علائم بیماری در گربه را جدی بگیریم؛ جدی‌ترین نشانه‌های بیماری گربه

1
رپورتاژ

گربه‌ها از محبوب‌ترین حیوانات خانگی هستند؛ نگه‌داری از آن‌ها نسبت به بسیاری دیگر از حیوانات دیگر، ساده‌تر و آسان‌تر است. و به همین دلیل زندگی خیلی از ماها با این موجودات دوست داشتنی عجین گشته است. نگهداری از گربه‌ها، در کنار شیرینی‌ای که دارد، چالش‌هایی نیز دارد؛ آن‌ها نیازمند نگهداری و مراقبت همیشگی، تغذیه مناسب، واکسیناسیون به موقع و در مواقع بیماری نیازمند درمان موثر هستند. آن‌ها نیز مانند ما انسان‌ها، حالات روحی مختلفی را تجربه می‌کنند و در مسیر زندگی‌شان بارها و بارها بیمار می‌شوند. حتی با رعایت همه نکات بهداشتی و غذای باکیفیت، بروز برخی بیماری‌ها اجتناب ناپذیر است. دانستن علائم بیماری در گربه ، به ما کمک می‌کند بتوانیم قبل از اینکه زمان طلایی از دست برود، سلامت او را به دست آوریم.

بیماری در گربه ها

همه‌ی حیوانات خانگی که تحت سرپرستی ما هستند، جزئی از اعضای خانواده‌ی ما محسوب می‌شوند و ما در برابر سلامت و بیماری آن‌ها مسئولیت داریم. شناخت علائم بیماری در گربه‌ ها اولین گام موثری است که ما می‌توانیم برای حفظ سلامتی آن‌ها برداریم. گربه‌ها معمولا درد یا ناراحتی‌شان را تا حد زیادی پنهان می‌کنند و به نوعی با آن کنار می‌آیند. همچنین، عدم توانایی صحبت کردن و بازگو کردن بیماری، مسئله دیگری است که شناخت و درمان بیماری را دشوارتر می‌کند. آن‌ها جثه‌ی کوچکی دارند و اگر به موقع درمان نشوند بیماری آن‌ها وخیم و خطرناک می‌شود به حدی که ممکن است جان‌شان را از دست بدهند.

بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان به وسیله‌ی واکسیناسیون یا داروهای پیشگیرنده تا حدودی پیشگیری، سرکوب و درمان نمود. حتی امروزه محصولات تجاری موجود در بازار مانند رویال کنین بیشتر از هر زمان دیگه‌ای به طور اختصاصی برای تمام شرایط مختلف حیوانات محصول ارائه میدهند. با این وجود باز هم ممکن است گربه محبوب ما بارها و بارها بیمار شود. استفاده از غذای ناسالم، مسمومیت‌ها، بیماری‌های ژنتیکی، عدم رعایت بهداشت و نحوه‌ی نگهداری نادرست به راحتی هر گربه‌ای را بیمار می‌کند.

به عنوان سرپرست گربه، لازم است زندگی او و تعاملش با محیط را رصد کنید تا بتوانید هر گونه حالت غیرعادی را در او تشخیص دهید. همچنین لازم است درباره بیماری‌های مختلف، خصوصا آن چه درباره‌ی نژاد گربه‌ی خودتان است، اطلاعات کافی داشته باشید. هرگونه تغییر رفتار و تغییر عادت در حیوانات خانگی می‌تواند دلیلی بر وجود بیماری باشد.

 بیماری در گربه‌ های خانگی

بسیاری از بیماری‌ها در همه‌ی گربه‌ها مشترک است و برخی دیگر در نژادهای خاصی دیده می‌شود. گربه‌ها خانگی به دلیل داشتن واکسیناسیون و استفاده از غذای گربه با کیفیت، معمولا سالم‌ترند و عمر بیشتری نسبت به حیوانات خیابانی دارند. همانطور که اشاره شد، هرگونه تغییر در عادات و رفتار گربه، باید شک شما را نسبت به بیماری برانگیزد.

 

بی‌اشتهایی و عدم میل به غذا یا پر اشتهایی

لازم است نسبت به هرگونه تغییر اشتها در حیوان حساس باشید. تغییر در عادت غذا خوردن امکان دارد نشان دهنده‌ی مشکل جسمی یا روحی باشد. نه تنها بی‌اشتهایی و عدم میل به غذا، بلکه پر اشتهایی نیز دلیلی بر وجود بیماری، مانند التهاب روده یا پرکاری تیروئید، باشد.

تشنگی و نوشیدن آب

اگر حیوان بیش از اندازه می‌نوشد یا میلی به آب ندارد، ممکن است به برخی بیماری‌های دستگاه ادراری، کلیه‌ها یا حتی دیابت مبتلا شده باشد. گربه‌هایی که دیابت دارند یا مشکلات ادراری پیدا می‌کنند به صورت افراطی آب می‌نوشند.

ترشح از بینی، چشم و گوش

ترشحات غیرعادی شاید دلیلی بر وجود التهاب، مشکلات سینوسی و عفونت ویروسی باشند؛ خصوصا اگر این ترشحات چرکی یا زردرنگ و بدبو باشند. همچنین اگر چشم گربه‌تان دائما خیس یا اشکی است، یا آبریزش بینی دارد، این موضوع نیز دلیل بر بیماری است.

