سنگی بر گوری

13

چندی پیش که “سنگی بر گوری” جلال آل احمد را می‌خواندم ، با خودم فکر می‌کردم ، شاید اگر جلال و سیمین حالا با هم زندگی می‌کردند ، رنج نازایی را تحمل نمی‌کردند. IVF و میکرواینجکشن چه تحولی که در زندگیشان ایجاد نمی‌کرد . یک عمر دوا و درمان‌های غیر مؤثر پزشکی و سنتی ، دعا و نذر و نیاز و بالا و پایین شدن بی‌نتیجه ، فلسفه‌بافی و فکر و حتی گاهی رنجاندن :

“بعد از این قضایا باز راه افتادیم و رفتیم سراغ اطبا.به تلافی آن حماقتها. یعنی حالا که فکرش را می کنم می بینم لابد اینطور بوده است.بامکش مرگ‌مایی آنها دمار از روزگار عوامانگی‌ها درمی‌آوردیم .و اینجوری دو سال دیگر شدم مشتری اطبا. و این بار همه بار را خودم به تنهایی به دوش کشیدم. آن تجربه لوله تخمدان برای هفت پشتمان-پشتی که در کار نیست برای هفت جدمان کافی بود. ولی آن چه مسلم است این که بی تخم و ترکه ماندن ما دکان آینده هیچ دکتر بعد از این را کساد نکرده است.و راستی که من به اندازه هفت پشتم نان بهشان رسانده‌ام . که راستی حیف نان !بله.اطبا را می گویم. و اصلا ببینم…نکند این نفرتی که از آنها داری خود معلول…بله.فروید بازی کنیم. سرخوردن از واقعیت و آزمایش میکروسکوپی و بی اثر بودن پانگادوئین و ویتامین آ و تستوویرون مایه بیزاری از این دلالهای واسطه شده .حتما.دست کم تاثیر دارد.طلب کارهم که نباشی و تنها همچون گدایی شش سال در خانه ای را بزنی و جوابت را ندهند،ناچار حق داری نسبت به آن خانه و صاحبش و برو بیایش کینه بورزی و نفرت . ونفرینشان کنی . گاهی به زبان (…) ها و گاهی به زبان گداها. و نه من گدا بوده ام و نه آنها در خانه را بسته بوده‌اند. درها باز و قیافه‌ها خندان و همه چیز پر از زرق و برق و در هر جمله ای هزار امید. اما جواب؟بی جواب.عین جادوگرهای عهد دقیانوس.یک اسم نامانوس-پانگادوئین-یا یک ورد.-پنی سینوتراپی! و یک عمل نامانوس.-در آوردن تومور! من اگر خیلی همت کنم برای اطبا همان قدر ارزش قائلم که قبیله دماغ پهن‌های برنئو نسبت به جادوگرشان. ولی این جادوگرهای قرتی از فرنگ برگشته در قبیله دنده پهن هایی مثل من زندگی می کنند.و در تهران. نه در برنئو . و تازه خیلی از آنها را من یک به یک شناخته ام …”

رنج‌نامه‌ای است این “سنگی بر گوری” برای خودش : نازایی ، سرطان پستان خواهر ، خودسوزی خواهر زن ، تلاش ، نا امیدی و … اما مگر پایانی را می‌توان برای ” رنج زندگی” متصور بود ، فردا که برسد ، بسیاری از دغدغه‌ها و کشمکشها امروزمان ، تنها “بدشانسی‌ای” ناشی از زیستن در زمان و مکانی که خود در انتخاب ان نقشی نداشته‌ایم ، تلقی خواهد و نه چیز دیگر.

بگذریم! یک لحظه دارم جلال و سیمین ، این دو موجود نازنین را تصور می‌کنم ، که پشت مانیتور با “گوگلیدنی” ، علاج درد کهنه‌شان را پیدا می‌کنند!

سنگی بر گوری اخیرا به وسیله انتشارات جامه‌دران تجدید چاپ شده . 94 صفحه بیشتر ندارد و 2 ساعته می‌توانید بخوانیدش. البته در اینترنت هم متن آن گذاشته شده که با جستجوی ساده‌ای می‌توانید پیدایش کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

10 شهید دنیای فناوری!

