گوگل و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موقعیت

8

حتما فیلم‌‌هایی را دیده‌اید که در آن پلیس‌ها در حال تعقیب یک نفر هستند و با استفاده از نمایشگری که روی داشبورد اتوموبیلشان نصب شده است، موقعیت او را لحظه به لحظه روی یک نقشه می‌بینند! حالا تصور کنید که سرویسی درست شود که موقعیت مکانی شما را البته نه به پلیس‌ها و تبهکاران، بلکه به دوستانی که خودتان برمی‌گزینید یا به اعضای خانواده‌تان نشان بدهد!

مدتی است پدیده جدیدی در دنیای اینترنت و دقیق‌تر بگویم دنیای اینترنت موبایلی ظهور کرده است: شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موقعیت.

در این شبکه‌ها، هر عضو می‌تواند موقعیت خود را به دوستان خود، از طریق نصب یک اپلیکیشن، اعلام کند. محبوبیت این شبکه‌ها بسیار زیاد است، طوری که پیشبdنی می‌شود تا سال 2013، این سرویس‌ها از محل قرارداد با سازندگان گوشی‌های موبایل و شبکه‌های مخابراتی، 3.3 میلیارد دلار درآمد به دست بیاورند.

Loopt، Whrrl و Brightkite نمونه‌هایی از این شبکه‌ها هستند. بد نیست نگاهی به Brightkite بیندازید، این سایت شبیه توییتر است، با این تفاوت که هنگام ارسال هر کوتاه نوشت هر کاربر می‌تواند، موقعیتش را هم مشخص کند و یا اصطلاحا روی کوتاه نوشت یا عکسش برچسب مکانی بزند. یک چیز جالب دیگر در این سایت این است که می توان بر اساس همین برچسب‌های مکانی، کلیه عکس‌ها، ویدئوها یا نوشته‌هایی را که کاربران سایت از یک محل مشخص فرستاده‌اند، دید!

در همین راستا، نوکیا یکی دو ماه پیش یکی از این شبکه‌ها را به نام Plazes خرید، Garmin و سامسونگ با GyPSii قرارداد بستند، Loopt هم با شبکه‌های بزرگ ارتباطی آمریکا مشارکت کرده است.

تعداد اعضای این شبکه‌ها در حال حاضر اصلا قابل مقایسه با شبکه‌های معروف اجتماعی مثل فیس‌بوک یا مای‌اسپیس نیست. اما در آینده نزدیک همه چیز عوض خواهد شد. خبری که امروز از گوکل منتشر شد، بی‌شک خبر مهمی در این مورد است:

مهم‌ترین خبری که امروز درباره گوگل منتشر شد این بود که گوگل، سرویسی به نام Google Latitude راه انداخته است. با گوگل لتیتود دوستان منتخب هر کس می‌توانند موقعیتش را روی نقشه گوگل ببینند. این سرویس از اطلاعات GPS گوشی‌ موبایل هر شخص استفاده می‌کند. در واقع این سرویس به صورت اپلیکیشنی است که روی گوشی موبایل نصب می‌شود، و موقعیت دوستان هر نفر را روی نقشه نشان می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد برایش پیام کوتاه و ایمیل بفرستند. البته لیست دوستان و موقعیتشان را در این اپلیکیشن می‌توان به صورت لیستی و با نمایی شبیه فرندفید هم دید.

فعلا اپلیکیشن برای کاربران بلک‌بری، گوشی‌های مبتنی بر ویندوز موبایل و گوشی‌های نوکیای S60، آماده شده است و به زودی برای دارندگان آی‌فون هم آماده می‌شود.

من سعی کردم با رفتن به این آدرس، اپلکیشن را نصب کنم، اما متأسفانه طبق معمول با این پیام روبرو شدم:

Sorry, you are not allowed to download applications in your country.

این اپلیکشن برای کاربران امریکایی iGoogle هم آماده شده است و کاربران می توانند به صورت دستی و از طریق اینترنت هم موقعیت خود را به سرویس لتیتود اعلام کنند.

البته هر کس هر وقت که دوست داشت می‌تواند خود را از دید همه یه بعضی از دوستانش مخفی کند، همچنین می‌تواند به صورت دستی و کاذب موقعیت خود را خود عوض کند!

آیا لتیتود، گوگل را به برادر بزرگ تبدیل می‌کند؟
گوگل خواهی نخواهی، اطلاعات زیادی درباره «ما»، علایقمان و عادات جستجویمان دارد. با لتیتود، تسلط گوگل بر زندگی کاربرانش افزایش خواهد یافت. به زودی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان این اپلیکشن را بر روی گوشی‌هایشان نصب خواهند کرد. کاملا قابل پیشبینی است که گوگل به زودی با آمیزه‌ای از Android، گوگل فرند، گوگل مپ و همین لتیتود جایگاه ممتازی پیدا خواهد کرد.

تصور کنید در جهانی که هر روز بر تعداد دارندگان گوشی‌های متصل به اینترنت، افزوده می‌شود، این گوگل باشد که با آندرویید، سیستم عامل گوشی‌ها را تأمین کند و با ترکیبی از گوگل مپ و لتیتود  با استفاده از شبکه اجتماعی‌‌اش یعنی گوگل فرند، یک شبکه پویای اجتماعی مبتنی بر موقعیت درست کند! این شبکه ویژه به احتمال زیاد آنقدر جذاب خواهد بود که کسی نمی تواند در برابر نصب کردنش مقاومت کند، همچنان که کسی را نمی‌توان پیدا کرد که برای جستجو از گوگل استفاده نکند!

چه کارهایی که نمی‌شود با این کار کرد! یکی از نخستین چیزهایی که به ذهن آدم می‌رسد، این است که به زودی آگهی‌های گوگل نه تنها متناسب با سیلقه‌های وب‌گردی و جستجوی شما برایتان آماده خواهد شد، ‌بلکه گوگل با استفاده از اطلاعات مکانی شما، آگهی‌های باز هم متناسب‌تری را به مشاهده شما خواهد رساند و این یعنی درآمد بیشتر برای گوگل.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. علیرضا عبادت می گوید

    این سرویس برای آی گوگل در فرانسه هم کار میکند. حداقل من الان از این سرویس در فرانسه استفاده میکنم. فقط مختص آمریکای شمالی نیست.

  2. مرتضی می گوید

    سلام
    مثل همیشه عالی
    موفق باشید

  3. ميم می گوید

    وای! فکرش رو بکنید وقتی نزدیک یک فروشگاه میشی تبلیغات اون فروشگاه روی صفحه گوشیت ملتمسانه میخواد بری داخل!
    من شک دارم گوگل از این همه اطلاعات کامل سواستفاده نکنه! ولی قرار گرفتن این سطح از اطلاعات در دست عموم که بوسیله گوگل انجام شد خودش چیز عجیبی بود که من یکی با دیدنش متعجب شدم! اینکه میشه با دقت و تفکیک در حد متر تصاویر واقعی از تمام زمین رو دید! حتما سایت گوگل هک رو دیدید که چه سوتیهایی هم از این نقشه ها در آمده!
    با همه اینها زنده باد گوگل!

  4. نیم نگاه می گوید

    به نظر من اصلا چیز جالبی نیست که آدم به همه ملت خبر بده کجاست! اونم به رفقای اینترنتی که معلوم نیست کی هستن!

  5. یحیی خرمی می گوید

    سلام میشه واسم بفرستی چطور شبکه گوگلی رو تو سایتت گذاشتی و من چطور تو وبلاگم بزارم
    اگر ممکنه جواب دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.