راهنمای خرید تجهیزات پزشکی

0

رپورتاژ

تجهیزات پزشکی به ابزار و وسایلی اطلاق می شود که در دانش پزشکی برای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها استفاده می گردند. هدف از ساخت این تجهیزات سلامتی انسان ها می باشد. در این مقاله شما را با انواع تجهیزات پزشکی آشنا خواهیم کرد. پس در ادامه همراه ما باشید.

انواع تجهیزات پزشکی

  • تجهیزات معاینه

ابزار یا تجهیزات معاینه که جهت تشخیص بیماری توسط پزشک مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات عبارتند از : دستگاه فشار سنج، دماسنج طبی، گوشی پزشکی، ترازو، اتوسکوپ، چراغ قوه و… .

  • تجهیزات عمومی

وسایلی که در بیمارستان ها و مراکز پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند مانند : برانکارد، تخت معاینه، پنبه، الکل، دستگاه اتوکلاو، میز ترالی و… .

  • تجهیزات درمانی

به ابزاری که برای درمان سریع بیماران در بیمارستان ها و مراکز پزشکی استفاده می شوند، تجهیزات درمانی گفته می شود. برخی از این تجهیزات شامل : سرنگ، انواع باند ها، آتل، انواع سرم، پایه سرم، سوند ادراری، چسب، دستگاه ساکشن و… می باشد.

  • تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی ابزاری هستند که برای تشخیص انواع بیماری در آزمایشگاه ها به کار برده می شوند. این ابزار عبارتند از : دستگاه آنالیزور، دستگاه سانتریفوژ، دستگاه فوتومتر، دستگاه شمارنده ی گلبول های خون، میز مخصوص آزمایشگاه، کیت های تشخیص طبی و… .

  • تجهیزات زنان و زایمان

ابزاری که به مشکلات و بیماری های زنان و زایمان تعلق دارد، در این گروه قرار می گیرد. نمونه ای از این ابزار عبارتند از:

چراغ معاینه، تخت معاینه، ژل اولتراسونیک و… .

  • تجهیزات اتاق عمل

تجهیزات اتاق عمل به ابزاری گفته می شود که برای جراحی و در اتاق عمل استفاده می شوند. این ابزار شامل : گاز های بیهوشی، دستگاه ساکشن، الکترو کوتر، گان جراحی، لباس اتاق عمل، مانیتور، صندلی تابوره، ماسک و دستکش جراحی و… می باشند.

  • تجهیزات بخش ها

انواع تجهیزاتی که در بخش های مختلف بیمارستان و مراکز پزشکی استفاده می شوند، در این گروه قرار می گیرند مانند:

مانیتور علائم حیاتی، الکترو کاردیوگرام، دستگاه تنفس مصنوعی ( ونتیلاتور )، تجهیزات سنگ شکن، دستگاه اکسیژن ساز و… .

  • تجهیزات دندان پزشکی

به ابزاری گفته می شود که در مطب های دندان پزشکی برای درمان بیماری های لثه و دندان مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزار عبارتند از :

جرم گیر دندان، آینه ی دندان پزشکی، یونیت دندان پزشکی، اتوکلاو، ماسک، باندینگ، فرز توربین، فرز آنگل و… .

  • تجهیزات دسته بندی نشده

تجهیزاتی که در دسته بندی های گفته شده قرار نمی گیرند مربوط به این گروه می باشند مانند : تشک طبی، کفش های طبی، کمربند طبی، صندلی های طبی، دستگاه نور ماوراء بنفش، اندام های مصنوعی، بیمارستان سیار، دستگاه تست ورزش، دستگاه تست قند خون و… .

دستگاه های کمک تنفسی

دستگاه های کمک تنفسی از جمله تجهیزات پزشکی هستند که به منظور اکسیژن درمانی در داخل و خارج از بیمارستان از آن ها استفاده می شود. این دستگاه ها مخصوص افرادی است که از بیماری هایی نظیر برونشیت مزمن، آمفیزم ( بیماری مزمن انسدادی ریه )، بیماری های ریوی ناشی از کار، سرطان ریه، نارسایی مزمن قلب و آسم رنج می برند. دستگاه های کمک تنفسی که در بیمارستان ها، مراکز پزشکی و حتی در خانه مورد استفاده قرار می گیرند، انواع مختلفی دارند که در این مقاله به شرح و معرفی سه نمونه ی پر کاربرد از این دستگاه ها می پردازیم. این سه دستگاه عبارتند از :

دستگاه اکسیژن ساز، دستگاه ونتیلاتور و دستگاه بای پپ که به راحتی می توان در منزل نیز از آن ها استفاده نمود.

  • دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین تجهیزات پزشکی خانگی است که اکسیژن مورد نیاز بیماران را از طریق تغلیظ کردن هوای محیط به اکسیژن خالص تأمین می کند. استفاده از دستگاه اکسیژن ساز بسیار آسان بوده و نیاز به تخصص و مهارت ویژه ای ندارد. هوایی که ما استشمام می کنیم شامل 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد گاز های دیگر می باشد. دستگاه اکسیژن ساز هوای محیط را دریافت کرده و توسط مخازن زئولیت، نیتروژن موجود در آن را حذف نموده و اکسیژنی با درصد خلوص 95 را برای بیمار فراهم می نماید.

انواع دستگاه های اکسیژن ساز خانگی

دستگاه اکسیژن ساز در دو نوع اکسیژن ساز ثابت و اکسیژن ساز قابل حمل یا پرتابل تولید می شوند. اکسیژن ساز های خانگی معمولا از نوع ثابت بوده و در ظرفیت های 3، 5، 8 و 10 لیتری در بازار موجود می باشند. نوع خانگی اکسیژن ساز ها دارای چرخ بوده و به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر جا به جا می شوند. نوع دیگر این دستگاه، دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل یا به اصطلاح پرتابل می باشد که در بیمارستان ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. اکسیژن ساز پرتابل معمولا در ظرفیت های 2، 3 و 5 لیتری تولید و عرضه می گردند و اکسیژن مورد نیاز بیماران را به صورت سیستم impuls تولید می کنند. سیستم impuls دارای سنسور های بسیار حساسی است که دم و بازدم بیمار را تشخیص داده و در هنگام دم اکسیژن را خارج و در هنگام بازدم جریان آن را قطع می کند. این عمل باعث صرفه جویی در مصرف دستگاه خواهد شد. تفاوت دستگاه اکسیژن ساز پرتابل با نوع خانگی آن در اندازه، وزن و نیز مجهز بودن به باتری شارژی می باشد.

اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه اکسیژن ساز

  1. فیلتر ها

این فیلتر ها شامل دو نوع فیلتر ورودی و خروجی می باشد. فیلتر ورودی وظیفه ی جذب گرد و غبار موجود در هوا را داشته و فیلتر خروجی وظیفه ی حذف باکتری ها و میکروب ها را بر عهده دارد تا اکسیژنی سالم جهت تنفس بیمار مهیا گردد.

  1. شیر برقی یا دریچه ی متحرک

این دریچه از یک سو ارتباط بین کمپرسور و سیلندر های زئولیت را برقرار می نماید و از سوی دیگر مسیری برای خروج اکسیژن فراهم می سازد.

  1. کمپرسور هوا

وظیفه ی کمپرسور مکش هوا به داخل دستگاه اکسیژن ساز و فشرده کردن آن می باشد. هوای مکیده شده ابتدا از فیلتر های دستگاه عبور کرده و سپس وارد کمپرسور می شود کمپرسور نیز پس از فشرده کردن هوا آن را به درون سیلندر های زئولیت می فرستد. در واقع سر و صدایی که از دستگاه های اکسیژن ساز شنیده می شود مربوط به کمپرسور دستگاه است.

  1. سیلندر های زئولیت

وظیفه ی سیلندر های زئولیت حذف گاز نیتروژن ، تغلیظ و عبور گاز اکسیژن می باشد. در واقع این سیلندر ها بیش ترین سهم را در تولید و تغلیظ گاز اکسیژن از هوای موجود را بر عهده دارند.

  1. مخزن اکسیژن

بعد از تغلیظ گاز اکسیژن و خروج آن از سیلندر های زئولیت، این گاز در محفظه ای به نام مخزن اکسیژن ذخیره شده و پس از تنظیم فشار آن توسط رگلاتور، به سمت خروجی دستگاه فرستاده می شود.

  1. فلومتر

فلومتر ابزاری است که وظیفه ی تنظیم میزان اکسیژن خروجی را بر حسب لیتر بر دقیقه بر عهده دارد. تنظیم فلومتر به صورت دستی و با چرخاندن یک شیر به آسانی انجام می گیرد.

