پانزده تا از نخستین‌های دنیا: از نخستین دوربین دیجیتال تا نخستین موتورسیکلت تاریخ

12

خیلی از اوقات یادمان می‌رود که بسیاری از ماشین‌ها و ابزارهایی که با در زندگی روزمره با آنها سر و کار داریم، برای خود تاریخچه‌ و مخترعی داشته‌اند. دیدن نسخه‌های اولیه این ابزارها و دانستن تاریخچه تولید و پیدایش آنها و همچنین مقایسه فناوری این روزها با روزهای نخست پیدایش و به کارگیری‌شان، می‌تواند مفید باشد:

1- نخستین دوربین دیجیتال جهان:

در سال 1975، یک مهندس شرکت «کداک» به نام استیو ساسون Steve Sasson چیزی را که اختراع کرد که چند دهه بعد انقلابی در عکاسی به وجود آورد: نخستین دوربین دیجیتال دنیا! این دوربین به اندازه یک توستر بود و عکس‌های سیاه و سفید با وضوح 100 در 100 می‌گرفت، یعنی 0.01 مگاپیکسل! عکس‌های این دوربین روی یک نوار کاست ذخیره می‌شدند. ذخیره شدن هر عکس 23 ثانیه، طول می‌کشید. این دوربین یک قطعه مبدل آنالوگ به دیجیتال از شرکت موتورلا، یک لنز کداک و یک تراشه CCD از شرکتی دیگر داشت. دوربین‌های دیجیتال کنونی هم از همین ترکیب قطعات برای ثبت عکس‌های استفاده می‌کنند. برای نمایش عکس‌ها، دوربین به کامپیوتر و یک خواننده نوار کاست متصل می‌شد. نمایش هر عکس، 23 ثانیه، زمان نیاز داشت!

2- نخستین متل جهان:

در سال 1925، آرشیتکتی به نام «آرتور هاینمن» در «سن لوئیس ابیسپو»ی کالیفرنیا، نخستین متل جهان را ساخت و اصطلاح متل را جا انداخت. اصلاح motel مخفف motor hotel است. متلی که او ساخت هنوز پابرجاست. هاینمن نتوانست نام تجاری «متل» را برای خود ثبت کند و به همین خاطر رقبا، مجاز شدند که از این اصطلاح استفاده کنند.

3- نخستین کاور آلبوم موسیقی جهان:

هیچ می‌دانستید که تا قبل از سال 1938، آلبوم‌های موسیقی طراحی روی جلد یا کاور نداشتند؟! تا پیش از این سال، آلبوم‌ها با پوشش قهوه‌ای ساده، به فروش می‌رسیدند. در این سال «الکس اشتاینویس»، یک طراح 23 ساله، کاوری برای یکی از آلبوم‌های شرکت پخش موسیقی کلمبیا، طراحی کرد.

4- نخستین رمان جهان:

بیش از یک هزار سال پیش، در سال 1007، یک زن ژاپنی، «افسانه‌های گنجی» Tale of Genji را نوشت. این رمان بیشتر از 350 شخصیت دارد و یک بازه زمانی 75 ساله را پوشش می‌دهد. داستان این رمان، درباره پسر یک امپراتور و تلاشش برای دستیابی به عشق است. این رمان منسوب به زنی به نام «موراساکی شیکیبو»  است.

5- نخستین سرور و سایت اینترنتی دنیا:

نخستین سرور جهان را یک کامپیوتر NeXT در CERN میزبانی می‌کرد. نخستین سایت جهان Info.cern.ch و نخستین صفحه اینترنتی http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html بود که توسط «تیم برنرز لی» ایجاد شده بود.

6- نخستین موتورسیکلت جهان:

نخستین موتورسیکلت دنیا توسط دو مخترع آلمانی به نام‌های «گوتلیب دایملر» و «ویلهلم میباخ» در سال 1885 در اشتوتگارت طراحی و ساخته شد. البته در آن زمان مخترعان، نام این وسیله را خودروی سواری یا به زبان آلمانی Reitwagen گذاشته بودند. این وسیله، همچنین، نخستین وسیله نقلیه‌ای بود که موتور نفتی داشت.

7- نخستین عکس گرفته شده با اشعه ایکس:

در سال 1895، «ویلهلم کونراد رونگتن»، استاد فیزیک دانشگاه ووربرگ آلمان، مشغوال آزمایشاتی در رابطه با تخلیه جریان الکتریکی در لوله‌های شیشه‌ای خالی از هوا بود. در اواخر همین سال، زمانی که این فیزیکدان، شبی به تنهایی در اتاق تاریکی مشغول آزمایش بود، هاله‌ای را روی دیوار دید. چیزی که او دید توسط نور مرئی یا فلورسانس ایجاد نشده بود. او این نور را اشعه نامشخص یا X یا همان اشعه ایکس نامید. بعد از چند ماه بررسی، او متوجه شد وقتی اشیا را در برابر این اشعه قرار می‌دهد، سایه‌هایی از آنها روی دیوار تشکیل می‌شود. او در مرحله بعد، یک فیلم عکاسی را روی دیوار قرار داد و دست همسرش -فرو رونگتن- را در برابر اشعه قرار داد و به این ترتیب نخستین عکس اشعه ایکس دنیا را ثبت کرد. در سال 1901، ویلهلم رونگتن به خاطر این کشف، برنده جایزه نوبل شد.

8- نخستین ماوس کامپیوتر دنیا:

نخستین موس کامپیوتر دنیا، در سال 1964، توسط دوگلاس انگلبات ساخته شد. این وسیله دو چرخ‌دنده عمود بر هم و یک دکمه داشت و از چوب شاخته شده بود.

