زندگینامه گلی ترقی و نگاهی به آثار او – به مناسبت زادروز او

0

گلی ترقی، فرزند لطف الله ترقی، نویسنده و وکیل مجلس و مدیر مجلهٔ ترقی- است. گلی ترقی در ۱۷ مهر ۱۳۱۸ در تهران به دنیا آمد. قصه‌نویسی را از سال 1344 با چاپ داستانی در مجلهٔ اندیشه و هنر آغاز کرد.

من هم چه گوارا هستم. اولین مجموعهٔ داستان او، در سال 1348 منتشر شد و چهار سال بعد داستان بلند خواب زمستانی را منتشر کرد.

در سال 1351 فیلم‌نامه‌ای نوشت که همسرش، زنده‌یاد هژیر داریوش، براساس آن فیلمی به نام بی‌تا ساخت. او که مدرس دانشگاه در رشتهٔ اسطوره‌شناسی بود پس از انقلاب به فرانسه رفت.

پس از آن گلی ترقی دوباره در عرصهٔ ادبی ایران جلوه کرد؛ یک‌بار با خاطره‌های پراکنده (1373) که واخوانی یادهای حسرت‌آمیز گذشته و حدیث زندگی ملال‌آور در غربت است، بار دیگر با جایی دیگر که در ابتدای سال جاری منتشر شد. هر دو کتاب کمابیش نظر منتقدان و محافل ادبی را گرفت. یک‌فیلم بلند سینمایی بر اساس یکی از داستان‌های جایی دیگر به نام درخت گلابی توسط داریوش مهرجویی ساخته شد که با اقبال بینندگان روبه‌رو شد.

ترقی پس از سال ۱۳۵۷ داستان‌های تامل برانگیزی مانند «بزرگ بانوی روح من»، «اتوبوس شمیران»، و «خانه‌ای در آسمان» نوشته‌است که نمونه‌های برجسته ادبیات داستانی معاصر ایران هستند. آثار او بجز خواب زمستانی و اتفاق بصورت داستان کوتاه بوده است.  کتاب خواب زمستانی او تاکنون بارها تجدید چاپ شده است.

ترقی، چنان‌ که خودش نیز گفته است، بسیار کم‌کار است، و خود را از جملهٔ نویسندگان وسواسی و مردد می‌داند که زبان برای‌شان مهم‌ترین عنصر داستان است. او به دنبال زبانی است «خاموش و متواضع، بدون ادا و تظاهر». شاعرانگی در زبان را نمی‌پسندد، و نثر «پر از زرق‌وبرق» یا «پیج‌وخم» را «هیاهو بر سر هیچ» می‌داند.

سادگی و طنز را، حتی در بیان مایه‌های تراژیک، عاملی بسیار مهم و «مدرن» در یک‌داستان می‌داند. در اغلب داستان‌هایی که نوشته از تجربه‌های واقعی زندگی خود مدد گرفته است، و از همین‌رو آثارش را شرح احوال درونی خود می‌داند. او نویسنده‌‌ای است صبور و بی‌ادعا، و گزیده‌نویسی را بر قلم‌فرسایی و  ترجیح می‌دهد.

گلی ترقی با تیزهوشی و در عین حال سادگی و نثری صمیمانه، بزرگ‌ترین مشکلات و پارادوکس‌های جامعه متکثر و متفاوت ایران را توضیح می‌دهد.


دوستانش اسم او را گذاشته بودند «زن پراکنده»، چون هر تکه از وجودش به سوی کسی یا جایی می‌دوید: به سوی پسر‌هایش در آمریکا، شوهرش در تهران، خواهرش در کانادا، برادرش در آلمان، و دوستان نزدیکش پخش و پلا در اطراف واکناف جهان، خودش را با نگاه این آدم‌ها می‌شناخت. حس می‌کرد بدون این دیگران کم و کسر دارد، مثل نشانی خانه‌ای که اسم کوچه یا کدپستی‌اش پاک شده باشد.

تیزهوشی و حافظه آن وقت‌هایش را نداشت. اسم آدم‌ها، فیلم‌ها، و عنوان کتاب‌ها از یادش می‌رفت. مطمئن بود این فراموشی زودرس، این حواس پرتی و سرگشتگی، به خاطر زندگی در جایی ست که جای واقعی او نیست. باید برمی گشت اما… هزار باید و نباید و شاید به این «اما»، به این سه حرف کوچک، آویزان بود.

اگر برمی گشت و می‌دید در شهر خودش هم غریبه است، اگر زبان دوستان قدیمی‌اش را نمی‌فهمید و می‌دید قبولش ندارند، اگر حرف‌هایی که پشت سر امیررضا می‌زدند حقیقت داشت؟ اگر اگر اگر… ماه سیما جواب درستی برای این پرسش‌ها نداشت. ایستاده بود سر دوراهی، دو نیمه، دودل. خبر‌هایی که از تهران می‌رسید، خوب نبود. نمی‌خواست بی‌گدار به آب بزند.

بریده‌ای از کتاب بازگشت گلی ترقی


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.