پرونده‌ای برای گلدن گلوب امسال

10

فرانک مجیدی: نزدیک به یک ماه پیش، نامزدهای جایزه‌ی گلدن گلوب اعلام شدند، اما در میان خبرهای ویژه روزهای نزدیک به سال نوی میلادی، این  خبر بازتاب زیادی پیدا نکرد. 17 ژانویه، یعنی تنها 6 روز بعد، این مراسم در لوس آنجلس برگزار خواهد شد. کیت وینسلت و جنیفر گارنر اجراکنندگان گلدن گلوب امسال خواهند بود. امسال، سال فیلم‌های بزرگ است و با حجم اخبار و تحسین‌هایی که در جاهای مختلف از فیلم‌ها می شنویم، به ضمانت نام منتقدان آن‌ها و اسامی بزرگ تیم‌های سازنده رقابت نفس‌گیری را در گلدن‌گلوب و اسکار شاهد خواهیم بود.

فکر کردم پرونده‌ای کوچک برای آشنایی با فیلم‌های امسال و نامزدها، می‌تواند راهنمای مناسبی برای خوانندگان در آستانه برگزاری مراسم اهدای جوایز گلدن گلاب باشد. این را هم در نظر داشته باشید که به عقیده بسیاری از کارشناسان، از روی ترکیب برندگان گلدن گلوب می‌توان تا حدی پی به برندگان اسکار همان سال برد، قانونی نانوشته که البته عمومیت ندارد.

بهترین فیلم درام
آواتار: هنوز «تایتانیک» در کار نبود که در سال 1995، فکر ساختن این پروژه به ذهن «جیمز کامرون» رسید، اما عملی کردن ایده‌اش، برای پیشرفت جلوه‌های بصری متوقف ماند. کامرون با داستانی در ستایش فرهنگ، محیط زیست، عرفان و خیلی نمادها بازگشته و از دید منتقدان به‌نام، فیلم 23-میلیون دلاریش سنگین و به‌سامان است. با سر و صدایی که این فیلم به پا کرده، جای تعجب نیست که تعداد زیادی از جوایز مشهور را درو کند.

گنجه‌ی درد The Hurt Locker: جیمز کامرون، بر سر راه موفقیت خود، فیلم همسر سابقش، «کاترین بیگلو» را پیش‌رو دارد. خانم بیگلو فیلمی درباره‌ی جنگ آمریکا با عراق ساخته و فیلمش بخاطر صحنه‌های خشن، برای تماشاگران بالای 17 سال مجاز است.

حرامزاده‌های بی‌شرف Inglorious Basterds: «کوئنتین تارنتینو» کارگردان کاربلدی است که فیلم‌هایش همواره مخاطبان را بخوبی راضی می کند و حرف‌های جالبی برای گفتن دارد. این‌بار او با روایتی از جنگ‌جهانی دوم بازگشته، به‌علاوه همراه با یک «برد پیت» با بازی درخشانش.

پرشس (Precious): «گبی سیدایب»، این دختر بسیار چاق سیاه‌پوست، در اولین حضور سینماییش نظر مثبت منتقدان را در روایت زندگی دختری از هارلم، میان خشونت و تعرض جلب کرده‌است. در این فیلم به کارگردانی «لی دنیلز»، خواننده‌ی مشهور، «مریا کری»، هم بازی می‌کند.

بالا در آسمان Up in the Air: کارگردان جوان این فیلم «جیسون ریتمن» گام بلندی برداشته و فیلمش نامزد 6 رشته‌ی گلدن گلوب است. فیلمی درباره‌ی زندگی مردی حین سفرهای هواییش. این فیلم هم بخاطر برخی صحنه‌ها، دارای محدودیت سنی است.

