فناوری‌های فراموش‌شده: ایمیل در قرن هجدهم

بیش از 200 سال پیش،  ارسال پیام‌ها سرعتی نزدیک به حرکت هواپیماها وجود داشت، آن هم به صورت بی‌سیم و بدون نیاز به الکتریسیته!

ایمیل به خاطر سرعت بالا، همه انواع دیگر ارتباطات را منسوخ کرده است. اما ارسال پیام‌های رمز‌نگاری‌شده از فواصل دور، چیز تازه‌ای نیست. از هزاران سال پیش از دود و آتش و صدای طبل برای انتقال پیام‌ها استفاده می‌شد. در قرن‌های گذشته از فناوری‌ فراموش‌شده‌ای به نام تلگراف نوری برای ارسال خبرها استفاده می‌شد.

تا مدت‌ها انتقال پیام‌های گفتاری و نوشتاری به سرعت پیک محدود بود. انسان‌ها و اسب‌ها می‌توانستند هر ساعت 5 تا 6 کیلومتر جابجا شوند، با این سرعت و چنانچه آنها در شبانه‌روز 10 ساعت راه می‌رفتند، انتقال یک پیام از پاریس تا شهری مثلا در بلژیک، یک هفته طول می‌کشید.

در روزگار باستان برای افزایش سرعت انتقال پیام، سیستم‌های پستی با تأسیس ایستگاه‌های پست اولیه بنا نهاده شد. در این ایستگاه‌ها پیک‌ها و اسب‌های آنها، با پیک‌ها  و اسب‌های تازه‌نفس تعویض می‌شد. یک اسب اگر چهار نعل بدود، می‌تواند در یک ساعت 21 کیلومتر، حرکت کند.

در ایران باستان در زمان هخامنشیان، چنین سیستم‌های پستی‌ای وجود داشت. اولین چاپارخانه‌های پست، در زمان «داریوش کبیر»، پادشاه هخامنشی ایجاد شد.

هرودت در کتاب تاریخ خود، سازمان پست را در ایران هـخامنـشی ستوده و نوشته است: «نه برف و نه باران، نه گرما و نه تاریکی شب، چاپارهای سریع‌السیر را از انجام دادن خدمتی که به آنها محول شده است، باز نمی‌دارد.»

بقایای راه شاهی، تنگه بلاغی

خدمات پستی در ابتدا، تنها برای پادشاهان ایجاد شد که می‌خواسـتـند اوامرشان هـر چه زودتر به نقاط مختلف کشور ابلاغ شود. مأمورین پست یا چاپارها گـاهی نامه‌های درباریان را برای دیگـران می‌بردند و به تدریج برای توانگران و بازرگانان نیز هـمین کار را می‌کردند.

در اروپا، با ایجاد ایستگاه‌های پستی و چند بار تعویض اسب، ارسال یک پیام از پاریس تا یلژیک، به چند روز کاهش پیدا می‌کرد. یک کبوتر نامه‌بر می‌توانست سرعتی دوبرابر بیشتر داشته باشد، اما ارسال پیام‌ها از این طریق چندان قابل اعتماد نبود.

گرچه کتاب‌های تاریخ، زمان شروع استفاده انسان‌ها را از فناوری تلگراف، نیمه قرن نوزدهم ذکر می‌کنند، اما آنها غالبا به یک بازه زمانی که در آن انسان‌ها از شکل متفاوتی از تلگراف استفاده می‌کردند، اشاره نمی‌کنند.

50 سال پیشتر از شروع تلگراف الکتریکی، یک مرد فرانسوی به نام «کلود شاپ» تلگراف نوری را اختراع کرد. با استفاده از این ابتکار پیام‌ها بدون نیاز به اسب، پیک، سیم و الکتریسیته با سرعت قابل توجهی انتقال پیدا می‌کردند.

ابتکار به کار رفته بسیار ساده بود، زنجیره‌ای از برج‌ها ساخته شد که فاصله آنها از هم، 5 تا 20 کیلومتر بود. در هر برج دو تلسکوپ به همراه یک وسیله علامت‌دهنده چوپی، تعبیه شده بود. این وسایل علامت‌دهنده دو بازو داشتند. این بازوها می‌توانستند در 196 حالت فیزیکی مختلف، قرار داده شوند که هر یک از این اشکال، نشان‌دهنده عدد، حرف یا کلمه و پیام خاص بود.

