10 کامپیوتر تأثیرگذار تاریخ

19

بعضی از ماها تصور می‌کنیم که انقلاب دیجیتال، عمری تنها به اندازه 50 سال دارد، اما واقعیت این است که کامپیوترهای توانمند امروزی، محصول دهه‌ها، قرن‌ها یا حتی چندین هزار سال توسعه و پیشرفت تدریجی هستند.

در یک سر این بازه زمانی، انسان‌هایی را داریم که به یاری انگشتانشان می‌شمردند و در سوی دیگر انسان‌هایی را داریم که مجهز به پردازنده‌های پیشرفته‌ای مثل اینتل Core i7 هستند.

بنابراین در این پست، تصمیم دارم که شما را به روزهای اولی که رایانش باب شد ببرم و تأثیرگذارترین کامپیوترهای تاریخ را به شما معرفی کنم.

1- چرتکه: چرتکه را به سختی می‌توان یک کامپیوتر دانست، ولی بدون ذکر خیری از این وسیله، نمی‌توانم نوشته‌ام را شروع کنم. چرتکه، نیای همه کامپیوترهای مکانیکی محسوب می‌شود و نخستین بار در سومر در دو هزار سال قبل از میلاد مسیح مورد استفاده قرار گرفت. حتی امروز هم در مشرق‌زمین و در ایران خودمان افرادی را می‌بینیم که از چرتکه استفاده می‌کنند.

چرتکه متشکل از چند میله و مهره است. هر میله اعداد را با توان ده نشان می‌دهد. راستش را بخواهید در دوران کودکی چند بار کنجکاو شدم که چرتکه‌ای پیدا کنم و سر دربیاورم که چطور می‌شود با آن حساب کرد، اما هیچ وقت موفق نشدم که صاحب چرتکه‌ای بشوم! هنوز هم دیر نشده، به اینجا بروید تا از یک چرتکه جاواا سکریپت استفاده کنید!

در طی دو هزاره بعد، ماشین‌های محاسباتی دیگری هم ساخته شد. حتی در جریان پخش تلویزیونی انتخابات 1950 انگلستان از یکی از این ماشین‌ها برای نمایش نوسان آرای رقبای انتخاباتی استفاده ‌شد و تا دهه هفتاد که ماشین‌حساب‌الکترونیک جای آنها را گرفت، در هر اداره‌ای می‌شد، آنها را پیدا کرد.

2- موتور تفاضلی بابیج: چرتکه در هر بار استفاده، تنها می‌توانست یک محاسبه انجام بدهد. ولی موتور تفاضلی بابیج به کلی متفاوت بود و می توانست یک گروه از محاسبات را انجام بدهد. این ماشین بین سال‌های 1847 و 1849 ساخته شد و جالب است بدانید که ساخت آن در دوره زندگی «بابیج» عملی نشد و بعد از مرگ وی بر پایه طرح اصلی بابیج، موزه علوم لندن مدلی از آن را ساخت.

این وسیله کاملا مکانیکی بود و از تعدادی چرخ‌دنده و اهرم ساخته شده بود که دسته‌های گردانی آن را به کار می‌انداختند، اما با وجود مکانیکی بودن، این وسیله به خوبی کار می‌کرد و می‌توانست جداول چند فرمولی اخترشناسی و پرتابه‌شناسی را حل کند.

بعد از آن نوبت به موتور تحلیلی بابیج رسید که با نیروی بخار کار می‌کرد و تفاوتش با موتور تفاضلی این بود که برنامه‌پذیر بود و می‌توانست نوع خاصی از رایانش را الجام بدهد. نخستین برنامه‌های توسط «آدا لاولیس» یک دانشمند معاصر بایج نوشته می‌شدند. اما این ماشین چه در دوره زندگی و بابیج و چه بعد از ان هیچگاه به طور کامل ساخته نشد و بیشتر در حد طرح باقی ماند و بنابراین هیچگاه مورد آزمایش قرار نگرفت.

3- کلوسوس: کلوسوس، نخستین کامپیوتر الکترونیکی محسوب می‌شود. این کامپیوتر توسط «تامی فلاورز» و گروهش در سال 1944 در بخش تحقیقات اداره پست ساخته شد. در جریان جنگ جهانی دوم این کامپیوتر برای رمزگشایی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آلمان‌ها در طی جنگ جهانی دوم برای رمزنگاری تماس‌هایشان از دو ماشین استفاده می‌کردند: انیگما و ماشین لورنز سیفر. از ماشین لورنز سیفر برای رمزنگاری‌های اموارت مهم‌تر نظامی استفاده می‌شود و طبعا رمزگشایی هم آن هم دشوارتر بود و نیاز به وسیله توانمندتری داشت، این وسیله چیزی جز کامپیوتر کلوسوس نبود.

اطلاعات به وسیله نوارهای کاغذی به این کامپیوتر داده می‌شدند و سرعت کلوسوس وابسته به سرعت خوانش نوارهای کاغذی بود.