بهترین بازیگر مرد در نقش درام
جف بریجز: او توانسته با بازی در «قلب‌ دیوانه» Crazy Heart، کاندید شود. داستان یک خواننده‌ی سبک کانتری با مشکلات عدیده در روابط و می‌خوارگی و… احتمالاً از او فیلم «لبووسکی بزرگ»، کار برادران کوئن را دیده‌اید.

جورج کلونی: این بازیگر حامی حزب دموکرات، همان مسافر فیلم بالا از آسمان است.


بالا از آسمان، فیلمی که مقام بیشترین نامزدی جایزه را در گلدن گلوب امسال دارد

کالین فرث: تماشاگران او را با «دختری با گوشواره‌های مروارید» به یاد می‌آورند. البته من بازیش در فیلم «جایی که حقیقت دروغ می‌گوید» را هم به یاد نگه‌داشته‌ام. بهر حال، او برای «یک مرد مجرد» A Single Man کاندید شده‌است، آن‌هم در نقش یک پروفسور انگلیسی که در حادثه‌ای، شریک زندگیش را از دست داده‌است.

مورگان فریمن: مردی که معمولاً او را با «کوفی عنان» اشتباه می‌گیرند، و چندی قبل از تصادفی مرگبار جان به در برد و شایعات زیادی از روابطش درز کرد، این‌بار نقش یک رهبر بزرگ را در «شکست‌ناپذیر» Invictus بازی می‌کند، نقش نلسون ماندلا!

توبی مگوایر: جوان اول سری «مرد عنکبوتی»، با کارگردان بلندآوازه‌ی ایرلندی، «جیم شرایدن» همراه شده، تا متفاوت‌ترین کار خود را ارائه دهد. فیلمی که او را نامزد جایزه کرده، «برادران» Brothers است. داستان مردی که پس از برادر مفقود شده‌اش در جنگ افغانستان، می‌خواهد از همسر و فرزندان او حفاظت کند.

بهترین بازیگر زن در فیلم کمدی یا موزیکال
ساندرا بولاک: او با کاراکتر مارگارت، در کمدی- رمانس «پیشنهاد» The Proposal نامزد جایزه است. در داستان یک نقشه‌ی ازدواج برای معتبر نگاه داشتن پاسپورت و دیپورت نشدن.

ماریون کوتیارد: خانم کوتیارد، تجربه‌ی شیرین گرفتن اسکار را بخاطر بازی در نقش «ادیث پیاف» در فیلم La vie en rose (نام آهنگی از ادیث پیاف) را داشته و حالا، با فیلم موزیکال «نُه» Nine به کارگردانی «راب مارشال» در یک قدمی جایزه‌ی معتبر دیگری است.

جولیا رابرتز: به نظر می‌رسد بیشتر وقت خانم رابرتز صرف خانواده شده و کمتر حضور درخشان سال‌های گذشته را دارد. با این‌حال توانسته در فیلم «دورویی» Duplicity فیلمی به کارگردانی «تونی گیلروی» در ژانر جنایی، در دومین بازی مشترکش با «کلایو اوون» پس از «نزدیک‌تر» نظر داوران را جلب کند.

مریل استریپ: درباره‌ی بانو استریپ چه باید گفت؟! به نظر من او بهترین بازیگر زن حال حاضر دنیاست، و هیچ‌کس حضور کم‌فروغ او را به‌یاد نمی‌آورد. تازه، او امسال شانسی دو برابر رقبایش دارد چرا که بخاطر «پیچیده است» It’s Complicated و «جولی و جولیا» Julie and Julia همزمان نامزد این رشته شده.

بهترین بازیگر زن نقش مکمل
پنه‌لوپه کروز: این بازیگر اسپانیایی‌زبان، بارها و بارها استعداد خود را به رخ کشیده‌است. این‌بار او تجربه‌ای متفاوت را با بازی در فیلم موزیکال «نُه» در نقش کارلا داشته.

ورا فارمیگا و آنا کندریک: هر دوی آن‌ها بخاطر «بالا در آسمان» کاندید شده‌اند.