هر برج یک تلگرافچی داشت که با با تلسکوپ‌ها به برج‌های قبلی و بعدی، نگاه می‌کرد. تلگرافچی‌های با استفاده از دو اهرم می‌توانستند، شکل وسیله علامت‌دهنده را تغییر دهند و در هر دقیقه یک تا علامت مخابره کنند.

این فناوری در آن زمان ابتکار هوشمندانه‌ای محسبوب می‌شد، طوری که شبکه‌هایی از چنین برج‌هایی در اروپا و آمریکا ساخته شد. اولین شبکه تلگراف نوری در زمان انقلاب فرانسه بین پاریس و لیل ساخته شد و 230 کیلومتر طول داشت. این شبکه متشکل از 15 برج بود. نخستین پیامی که به این وسیله فرستاده شد خبر پیروزی فرانسوی‌ها بر اتریشی‌ها بود که تنها در عرض نیم ساعت مخابره شد.

انتقال یک علامت از پاریس به لیل، با تلگراف نوری 10 دقیقه زمان می‌برد، به عبارتی سرعت انتقال پیام 1380 کیلومتر در ساعت بود.

به عبارت دیگر، یک قرن و نیم پیش سرعت انتقال پیام بیشتر از سرعت حرکت هواپیماهای مدرن امروزی بود.

از این فناوری استقبال زیادی شد، طوری که در زمانی کمتر از 50 سال،  شبکه‌هایی مرکب از 530 برج مخابراتی ساخته شد، شبکه‌هایی که پاریس را به استراسبورگ، آمستردام، تولون، لیون، تورین، ونیز و میلان متصل می‌کردند.

در ابتدای قرن نوزدهم ارسال پیامی با استفاده از این فناوری از آمستردام تا ونیز، یک ساعت طول می‌کشید. در صورتی که چند سال قبل از راه افتادن این فناوری، این کار با استفاده از پیک و اسب به زمانی بیش از یک ماه نیاز داشت.

کشورهای دیگر مثل سوئد، انگلیس، آمریکا، اسپانیا، آلمان و روسیه  به زودی از این کار تقلید کردند. البته آنها تغییرات کوچکی در این فناوری دادند و مثلا به
جای استفاده از علامت‌دهنده‌های چوبی از شاترهای نوری یا علامت‌دهنده‌هایی که وزش باد مزاحم کارشان نمی‌شد، استفاده کردند.

با این حال، هیچگاه یک شبکه تلگراف نوری که همه اروپا را تحت پوشش قرار بدهد، برپا نشد. به علاوه از این فناوری تنها برای مخابره اخبار نظامی و رویدادهای مهم کشوری و همچنین مخابره اعداد برنده لاتاری‌ها و قیمت سهام استفاده می‌شد و پیام‌های شخصی با این سیستم ارسال نمی‌شدند.

با وورد تلگراف الکتریکی، استفاده از تلگراف نوری منسوخ شد. فرانسوی‌ها تا سال 1853 و اسپانیایی‌ها تا سال 1880 از تلگراف نوری استفاده کردند.

تلگراف الکتریکی برتری‌ها واضحی نسبت به نوع ابتدایی ان داشت: غبار، مه، بارندگی شدید و باد کار آن را مختل نمی‌کرد و در شب‌هنگام هم می‌توانست مورد استفاده قرار بگیرد، بسیار ارزان‌تر بود و به علاوه احتمال سرقت اطلاعات از آن بسیار کمتر بود.

در تلگراف الکتریکی پیام‌ها با علایم مورس به صورت خط و نقطه مخابره می‌شدند. نخستین خط تلگراف الکتریکی در سال 1844، بنا شد و نخستین خط تلگرافی که از اقیانوس می‌گدشت و اروپا و آمریکا را به هم تصل می‌کرد در سال 1865 احداث شد.

