استاندارد USB 4.0 چه ویژگی‌هایی دارد و تفاوت آن با USB-C چیست؟

آیا همه کابل‌های USB مشابه هم هستند؟ نه لزوما

0

استاندارد USB از زمان انتشار در سال ۱۹۹۶ تا کنون زندگی را برای مردم آسان‌تر و راحت‌تر کرده است. اما این استاندارد نسبت به روز نخست تغییرات زیادی داشته است و شاهد انتشار چندین استاندارد جدید بودیم.

اکنون، چندین استاندارد USB در بازار مطرح هستند که باعث سردرگمی کاربران می‌شوند. معرفی استاندارد USB جدید به نام USB 4.0 می‌تواند مقداری از این سردرگمی‌ها را کاهش دهد.

USB مخفف Universal Serial Bus و به یک رابط plug-and-play گفته می‌شود و کامپیوتر را قادر می‌سازد سریع و راحت با وسایل جانبی و سایر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کند.

پرسشی که الان مطرح می‌شود؛ استاندارد جدید USB 4.0 دقیقا چیست و آیا با استاندارد USB Type-C تفاوت دارد؟

استاندارد USB-C چیست؟

USB-C به یکی از سه استاندارد USB غالب در بازار (Type A و Type B و Type C) اشاره دارد. کانکتورهای USB-C به چند دلیل با دیگر اتصالات USB تفاوت‌های بزرگی دارند. تفاوت اصلی این است که می‌توان کانکتورهای USB-C را برای مصارف و اهداف مختلفی به کار برد در حالی‌که مثلا کانکتور سنتی USB Type-A چنین قابلیتی ندارد.

افزون بر این، کانکتورهای USB-C می‌توانند انرژی بیشتری نسبت به همتایان قبلی خود (حداکثر ۳ آمپر برای هر درگاه) تامین کنند؛ چون یک کانکتور USB-C از اتصالات بیشتری بهره می‌برد.

حالا باید بررسی کنیم ارتباط و تفاوت USB-C با استاندارد جدید USB 4.0 چیست؟

استاندارد USB 4.0 چیست؟

USB 4.0 به عنوان نسل بعدی درگاه‌ها و کابل‌های USB شناخته شده و در سال ۲۰۱۹ به تصویب رسید. در این استاندارد وعده سرعت بیشتر انتقال اطلاعات، استفاده بهتر از درگاه و توانایی تونل کردن درگاه‌های display port و PCIe به یک دستگاه اکسترنال داده شده است.

USB 4.0 از یک کانکتور استاندارد ساده (USB-C) بهره می‌برد چندین استاندارد را با یکدیگر ترکیب می‌کند. همچنین، USB 4.0 تقریبا یک سازگاری معکوس با تمام استانداردهای قبلی از جمله USB 3.0 و USB 2.0 دارد.

اولین کامپیوتر دارای استاندارد USB 4.0 اواخر سال ۲۰۲۰ عرضه شده است. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها بیشتری با این درگاه وارد بازار شود.

اکنون که درک درستی از ارتباط USB 4.0 و USB-C پیدا کردیم؛ سوال آخر این است که تفاوت این دو استاندارد دقیقا در چیست؟

تفاوت USB 4.0 و USB-C چیست؟

اصلی‌ترین و بارزترین تفاوت USB 4.0 و USB-C این است که USB-C به یک نوع کابل USB اشاره دارد ولی USB 4.0 به عملکرد و سرعت نظر دارد. در USB-C به طراحی فیزیکی کابل و درگاه توجه شده است ولی USB 4.0 آخرین استاندارد USB است که از نظر ظاهری مشابه کابل‌های USB-C است ولی از سرعت و عملکرد بالاتری برخوردار است.

تفاوت دیگر این است که کابل USB-C به خودی خود با استانداردهای پیش از خود سازگار نیست. شما یک دستگاه USB قدیمی را نمی‌توانید به یک درگاه USB-C کوچک و مدرن جدید وصل کنید. همچنین، نمی‌توان کابل USB-C را به یک درگاه USB بزرگ‌تر و قدیمی‌تر وصل کرد. USB 4.0 محدودیت‌های کمتری دارد و اساسا با استانداردهای USB قبل از خود سازگاری دارد.

روی USB 4.0 سرعت انتقال اطلاعات ۲۰ گیگابیت بر ثانیه و ۴۰ گیگابیت بر ثانیه دست‌یافتنی هستند. این سرعت‌ها از اکثر دستگاه‌های USB-C بسیار سریع‌تر است. کابل‌های USB 4.0 دارای دو خط ارتباطی یک پهنای‌باند بسیار بالایی نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر فراهم می‌کنند و اجازه می‌دهند داده‌های بیشتری بین دستگاه‌ها رد و بدل شود که باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات می‌شود.

USB PD چیست؟

USB PD مخفف USB Power Delivery مشخصاتی است که برای کنترل توان برق بالاتر و شارژ سریع‌تر و موثرتر در محدود دستگاه‌های USB استفاده می‌شود.

برخلاف USB-C که با مشخصات USB PD تطابق ندارد؛ هر اتصال USB 4.0 به طور کامل با USB PD هم‌خوانی و تطابق دارد. به این معنی که می‌توانید مطمئن باشد یک اتصال USB 4.0 می‌توان هر دستگاهی را روشن نگه دارد؛ به شرط اینکه برق مورد نیاز دستگاه توسط منبع برق تامین شود.

USB 4.0 آینده اتصالات USB است

با ترکیب کابل‌های USB-C و سرعت و کارآمدی USB 4.0، می‌توان گفت آینده اتصالات USB بسیار روشن است. حدس زده می‌شود که USB 4.0 باعث مرگ قطعی درگاه‌های USB قدیمی شود.

از آن‌جایی‌که لپ‌تاپ‌های USB 4.0 وارد بازار شدند؛ استفاده از کابل‌های USB-C و استاندارد USB 4.0 به تدریج باعث از بین رفتن دیگر استانداردهای USB شده و کم‌کم شاهد کاهش استفاده از آن‌ها خواهیم بود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…
منبع makeuseof
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.