بی‌اختیاری ادرار در کوکان چرا ایجاد می‌شود و چه درمانی دارد؟ Enuresis

0

بی‌اختیاری روزانه و شبانه: بی‌اختیاری به دو نوع روزانه (در طی روز) و شبانه (در طی شب) دسته‌بندی می‌شود. سن مورد انتظار کنترل ادرار در طی روز تا ۴ سالگی و در طی شب تا ۶ سالگی می‌باشد.

بی‌اختیاری ادرار می‌تواند اولیه یا ثانویه باشد:

١- اولیه: بی‌اختیاری ادرار در کودکی که هرگز کنترل ادرار نداشته است. در بی‌اختیاری اولیه ادرار، معمولا سابقه خانوادگی وجود دارد.

۲- ثانویه: بی‌اختیاری ادرار در کودکی که حداقل ۶ ماه کنترل ادرار داشته است.

علت بی اختیاری ادرار:

بی‌اختیاری ادرار یک علامت است که می‌تواند علل متعددی مثل اختلالات تکاملی، بیماری ارگانیک و استرس‌های سایکولوژیک) داشته باشد.

اپیدمیولوژی: شایع‌ترین اختلال اورولوژیک در اطفال، بی‌اختیاری ادرار است

1-شیوع بی‌اختیاری روزانه ادرار کمتر از بی‌اختیاری شبانه است اما شیوع آن در دختر‌ها بیشتر است.

۲- شیوع بی‌اختیاری شبانه ادرار در پسر‌ها بیشتر است.

در بین کودکان دچار بی‌اختیاری ادرار، ۲۲٪ در طول روز بی‌اختیاری دارند، ۱۷٪ هم در روز و هم در شب و ۶۱٪ فقط طی شب بی‌اختیاری ادرار دارند.

بررسی‌های تشخیصی

1- تنها تست آزمایشگاهی که برای بیشتر کودکان دچار بی‌اختیاری ادرار توصیه می‌شود، آزمایش ادرار (U/ A) است (جهت ارزیابی عفونت ادراری (UTI)، بیماری کلیوی و دیابت قندی)، در صورت لزوم کشت ادرار هم انجام می‌شود.

۲- در موارد عارضه دار بی‌اختیاری ادراری (مثل سابقه UTI، اختلال شدید در دفع ادرار و یا یک یافته نورولوژیک)، سونوگرافی کلیه و سیستواورتروگرام در حین ادرار کردن (VCUG) انجام می‌شوند.

۳- در صورت وجود ریفلاکس مثانه به حالب، هیدرونفروز یا دریچه پیشابراهی خلفی (PUV)، کودک به اورولوژیست ارجاع می‌شود.

تشخیص افتراقی

١- بیشتر اطفال مبتلا به بی‌اختیاری ادرار هیچ علت مشخصی برای این اختلال ندارند. در اکثر موارد بدون درمان بی‌اختیاری ادرار در نوجوانی رفع می‌گردد.

۲- در کودکانی که بی‌اختیاری ثانویه ادرار دارند احتمال وجود علل ارگانیک (مانند UTI، دیابت قندی و یا دیابت بی‌مزه) بیشتر است.

٣- کودکان مبتلا به بی‌اختیاری اولیه (شبانه و روزانه امکان دارد اختلالی در تکامل عصبی یا در فانکشن مثانه داشته باشند.

۴- در کودکان دچار بی‌اختیاری شبانه ثانویه، یک عامل استرس زای سایکوسوشیال به عنوان عامل زمینه ساز دخیل است.

درمان بی‌اختیاری ادرار:

علل ارگانیک زمینه‌ای بی‌اختیاری ادرار حتما باید درمان شوند. درمان یبوست زمین‌های مزمن نیز معمولا موجب بهبود می‌شود. روش‌های درمان شامل ۲ روش می‌باشند:

درمان شرطی‌سازی: برای درمان بی‌اختیاری شبانه ادرار و به کمک زنگ بی‌اختیاری ادرار (Eenuresis alarm ) انجام می‌شود. موفقیت اولیه آن ۶۰-۳۰٪ و عود آن قابل توجه است.

درمان دارویی: از دسموپرسین استات و ندرتا ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای (ایمی پرامین) جهت درمان شب ادراری استفاده می‌شود.

۱- دسموپرسین استات: تولید ادرار را کم می‌کند. این دارو موجب درمان علامتی می‌شود و موجب درمان قطعی نمی‌گردد، لذا اگر قطع شود عود آن ۹۰% می‌باشد.

۲- ایمی پرامین: به ندرت به کار برده می‌شود. میزان عود پس از قطع ۹۰٪ است. مهمترین کنتراندیکاسیون استفاده از ایمی پرامین، خطر مصرف بیش از اندازه آن است که باعث آریتمی قلبی کشنده می‌شود.

عوارض: عوارض سایکولوژیک بی‌اختیاری ادرار ممکن است شدید باشد. والدین باید از رویکرد‌های تنبیهی اجتناب نمایند تا کودکشان دچار کمبود اعتماد به نفس نشود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.