از دهه 30 میلادی امکان فرستادن تصاویر با استفاده از تلگراف فراهم شد. همچنین در این سال‌ها استفاده از علایم مورس متوقف شد و تلگرافچی‌ها از صفحه کلید برای مخابره پیام‌ها استفاده کردند.

تلفن، خطوط آهن، رادیو و تلویزیون، هیچ کدام نتوانستند، تلگراف را منسوخ کنند. تنها ورود فکس و کامپیوتر در نیمه دوم قرن بیستم توانست، تلگراف را بازنشسته کند.

با این همه هنوز در دریانوردی و در موارد اورژانس، از پرچم و لامپ برای ارسال پیام‌ها استفاده می‌شود، که تنها شکل به جا مانده از سامانه تلگراف نوری محسوب می‌شود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
12 نظرات
  1. روزبه می گوید

    خدمات پستی در ابتدا، تنها برای پادشاهان ایجاد شد که می‌خواسـتـند اوامرشان هـر چه زودتر به نقاط مختلف کشور ابلاغ شود.

    از این جمله منظور منفی استنباط می کنم، منظورم درباره اوامر پادشاهانه. اگه اینطوره باید بدونید که پادشاهان هخامنشی همواره در راستای آسایش و بهبود زندگی مردم کار کرده اند و به قول شما اوامرشون هم در این جهت بوده. بنابراین داریوش کبیر سیستم چاپار را نه برای بهبود سلطه خود که برای بهبود اداره کشور راه اندازی کرده است. روحش شاد.

  2. سپهر می گوید

    اولین بار هس که با اختراعی به نام «تلگراف نوری» آشنا میشم. ایدهء بسیار جالبی بوده.

  3. Shahrzad می گوید

    I always learn a lot from this website! Thanks

  4. Raminooo می گوید

    It was great really ! GoOoo0od Job Doc

  5. خشم شب می گوید

    خیلی ممنون. مدت زیادی است که این تصویر را در ویکی‌پدیا دیده‌ام و بسیار علاقه‌مند بودم اطلاعاتی در مورد آن داشته باشم که به لطف شما میسر شد. باز هم متشکرم.

  6. ایران می گوید

    واقعا جزو اقشار زحمتکش جامعه محسوب میشی که این همه وقت برای ترجمه میزاری

  7. sh می گوید

    تاریخچه قشنگی را اشاره کردید.یعنی از 200 سال پیش تا بحال که حالا به فناوری ایمیل رسیدیم و تصور اینکه رو دست ایمیل چه فناوری دیگری بلند میشه ؟راستی ما هم قسمتی از این تاریخ هستیم و چقدر زود می گذره….

  8. محمد مهدی مولایی می گوید

    سلام جناب مجیدی. بد نیست بدانید دکتر محسنیان راد در کتاب سه جلدی «ایران در چهار کهکشان ارتباطی» که سال گذشته منتشر شد و نتیجه چند سال پژوهش در زمینه تاریخ ارتباطات در ایران است، این اختراع را به ایران باستان و دوران داریوش نسبت می‌دهد. بحث بسیار مفصلی است و در آنجا شواهد و اسنادی برای اثبات این ادعا مطرح شده.

  9. امیر می گوید

    سلام
    از این که زحمت میکشی و همیشه مطالب جالب رو میکنی بسیار ممنونم دست شما درد نکنه

  10. مهدي محسنيان راد می گوید

    از خواندن مطلب شما لذت بردم. اگر عمری بود و کتاب ایران در چهار کهکشان ارتباطی به ویرایش دوم رسید، از قسمت مربوط به تجربه فرانسوی ها با ذکر مأخذ استفاده خواهم کرد.

  11. حميرا می گوید

    سلام دکتر مجیدی مطالب بسیار جالبی رو عنوان فرمودید لطفا این سیر تاریخی رو ادامه بدید .

  12. حميرا می گوید

    سلام دکترمجیدی مطالب جالبی بود لطفا سیر تاریخی رو ادامه بدید تابه فناوریهای نوین برسیدتاکمک بزرگی واسه بعضیها منجمله خودم تو تحقیق باشه.با تشکر

نظرات بسته شده است.