داستان روبیکا و حساب‌های کاربری جعلی: وقتی با برداشتی اشتباه «هسته‌زایی» صورت می‌گیرد و تفسیر نادرستی از مسیر جذب انبوه کاربر اینستاگرام در ماه‌های نخستین آن صورت می‌گیرد!

0

در شبکه‌های اجتماعی از امروز صبح غوغایی در مورد روبیکا به راه افتاده است. داستان از انجا شروع که برخی از بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس و همچنین بازیکن سابق این تیم -حسین کننانی‌زادگان- در استوری‌هایی اعلام کردند که متوجه شده‌اند که در روبیکا اکانت‌هایی با نام و مشخصات آنها و حتی تیک آبی باز شده.

در این پیج‌ها حتی پست‌های اخیر آنها دقیقا کپی شده بود. این بازیکنان اظهار کردند که این صفحات را خودشان نساخته‌اند و هیچ کنترلی بر روی آن ندارند.

به دنبال آن جمع کثیری از کاربران دیگر هم مشکوک شدند و روبیکا را چک کردند و متوجه شدند که ساخت این صفحات به صورت بسیار انبوه صورت گرفته و صفحات متعددی برای سلبریتی‌های اینستاگرامی و حتی کاربرانی که جزو اینفلوئنسرهای فناوری طبقه‌بندی می‌شوند، ساخته شده.

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که صفحه اینستاگرامی شما کپی شده یا خیر ، این آدرس را در مرورگر خود کپی پیست کنید:

http://www.rubika.ir/username

البته به جای username بایستی نام کاربری خود در اینستاگرام را جایگزین کنید.

هنوز روبیکا در مورد چگونگی پیدایش چنین صفحاتی، آن هم به صورت انبوه، اظهار نظری نکرده و به این مطلب اکتفا کرده که از کاربران شاکی دعوت کند که با تماس با روبیکا، برای صفحه خود احزار هویت انجام بدهند و کنترل حسابشان را در دست بگیرند یا بتوانند آن را حذف کنند.

همچنین روابط عمومی روبیکا گفته که چون این صفحات به صورت پابلیک و عمومی هستند و حالا خصوصی ندارند، اصولا سوء استفاده‌ای انجام نشده است.


در مورد این خبر و داستان اخیر، می‌توان گمانه‌زنی‌های زیادی انجام داد، اما من فقط به این مسئله اکتفا می‌کنم که در ایران مدت‌هاست راه‌ها اشتباه پیموده می‌شوند.

کسی چه می‌داند شاید شخصی با دقت داستان رونق اینستاگرام را خوانده باشد. اینستاگرام در راهبردی هوشمندانه متوجه شد که تنها معماری خوب یک اپلیکیشن و کاربرد طراحی آن و یک رابط کاربری عالی، تضمین‌کننده جذب کاربر انبوه نیست. پس آنها با مذاکره و ترفندهای مختلف، کم کم پای سلبریتی‌ها را به اینستاگرام باز کردند.

به عبارتی آنها هسته اولیه کاربران را ایجاد کردند و این هسته بعدا بهمن‌وار، کاربر جذب کرد.

کلا کار رسانه‌ای هم به این صورت است. یعنی مرحله بسیار دشوار کار شما این است که آن هسته اولیه کاربران را داشته باشید. آنقدر که کیفیت این هسته مهم است، کمیت آن مهم نیست.

اما چه کنیم که در ایران خیلی موارد علیرغم اینکه تئوری مسائل خوب قرائت می‌شود، در مقام عمل و انجام، برداشتی واژگونه از مسئله صورت می‌گیرد.

تاکید می‌کنم که بر من هیچ چیزی مسلم نیست، از قضاوت بیشتر خودداری می‌کنم و فعلا هیچ خبر رسمی در مورد چگونگی ساخت انبوه این اکانت‌ها در هیچ جا منتشر نشده. اما می‌توانم بنویسم که در ایران پس از مطرح شدن طرح صیانت کاربران تکانه‌ای‌تر، خسته‌تر و مطالبه‌گرتر از پیش شده‌اند و هرگونه اجبار آنها برای وارد شدن به یک مسیر، ممکن عواقب معکوس در پی داشته باشد.

ما فعالان وب آرزوی شرایطی را داشتیم که سرویس‌های پیامرسانی و شبکه‌های اجتماعی ایرانی، در میدان رقابتی منصفانه و بدون ایجاد محدودیت برای دیگران، با خلاقیت و بومی‌سازی بتوانند بخشی از بازار را در دست بگیرند.

واقعا هم علیرغم اینکه تصور می‌کنیم که دنیا در تسخیر سوپراپلیکیشن‌ها است، زمینه این خلاقیت وجود دارد، اما چه کنیم که از این شرایط بسیار دور هستیم.

کاربران اینترنت از الان نگران هستند که داستان‌هایی مشابه در مورد موتورهای جستجوی «ملی» تکرار شود.

امیدوارم که همگان درک کنند که جلب اعتماد و رضایت کاربرانی، فرایندی بسیار دشوار در همه جاست و علیرغم ابتلای شهروندان به ده‌ها مشکل روتین، آنها هنوز هوشمندی تشخیص را از کف نداده‌اند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5