4- انیاک: این وسیله با سفارش دولت آمریکا، در دانشگاه پنسیلوانیا ساخته شد و برای تحقیقات مربوط به سلاح هسته‌ای مورد ساتفاده قرار گرفت. انیاک نخستین کامپیوتری محسوب می‌شود که استفاده چندمنظوره داشت و می‌توانست کارهای متفاوتی را بر حسب برنامه‌ای که به آن داده می‌شد، انجام دهد.

ساخت انیاک در سال 1946 تکمیل شد. این کامپیوتر، بیش از هفده هزار لامپ، 7200 دیود، 1500 رله، 70 هزار مقاومت و 10 هزار خازن داشت. پنج میلیون اتصال که به صورت دستی و با لحیم‌کاری ایجاد شده بودند، همه این اجزا را به هم مربوط می‌کردند. انیاک 27 تن وزن داشت، ابعادش 2.6 در 0.9 در 26 متر بود و 150 کیلووات برق مصرف می‌کرد. هزینه ساخت این کامپیوتر بر اساس نرخ‌های امروزی 6 میلیون دلار بود. برای هر بار برنامه‌ریزی انیاک باید چند روز وقت صرف می‌شد.

5- نوزاد منچستری: ماشیین تحقیقاتی در ابعاد کوچک SSEM، ملقب به نوزاد منچستری، در سال 1948 تکمیل شد. لقب «نوزاد»، برای متمایز کردن آن از پدرش یعنی ماشین MK1 به آن داده شد. این کامپیوتر هم الکترونیکی و چندمنظوره بود. ویژگی آن این بود که برنامه‌ها را از روی حافظه داخلی‌اش اجرا می‌کرد.

تا زمان این کامپیوتر، هنوز ترانزیستور و ریزتراشه ساخته نشده بود. نوزاد منچستری، 550 لامپی داشت و می‌توانست 700 محاسبه در ثانیه انجام بدهد و 32 بیت حافظه داشت! گرچه توان این کامپیوتر در مقابل کامپیوترهای امروزی بسیا ناچیز است ، اما همه ما باید قدردان فردی ویلیامز و تام کیلبرن، سازندگان آن، باشیم.

6- System/360 شرکت IBM: تا سال‌های ابتدایی دهه 60، کامپیوترها تنها در اختیار عده کمی بودند، اما شرکت IBM ‌که از سال 1953 به جمع سازندگان کامپیوتر پیوسته بود، این مطلب را تغییر داد.

System/360 در سال 1964 ساخته شد و موفق‌ترین کامپیوتر mainframe تاریخ محسوب می‌شود. این سیستم 32 بیتی بود، جالب است بدانید که تا 21 سال بعد از این کامپیوتر، هیچ کدام از کامپیوترها، معماری 32 بیتی نداشتند. گرچه شرکت‌های محدودی توانایی به کار گیری آن را داشتند، اما مدل‌هایی از System/360 با 4 مگابایت حافظه هم ساخته شد!

شاید بیشترین جاذبه این کامپیوتر در ان دوران این بود که برنامه‌ای نوشته شده برای هر مدل می‌توانست، روی دیگری هم اجرا شود و چنین کاری ارتقای نرم‌افزاری آنها را بسیار ساده می‌کرد.

این کامپیوتر، فضای یک اتاق را ارجرا می‌کرد، اتاقی که البته باید سیستم تهویه خوبی هم می‌داشت!

7- DEC PDP-8: با وجود موفقیت System/360، باز هم استفاده از آن منحصر به واحدهای دولتی، دانشگاه‌ها و سرکت‌های بزرگ بود. به همین دلیل در بسیای از موارد، این کامپیوتر اجاره هم می‌شد! به علاوه کامپیوترها تا آن زمان نیاز به اپراتور هم داشتند و بنابراین هزینه استفاده از آنها بالا می‌رفت.

شرکت دیجیتال اکوییپمنت DEC، نخستین شرکتی بودی که یک کامپیوتر جمع و جور موفق را راهی بازار کرد. PDP-8 در سال 1965 ساخته شد و بهای آن کسری از کوچکترین کامپیوتر System/360 بود. این کامپیوتر به اندازه یک یخچال بود.

8- پی‌سی IBM: باید 16 سال از زمان ساخته شدن PDP-8، می‌گذشت تا نوبت به ظهور قهرمان بعدی کامپیوترها می‌رسید. البته در این فاصله کامپیوترهایی مثل Apple II یا PET کومودور هم آمدند، اما موفقیت آنها تحت الشعاع مدل 5150 IBM قرار گرفت.

این کامپیوتر در سال 1981 ساخته شد و نخستین کامپیوتر شخصی دسکتاپ محسوب می‌شود. مدل اولیه آن بیش از 1500 دلار قیمت داشت که البته با نرخ امروزی، معادل  3900 دلار می‌شود.

