اصلا چرا انسان‌های دندان عقل دارند که بعدا باعث دردسرشان بشود؟!

0

دندان‌های عقل سومین دسته از دندان‌های آسیاب هستند که در انتهای دهان قرار دارند. آن‌ها دقیقاً شبیه دندان‌های آسیاب اول و دوم هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند کمی کوچکتر باشند.

آن‌ها را معمولاً دندان عقل می نامند، زیرا آن‌ها آخرین دندان از ۳۲ دندان دائمی هستند که ظاهر می‌شوند و بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی ظهور پیدا می‌کنند، زمانی که آدم‌ها بزرگتر و عاقل‌تر پنداشته می‌شوندو

شاید بدانید که همه افراد چهار دندان عقل را رشد نمی‌دهند. همچنین ممکن است بدانید که بسیاری از افراد آن‌ها را می‌کشند. بنابراین منصفانه است که تعجب کنیم – اصلا چرا انسان‌ها آن‌ها را دارند؟

پاسخ به گذشته‌های دور ارتباط زیادی دارد.

فک‌های قوی‌تر

انسان‌ها ویژگی‌هایی مشترک با خانواده بزرگ خود – نخستی‌ها -دارند. میمون‌ها، گوریل‌ها و شامپانزه‌ها همگی دندان عقل دارند.

چند میلیون سال پیش، اجداد اولیه انسان، آرواره‌ها و دندان‌های بزرگتری نسبت به انسان‌های امروزی داشتند. به عنوان مثال، شواهدی که از گونه‌ای به نام Australopithecus afarensis، که به نام مستعار گونه لوسی از روی یک نمونه فسیل به دست آمده، نشان می دهد که این گونه تقریباً ۳ تا ۴ میلیون سال پیش می‌زیسته است.

فک و دندان‌های یک فرد Australopithecus afarensis کمی بزرگتر و ضخیم‌تر از فک انسان‌های امروزی بود. آن‌ها سه دندان مولر یا آسیاب بزرگ با مینای ضخیم داشتند. جمجمه‌های فسیلی برخی از این انسان‌های اولیه نیز شواهدی از ماهیچه‌های جویدنی قدرتمند را نشان می‌دهد.

تغییرات در رژیم غذایی

دانشمندان فکر می‌کنند درگدشته انسان‌ها به به آرواره‌ها و دندان‌های قوی‌تری نیاز داشتند زیرا غذا‌هایی که اجداد اولیه انسان می‌خوردند، مانند گوشت خام و گیاهان، بسیار به نیروی بیشتری برای خرد شدن نیاز داشتند.

محققان به چیز‌هایی مانند علائم و الگو‌های سایش میکروسکوپی روی دندان‌های فسیل شده نگاه می‌کنند تا دریابند که اجداد منقرض شده ممکن است چه چیزی خورده باشند.

غذا‌های امروزی به دلیل عوامل زیادی از جمله کشاورزی، پخت و پز و نگهداری مواد غذایی، بسیار نرم‌تر از گذشته هستند. غذای نرم‌تر و جویدنی آسان‌تر به این معنی است که دندان‌ها کار چالش برانگیزی دارند.

در نتیجه، آرواره‌های انسان امروزی کوچک‌تر و صورت‌ها صاف‌تر از اجداد منقرض شده‌مان شده‌اند، زیرا وعده‌های غذایی ما به دندان‌های بزرگ و تیز آن‌ها نیاز ندارد.

با توجه به این تغییرات، که در طی میلیون‌ها سال بسیار آهسته اتفاق افتاد، دندان‌های آسیاب سوم – دندان عقل – ممکن است به اندازه گذشته اهمیت نداشته باشند.

از دست دادن دندان عقل

حدود ۲۵ درصد از مردم امروز حداقل یک دندان عقل را به طور کامل از دست داده‌اند، به این معنی که هرگز تشکیل نمی‌شود.

دانشمندان مطمئن نیستند که چرا چنین است، اما ممکن است مربوط به ژن‌هایی باشد که از والدین خود به ارث برده‌اید. برخی از دانشمندان استدلال کرده‌اند که فقدان دندان عقل یک مزیت برای انسان‌های مدرن و فک‌های کوچکتر است. مطمئناً قرار دادن دندان‌های کمتر در یک فک کوچک‌تر آسان‌تر است.

گاهی اوقات، به دلیل کمبود فضا، دندان عقل ممکن است در داخل استخوان فک گیر کند و هرگز به طور کامل بالا نیاید – یا فقط تا حدی بیرون بیاید.

دندان عقل به اصطلاح نهفته بیشتر در فک پایین اتفاق می‌افتد تا در فک بالا. در مواردی که دندان عقل فقط تا حدی بالا رفته است، گاهی اوقات افراد ممکن است درد، پوسیدگی دندان یا التهاب لثه را تجربه کنند، به همین دلیل است که آن‌ها را توسط دندانپزشک بکشند.

اما اگر دندان عقل به طور کامل در دهان بیرون بیاید و به درستی و سالم قرار بگیرد، معمولاً نیازی به برداشتن نیست.

دندانپزشکان می‌توانند دهان شما را معاینه کنند تا ببینند آیا دندان عقل شما وجود دارد یا خیر، یا اگر آخرین دندان‌های آسیاب هنوز بیرون نیامده‌اند و مشکوک هستید که ممکن است نهفته باشند، عکس‌های اشعه ایکس از فک درخواست می‌کنند.

همچنین دندانپزشکان می‌توانند به شما توصیه کنند که آیا درمان یا برداشتن دندان عقل لازم است یا خیر.

آریادنه لترا، پروفسور دندانپزشکی دانشگاه پیتسبورگ و ست‌ام. واینبرگ، استاد علوم دهان و جمجمه صورت و ژنتیک انسانی، دانشگاه پیتسبورگ

منبع: The Conversation


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.