آیا در در دنیای آینده که واقعیت فیزیکی با واقعیت مجازی درهمآمیخته است؛ نیاز به قوانین جدا و متفاوتی برای دنیاهای مجازی داریم؟
صبح عنوان یک خبر را که خواندم، فکر عجیبی که در تیتر این پست مطرح کردم، ناگهان به سرم زد.
خبر به صورت خلاصه این است که گویا شخصی به نام دیوید زیپرر آمده و یک برنامه کامپیوتری به نام Menyoo and Absolute نوشته که با آن کاربران بازی Grand Theft Auto V میتوانند شرایط و تنظیمات بازی را به سود خود اندکی تغییر بدهند، آن هم بدون اجازه آنها.
اصطلاح کلی که برای این تقلبها و چیتها استفاده میشود، griefing است که البته باید یک وقتی پیدا بشود و کسی بیاید و دستکم این مدخل جذاب ویکیپدیا را ترجمه کند.
حالا یک قاضی فدرال آمریکا به استناد نقض کپی رایت بازی و رقابت ناسالم و لطمه به شهرت و میزان فروش شرکت سازنده، رای به محکومیت نویسنده نرمافزار تقلب را داده است. برآورد میشود که میزان زیان شرکت سازنده گیم حدود 500 هزار دلار باشد.
خبر را که خواندم و به یاد ناکارآمدی قوانین خیلی کشورها، از جمله کشور خودمان در مسائل اینچنینی افتادم؛ چیزهای دیگری به ذهنم خطور کرد.
تصور کنید که دنیای آینده تا حدی شبیه شرایط فیلم Ready Player One شود.
الان بیشتر ماها یک شخصیت فیزیکی روتین و یک شخصیت آنلاین داریم. این شخصیتها در جاهایی به هم شبیهند و در جاهایی فاصله زیاد از هم دارند. مثلا یک آدم کمگو که اطرافیانش از ذهنیات او اطلاع خاصی ندارند، ممکن است آدم فعالی و تأثیرگذاری در دنیای آنلاین باشد و برعکس یک آدم پرنفوذ در دنیای فیزیکی، ممکن است هیچ مهارتی در دنیای آنلاین نداشته باشد.
حالا تصور کنید که با پیشرفت فناوری، دنیای فیزیکی و اینترنت و فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، به کلی در هم ممزوج شوند.
تصور کنید که شرکتهای بزرگ ارائهدهنده پلتفرمهای واقعیت مجازی داشته باشد و به صورت خیلی پیشرفتهتری second life داشته باشیم.
در این صورت هیچ فکر کردهاید که برخی رفتارهایی که در زندگی مجازی سایبری میکنیم، ممکن است به کلی ناقض قوانین سنتی باشند، اما در آن دنیا مقبول باشند یا دست کم جریمه نشوند؟
در یک گیم تصور کنید که شما در تعقیب و گریز با یک مجرم، انتخاب کنید که عابران را با خودروی خود زیر بگیرد، در گیم این کار شاید با جریمهای روبرو نشود، اما در دنیای واقعی شما باید پاسخگوی نوع رفتار خود باشید!
به همین صورت انواع اظهارنظرها – فریبکاریها – رفتارهای جنسی – آزردنها و فعالیتهای اقتصادی دنیای درهمآمیخته فردا، مسائل خیلی پیچیدهای را مطرح میکنند.
چه میشود اگر از فرط این درهمآمیختگی کسی فراموش کند و رفتاری عادی در دنیای واقعیت مجازی را در دنیای وقاعی تکرار کند؟
در یک سطح دیگر آیا روزی میرسد که انسانها به خاطر آزردن مثل شبهشخصیتهای هوشمند مجازی، جریمه شوند؟
مثلا اگر شما یک سلبریتی محبوب دنیای مجازی را بکشید، آیا روزی فرامیرسد که خود فیزیکیتان برای این کار به سختی جریمه شود؟
یه صحنه ای از فیلم ready player one برام خیلی خنده دار بود. مردم در حالی که عینک واقعیت مجازی رو چشمشون بود تویه خیابون میدویدن و مبارزه مجازی میکردن. این صحنه رو دیدم یاد یه خبری افتادم که چند وقت پیش یه بنده خدایی در حالی که عینک واقعیت مجازی پلی استیشن روی چشمش بود خورد به میز و مرد. حالا اینها داشتن فارغ از همه موانع و همه چیز تویه خیابون میدویدن.
به نظر من آینده از نظر تکنولوژی هیچ شباهتی به ready player one نداره و اوج پیشرفت تکنولوژی به جایی خواهد رسید که خودآگاه رو به درون یه بازی ببرن و مثل خوابیدن و بازی کردن هست. یه چیزی شبیه فیلم تلقین ولی دنیا ساخته شده توسط تکنولوژی هست.
از نظر قوانین هم به نظر من باید قوانینی در بازی ها باشه که از مواردی مانند کشتن بی جهت آدم ها جلوگیری بکنه چون روانشناسی نشون داده چیزهایی شبیه اینها افراد رو به خصوص کودکان رو پرخاشگر و خشن تر میکنه و براشون در دنیای واقعی هم عادی تر میشه.