اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

0

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و بدن دراز و شبیه مارماهی، اغلب به عنوان “ماهی انسانی” شناخته می‌شود.

اولم تا 30 سانتی‌متر طول دارد و تا 100 سال عمر می‌کند. آن‌ها کاملاً آبزی هستند و با زندگی در آب‌های زیرزمینی تاریک و فاقد مواد مغذی زیستگاه سازگار شده‌اند.

اولم‌ها چشم‌های کوچکی دارند که توسط لایه‌ای از پوست پوشانده شده است و برای حرکت در محیط و یافتن شکار که عمدتاً از سخت‌پوستان کوچک، حشرات و حلزون‌ها تشکیل می‌شود، به حس بویایی و شنوایی قوی متکی هستند.

اولم‌ها همچنین به دلیل استراتژی منحصر به فرد تولیدمثلی خود تا حدی متفاوت هستند: تخم‌گذاری ماده‌ها بر روی سنگ‌های زیر آب و محافظت نر‌ها از تخم‌ها تا زمانی که از تخم بیرون بیایند.

لارو‌ها دارای آبشش‌های بیرونی هستند که در نهایت با بالغ شدن آن‌ها به بزرگسالان توسط ریه‌ها جایگزین می‌شوند.

اولم‌ها به دلیل از بین رفتن زیستگاه و تخریب زیستگاه و همچنین آلودگی و بهره‌برداری بیش از حد در فهرست گونه‌های آسیب‌پذیر قرار دارد. در حال حاضر تلاش‌های حفاظتی برای حفاظت از الم و زیستگاه آن در حال انجام است.

اولم‌ها به دلیل سرعت متابولیسم آهسته و توانایی زندگی با غذای بسیار کم می‌توانند تا یک دهه بدون غذا زنده بمانند.

اولم قادر به تشخیص طعمه با استفاده از دریافت الکتریکی است که به او امکان می‌دهد میدان‌های الکتریکی ایجاد شده توسط ماهیچه‌های طعمه خود را تشخیص دهد.

اولم همچنین قادر به بازسازی قسمت‌های از دست رفته بدن از جمله اندام‌ها و اندام‌های داخلی است که در بین مهره‌داران توانایی کمیاب است.

اولم یک سیستم گوارشی بسیار تخصصی دارد که با رژیم غذایی کم مغذی آن سازگار است. روده‌ای دراز دارد و معده‌اش می‌تواند برای پذیرایی از وعده‌های غذایی بزرگ منبسط شود.

اولم‌ها به دلیل ظاهر غیر معمول و سازگاری‌های منحصر به فردشان در آکواریوم‌ها محبوب هستند. با این حال، نگهداری آن‌ها در اسارت دشوار است و برای رشد به شرایط خاصی نیاز دارند.

اولم‌ها می‌توانند شرایط شدید مانند سطوح پایین اکسیژن و دمای سرد را تحمل کنند که باعث می‌شود به خوبی با زیستگاه زیرزمینی خود سازگار شوند.

اولم‌ها دارای یک سیستم گردش خون منحصر به فرد است، با رگ‌های خونی که شبکه‌ای را در زیر پوست تشکیل می‌دهند و به آن اجازه تبادل گاز‌ها و جذب مواد مغذی را به طور مستقیم از طریق پوست می‌دهند.

اولم‌ها سازگاری رفتاری منحصر به فردی دارند که در آن از بدن بلند و باریک خود برای فشار دادن به دیوار‌های شکاف‌های باریک محیط خود استفاده می‌کنند. این رفتار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سطح خود را کاهش دهند و انرژی خود را حفظ کنند، که به ویژه در دوره‌های کمبود غذا مهم است.

نوعی نئومورف در فیلم Alien: Covenant که من با دیدن اولم یادش افتادم. (البته از نظر بی‌چشمی و ظاهر سفید)

اولم بخش مهمی از فولکلور محلی در مناطقی است که در آن یافت می‌شود و با اسطوره‌ها و افسانه‌های مختلفی همراه بوده است. به عنوان مثال، در اسلوونی، اولم را فرزندان یک اژد‌ها و یک نیمف آبی می‌دانند.

اولم به دلیل سازگاری‌های منحصر به فرد و کاربرد‌های بالقوه زیست پزشکی سال‌ها موضوع تحقیقات علمی بوده است. به عنوان مثال، دانشمندان در حال مطالعه توانایی اولم برای بازسازی بافت‌ها و اندام‌های خود هستند به این امید که درمان‌های جدیدی برای بیماری‌ها و آسیب‌های انسانی ایجاد کنند.

اولم‌ دارای سرعت رشد بسیار پایینی است و رسیدن به بلوغ جنسی 14 سال طول می‌کشد. پس از جفت‌گیری، ماده‌ها می‌توانند تا 70 تخم بگذارند که چند ماه طول می‌کشد تا جوجه کشی کنند.