مونیک: این بازیگر سیاهپوست را بیشتر برای بازی در نقش‌های طنز می‌شناسند، اما این‌بار او نقش مادر پرشس را بازی کرده‌است، در فیلمی که شاد نیست.

جولین مور: خانم مور معمولاً در نقش‌های مکمل عالی ظاهر می‌شود، هنرنمایی خیره‌کننده‌ی او در فیلم «ساعت‌ها» را بخاطر دارید؟ حالا با «یک مرد مجرد» باید دید چه کرده که باز نگاهها را خیره کرده‌است.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
مت دیمون: یک بازیگر واقعاً با استعداد! سری «بورن» او از خاطر دوستدارانش نخواهد رفت. این‌بار، باز یک نقش ورزشی را پذیرفته، «فرانسیس پیه‌نار»، بازیکن راگبی اهل آفریقای جنوبی که باید به نلسون ماندلا کمک کند تا…

وودی هرلسن: در «پیام‌رسان» The Messenger ( با فیلم لوک بسون درباره‌ی ژاندارک و فیلمی که درباره‌ی پیامبر بزرگ اسلام ساخته شده اشتباه نشود) نقش کاپیتان تونی استون را بازی می‌کند، یک درام جنگی درباره‌ی مشکل اخلاقی یک سرباز آمریکایی، با بیوه‌ی یک افسر.

کریستوفر پلامر: مسلماً یکی از جالب‌ترین کارکترهایی که یک بازیگر فرصت بازیش را می‌یابد، نصیب او شده‌است. او در «ایستگاه آخر» The Last Station که یک درام تاریخی است، نقش «لئو تولستوی» را بازی کرده است.

استنلی توچی: همین چندی پیش، او را در فیلم «جولی و جولیا» دیدیم و این‌بار، در تازه ترین فیلم پیتر جکسن، «استخوان‌های دوست‌داشتنی» The Lovely Bones نقش جرج هاروی را دارد. داستان فیلم، درباره‌ی دختریست که به قتل رسیده و اکنون از بهشت خانواده‌اش را نظاره می‌کند. او پیش‌تر بخاطر بازی در نقش آدولف آیشمن در «توطئه» این جایزه را از آن خود کرده‌بود.

کریستوف والتز: برای بازی در نقش سرهنگ هانس لاندا در «حرامزاده‌های بی‌شرف» نامزد این جایزه شده‌است.

بهترین انیمیشن
«ابری با احتمال بارش کوفته‌قلقلی» Cloudy with a Chance of Meatballs، «کورلاین» Coraline، «آقای فاکس شگفت‌انگیز» The Fantastic Mr. Fox ( با صدا پیشگی جورج‌ کلونی و مریل استریپ)، «پرنسس و قورباغه» The Princess and the Frog (تازه‌ترین کار والت‌دیسنی که با کمال تعجب، دو بعدی است و همان داستان بوسه‌ی طلایی شاهزاده خانم که باید شاهزاده‌ی جوان را از تن افسون‌شده‌ی قورباغه‌ای نجات دهد) و «بالا» نامزدهای این بخش هستند.

بهترین آواز اوریجینال
“Cinema Italiano” از فیلم «نه»، “I Want to Come Home” از فیلم «همه خوبند»، “I Will See You” از فیلم «آواتار»، “The Weary Kind” از فیلم «قلب دیوانه» و “Winter” از فیلم «برادران» کاندید شده‌اند.

بهترین بازیگر زن در نقش درام
امیلی بلانت: این بازیگر انگلیسی، در فیلم «ویکتوریای جوان» The Young Victoria در نقش ویکتوریای جوان و نخستین سال‌های به قدرت رسیدن ظاهر شده.

ساندرا بولاک: امسال خیلی فعال بوده و برای بازی در «بدون مراقب» The Blind Side، یک درام ورزشی درباره‌ی پسر کوچک بی‌خانمانی که بازیکن فوتبال آمریکایی می‌شود، کاندید شده‌است.