ناله و افزایش سر و صدا

اگر حس می‌کنید پت نسبت به سابق پر صداتر شده، جیغ می‌کشد یا ناله می‎کند، شاید به بیماری مبتلا شده باشد. گربه‌هایی که عقیم نشده‌اند، هنگامی که به سن بلوغ می‌رسند ناله یا سروصدا می‌کنند که این مساله علاوه بر اینکه امکان دارد دلیلی بر بیماری در گربه باشد، نشانگر زمان جفت‌گیری یا عقیم‌سازی او نیز هست.

پرخاشگری یا گوشه‌گیری

باید نسبت به خلقیات پت هوشیار باشید. گربه‌ها معمولا زمانی که بیمار هستند گوشه گیر و منزوی می‌شوند یا برعکس، رفتار پرخاشگرانه بروز دهند. شاید گربه به دلیل داشتن درد، نسبت به ناز کردن یا نوازش واکنش نشان دهند.

تمیزی بیش از حد

معمولا گربه‌ها درد را با لیسیدن بیش از اندازه نشان می‌دهند؛ اگر حس می‌کنید او قسمتی از بدنش را بیش از اندازه لیس می‌زند، شاید در آن ناحیه درد داشته باشد. بی‌تفاوتی حیوان در برابر تمیزی نیز دلیلی بر بیماری می‌باشد؛ زیرا وجود درد یا ناراحتی امکان دارد مانع آن شود که پت بتواند در مواقع لزوم بدنش را تمیز کند.

ریزش مو یا سایر مشکلات پوستی

موی گربه‌ها به طور فصلی می‌ریزند و این مساله جای نگرانی نیست. اما اگر ریزش مو غیرعادی باشد یا خارج از فصول ریزش اتفاق بیفتد، باید حیوان را جهت بررسی پزشکی نزد دامپزشک ببرید. ریزش مو، تحریک پوست یا خارش همگی نشان دهنده مشکلات پوستی هستند.

 

استفراغ و استفراغ

اسهال یا استفراغ، امکان دارد دلیلی بر وجود انگل‌های روده‌ای، مشکلات گوارشی، مسمومیت یا تغییر رژیم یا رژیم غذایی ناسالم باشد.

مشکلات در دفع ادرار و مدفوع یا دفع نامنظم

هر گونه اشکالی در دفع مدفوع یا ادرار می‌تواند نشانه‌ای از بیماری در گربه باشد. افزایش تعداد دفعات یا کاهش آن، وجود خون در ادرار یا مدفوع، یبوست، بوی بد غیر عادی در ادرار یا مدفوع، شک برانگیز هستند.

مشکلات تنفسی

خس خس سینه، سختی در تنفس، تنگی نفس، تنفس سریع یا صدادار از نشانه‌های بیماری‌های تنفسی است که باید پت را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

مشکلات دهان و لثه

چنانچه به طور مرتب دندان گربه را مسواک نزنید یا از برندهای غذایی نامناسب استفاده کنید، او دچار بیماری‌های دهان و لثه خواهد شد. مشکلات دهان و دندان از اصلی‌ترین بیماری‌هایی است که معمولا حیوانات خانگی را درگیر می‌کند. هر موقع پت را به دامپزشکی می‌برید، نسبت به سلامت دهان و دندان او نیز پرس‌وجو کنید.

بازی نکردن و عدم فعالیت

گربه‌ها موجودات بازیگوشی هستند و به بازی کردن روی خوش نشان می‌دهند. اگر پت منزوی شده و نسبت به بازی‌های محبوب همیشگی‌اش واکنشی نشان نمی‌دهد، احتمالا دارای بیماری روحی یا جسمی است.

درمان بیماری گربه

گربه‌ها به دلیل جثه‌ی کوچکی که دارند در برابر برخی بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر هستند. بیماری در گربه ها، دیر یا زود علائم خود را نشان می‌دهد اما به طور حتم اگر زودتر و پیش از حاد شدن اوضاع پی به بیماری‌ ببریم، بهتر و موثرتر می‌توانیم او را درمان کنیم.

با انجام واکسیناسیون به موقع، چکاپ دوره‌ای طبق زمانبندی پزشک، تغذیه مناسب و نگهداری درست می‌توانید سلامت آن‌ها را تا پایان عمرشان تامین کنید. برندهای معتبری مانند رویال کنین، جوسرا، جیم کت و … محصولات تجاری با فرمولاسیون اختصاصی برای سلامت حیوانات تولید میکنند، با این حال برخی نژادهای گربه، مستعد بروز برخی بیماری‌ها هستند یا به دلیل اختلالات ژنتیکی، ممکن است به بیماری‌های بیشتری مبتلا شوند. چکاپ دوره‌ای را طبق دستور پزشک و در مدت زمان تعیین شده انجام دهید تا از سلامت گربه و نحوه رشد او مطلع شوید و در صورت وجود بیماری، به فکر مداوای او باشید.

آگهی متنی در همه صفحات
1 نظر
  1. سهیل می گوید

    ممنون ، عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.