اولم‌ها کاملاً نابینا هستند، آنها چشم‌های کوچک رشد نیافته‌ای دارند که توسط لایه‌ای از پوست پوشیده شده است. با این حال، آن‌ها قادر به تشخیص نور و تاریکی با استفاده از سلول‌های حساس به نور روی پوست خود هستند.

پوست اولم به لمس بسیار حساس است و از سلول‌های حسی پوشیده شده است که می‌توانند تغییرات فشار و حرکت آب را تشخیص دهند.

ظاهر غیرمعمول اولم الهام بخش بسیاری از افسانه‌ها و افسانه‌ها است، از جمله این باور که قدرت شفابخشی دارد. در اسلوونی اعتقاد بر این است که مالیدن اولم‌ روی زخم می‌تواند باعث بهبودی شود.

به دلیل سازگاری‌های غیرمعمول و زیستگاه منحصر به فرد، اولم‌ها با اشکال حیات فرازمینی مقایسه شده‌اند.

نام علمی اولم، Proteus anguinus، از خدای یونانی پروتئوس گرفته شده است که می‌توانست شکل خود را به میل خود تغییر دهد و همچنین از کلمه لاتین مار، anguis، که به بدن بلند و باریک اولم اشاره دارد.

هنرمندان، نویسندگان و فیلمسازان از اولم الهام و اقتباس‌های قابل توجهی کرده‌اند. به عنوان مثال، اولم الهام بخش موجودی در فیلم “نزول” The Descentبوده و موضوع چندین نقاشی و مجسمه بوده است.

اولم یک گونه شب زنده داری است و بیشترین فعالیت را در شب هنگام بیرون آمدن از مخفیگاه خود برای شکار طعمه دارد.

دمای بدن اولم توسط دمای آبی که در آن زندگی می‌کند تنظیم می‌شود و می‌تواند در آبی با دمای ۴ درجه سانتی‌گراد (۳۹ درجه فارنهایت) زنده بماند.

بدن دراز اولم فقط برای شنا نیست، بلکه به عنوان مکانیزمی برای حفظ گرما عمل می‌کند. پوست اولم بسیار پرعروق است و به آن اجازه می‌دهد گرما را با آب اطراف مبادله کند.

پراکندگی اولم محدود به آب‌های زیرزمینی رشته کوه‌های آلپ دیناریک است که گمان می‌رود در دوره میوسن (حدود 23 تا 5 میلیون سال پیش) شکل گرفته‌اند.

رنگ سفید مایل به صورتی اولم به خاطر نبود رنگدانه است که نتیجه زندگی در محیطی تاریک است که نیازی به استتار نیست.

در گذشته، اولم را برای پوستش شکار می‌کردند که از آن برای ساختن دستکش و سایر کالا‌های چرمی استفاده می‌شد.

حس بویایی اولم بسیار توسعه یافته است و از این حس برای یافتن طعمه در محیط زیرزمینی خود استفاده می‌کند.

پوست اولم نسبت به مواد شیمیایی و آلاینده‌ها بسیار حساس است و به خوبی نشانگر کیفیت آب است.

اولم دندان‌های بسیار کوچکی دارد که برای گرفتن و نگه داشتن طعمه استفاده می‌شود.

پوست اولم سرشار از غدد مخاطی است که ماده چسبنده‌ای تولید می‌کند که به محافظت از پوست حیوان کمک می‌کند و به حرکت در فضا‌های باریک کمک می‌کند.

بدن دراز و اندام‌های کوچک اولم این جاندار را به شناگر و خزنده‌ای عالی تبدیل می‌کند و به او اجازه می‌دهد از طریق آب و گذرگاه‌های باریک در محیط زیرزمینی خود حرکت کند.

رژیم غذایی اولم عمدتاً از بی مهرگان کوچک تشکیل شده است، اما مشخص شده که گاهی اوقات ماهی‌های کوچک یا دوزیستان می‌خورد.

اولم یک نماد محبوب در اسلوونی است، جایی که به عنوان یک گنج ملی در نظر گرفته می‌شود و بر روی تمبر‌های پستی، سکه‌ها و سایر اقلام نشان داده شده است.

پوست سنجد ماده‌ای با خواص ضد باکتریایی ترشح می‌کند که ممکن است به محافظت از حیوان در برابر عفونت در محیط خشن کمک کند.

پوست سنجد بسیار نفوذپذیر است و به آن اجازه می‌دهد تا اکسیژن و سایر مواد را مستقیماً از آب جذب کند.

اولم یک فسیل زنده است، به این معنی که بسیاری از صفات اولیه را که در طول زمان در گونه‌های دیگر از بین رفته‌اند، حفظ کرده است.

پوست اولم سرشار از کلاژن است که پروتئینی است که استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست و سایر بافت‌ها را فراهم می‌کند.

علیرغم ظاهر غیرمعمول، اولم‌ها نسبت به انسان‌ها رفتار تهاجمی ندارند و هیچ تهدیدی برای ایمنی انسان ایجاد نمی‌کنند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.