«اپن سورس» در خدمت بیماران

6

دیدن پیدا شدن راهی کارآمد و ساده برای کمک به بیماران ناتوان، بسیار هیجان‌انگیز است، مخصوصا وقتی که بنا کردن این راه به یاری «اپن سورس»، ممکن شده باشد.

بیماری‌های ناتوان‌کننده زیادی وجود دارند، اما در میان آنها، بیماری‌هایی که در عین وارد نیاوردن خدشه به قوای ذهنی و خلاقیت بیمار، از لحاظ جسمی او را دچار محدودیت شدید می‌کنند، نسبت به بقیه، رنج‌آورتر هستند. چنین بیماری‌هایی وقتی طولانی شود، با شکنجه تفاوتی ندارند، چرا که بیمار می‌بیند یک محدودیت فیزیکی باعث شده که نتواند از شایستگی‌ها و ایده‌های ذهنی‌اش استفاده کند.

ALS، که یک بیماری پیشرونده عصبی است، در همین دسته قرار می‌گیرد. این بیماری به تدریج باعث فلج شدن کامل مبتلایانش می‌شود، طوری که آنها در نهایت دچار مشکل تنفسی و تکلم می‌شوند و حتی در تنفس هم با دشواری مواجه می‌شوند. بی‌شک، مشهورترین بیمار مبتلا به این عارضه، «استفان هاوکینگ» است، به احتمال زیادی بارها زندگی‌نامه را او خوانده‌اید یا مستندهایی در مورد او دیده‌اید. این فیزیکدان برجسته می‌تواند با حرکت دادن چشمانش، به یاری یک کامپیوتر، حرف بزند، مقاله بنویسد و حتی سخنرانی کند.

اما بر سر بیماران دیگری که همین عارضه را دارند، چه می‌آید؟ آیا همگی به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی مشابه دسترسی دارند و از عهده خرید آنها برمی‌آیند؟ مهم‌تر از آن، آیا این ابزارها جوابگوی نیازها و استعدادهای متفاوت این بیماران هستند؟

چنین نیازی، منجر شد که گروهی از افراد، یک پروژه پژوهشی مشارکتی را با هدف ابداع سخت افزارها و نرم‌افزارهای ارزان و کارا، شروع کنند.

آنها در نخستین گام، ‌تصمیم گرفتند که به یاری یک هنرمند به نام «تونی خوآن» بشتابند. تونی، یک هنرمند graffiti بود، اگر با graffiti آشنا نیستید، می‌توانم آن را با تسامح، هنر نقاشی با حروف برایتان تعریف کنم. تونی از سال 2003 مبتلا به ALS ‌شده بود و به جز چشم‌ها، قادر به حرکت دادن هیچ عضو دیگری از بدن نبود. او تصور می‌کرد مجبور است، در باقیمانده عمر، با حسرت به طرح‌های گذشته‌اش نگاه کند.

در اینجا بود که پروژه EyeWriter شروع شد. اعضای گروه موفق شدند، در مدت کوتاهی نرم‌افزار کدباز و رایگان به همراه سخت‌افزار ارزانی با هزینه تنها 50 دلار، ابداع کنند که تونی را از انزوای ناخواسته‌اش در آورد.

حالا تونی در حالی که در بستر خوابیده است، می‌تواند با حرکت چشم طرح‌های هنری‌اش را بکشد. در ابتکاری دیگر، آنها سیستم را به پروژکتورهایی در فاصله چند مایلی بیمارستان متصل کردند که طرح‌های کشیده شده تونی را روی دیوارهای شهر نیویورک می‌اندازند، تا همه مردم بتوانند آنها را ببینند.

سیستم ساخته شده در پروژه EyeWriter می‌تواند توسط همه هنرمندانی که مشکل مشابه دارند، مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدن این ویدئوی کوتاه را به شما توصیه می‌کنم.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. صادق می گوید

    دست مریزاد دکتر جان !
    از این مقاله استفاده کردم و با اجازه ، آنرا در بخش دانستنیها و مقالات متنوع سایت ام اس لینک، لینک دادم . در قسمت لینکستان سایت هم لینکی را وارد کرده ام که مربوط به بیماری ALS است و به زبان فارسی . سایه تان مستدام

  2. palomino می گوید

    پست جالبی بود ولی grafitti به نقاشی های دیواری در خیابان گفته می شود نه هنر نقاشی با حروف. در واقع grafitti گونه ای از هنر خیابانی (Street Art) است.

  3. داروخانه دکتر حلاجیان می گوید

    سلام خسته نباشید. جالب بود استفاده کردیم.

  4. فرشته جعفری می گوید

    جناب یک پزشک سلام.
    ممنون از این پست پر انرژیتان.
    مدتها بود دلم می خواست کامنتی برایتان بگذارم و سوالی را با شما مطرح کنم اما تا امروز این امکان میسر نشد.
    من درست در لحظه تولد دچار یک مشکل جسمی شدم. من و برادرم دوقلو بودیم و همین باعث شد که درست در لحظه تولد به علت شرایط سخت زایمان، پزشکی که مرا به دنیا می آورد به اشتباه افتاده و مرا با دست راستم به دنیا آورد. همین مساله باعث شد که من دچار اربپالسی شوم. این مشکل تا پایان عمرم با من هست اما سوالم این است که آیا در دنیای پزشکی آنقدر علم پیشرفت کرده که بتوانند شرایط دستم را بهینه سازند یا نه؟

  5. حسن حساس می گوید

    شنیدم پرفسور هاوکینز خدا رو قبول نداره و میگه کوارکها همون خدان!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5