هر کدام از ابزارها و دستگاه‌هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می‌کنیم، ثمره تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده‌اند. اگر فداکاری، ریسک‌پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری‌ها و ابزارها را…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
13 نظرات
  1. سولوژن می گوید

    مگر کم شده است که تعطیلی‌های شادانه‌ی روزهای سرماخوردی که ما را معاف می‌کرد از مدرسه‌رفتن باعث ختم زندگی‌ی گذشتگان‌مان شده باشد؟
    همین است که می‌گویید! رنج‌های گذشتگان ما گاه امروز هیچ اهمیت‌ای ندارند و اطباء و علمای امروز به طرفه‌العینی حل‌اش می‌کنند (بگذریم که چگونه … !). با این همه فکر کنم میزان رنج هر فرد در زندگی پایستار است. از یک طرف کم بشود، از طرف دیگر می‌زند بیرون. مثلا ما امروز کافه نادری نداریم!

  2. اميد می گوید

    سلام
    حالا که آقا جلال دیگرنیستند شاید به نقدکشیدنشان صحیح نباشد فقط به همین بسنده میکنم:آقا جلال اشتباه یک پزشک حداکثر چندنفری را چپه می کنداما اشتباه یک نویسنده یا یک روشنفکر از هر سنخی که می خواهد باشد مذهبی یا غیر مذهبی فاجعه به بار می آورد.
    آقا جلال با عرض معذرت با اینکه خوب می نوشتید اما دوستتان ندارم…

  3. مولی می گوید

    خوب..
    اول این که یک خواننده وقتی می خواد کتابی رو بخونه باید در مورد نویسنده تحقیق کنه ببینه عقایدش چطور هست بعد بره سراغ کتاباش..
    این که نویسنده میتونه فاجعه ببار بیاره درست ولی اگر خواننده خواننده باشه هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد..
    پس اول باید خودمون رو درست کنیم بعد از دیگران ایراد بگیریم..
    شما اگر بری پیش یک پزشک که تخصصش در مورد اون نیازی که شما دارید نیست قطعا فاجعه به بار میاد..

    یـــــــا حق!
    مولی

  4. سورئالیست می گوید

    سنگی بر گور از لحاظ ساختار نوشتاری و لحن راوی داستان جزء معدود داستان‌های ایرانی ست که می‌تواند به راحتی و یک نفس خواننده را تا به آخر ماجرا بکشاند و گاه لبخندی بر لبش بنشاند.

  5. pegah می گوید

    salam.een ketabaro bayad begiram bekhunam.az baghale emarate kolah farangy ke rad misham kheyli dealam mikhad betunam tasavore dorosty az hayaty ke zamany un too jary dashte basham!!
    rasty:salam!!!!
    badesh:mage jenabali darso mashgh nadary ke badtar az man vaght talaf mikoni?!!!

  6. maryambanoo می گوید

    تبادل لینک میکنین

  7. تنگی آئورت می گوید

    این آقا جلال هم عجب لطف عظیمی بر پزشکها داشته است..!!

  8. ياسمن می گوید

    نمیدونم چرا دلم خیلی سوخت از خوندن نوشته ات! راستی برم کتابو بخرم ممنون.

  9. رضا مهدوي می گوید

    سلام
    قبل از اینکه مجوز بگیره خونده بودمش…و باز هم شاهکاری از جلال….فاتحه!

  10. نگارنده می گوید

    چقدر جالب کنجکاو شدم که بخونمش

  11. محمد می گوید

    سلام واقعا وب جالب و پر محتوایی دارید.
    به من هم سر بزنید و نظرتونو راجع به تبادل لینک بگید.
    البته من شما رو لینک کردم.
    موفق باشی.
    در پناه حق.

  12. نوشین می گوید

    راستش برای من نکته ای که در سنگی بر گوری بود جسارت بیان مسائل ممنوعه زندگی شخصی, آنهم زندگی شخصی که نسبتا سرشناس بوده است. جسارت زیادی می خواهد. دقیقا درآن زمان که اینترنت نبوده و خیلی مسائلی که امروزه ما به راحتی از آن صحبت می کنیم و آن را مورد نظرخواهی عمومی قرار می دهیم یک تابوی بزرگ بوده.
    والبته زمان گذشته بر واقعه ای که امروز اگر بود درمان دارد زیاد است. من گاهی آرزو می کنم کاش فقط 4 یا ÷یج سال دیرتر به دنیا آمده بودم. فکر می کنم ان موقع خیلی چیزها فرق می کرد. چیزهایی که فقط به تکنولوژی مربوط می‌شود

  13. زیتون می گوید

    با بدجنسی:
    گاهی به خودم می‌گم اگر جلال و سیمین بچه داشتند وقت نمی‌کردن این‌قدر بنویسن:)
    خیلی از زنان بزرگ رو می‌شناسم که بچه نداشتن مزاحم کاراشون بشه و برای همین آدم بزرگی شدن:)
    بیت:
    بچه‌داری، همیشه به داری:)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5