9- نخستین آسمانخراش جهان:

نخستین آسمانخراش جهان، در سال 1885 در شیکاگو ساخته شد و در سال 1931 تخریب شد. این ساختمان 10 طبقه داشت و 42 متر ارتفاع داشت. این ساختمان نخستین ساختمانی محسوب می‌شد که از داخل و خارح توسط قالب‌های فلزی نسوز، محافظت می‌شد.

10- نخستین خودروی مفهومی جهان:

در سال 1938، طراح خودروی مشهور جنرال موتورز به نام هارلی ارل، نخستین خودروی مفهومی Concept Car دنیا را ساخت. این خودرو یک بیوک Y-Job بود. و لامپ‌ها و ضربه‌گیرها و دستگیره‌هایی با طراحی زیبا داشت.

11- نخستین پخش‌کننده MP3:

نخستین پخش‌کننده MP3 جهان در سال 1998در آزمایشگاه ایگر Eiger ساخته شد و MPMan نام داشت. این پخش کننده، 32 مگابایت ظرفیت داشت که قابل ارتقا تا 64 مگابایت بود. دو مدل از روی این پخش کننده ساخته شده بود. ابعادش 91 در 70 در 15.5 میلیمتر بود و 69 دلار قیمت داشت.

12- نخستین جدول کلمات متقاطع:

در سال 1913 شخصی به نام «آرتور وین» برای نشریه‌ای به نام New York World به صورت هفتگی، صفحه‌ سرگرمی و معما طراحی می‌کرد. او برای شماره مخصوص کریسمس، برای نخستین بار جدول کلمات متقاطع طراحی کرد. او در آن زمان نمی‌دانست ابتکارش، مبدل به یک پدیده جهانی خواهد شد.

13- نخستین ریزپردازنده دنیا:

در نوامبر سال 1971، اینتل نخستین ریزپردازنده دنیا را به نام اینتل 4004 ساخت. سه مهندس اینتل به نام‌های فدریکو فاگین، تد هاف و استن مازور این پردازنده را ساختند. اختراع مدارهای یکپارچه، انقلابی در طراحی کامپیوتر به وجود آورده بود.

14- نخستین مجله دنیا:

مجله‌ای به نام Gentleman’s Magazine که در سال 1731 در لندن منتشر شد، نخستین مجله دنیا محسوب می‌شود. سردبیر این مجله «ادوراد کیو» Edward Cave بود. تا آن زمان اصطلاح انگلیسی magazine وجود نداشت و این اصطلاح نخستین بار توسط آقای «کیو»، به کار گرفته شد. جالب است بدانید که کلمه magazine تغییریافته و انگلیسی‌شده کلمه عربی «مخزن» یا makazin است! انتشار نخستین مجله دنیا در سپتامبر سال 1907 متوقف شد.

قدمت و طول زمان حیات و انتشار یک نشریه در دنیای غرب برایتان جالب نیست؟! تا به حال می‌دانستید که اصطلاح Magazine، ریشه‌ای عربی دارد؟!

15- نخستین عکس دنیا:

قرن‌ها تحقیق و پیشرفت در علم شیمی و اپیتک شامل اختراع دوربین شکاف‌دار لازمه ثبت نخستین عکس دنیا بود. در سال 1826، یک دانشمند فرانسوی به نام Joseph Nicéphore Niépce، نخستین عکس دنیا را از منظره پشت پنجره‌ای در خانه ییلاقی‌اش گرفت. برای ثبت این عکس او صفحه‌ای آغشته به قیر را پست، دوربین شکاف‌دار قرار داد و چند ساعت این صفحه را در معرض نور قرار داد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
12 نظرات
  1. MSS می گوید

    سلام
    مطلب بسیار جالبی بود
    من از رمان بیشتر از همه خوشم اومد فکرشو بکن اگه واقعی بود!!!( 75 سال دنبال عشق بوده):)
    فقط اون مورد اشعه ایکس رو میشه یه ادیتش کنید(1901-1995)
    موفق باشید

  2. سینا می گوید

    عالی بود، مرسی!

  3. Mmahdi می گوید

    بسی لذت بردیم

  4. آذرخش عزیزی می گوید

    خسته نباشید
    ممنون از مطالب جالب و قشنگ
    موارد 8 و 15 غلط تایپی داره. (شاخته و پست)
    موفق باشید

  5. Ahmad می گوید

    magazine ازکلمه مخازن است نه مخزن

  6. یک فراهانی می گوید

    به نام خدا
    ممنون،مفید واقع شد.
    موفق باشید!

  7. azad می گوید

    اومدم بگم اینم نخستین نظر که نشد.

  8. آيدين می گوید

    بسیار جالب بود

  9. حسین هوشیار می گوید

    با عرض سلام

    عالی بود

  10. محمد می گوید

    سلام و ممنون از مطلب جالبتان، یک مورد به ذهنم رسید پیرامون اشعه‌ی ایکس؛ فرموده‌اید همسر آقای رونتگن و بعد نوشته‌اید فرو رونتگن، به نظرم یک اشتباه کوچک پیش آمده این اسم همسر ایشان نبوده بلکه در آلمانی _که رونتگن و همسرش هم آلمانی بودند- به خانم می‌گویند فراو که ممکن است شما فرو خوانده باشید. Frau همسر رونتگن نامش آن‌نا برتا لودویگ بود.
    ممنون می‌شوم اگر اصلاحش کنید.

  11. mehdi می گوید

    همیشه خوندن تاریخچه اولین ها جذاب از آب در می آد.سپاس دکتر!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5