هلن میرن: بازی بی‌نظیر او در «ملکه» را دیده‌بودیم و اکنون، او را در نقش تاریخی دیگری می‌بینیم. در «ایستگاه آخر» و در نقش همسر تولستوی.

کری مولیگان: با کاراکتر «جنی»، دختری نوجوان در دهه‌ی شصت و تغییر مسیر زندگیش در «یک آموزش» An Education ظاهر شده.

گبی سیدایب: گفته‌بودم که این چهره‌ی متعجب‌کننده، توانسته در پرشس چنان حوش بدرخشد که با اولین تجربه‌ی بازیگری، کاندید شود.

بهترین فیلم موزیکال یا کمدی
500 روز سامر 500 Days of Summer: فیلمی در ژانر پسر دختر را دید و عاشق شد، به کارگردانی مارک وب.

The Hangover: فیلمی کمدی که مایک تایسون تویش بازی کند، چه کمدی‌ای است واقعاً! گویا طعنه‌ای هم به ریخت و قیافه‌ی جدید ژوکین فونیکس در فیلم زده می‌شود (ریش بلند و عینک تیره).

پیچیده است It’s Complicated: فیلمی با حضور مریل استریپ، الک بالدوین و استیو مارتین به کارگردانی «نانسی میرز». داستان مواجهه‌ی زنی در جشن فارغ‌التحصیلی پسرش با همسر سابق و زن جدید جوان و مردی که آرشیتکت است و …

جولی و جولیا: پیش‌تر درباره‌اش حرف زده‌ایم. فیلم جذابی به کارگردانی نورا افرون. توضیحات مفصل را در آرشیو سایت می‌یابید.

نُه: راب مارشال، داستان کارگردانی را به تصویر کشیده که تلاش می‌کند میان زندگی حرفه‌ای و شخصی، نظمی به‌وجود آورد.

بهترین بازیگر مرد در فیلم کمدی یا موزیکال
مت دیمن: در «خبرچین» The Informant سودربرگ، نقش مارک ویتاکر را بر عهده دارد.

دنیل دی‌لوییس: بازیگری که به زیبایی در «پای چپ من» و «خون به پا می‌شود» چنان درخشید که دو بار جایزه‌ی اسکار گرفت، همان نقش اول فیلم «نه» است.

رابرت داونی جونیور: ایشان «شرلوک هلمز» Sherlock Holmes ساخته‌ی «گای ریچی» هستند. البته شخصاً تنها «جرمی برت» را به هلمز بودن قبول دارم و هر کس دیگری، ابداً هلمز نمی‌شود. البته از دید من!

جوزف گوردون لیوئیت: در 500 روز سامر، همان پسری است که قرار است دختر را ببیند و عاشق شود.

مایکل استالبرگ: بالاخره نام برادران کوئن شنیده شد! فیلم جدید آن‌ها «یک مرد جدی» A Serious Man است، عاشقان طنز کوئنی آماده باشند!

بهترین فیلم خارجی
Baaria از ایتالیا، «آغوش‌های شکسته» Broken Embraces از اسپانیا، «خدمتکار» از شیلی The Maid، «یک پیامبر» از فرانسه و «روبان سفید» The White Ribbon از آلمان، نامزد هستند. چندی پیش به گوش می‌رسید که «درباره‌ی الی» هم در این بخش شرکت می‌کند، شایعه‌ای که رنگ واقعیت نگرفت.

در «آغوش‌های شکسته»،  پدرو آلمادوار، خالق اثر زیبای «همه چیز درباره‌ی مادرم»، باز به سراغ بازیگر مورد علاقه‌اش، پنه‌لوپه کروز رفته و فیلمی درباره‌ی یک مثلث عاطفی ساخته است، مثلثی که ضلع آن را یک نویسنده نابینا با بازیگری «لوئیس هومار»، یک میلیاردر قدرتمند با بازیگری «خوزه لوئیس گومز» و زنی به نام «لنا»، با بازیگری پنه‌لوپه کروز می‌سازند.

