همه چیز درباره مراقبت بعد از عمل زانو

0
رپورتاژ

بهتر است بدانید عمل زانو جزو پرکاربردترین عمل ها به شمار می رود. امکان دارد زانو با گذشت زمان در اثر فعالیت زیاد و وزن بالا درگیر فرسودگی شود. اگر مشکل زانو حاد باشد متخصص امکان دارد جراحی تعویض مفصل را به بیمار توصیه کند. ما در این مقاله سعی داریم به بررسی مراقبت بعد از عمل زانو بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

 

آشنایی با مراقبت های بعد از جراحی زانو

مراقبت های بعد از جراحی زانو به هیچ عنوان سخت و پیچیده نیست. شما می توانید برای مراجعه نزد دکتر بهداد اسکندری بهترین دکتر ارتوپد شیراز نوبت بگیرید. دکتر بهداد اسکندری در میان رقبای خود مانند دکتر محمد علی قاسمی و دکتر محمد طاهر قادری جزو برترین ها به شمار می رود. اگر فرد بتواند به نکات مراقبتی پس از عمل توجه کند روند بهبودی سریع تر رخ می دهد.

ما در این بخش از نوشتار مراقبت های بعد از جراحی زانو را مورد بررسی قرار می دهیم. بیمار می بایست تا جایی که امکان دارد در خانه به استراحت کردن بپردازد. راه رفتن باید در فواصل کوتاه و به وسیله واکر و عصا انجام شود. یک نکته بسیار مهم که بیمار باید به یاد داشته باشد این است که زمانی که بیمار راه می رود به هیچ عنوان نباید به مفصل زانو فشاری وارد شود. فعالیت هایی نظیر دوچرخه سواری و ورزش کردن تا چندین هفته پس از جراحی زانو به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

چگونه بیمار می تواند بدون واکر و عصا بایستد؟

علاوه بر این شخص دوران نقاهت آسان تری را تجربه خواهد کرد. به یاد داشته باشید بیمار 12 تا 24 ساعت پس از عمل می تواند دوباره راه رفتن را آغاز کند، پزشک و پرستار می توانند به فرد کمک کنند تا به کمک واکر یا عصا به طور دقیق بایستید. به طور معمول بیمار در بیمارستان 1 تا 2 روز بستری می شود. در تمام این مدت برای اینکه درد بیمار تسکین یابد پزشک داروهای مختلفی برای او تجویز می کند. فیزیوتراپیست می تواند تمرینات دقیقی به شخص آموزش دهد. امکان دارد زمانی که ورزش می کنید و راه می روید پاهای شما اندکی متورم شوند که کاملا طبیعی می باشد.

دوران نقاهت بیمار

چند روش ساده برای مراقبت از زانو

لازم به ذکر است بدانید مراقبت های بعد از جراحی زانو ضروری می باشد شما می توانید برای مشاوره به دکتر بهداد اسکندری بهترین جراح شانه در شیراز مراجعه نمایید. در ادامه قصد داریم به چند روش مراقبت از زانو بپردازیم:

همانطور که پیش از این ذکر شد پس از عمل زانو باید چند روش مراقبتی زیر را انجام دهید:

  • بیمار باید داروهای خود را به طور دقیق و منظم مصرف کند. مصرف دارو نباید خودسرانه باشد.
  • از خم و راست کردن زانو پرهیز نمایید.
  • بیمار باید از زخم هایش مراقبت نماید و پانسمان هایش را تعویض نماید تا زخم ها درگیر عفونت نشوند.
  • برای جلوگیری از لخته خون داروها طبق دستور پزشک مصرف شوند.
  • بیمار باید سعی کند ورزش های خود را طبق نظر پزشک انجام دهد.
  • برنامه منظم فیزیوتراپی و توانبخشی فراموش نشود.

آیا پس از عمل زانو تورم در اطراف زخم طبیعی می باشد؟

خوب است بدانید پس از عمل زانو ، اندکی تورم در اطراف زخم تا چندین ماه طبیعی می باشد. توجه داشته باشید اگر التهاب، زخم و قرمزی در اطراف زخم خود مشاهده نمودید می توانید سریعا به متخصص خود مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از جوراب های مخصوص و یخ زخم ورم زانوی خود را تا حد ممکن کاهش دهید. شیوه درست قرار دادن پا در زمانی که قصد دارید استراحت کنید توسط متخصص به شما به طور دقیق گفته می شود. همانطور که پیش از این ذکر شد به طور خودسرانه هیچ نوع دارویی را مصرف نکنید. برخی داروها می توانند در دراز مدت برای فرد عوارض ایجاد کنند. همه داروهایی که شما نیاز دارید می بایست توسط پزشک برای شما تجویز شوند.

 

نگاهی به عمل زانو

مراقبت های بعد از عمل جراحی مفصل زانو

ما در بخش های قبل به طور کامل به موضوع مهم مراقبت های بعد از جراحی زانو پرداختیم، در این بخش قصد داریم به بررسی مراقبت های بعد از عمل جراحی زانو بپردازیم. شما پس از جراحی مفصل زانو بلافاصله در بیمارستان بستری می شوید. تایمی که شما در بیمارستان بستری می شوید به سرعت بهبودی شما وابسته می باشد. لازم به ذکر است اگر توانستید موارد زیر را انجام دهید به این معناست که می توانید از بیمارستان مرخص شوید:

  • شما باید بتوانید بدون واکر یا عصا نیز راه بروید، اگر قدم های کوتاه نیز برداشتید اشکالی ندارد. شما می بایست به تنهایی و بدون کمک کسی راه بروید.
  • شما باید بتوانید به تنهایی به دستشویی بروید و لازم است این کار را خودتان انجام دهید.
  • درد شما باید حتما قابل تحمل باشد و فشاری بر شما وارد نشود.
  • آیا شما به تنهایی می توانید از تخت خود خارج شوید؟ آیا انجام این کار برای شما سخت نیست؟

 

  • سعی کنید از الکل و سیگار استفاده نکنید. این مواد موجب می شوند تا پروسه بهبودی بسیار کندتر رخ دهد.
  • به یاد داشته باشید باید زانوی جراحی شده را به وسیله بالشت در زمان استراحت و خواب بالا ببرید. این حرکت می تواند به روند بهبود گردش خون کمک زیادی کند.
  • زمانی که نشسته اید باید بتوانید پای خود را دراز کنید.
  • از زانو بند یا بریس به منظور ثابت نگه داشتن زانو استفاده نمایید. با این کار آسیبی به پای بیمار وارد نمی شود.
  • زمانی که بیمار راه می رود برای حفظ تعادل باید از عصا استفاده کند. این کار از ضربه به زانوی جراحی شده تا حد ممکن جلوگیری می کند.
  • بیمار باید سعی کند پانسمان خود را تمیز نگه دارد.
  • توجه داشته باشید داروهایی که متخصص تجویز کرده است، به خصوص آنتی بیوتیک راس ساعت مصرف شوند.
  • ورزش هایی که فیزیوتراپیست گفته است را بیمار باید پیگیری نماید.
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.