  1. لیوان مرطوب کننده

لیوان مرطوب کننده در قسمت بیرونی دستگاه اکسیژن ساز تعبیه شده است و وظیفه ی مرطوب کردن گاز اکسیژن را بر عهده دارد. میزان آب مورد نیاز این لیوان بر روی آن درج شده و نباید کم تر یا بیش تر از این مقدار در آن آب ریخت. آب مورد استفاده ی لیوان مرطوب کننده می بایستی فقط آب مقطر باشد.

دستگاه ونتیلاتور

یکی دیگر از دستگاه های کمک تنفسی دستگاه ونتیلاتور می باشد. این دستگاه مختص بیمارانی است که دچار مشکلات تنفسی هستند و بدون کمک دستگاه قادر به تنفس نمی باشند. دستگاه ونتیلاتور به گونه ای طراحی و ساخته شده تا هوای محیط را با درصد اکسیژن بیش تری به داخل ریه ها هدایت و سپس دی اکسید کربن را از ریه ها خارج نماید. از ونتیلاتور ها در بیمارستان ها، مراکز پزشکی و هم چنین در منازل می توان استفاده نمود. نوعی از ونتیلاتور متحرک یا پرتابل نیز در بازار وجود دارد که قابلیت استفاده در آمبولانس، بیمارستان های صحرایی و هواپیما را دارا می باشد. این دستگاه با توجه به شرایط بیمار قادر به کنترل فشار، حجم و زمان تنفس می باشد.

وظایف دستگاه ونتیلاتور

  1. رساندن درصد معینی از اکسیژن به ریه ها
  2. خارج کردن دی اکسید کربن از ریه ها
  3. آسان تر نمودن عمل دم و بازدم
  4. مناسب برای بیمارانی که تنفس برای آن ها دشوار است.

دستگاه ونتیلاتور معمولا برای استفاده ی کوتاه مدت مناسب می باشد. یکی از کاربرد های این دستگاه در زمان عمل جراحی است که بیمار به دلیل بیهوشی قادر به تنفس نیست.

دستگاه کمک تنفسی بای پپ

bipap / bi-level

دستگاه بای پپ یکی از تجهیزات پزشکی پر کاربرد است که در بیمارستان ها، مراکز درمانی و حتی منازل مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه مناسب برای بیمارانی است که از مشکلات حاد تنفسی رنج می برند. دستگاه بای پپ با ایجاد دو نوع فشار هوا باعث تنفس نرمال و طبیعی در بیمار می گردد. در واقع این دستگاه بیش تر برای بیمارانی استفاده می شود که دارای مشکلات تنفسی در هنگام خواب می باشند. همان طور که گفته شد این دستگاه می تواند با ایجاد فشار دو طرفه، چرخه ی نامنظم خواب بیماران را به صورت منظم در بیاورد.

دستگاه بای پپ چه فوایدی دارد؟

  1. تنظیم چرخه ی خواب با دم و بازدم بدون نقص
  2. تنفس پی در پی و بدون مشکل
  3. جلوگیری از مسدود شدن مسیر دم و بازدم در هنگام خواب
  4. خوابی آسوده و قطع خرناس های شبانه

ویژگی های دستگاه بای پپ

  1. دارای مدل های گوناگون با توجه به نوع بیماری تنفسی
  2. دارای قسمت مرطوب کننده
  3. تنظیم میزان فشار هوا
  4. دارای قابلیت ذخیره کردن اطلاعات بیمار
  5. سبک و قابل حمل
  6. استفاده ی آسان و طول عمر بالا

دستگاه بای پپ مخصوص افرادی است که اکسیژن کافی در هنگام خواب دریافت نمی کنند. این دستگاه هم چون ریه هایی سالم در بدن فرد بیمار عمل می کند و باعث قطع تنگی نفس و هم چنین خرناس های شبانه می گردد. دستگاه بای پپ خوابی توأم با آرامش و لذت را به بیمار می بخشد.

برای خرید تجهیزات پزشکی با کیفیت می توانید به سایت اینترنتی کاویان مدیکال مراجعه نمایید. در این سایت مدل های متنوع و گوناگونی از تجهیزات پزشکی و دستگاه های کمک تنفسی ارائه شده است. مجموعه تجهیزات پزشکی کاویان در سال 1365 تاسیس شده و هم اکنون با گذشت بیش از 30 سال از فعالیت صادقانه ی خود توانسته است در زمینه ی عرضه ی تجهیزات پزشکی، دستگاه های ونتیلاتور، کمک تنفسی، بیهوشی و ICU پر قدرت ظاهر گردد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.