روبان سفید، اثر سیاه و سفید «میشائیل هانکه»، با استقبال خارق‌العاده‌ای روبرو شده، این فیلم داستانی است درباره‌ی حوادثی مرموز در یک دهکده‌ی آلمان، پیش از وقوع جنگ جهانی اول.


پنه‌لوپه کروز در صحنه‌ای از فیلم آغوش‌های شکسته

بهترین کارگردان
کاترین بیگلو: با فیلم خشن و جنگی «گنجه‌ی درد»، مسلماً دلش می‌خواهد بتواند جلوی همسر سابقش در آید!

جیمز کامرون: برای «آواتار». در مجموع کارگردانی که فرمول‌های جایزه‌گیری را می‌داند.


کامرون (چپ) در کنار تجهیزات فیلمبرداری سه‌بعدی

کلینت ایستوود: «بلوندی» که حالا پیر شده، فیلم‌های قشنگی می‌سازد و امیدوار است با «شکست‌ناپذیر»، دوره‌ی بی‌دستاورد قبلی را جبران کند.

جوزف ریتمن: این کارگردان، در اوج جوانی، «بالا در آسمان» را می‌بیند که در شش رشته کاندید شده‌است.

کوئنتین تارنتینو: عوام و خواص دوستش دارند. حالا اوست و کارش «حرامزاده‌های بی‌شرف».

بهترین فیلم‌نامه
«نیل بلامکمپ» و «تری تچت» برای «بلوک 9»، «مارک بُل» برای «گنجه‌ی درد»، «نانسی میرز» برای «پیچیده است»، «جیسون ریتمن» و «شلدن ترنر» برای «بالا در آسمان» و کوئنتین تارنتینو برای «حرامزاده‌های بی‌شرف».

با این رقابت سنگین، چه فیلم‌هایی برترین گلدن گلوب می‌شوند؟ تازه، اسکار در راه است و فیلم‌هایی مانند «جاده» با بازی «ویگو مورتنسن» هنوز اکران نشده‌اند.

لیست کامل نامزدها را می‌توانید در اینجا هم ببینید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. mostafa می گوید

    سلام این عکس که مربوط به کامرون است اصلاح احتیاج دارد در مورد توضیحات

  2. علی می گوید

    The Proposal ، خواستگاری ترجمه شود بهتر است

  3. ساناز می گوید

    سلام فقط خواستم بگم خیلی مطلب کامل و خواندنیی نوشتی عالی بود اما در مورد یه فیلم سوال دارم (حرام زادهای بی شرف)من اثر هنری یا غیر هنری جالبی ندیدمش چرا به نظر شما خوبه؟ می پرسم چون فکر میکنم شاید من درک نمیکنم.

    1. فرانک مجیدی می گوید

      سلام

      من از خود فیلم تعریف چندانی نکردم، فقط گفته‌ام طرفداران تارنتینو، او و کارهایش را دوست دارند. تارنتینو بخاطر زبان متفاوتی که در فیلم‌هایش به‌کار می‌برد، عشاق زیادی دارد. برای همین هم استقبال از کارهایش معمولاً مناسب و پرشور است. هرچند این کارش به اندازه‌ی کارهای دیگر تارنتینو آنان را ارضا نکرد، اما طرفدارانش چندان هم ناراضی نبودند. بستگی دارد بیننده چقدر دیوانه‌ی کارهای تارنتینویی باشد.

  4. سیما می گوید

    جالب بود. ممنون! برای اسکار هم مطلب اینطوری بنویسین لطفا!

  5. سینا می گوید

    خیلی‌ عالی‌ بود. مرسی‌.

  6. الهام - روح پرتابل می گوید

    منتظر مشابه اسکاریش هستم
    و ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5