استاندارد USB 4.0 چه ویژگی‌هایی دارد و تفاوت آن با USB-C چیست؟

آیا همه کابل‌های USB مشابه هم هستند؟ نه لزوما

0

استاندارد USB از زمان انتشار در سال ۱۹۹۶ تا کنون زندگی را برای مردم آسان‌تر و راحت‌تر کرده است. اما این استاندارد نسبت به روز نخست تغییرات زیادی داشته است و شاهد انتشار چندین استاندارد جدید بودیم.

اکنون، چندین استاندارد USB در بازار مطرح هستند که باعث سردرگمی کاربران می‌شوند. معرفی استاندارد USB جدید به نام USB 4.0 می‌تواند مقداری از این سردرگمی‌ها را کاهش دهد.

USB مخفف Universal Serial Bus و به یک رابط plug-and-play گفته می‌شود و کامپیوتر را قادر می‌سازد سریع و راحت با وسایل جانبی و سایر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کند.

پرسشی که الان مطرح می‌شود؛ استاندارد جدید USB 4.0 دقیقا چیست و آیا با استاندارد USB Type-C تفاوت دارد؟

استاندارد USB-C چیست؟

USB-C به یکی از سه استاندارد USB غالب در بازار (Type A و Type B و Type C) اشاره دارد. کانکتورهای USB-C به چند دلیل با دیگر اتصالات USB تفاوت‌های بزرگی دارند. تفاوت اصلی این است که می‌توان کانکتورهای USB-C را برای مصارف و اهداف مختلفی به کار برد در حالی‌که مثلا کانکتور سنتی USB Type-A چنین قابلیتی ندارد.

افزون بر این، کانکتورهای USB-C می‌توانند انرژی بیشتری نسبت به همتایان قبلی خود (حداکثر ۳ آمپر برای هر درگاه) تامین کنند؛ چون یک کانکتور USB-C از اتصالات بیشتری بهره می‌برد.

حالا باید بررسی کنیم ارتباط و تفاوت USB-C با استاندارد جدید USB 4.0 چیست؟

استاندارد USB 4.0 چیست؟

USB 4.0 به عنوان نسل بعدی درگاه‌ها و کابل‌های USB شناخته شده و در سال ۲۰۱۹ به تصویب رسید. در این استاندارد وعده سرعت بیشتر انتقال اطلاعات، استفاده بهتر از درگاه و توانایی تونل کردن درگاه‌های display port و PCIe به یک دستگاه اکسترنال داده شده است.

USB 4.0 از یک کانکتور استاندارد ساده (USB-C) بهره می‌برد چندین استاندارد را با یکدیگر ترکیب می‌کند. همچنین، USB 4.0 تقریبا یک سازگاری معکوس با تمام استانداردهای قبلی از جمله USB 3.0 و USB 2.0 دارد.

اولین کامپیوتر دارای استاندارد USB 4.0 اواخر سال ۲۰۲۰ عرضه شده است. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها بیشتری با این درگاه وارد بازار شود.

اکنون که درک درستی از ارتباط USB 4.0 و USB-C پیدا کردیم؛ سوال آخر این است که تفاوت این دو استاندارد دقیقا در چیست؟

تفاوت USB 4.0 و USB-C چیست؟

اصلی‌ترین و بارزترین تفاوت USB 4.0 و USB-C این است که USB-C به یک نوع کابل USB اشاره دارد ولی USB 4.0 به عملکرد و سرعت نظر دارد. در USB-C به طراحی فیزیکی کابل و درگاه توجه شده است ولی USB 4.0 آخرین استاندارد USB است که از نظر ظاهری مشابه کابل‌های USB-C است ولی از سرعت و عملکرد بالاتری برخوردار است.

تفاوت دیگر این است که کابل USB-C به خودی خود با استانداردهای پیش از خود سازگار نیست. شما یک دستگاه USB قدیمی را نمی‌توانید به یک درگاه USB-C کوچک و مدرن جدید وصل کنید. همچنین، نمی‌توان کابل USB-C را به یک درگاه USB بزرگ‌تر و قدیمی‌تر وصل کرد. USB 4.0 محدودیت‌های کمتری دارد و اساسا با استانداردهای USB قبل از خود سازگاری دارد.

روی USB 4.0 سرعت انتقال اطلاعات ۲۰ گیگابیت بر ثانیه و ۴۰ گیگابیت بر ثانیه دست‌یافتنی هستند. این سرعت‌ها از اکثر دستگاه‌های USB-C بسیار سریع‌تر است. کابل‌های USB 4.0 دارای دو خط ارتباطی یک پهنای‌باند بسیار بالایی نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر فراهم می‌کنند و اجازه می‌دهند داده‌های بیشتری بین دستگاه‌ها رد و بدل شود که باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات می‌شود.

USB PD چیست؟

USB PD مخفف USB Power Delivery مشخصاتی است که برای کنترل توان برق بالاتر و شارژ سریع‌تر و موثرتر در محدود دستگاه‌های USB استفاده می‌شود.

برخلاف USB-C که با مشخصات USB PD تطابق ندارد؛ هر اتصال USB 4.0 به طور کامل با USB PD هم‌خوانی و تطابق دارد. به این معنی که می‌توانید مطمئن باشد یک اتصال USB 4.0 می‌توان هر دستگاهی را روشن نگه دارد؛ به شرط اینکه برق مورد نیاز دستگاه توسط منبع برق تامین شود.

USB 4.0 آینده اتصالات USB است

با ترکیب کابل‌های USB-C و سرعت و کارآمدی USB 4.0، می‌توان گفت آینده اتصالات USB بسیار روشن است. حدس زده می‌شود که USB 4.0 باعث مرگ قطعی درگاه‌های USB قدیمی شود.

از آن‌جایی‌که لپ‌تاپ‌های USB 4.0 وارد بازار شدند؛ استفاده از کابل‌های USB-C و استاندارد USB 4.0 به تدریج باعث از بین رفتن دیگر استانداردهای USB شده و کم‌کم شاهد کاهش استفاده از آن‌ها خواهیم بود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…
منبع makeuseof
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5