این کامپیوتر مانیتور نداشت و باید به تلویزیون وصل می‌شد. 16 کیلوبیت حافظه داشت و هارد دیسکی نداشت. کاربر برای کار با آن متکی به دیسکت بود. این کامپیوتر می‌توانست اطلاعات را روی نوارکاست، ذخیره کند!

9- Sinclair ZX81 : هدف از ساختن این کامپیوتر، اجازه دادن تجربه کار با یک کامپیوتر به عموم مردم بود. این کامپیوتر که نخستین بار در برتانیا راهی بازار شد، شبیه یک ماشین حساب بزرگ بود و یک کیبورد لمسی ابتدایی داشت. قیمت آن خدود 70 پوند بود و البته اگر کاربر شخص واردی بود و می توانست خودش قطعات را روی بورد قرار بدهد، با مبلغ 50 پوند می توانست آن را ابتیاع کند!

پردازشگر آن ، هشت بیتی بود، 3.25 مگاهرتز سرعت داشت و رم یک کیلوبیتی داشت. خروجی گرافیکی آن تک‌رنگی بود. نمایشگر آن 24 خطی بود و در هر ردیف می‌توانست 32 کاراکتر را نشان بدهد.

10- مک شرکت اپل: این کامپیوتر در سال 1984 روانه بازار شد. مانیتور و سایر اجزای کامپیوتر روی هم در یک محفظه نصب شده بودند. تصور کنید که رابط گرافیکی و تونایی کلیک کردن روی آیکون‌ها با موس در آن زمان، چه انقلابی محسوب می‌شد!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
19 نظرات
  1. حسن می گوید

    ممنون از مطلب خوبتون ، جالب و مفید بود

  2. جادی می گوید

    ممنون (: خوشحال شدم که با سه تاش کار کردم (:‌ هاها.. البته با احتساب چرتکه (:

  3. مرتضی می گوید

    دم شما گرم خاطرات ما را زنده کردید

  4. مهرداد می گوید

    مطلب خوبی بود ولی دقت کنید که بین اولین و دومین ماشین های محاسبه گر نزدیک به 3500 سال فاصله است. تو این مدت هیچ کار انجام نشده؟!

  5. Hesam می گوید

    موتور تفاضلی بابیج خیلی جالب بود و برام جدید بود بقیه رو قبلا تکه تکه شده خونده بودم
    ممنون

  6. mehshad می گوید

    مطلب جالبی بود اما غلط املایی زیاد داشت
    لطفا دقت کنید

  7. علی می گوید

    با تشکر فراوان از زحماتتان مثل همیشه جالب واموزنده

  8. آفساید می گوید

    توالی منطقی پست های شما و اینکه بعد از این چند سال نه تنها افتی در کیفیت مطالبتون مشاهده نشده که هیچ, بهتر هم شده, آدم رو به این فکر می اندازه که چرا پیگیر یه ستون تو یه نشریه پرفروش نیستید!؟ هر چند ارائه این پیشنهاد خیلی به نفع خوانندگاه نتی نیست!

  9. محمد می گوید

    این مطلب یک اشکال داشت : در بخش انیاک، نوشته شده بود که انیاک 70 هزار ترانزیستور داشته، در حالی که در بخش نوزاد منچستری، نوشته شده بود که هنوز ترانزیستور اختراع نشده بوده است!

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      از دقت نظر شما متشکرم. جای امیدواری است که مطالبم را بعضی از خواننده‌ها با دقت و کامل می‌خوانند. حق با شماست، رزیستور را یک لحظه ترانزیستور خوانده بودم. اصلاح کردم. ممنون.

  10. p3dram می گوید

    دکتر جان لیستت کامل نیست! لپتاب منو ننوشتی 🙁
    🙂

  11. ali می گوید

    سلام.مرسی خیلی جالب بود.

  12. محمد مهدی می گوید

    ممنون جالب بود
    ولی چند دیگه هم به غیر از این ها توی کتاب تاریخچه کامیپوتر خونده بودم که ذکر نکردی مثل تحلیلگر دیفرانسیلی ونیوار بوش توی سال 1930 و همچنین دستگاه یونیواک در سال 1950 و …

    موفق باشی

  13. بامداد دشت بان می گوید

    لینک چرتکه ای که داده اید چرتکه جاوا است و شما متذکر شدید چرتکه جاوا اسکریپت
    باید متذکر شوم که جاوا با جاوا اسکریپت تفاوت دارد.
    موفق باشید

  14. کیوان مساجدی می گوید

    این روز ها خیلی به تاریخ سفر کردم ولی این یکی بیشتر از همشون چسبید!
    ممنونم

  15. misssdandelion می گوید

    مرسی از مطلب جالبتون قالب جدیدتون هم مبارککک

  16. Hesam می گوید

    پوسته جدید مبارک

  17. tootfarangi می گوید

    agha mamnoon belakhare khodetoon ro moarrefi kardid. ma moonde boodim ina kian?

  18. hassan26000 می گوید

    مرسی از مطلب جالبتون قالب جدیدتون هم مبارککک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5