه ای متعددی اقتباس شده است، از جمله یک نسخه موزیکال محبوب که در سال 2012 در تورنتو به نمایش درآمد.

تالکین علاوه بر عشق به زبان و ادبیات، باغبانی مشتاق بود و بیشتر اوقات فراغت خود را صرف مراقبت از گیاهان و گل های خود می کرد.

شخصیت گندالف، جادوگر خردمند و قدرتمند «ارباب حلقه ها» از خدای نورس اودین الهام گرفته شده است. تالکین همچنین از اساطیر و افسانه های دیگر، از جمله فولکلور ولزی، فنلاندی و آلمانی استفاده کرد.

علیرغم موفقیت عظیم «ارباب حلقه ها»، تالکین هرگز نویسنده تمام وقت نشد و تا زمان بازنشستگی در سال 1959 به عنوان استاد به کار ادامه داد.

شهر بیرمنگام، جایی که تالکین بیشتر دوران کودکی خود را در آن گذراند، چندین مکان دیدنی به افتخار او نامگذاری شده است، از جمله آسیاب سرهول و باتلاق موزلی که گفته می‌شود به ترتیب الهام‌بخش جنگل‌های شایر و فنگورن بوده‌اند.

عشق تالکین به زبان و زبان شناسی در رمان های او که مملو از نام ها و زبان های پیچیده است مشهود است. او یک بار گفت: “اختراع زبان ها پایه و اساس است. “داستان ها” بیشتر برای ارائه جهانی برای زبان ها ساخته شده اند تا برعکس.”

مادر تالکین در کودکی به مذهب کاتولیک گروید و او در طول زندگی خود یک کاتولیک مومن باقی ماند.

شخصیت گولوم که نقش مهمی در «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» بازی می‌کند، بر اساس موجودی از فولکلور اسکاندیناوی به نام «ترول» ساخته شده است.

تالکین یکی از اعضای گروه کاتولیک رومی درجه سوم سنت فرانسیس بود، و او اغلب آرمان های فرانسیسکن سادگی و فروتنی را در نوشته های خود گنجانده بود.

زبان الوی که تالکین برای رمان‌هایش خلق کرد، چنان محبوب شده است که اکنون موضوع مطالعه در برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است.

کارهای تالکین بر بسیاری از نویسندگان و هنرمندان دیگر تأثیر گذاشته است، از جمله جورج آر.آر مارتین، که از «ارباب حلقه ها» به عنوان الهام بخش اصلی سریال «بازی تاج و تخت» نام برده است.

کارهای تالکین همچنین الهام بخش چندین بازی ویدیویی از جمله سری «سرزمین میانه» و «ارباب حلقه‌ها آنلاین» بوده است.

تالکین یکی از اعضای انجمن ادبی آکسفورد Coalbiters بود که به خاطر عشق به آبجو و جلسات پر سر و صدا معروف بود.

تالکین علیرغم شهرتش، به تواضع و فروتنی شهرت داشت و اغلب درخواست مصاحبه و حضور را رد می کرد.

آخرین اثر تالکین، “سقوط گوندولین” پس از مرگ در سال 2018، بیش از 40 سال پس از مرگ او منتشر شد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.