زندگینامه نیکولای گوگول نویسنده، نمایشنامه‌نویس و طنزپرداز روسی

0

نیکولای گوگول نویسنده، نمایشنامه‌نویس و طنزپرداز روسی بود. او را یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات روسیه می‌دانند که به خاطر سبک کمیک تاریک و اغلب سورئال خود شناخته می‌شود.

گوگول در اوکراین کنونی به دنیا آمد، اما در آن زمان بخشی از امپراتوری روسیه بود. او قبل از نقل مکان به سن پترزبورگ در سال 1829 در یک ژیمناستیک در پولتاوا تحصیل کرد تا حرفه ادبیات را دنبال کند. اولین اثر مهم او مجموعه داستان‌های کوتاه “عصر‌ها در مزرعه‌ای نزدیک دیکانکا” بود که برگرفته از فرهنگ عامه اوکراین بود و تحسین منتقدان را برای او به همراه داشت.

مشهورترین اثر گوگول رمان «ارواح مرده» است که داستان مردی به نام چیچیکوف را روایت می‌کند که در سراسر روسیه سفر می‌کند و سعی می‌کند «روح» رعیت‌های مرده را از صاحبان زمین بخرد تا موقعیت اجتماعی خود را متورم کند. این رمان طنز گزنده‌ای از جامعه و بوروکراسی روسیه است.

از دیگر آثار برجسته گوگول می‌توان به نمایشنامه «بازرس کل»، داستان مسخره‌ای درباره یک مامور فاسد شهری کوچک که با یک بازرس دولتی اشتباه گرفته می‌شود، و داستان کوتاه «بینی» که سفر پوچ بینی مردی را دنبال می‌کند، اشاره کرد. .

گوگول علیرغم موفقیت ادبی خود از افسردگی و تردید‌های مذهبی رنج می‌برد. او نسخه خطی دنباله «ارواح مرده» را سوزاند و در جستجوی روشنگری معنوی به زیارت اورشلیم پرداخت. او در سال 1852 در مسکو درگذشت.

آثار گوگول به‌خاطر طنز تاریک، توصیف‌های زنده، و کاوش در گروتسک و پوچی معروف هستند. سبک نوشتن او بر بسیاری از نویسندگان بعدی از جمله فئودور داستایوفسکی و فرانتس کافکا تأثیر گذاشت.

گوگول علاوه بر آثار ادبی خود به تئاتر نیز مشغول بود و نمایشنامه‌های متعددی نوشت که تا امروز اجرا می‌شود. نمایشنامه او “بازرس دولت” از آثار کلاسیک تئاتر روسیه به شمار می‌رود و در فیلم‌ها و تولیدات صحنه‌ای مختلف اقتباس شده است.

زندگی و آثار گوگول موضوع بحث‌ها و تفسیر‌های علمی بسیاری بوده است. برخی از منتقدان آثار او را تفسیری سیاسی درباره ماهیت سرکوبگر جامعه روسیه می‌دانند، در حالی که برخی دیگر آن‌ها را بیان عمیقا شخصی مبارزات درونی خود گوگول می‌دانند.

علیرغم جنجال‌هایی که پیرامون آثار او وجود دارد، گوگول همچنان یک چهره مهم در ادبیات روسیه است و آثار او همچنان در سراسر جهان خوانده و مطالعه می‌شوند.

میراث گوگول فراتر از مشارکت‌های ادبی او است. او نقش مهمی در توسعه هویت ملی اوکراین ایفا کرد، به ویژه با استفاده از فولکلور اوکراینی در آثارش. آثار او به رواج فرهنگ و زبان اوکراینی کمک کرد که تحت حاکمیت روسیه سرکوب شده بود.

زندگی شخصی گوگول با آشفتگی و تراژدی همراه بود. او با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کرد و به خاطر رفتار‌های نامنظمش معروف بود. او عمیقاً مذهبی بود و بعداً در زندگی دچار بحران ایمان شد، که ممکن است به مبارزات بهداشت روانی او کمک کرده باشد.

پس از مرگ او، آثار گوگول به شدت توسط دولت روسیه سانسور شد. تا اوایل قرن بیستم بود که آثار او به طور گسترده منتشر و تجلیل شد.

