پیشنهاد تماشای دوباره فیلم هری کثیف از کلینت ایستوود – Dirty Harry (1971)
هری کالاهان (کلینت ایستوود) به دزد بانک:
می دونم به چی داری فکر میکنی … که شیش تا گلوله در کرده یا پنج تا … خب، راستشو بخوای، وسط اینهمه بریز و بپاش، حسابش از دست خودمم دررفته؛ ولی از اونجایی که این یه مگنومه چهل و چهاره، یعنی قویترین سلاح کمری دنیا و مغزتو راحت متلاشی می کنه، بهتره از خودت فقط یه سئوال بکنی: شانس آوردم؟ خب، واقعاً شانس آوردی آشغال؟
سال تولید : ۱۹۷۱
کارگردان : سیگل
فیلمنامهنویس : هری جولیان فینک، ریتا م. فینک و دین رایسنر (جان میلیوس)
هنرپیشگان : کلینت ایستوود، هری گوآردینو، رنی سانتونی، جان ورنن، جان لارچ و اندی رابینسن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۲ دقیقه.
تک تیراندازی (رابینسن) از روی پشتبام یک ساختمان، دختری را به قتل میرساند و سپس یادداشتی میگذارد مبنی بر این که به این کار ادامه خواهد داد، مگر آن که پلیس صد هزار دلار به او بدهد. «بازرس هری کالاهان» (ایست وود) که به خاطر خشونتش به «هری کثیف» معروف است، مأمور پیگیری این پرونده میشود و «ستوان برسلر» (گوآردینو)، دستیاری بهنام «چیکو» (سانتونی) را برایش تعیین میکند. پس از کشته شدن یک پسر سیاهپوست، «کالاهان» برای «قاتل» دام میگذارد، اما «قاتل» نه تنها به دام میافتد بلکه دختر بچهای را میرباید و حالا تقاضای دویست هزار دلار میکند. شهردار تصمیم میگیرد پول را بپردازد و «کالاهان» مأمور میشود تا پول را تحویل دهد و دختربچه را پس بگیرد…
از قلههای سینمای دهه 1970 که در تثبیت شمایل خونسرد، خشن و غیر احساساتی ایستوود سنگ تمام گذاشت. اوج هنرنمائی سیگل – ایستوود درخلق شخصیتی جذاب که کم حرف میزند، خشن و بیرحم است و زنان در زندگیاش نقشی ندارند (برخلاف شمایل 007 رایج در آن سالها). از این جنبه سیگل و امدار ژان پییر ملویل افسانهای است که ایده تضاد میان قدرت و جذبیت فیزیکی و توداری احساسی را در آن آلن دلون به منصه ظهور رسانده بود. اما سیگل یک گام از ملویل جلو میگذارد و به تن شخصیت مورد علاقهاش جامه قانون میپوشاند و بعد نشان میدهد که این جامعه تا چه حد برای او محدود و حقیر است.
کلینت ایستوود، در روز ۳۱ مه سال ۱۹۳۰ در سانفرانسیسکو متولد شده است. او تاکنون برنده چهار جایزه اسکار شده است. این هنرپیشه سرشناس در رشته فیلم های اکشن «هری کثیف» نقش هری کلهان، کارآگاه پلیس سانفرانسیسکو را که روش هایی خشن و بی رحمانه علیه خلافکاران به کار می گرفت ایفا کرد. کلینت ایستوود همچنین کارگردانی چهارمین فیلم از رشته فیلم های «هری کثیف» را برعهده داشت.
او پیش از آن در دهه ۱۹۶۰ در سه گانه دلار به کارگردانی سرجو لئونه نقش «مرد بی نام» را ایفا کرد. سه گانه دلار شامل «به خاطر یک مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر» و «خوب، بد، زشت» می شود. کلینت ایستوود در این سه فیلم که به سبک «وسترن اسپاگتی» ساخته شدند با قد یک متر و ۹۳ سانتی متری خود نقش شخصیتی ضدقهرمان، کم حرف و تاثیرگذار را بازی کرده است.
فیلم های «جوسی ولز یاغی»، «میستی را برایم پخش کن» و «ولگرد دشتهای مرتفع» از جمله آثاری است که کلینت ایستوود در دهه ۱۹۷۰ هم کارگردانی آنها را برعهده داشت و هم در آنها به ایفای نقش پرداخت. فیلم های «نابخشوده» و «پل های مدیسون کانتی» از آثار موفق کلینت ایستوود در مقام کارگردانی و بازیگری در دهه ۱۹۹۰ است.
منتقدان یک دهه بعد از آن از فیلم های «رودخانه مرموز» و «دختر میلیون دلاری» به کارگردانی کلینت ایستوود استقبال زیادی کردند. از جمله فیلم های مطرحی که او در یک دهه اخیر ساخته است می توان به «تک تیرانداز آمریکایی»، «سالی» و «جی ادگار» اشاره کرد.