داستان روبیکا و حساب‌های کاربری جعلی: وقتی با برداشتی اشتباه «هسته‌زایی» صورت می‌گیرد و تفسیر نادرستی از مسیر جذب انبوه کاربر اینستاگرام در ماه‌های نخستین آن صورت می‌گیرد!

0

در شبکه‌های اجتماعی از امروز صبح غوغایی در مورد روبیکا به راه افتاده است. داستان از انجا شروع که برخی از بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس و همچنین بازیکن سابق این تیم -حسین کننانی‌زادگان- در استوری‌هایی اعلام کردند که متوجه شده‌اند که در روبیکا اکانت‌هایی با نام و مشخصات آنها و حتی تیک آبی باز شده.

در این پیج‌ها حتی پست‌های اخیر آنها دقیقا کپی شده بود. این بازیکنان اظهار کردند که این صفحات را خودشان نساخته‌اند و هیچ کنترلی بر روی آن ندارند.

به دنبال آن جمع کثیری از کاربران دیگر هم مشکوک شدند و روبیکا را چک کردند و متوجه شدند که ساخت این صفحات به صورت بسیار انبوه صورت گرفته و صفحات متعددی برای سلبریتی‌های اینستاگرامی و حتی کاربرانی که جزو اینفلوئنسرهای فناوری طبقه‌بندی می‌شوند، ساخته شده.

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که صفحه اینستاگرامی شما کپی شده یا خیر ، این آدرس را در مرورگر خود کپی پیست کنید:

http://www.rubika.ir/username

البته به جای username بایستی نام کاربری خود در اینستاگرام را جایگزین کنید.

هنوز روبیکا در مورد چگونگی پیدایش چنین صفحاتی، آن هم به صورت انبوه، اظهار نظری نکرده و به این مطلب اکتفا کرده که از کاربران شاکی دعوت کند که با تماس با روبیکا، برای صفحه خود احزار هویت انجام بدهند و کنترل حسابشان را در دست بگیرند یا بتوانند آن را حذف کنند.

همچنین روابط عمومی روبیکا گفته که چون این صفحات به صورت پابلیک و عمومی هستند و حالا خصوصی ندارند، اصولا سوء استفاده‌ای انجام نشده است.


در مورد این خبر و داستان اخیر، می‌توان گمانه‌زنی‌های زیادی انجام داد، اما من فقط به این مسئله اکتفا می‌کنم که در ایران مدت‌هاست راه‌ها اشتباه پیموده می‌شوند.

کسی چه می‌داند شاید شخصی با دقت داستان رونق اینستاگرام را خوانده باشد. اینستاگرام در راهبردی هوشمندانه متوجه شد که تنها معماری خوب یک اپلیکیشن و کاربرد طراحی آن و یک رابط کاربری عالی، تضمین‌کننده جذب کاربر انبوه نیست. پس آنها با مذاکره و ترفندهای مختلف، کم کم پای سلبریتی‌ها را به اینستاگرام باز کردند.

به عبارتی آنها هسته اولیه کاربران را ایجاد کردند و این هسته بعدا بهمن‌وار، کاربر جذب کرد.

کلا کار رسانه‌ای هم به این صورت است. یعنی مرحله بسیار دشوار کار شما این است که آن هسته اولیه کاربران را داشته باشید. آنقدر که کیفیت این هسته مهم است، کمیت آن مهم نیست.

اما چه کنیم که در ایران خیلی موارد علیرغم اینکه تئوری مسائل خوب قرائت می‌شود، در مقام عمل و انجام، برداشتی واژگونه از مسئله صورت می‌گیرد.

تاکید می‌کنم که بر من هیچ چیزی مسلم نیست، از قضاوت بیشتر خودداری می‌کنم و فعلا هیچ خبر رسمی در مورد چگونگی ساخت انبوه این اکانت‌ها در هیچ جا منتشر نشده. اما می‌توانم بنویسم که در ایران پس از مطرح شدن طرح صیانت کاربران تکانه‌ای‌تر، خسته‌تر و مطالبه‌گرتر از پیش شده‌اند و هرگونه اجبار آنها برای وارد شدن به یک مسیر، ممکن عواقب معکوس در پی داشته باشد.

ما فعالان وب آرزوی شرایطی را داشتیم که سرویس‌های پیامرسانی و شبکه‌های اجتماعی ایرانی، در میدان رقابتی منصفانه و بدون ایجاد محدودیت برای دیگران، با خلاقیت و بومی‌سازی بتوانند بخشی از بازار را در دست بگیرند.

واقعا هم علیرغم اینکه تصور می‌کنیم که دنیا در تسخیر سوپراپلیکیشن‌ها است، زمینه این خلاقیت وجود دارد، اما چه کنیم که از این شرایط بسیار دور هستیم.

کاربران اینترنت از الان نگران هستند که داستان‌هایی مشابه در مورد موتورهای جستجوی «ملی» تکرار شود.

امیدوارم که همگان درک کنند که جلب اعتماد و رضایت کاربرانی، فرایندی بسیار دشوار در همه جاست و علیرغم ابتلای شهروندان به ده‌ها مشکل روتین، آنها هنوز هوشمندی تشخیص را از کف نداده‌اند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.