امروزه خواندن و مطالعه آثار گوگول در روسیه و سراسر جهان ادامه دارد. کمک‌های او به ادبیات و فرهنگ روسیه جایگاه او را به عنوان یکی از مهمترین نویسندگان تاریخ روسیه تثبیت کرده است.

یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های آثار گوگول استفاده او از گروتسک و سورئال است. او اغلب سناریو‌های عجیب و خارق العاده‌ای را به تصویر می‌کشید که هم ناراحت‌کننده و هم خنده دار بود. این استفاده از پوچ، انحراف از رئالیسم سنتی ادبیات روسیه در آن زمان بود و به تثبیت گوگول به عنوان صدایی منحصر به فرد در ادبیات روسیه کمک کرد.

یکی دیگر از موضوعات کلیدی در آثار گوگول مبارزه برای هویت و موقعیت اجتماعی است. بسیاری از شخصیت‌های او سعی می‌کنند از یک سلسله مراتب اجتماعی سفت و سخت عبور کنند، چه با بالا رفتن از نردبان اجتماعی یا با شورش علیه آن. این مبارزه اغلب بیهوده و پوچ به تصویر کشیده می‌شود که نشان‌دهنده سرخوردگی خود گوگول از جامعه روسیه است.

تأثیر گوگول را می‌توان در آثار بسیاری از نویسندگان بعدی چه در روسیه و چه در خارج از کشور مشاهده کرد. استفاده او از گروتسک و سوررئال به ویژه بر آثار فرانتس کافکا تأثیرگذار بود، در حالی که کاوش او در هویت و سلسله مراتب اجتماعی را می‌توان در آثار فئودور داستایوفسکی و دیگر نویسندگان روسی مشاهده کرد.

به طور کلی، کمک‌های گوگول به ادبیات و فرهنگ روسیه تأثیری ماندگار بر دنیای ادبیات داشته است. آثار او همچنان خوانده و مطالعه می‌شود و تأثیر او را می‌توان در آثار نویسندگان بی شماری که پس از او آمدند مشاهده کرد.

حقایقی مختصر و مفید در مورد نیکولای گوگول

مطمئنا، در اینجا چند واقعیت جالب در مورد نیکولای گوگول وجود دارد:

1- گوگول در یک خانواده قزاق اوکراینی در سوروچینتسی اوکراین که در آن زمان بخشی از امپراتوری روسیه بود به دنیا آمد.

2- پدر گوگول یک نویسنده و نمایشنامه‌نویس اوکراینی و مادرش از نوادگان اشراف لهستانی بود.

3- گوگول ابتدا در یک حوزه علمیه تحصیل کرد تا کشیش شود، اما قبل از اتمام تحصیلاتش را ترک کرد.

4- گوگول به شدت تحت تأثیر فولکلور اوکراینی قرار داشت و افسانه‌ها و افسانه‌های بسیاری را در نوشته‌های خود گنجانده بود.

5- گوگول دوست صمیمی الکساندر پوشکین، یکی دیگر از نویسندگان مشهور روسی بود. پوشکین گوگول را تشویق کرد تا حرفه نویسندگی خود را دنبال کند و از تحسین‌کنندگان اولیه آثار او بود.

6- معروف‌ترین اثر گوگول، «ارواح مرده» در ابتدا قرار بود سه‌گانه باشد، اما او تنها قسمت اول را تکمیل کرد و قسمت دوم را سوزاند و در نهایت پروژه را ر‌ها کرد.

7- گوگول در طول زندگی خود از افسردگی و اضطراب رنج می‌برد و در سال‌های آخر عمر به طور فزاینده‌ای مذهبی شد.

8- گوگول در سال 1848 به اورشلیم زیارت کرد و در آنجا بیداری مذهبی را تجربه کرد که معتقد بود افسردگی او را درمان کرده است.

90 علیرغم اعتقادات مذهبی‌اش، آثار گوگول اغلب کلیسا و مقامات آن را به طعنه می‌بردند و برخی به دلیل نمایش بی احترامی‌اش از دین مورد انتقاد قرار می‌گرفتند.

10 گوگول در سال 1852 در سن 42 سالگی در مسکو درگذشت. علت مرگ او نامشخص است، اما برخی معتقدند که ممکن است نتیجه زهد شدید و انکار او باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5